תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי
תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

בשורה טובה לאשקלון: הרחבת תחנת הכוח דוראד תהיה בעדיפות אחרונה

התוכנית להרחבת תחנת הכוח דוראד, לא ירדה לגמרי מהשולחן, אך יחד עם זאת הוחלט כי היא תהיה בעדיפות אחרונה זאת בניגוד לעמדת שרת האנרגיה, קארין אלהרר. כזכור, מדובר באחד המפעלים המזהמים ביותר בארץ

פורסם בתאריך: 28.12.21 16:27

     

הוועדה לתשתיות לאומיות התכנסה אתמול לדיון בעניין הקמות תחנות כוח נוספות ברחבי הארץ על מנת לעמוד בביקושים של אזור גוש דן בשנים הבאות.

הוועדה אישרה את הקמתן של 3 תחנות כוח נוספות: בחדרה, בצומת קסם ואליהן מצטרפת תחנת כוח סמוך לכפר סבא שאושרה כבר בשנת 2019. בנוסף אושרה התוכנית להרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון, רק במקרה שאחת משלוש התחנות האחרות תיפסל. בוועדה אומרים כי "התחנות משלימות את המלאי התכנוני הנדרש לשם הבטחת תפקוד משק החשמל והן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים".

מדובר בהחלטה המנוגדת לגמרי לעמדת השרה להגנת הסביבה, קארין אלהרר שכתבה לוועדה כי הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון אמורה להיות בעדיפות ראשונה.

תצלום אוויר של תחנת דוראד. צילום: בני מור

תצלום אוויר של תחנת דוראד. צילום: בני מור

בעיריית אשקלון בירכו על כך ומסרו: "זה המקום להודות לשרת הפנים, איילת שקד, על תמיכתה בעמדת העירייה, על האוזן הקשבת ועל שיתוף הפעולה למען המטרה לשמור על בריאות תושבי אשקלון".

גם באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון אמרו כי הם מברכים על ההחלטה של הוות"ל, "ההחלטה תומכת בעמדת האיגוד לפיה יש לבזר את מיקומן של תחנות כוח חדשות ולהקימן בסמוך למוקדי צריכת החשמל המיוצר באותן תחנות. זאת על פי עקרון הסמיכות בין ייצור החשמל לצריכתו. לא יעלה על הדעת המשך הקמתן של תחנות כוח נוספות בדרום, הכרוכה בבנייה של הוספת תשתיות מתח גבוה ובתוספת סיכונים סביבתיים".

כאן המקום לציין כי בתחילת הדרך עיריית אשקלון יחד עם איגוד ערים לאיכות הסביבה אשקלון תמכו במהלך הזה בפה מלא וגם בדיונים שהתקיימו בוועדות השונות ורק לאחר חשיפת "כאן דרום", שונתה העמדה שלהם.

חבר המועצה, איתי סהר, התייחס להחלטה ואמר כי מדובר ב"החלטה נכונה ואיתנה לפי כל מדד", אך יחד עם זאת הוסיף וסייג כי "בכל זאת, על פי החלטת הוועדה אם תבוטל הקמת התחנה בקסם או הגדלת התחנה בחדרה – הגדלת דוראד אכן תתבצע. לכן עלינו להישאר ערניים למאבקים הצפויים במרכז ולוודא שקולנו נשמע".

השרה תמר זנדברג. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

השרה תמר זנדברג. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מנגד, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הביעה חוסר שביעות רצון מההחלטה. לדבריה "היה מקום לדחות את ארבע התוכניות. קידום ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, אגירה וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים הוא יעד לאומי אסטרטגי של ישראל, אשר הכרחי לצמצום פליטות גזי החממה, זיהום האוויר, התחלואה והתמותה הנובעים ממנו. בנוסף, ישראל התחייבה לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבין-לאומי למאבק במשבר האקלים. לפי דיווחי רשות החשמל לגבי צורכי המשק, ועל בסיס עבודות עומק שבוצעו במשרד להגנת הסביבה בסיוע מומחים בתחום החשמל, ניתן לספק את תוספת הייצור הנדרשת למשק בעשור הקרוב באמצעות אנרגיה סולארית המשלבת אגירה, תוך הגברת אמינות אספקת החשמל והשגת חיסכון עצום למשק הנאמד במיליארדי שקלים.

"בעקבות עבודות אלה, בעקבות הגדלת יעדי האנרגיות המתחדשות על-ידי הממשלה, ובהתחשב בהספק הייצור בתכניות מאושרות כיום – שלהן יש יתירות תכנונית של לפחות 1,200 מגוואט, אין צורך לקדם הספק נוסף בתחנות פוסיליות, ועל אחת כמה וכמה לא תחנות כוח המאפשרות הפעלה כתחנת פיקר (מחזור פתוח)".

תחנת הכוח דוראד, שהיא בין היתר בבעלות קצא"א, אמנם מופעלת בגז, אך היא נחשבת לאחד המפעלים המזהמים בארץ. היא ממוקמת במקום ה-9 ברשימת המפעלים שנזקיהם לסביבה הם הגדולים ביותר. על פי דוח של המשרד להגנת הסביבה, עלות הנזקים של דוראד לסביבה היא 350 מיליון ש"ח. התחנה הזאת פולטת לאוויר שאנו נושמים בעיקר פחמן דו חמצני ותחמוצת חנקן וכן פחמן חד חמצני, מתאן ועוד.

עשרת המזהמים הגדולים בישראל

עשרת המזהמים הגדולים בישראל

כיום התחנה פועלת בהספק של 850 מגה ואט, כאשר על פי התוכנית יש כוונה להגדיל אותה בהספק נוסף של 650 מגה ואט ובסך הכל 1,500 מגה ואט. ההרחבה כאמור, לא אמורה לשמש את תושבי אשקלון, אלא את תושבי אזור המרכז כאשר לצורך זה יוקמו קווי מתח של חשמל שיספקו לתושבי המרכז את החשמל שנוצר בדרום העיר אשקלון.

בוות"ל מציינים כי תחנות הכוח שבחירתן אושרה, נבחרו בהתאם לקריטריונים שקבעה המועצה הארצית לתכנון ובניה, לפיהם התוכניות שיקודמו יעמדו בתנאים הבאים: קרבה לאזורי הצריכה תוך צמצום רשת ההולכה, העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתיעשה באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים, מתן עדיפות לקליטה של אנרגיה מתחדשת ברשת ההולכה והעדפה ליחידות ייצור שאותן ניתן להקים בטכנולוגיה מיטבית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר