תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי
תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

המאבק שוב חוזר? שרת האנרגיה קוראת להרחיב את תחנת הכוח דוראד באשקלון

לקראת דיון בוועדה לתשתיות לאומיות בנושא תחנות הכוח, שלחה שרת האנרגיה, קארין אלהרר (יש עתיד), מכתב ליו"ר הוועדה והודיעה כי יש לקדם בעדיפות ראשונה את הרחבת תחנת הכוח המזהמת דוראד באשקלון. עיתון "דה מרקר" חשף כי בכירה בדוראד היא אחותו של יד ימינו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד

פורסם בתאריך: 22.11.21 11:15

     

תושבי אשקלון כבר חשבו שהמאבק הסתיים ושהתכנון להרחיב את תחנת הכוח דוראד ירד מהפרק. אלא שהיום אמור היה להתקיים דיון בוועדה לתשתיות לאומיות בנושא הרחבת תחנת הכוח באשקלון.

לקראת הדיון הוועדה, שלחה שרת האנרגיה קארין אלהרר מכתב ליו"ר הוועדה, שלומי הייזלר, ובו הציגה את עמדת משרד האנרגיה, עמדה שמציבה את הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון בעדיפות הראשונה.

השרה אלהרר ציינה במכתב כי לפני שמקימים תחנות כוח חדשות על המדינה להרחיב תחנות כוח קיימות. היא מתייחסת להחלטת הוועדה לאשר את הקמת תחנת  הכוח קסם שליד ראש העין וכפר קאסם, דבר שעורר התנגדות רבה בקרב תושבי האזור שם.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שרת האנרגיה, קארין אלהרר. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"לאחר דיונים מקצועיים רבים עם גורמי המקצוע במשרד האנרגיה וברשות החשמל, יזמי תחנות הכוח ומתנגדי התכניות, אני מאמינה כי יש ביכולתנו להקים מלאי תכנוני כנדרש לעיל, ללא צורך בהקמת תחנות על גבי שטחים חדשים בישראל", כתב השרה והוסיפה: "על מנת להצליח לעמוד בעקרונות אלו עלינו להקים את ההרחבה המאושרת לתחנת הכוח בדליה, ולהכפיל את ההספק המאושר בתחנת הכוח שורק. בנוסף, עלינו לקדם לאישור את שלושת התחנות הבאות, בסדר חשיבות יורד: דוראד, OPC מישור רותם ו-OPC חדרה".

מה שאומר שבעצם שרת האנרגיה מעדיפה את הרחבת תחנות הכוח שרובן באזורי הפריפריה על מנת לספק את צורכי החשמל של אזור המרכז וזאת על פני הקמת תחנת כוח באזור המרכז כפי שכבר אושר בוועדה. בעיריית ראש העין כמובן חגגו מהעניין הזה ופרסמו את המכתב הזה כניצחון.

צפו במכתב של השרה:

אתמול נחשף בעיתון "דה מרקר" כי דוראד שדורגה ראשונה ברשימה של השרה מעסיקה את לימור פוקר-קוברינסקי כסמנכ"לית רגולציה והיא אחותו של הלל קוברינסקי, יד ימינו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.

תחנת הכוח דוראד, שהיא בין היתר בבעלות קצא"א, אמנם מופעלת בגז, אך היא נחשבת לאחד המפעלים המזהמים בארץ. היא ממוקמת במקום ה-9 ברשימת המפעלים שנזקיהם לסביבה הם הגדולים ביותר. על פי דוח של המשרד להגנת הסביבה, עלות הנזקים של דוראד לסביבה היא 350 מיליון ש"ח. התחנה הזאת פולטת לאוויר שאנו נושמים בעיקר פחמן דו חמצני ותחמוצת חנקן וכן פחמן חד חמצני, מתאן ועוד.

כיום התחנה פועלת בהספק של 850 מגה ואט, כאשר על פי התוכנית יש כוונה להגדיל אותה בהספק נוסף של 650 מגה ואט ובסך הכל 1,500 מגה ואט. ההגדלה אגב, לא אמורה לשמש את תושבי אשקלון, אלא את תושבי אזור המרכז כאשר לצורך זה יוקמו קווי מתח של חשמל שיספקו לתושבי המרכז את החשמל שנוצר בדרום העיר אשקלון.

עשרת המזהמים הגדולים בישראל

עשרת המזהמים הגדולים בישראל: במקום ה-9 "דוראד"

"התושבים באשקלון לא נושמים אוויר נקי"

בחודש שעבר קיים יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ ואליד טאהא דיון בעניין תחנות הכוח, דיברו בעיקר נגד הקמת תחנת הכוח "קסם" שסמוך לה מתגורר ח"כ טאהא וכן נגד הרחבת תחנת הכוח בחדרה. הדבר מציב שוב את הקמת תחנת הכוח דוראד כחלופה אפשרית ומי שהשתתפה בדיון באמצעות הזום האי סגנית ראש העירייה, מיריי אלטיט שהציגה את עמדת עיריית אשקלון.

"אני רוצה לציין שבנפת אשקלון מיוצרים 30 אחוזים מצריכת החשמל במדינת ישראל כאשר נפת אשקלון, 15 אחוזים מתוך הצריכה הזאת", אמרה אלטיט, "יתרה מכך, אני אומרת שאין שום סיבה שהצריכה לתושבי המרכז תהיה באשקלון או בסביבת אשקלון ותגיע לאזור המרכז מכאן. אנחנו עיר שמייצרת חשמל לכל תושבי ישראל על חשבון בריאותם ועל חשבון התושבים ועל חשבון התחלואה".

מיריי אלטיט. צילום: סיון מטודי

מיריי אלטיט. צילום: סיון מטודי

מלבד זאת היא ציינה גם את העניין הביטחוני המאיים ואת הנפילה של הרקטה במתחם תש"ן שהביא לבעירה גדולה שארכה ימים ארוכים. "אנחנו כבר חיים בתוך הזיהום הזה. אנחנו כבר נושמים את האוויר הלא צח הזה. עם הים ועם הנופים של העיר אשקלון, התושבים באשקלון לא נושמים אוויר נקי. הראייה צריכה להיות ראייה כוללנית, עם ראייה של ביזור אותם תחנות במקומות באמת שצריך להקים אותן ולא סמוך למקומות שאנחנו כבר נמצאים בהם", אמרה אלטיט.

כזכור, כפי שנחשף ב"כאן דרום", בדיונים המוקדמים של ועדות התכנון, תמכה עיריית אשקלון בהרחבת תחנת הכוח דוראד יחד עם לא פחות מאשר איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון. לאחר הפרסום התחוללה סערה גדולה ובעקבותיה שינתה עיריית אשקלון את עמדתה והתנגדה להרחבת תחנת הכוח.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר