תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי
תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

פרסום ראשון: תחנת הכוח דוראד מתכננת להתרחב; עיריית אשקלון לא מתנגדת

תחנת הכוח דוראד שבבעלות חברת קצא"א מקדמת תוכנית שתגדיל את כושר ייצור החשמל שלה בלמעלה מ-75%, בעיקר עבור שימוש של תושבי המרכז. אך למרות שדוראד נחשבת לאחד מעשרת המפעלים שהנזק הכלכלי מזיהום האוויר שלהם הוא מהגדולים בישראל, בעיריית אשקלון ובאיגוד ערים לאיכות סביבה לא התנגדו לתוכנית. "מדובר בהגדלה של אנרגיה נקיה של גז טבעי", נמסר מהעירייה

פורסם בתאריך: 20.12.20 20:10

     

בשקט בשקט ומתחת לרדאר עבור תושבי אשקלון, מתרקמת תוכנית להגדלת תחנת הכוח דוראד שבאשקלון. הגדלה? כמעט הכפלה: היום התחנה פועלת בהספק של 850 מגה ואט, כאשר על פי התוכנית יש כוונה להגדיל אותה בהספק נוסף של 650 מגה ואט ובסך הכל 1,500 מגה ואט. ההגדלה אגב, לא אמורה לשמש את תושבי אשקלון, אלא את תשובי אזור המרכז כאשר לצרוך זה יוקמו קווי מתח של חשמל שיספקו לתושבי המרכז את החשמל שנוצר בדרום העיר אשקלון. משרד הבריאות מתנגד לתוכנית בגלל "פגיעה בבריאות הציבור", המשרד להגנת הסביבה ביקר את התוכנית, אבל דווקא עיריית אשקלון ואיגוד ערים לאיכות סביבה לא מתנגדים לתוכנית ואף נשמעים די נלהבים ממנה. "דוראד היא לא הבעיה – היא הפתרון שימנע זיהום אוויר במרחב אשקלון", אומרים בחברת דוראד (ראו תגובה מלאה בהמשך).

תחנת הכוח דוראד, אשר בבעלות של חברת קצא"א פועלת משנת 2014 בשטח של חברת קצא"א באשקלון והיא מספקת כאמור 850 מגה ואט. מדובר בתחנת כוח לייצור חשמל המופעלת בגז טבעי שהוא נקי והרבה פחות מזהם למשל מתחנת הכוח הסמוכה רוטנברג. אך יחד עם זאת, דו"ח מיוחד של המשרד להגנת הסביבה שדירג מפעלים מזהמים בישראל על פי "העלות החיצונית" שהיא העלות של הזיהום למשק הישראלי לאור ההשפעות החיצוניות השליליות שלו על בריאות האדם והסביבה, הציב את תחנת הכוח דוראד במקום השישי בארץ.

דוראד במקום השישי בארץ. הטבלה של המשרד להגנת הסביבה

דוראד במקום השישי בארץ. הטבלה של המשרד להגנת הסביבה

לכן היה מאוד מפתיע לגלות שדווקא בתוכנית אשר נועדה להגדיל את כושר הייצור של התחנה, לא הייתה התנגדות של עיריית אשקלון ושל איגוד ערים לאיכות הסביבה באשקלון. כזכור, בראשות עירית אשקלון ובראשות איגוד הערים עומד אותו אדם – תומר גלאם.

את האישור לקידום תוכנית הזאת מעניקה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) והיא קיימה דיון בנושא בחודש יולי השנה, בדיון השתתפה מהנדסת העיר, ויקטוריה ברנגל שאמרה שם במפורש: "רציתי להגיד כמה מילים מבחינת עיריית אשקלון, אני נציגה של עיריית אשקלון. אז קודם כל תכנית הזאת תואמה מולנו ובעצם נעשתה פה הצגה והסבר מלא. ספציפית לנו אין איזשהן הערות נוספות אבל אנחנו תמיד נשענים על המקצועיות של איגוד ערים לסביבה שלנו, ולכן איגוד ערים שלח בעצם את הדרישות והוראות לתכנית הספציפית הזאת".

תומר גלאם. צילום: פבל

חובש את שני הכובעים. תומר גלאם. צילום: פבל

הוות"ל היא ועדה אשר יכולה לקדם את התוכנית ללא התחשבות בהתנגדות של ועדות מחוזיות או רשויות מקומיות, אך יחד עם זאת היא ביקשה לשמוע את דעתה של עיריית אשקלון, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וכן הוועדה המחוזית תכנון ובנייה.

בדיון אחר שהתקיים בחודש שעבר בוועדה המחוזית מחוז דרום, בה השתתפו נציגי דוראד, בהם המנכ"ל אלי אסולין, נציגי משרד הבריאות וכן נציגי עיריית אשקלון, חזרה ברנגל שוב על עמדת עיריית אשקלון ואמרה: "מבחינת התכנון עצמו הכול מובן, שימוש באמת מיטבי של השטח בתוספת משמעותית מזערי על אותן תשתיות, ולנו אין התנגדות, אבל אנחנו סומכים על משרד איגוד ערים שלנו מבחינת הגנת הסביבה ואנחנו נלך אחריהם ומה שהם יגידו מבחינת הסביבה".

בדיון הזה השתתפה גם נציגת איגוד ערים לאיכות סביבה, הגוף אשר אמור להילחם עברו תושבי נפת אשקלון על איכות האוויר שהם נושמים. אך דווקא היא אמרה כי האיגוד קיבל מענה לכל ההיבטים הסביבתיים שהעלו. "דברים שנשארו זה שידור נתונים שנרצה בהמשך שיועברו לאיגוד ותסקיר רעש אחרי ההקמה, אבל בגדול, קיבלנו את המענה וסך הכול, אין מבחינתנו איזושהי התנגדות לקדם את זה", אמרה נציגת האיגוד, נרדית אסלנוב.

ויקטוריה ברנגל. מהנדסת העיר

"התוכנית תואמה מולנו". ויקטוריה ברנגל, מהנדסת העיר

העמדה הזאת של העירייה והאיגוד גרמה להרמת גבה בדיון. וזאת מאחר וידוע שהדרום ובעיקר אזור אשקלון הוא אזור שיש בו כבר די והותר חשמל וכל הגדלה של כושר יצור החשמל נועד לשרת את תושבי אזור המרכז – מה שגם יצריך להקים קווי הולכה של חשמל לאורך קילומטרים רבים.

מתכנן המחוז, תומר גוטהולף שהופתע מעמדת העירייה אמר בדיון: "אני חייב להגיד אני קצת מתפלא על עמדת איגוד ערים ועריית אשקלון, חלק גדול מייצור החשמל של ישראל נמצא היום באזור אשדוד ואשקלון, ריכוז מאוד מאוד גבוה".

הנושא עורר דיון בוועדה כאשר חלק מהנציגים תמכו בתוכנית הזאת, בטענה שהיא מנצלת שטח אדמה קטן מאוד (5 דונם) ומנגד מביאה לייצור חשמל גדול מאוד. ואכן מדובר בתוכית אשר עושה שימוש בתשתיות קיימות ובונה בעיקר לגובה בטכנולוגיות כמעט ייחודיות בארץ אשר אינן צורכות שטח אדמה רב.

הנציג של השרה להגנת הסביבה אמר בדיון כי חשוב להגיד לא לתוכנית כדי "לטפטף" לוועדה לתשתיות לאומיות שצריך לדחוק את תחנות הכוח מהדרום למקום שיש דרישה. אלון אורון, נציג משרד החקלאות אמר מנגד, שהוועדה המחוזית עלולה להצטייר כ"דובי לא לא שאומר על כל דבר לא".

מנכ"ל דוראד, אלי אסולין. צילום: עדי להמן

מנכ"ל דוראד, אלי אסולין. צילום: עדי להמן

על התגובה הזאת ענה טל פודים מ"מ יו"ר מליאת הוועדה כי במחוז מרכז ידעו לומר הרבה לא על תוכניות וכולן בסוף נדחקו לאזור הדרום. "במחוז מרכז, או במחוז תל אביב, או במחוז ירושלים מוצאים את כל הדרכים להגיד למה לא ניתן להקים בשטחן את כל הנושאים האלה של התשתיות ומאוד מאוד נוח להעביר את זה למחוז דרום שלכאורה הוא יותר פנוי, אז ממחוז דרום בנפת אשקלון הוא לא כל כך פנוי, והוא עם אותם לחצים שיש במחוז מרכז", אמר פודים.

פודים גם התייחס לעמדת איגוד ערים לאיכות הסביבה ואמר כי האיגוד בלא מעט ישיבות, "אמר דברים מאוד מאוד קשים כנגד הוספה של תחנות כוח או הרחבה של תחנות כוח בנפת אשקלון ובאזור אשקלון העיר עצמה בפרט, ומאוד מאוד התפלאתי לשמוע את נרדית, שהיא הייתה מאוד מאוד בעד הרחבת תחנת הכוח דוראד".



משרד הבריאות אף הוא התנגד לתוכנית הזאת בשל חשש "לפגיעה בבריאות הציבור". עמדת משרד הבריאות באה משום שתחנת הכוח הזאת אמורה להיות מוקמת בצמידות למאגר מי השתייה של תושבי העיר אשקלון ושל יישובי הסביבה. מאגר זה, בגודל 50 אלף מ"ק מעביר את כל תכולת המים שבו, מדי שלוש שעות לאספקה מידית, "ללא פרק זמן מספק לניטור ובקרה של המים. הצמידות בין מאגר מי השתייה מסוג זה לבין מתקני התפעול והתחזוקה של תחנת הכוח הכוללים מתקני טיפול בשפכים מהווים פוטנציאל גבוה לפגיעה בבריאות הציבור. הסיכון לזיהום מי השתייה לעיר אשקלון וסביבתה אינו מאפשר את הקמת תחנת הכוח בצמידות דופן כה גדולה למאגר והמשרד מתנגד לתכנית", כך לדעת משרד הבריאות.

תצלום אוויר של תחנת דוראד. צילום: בני מור

תצלום אוויר של תחנת דוראד. צילום: בני מור

גם המשרד להגנת הסביבה העיר הערות על התוכנית וכתב כי "תחנות כוח חדשות מקבעת את תלות המשק בדלק יקר ומזהם, זאת על פני קידום אגירת אנרגיה בסוללות", עוד כתב המשרד כי בנפת אשקלון אושרו תכניות רבות למתקנים סולאריים אשר יכולים "להוות אכסניה לקליטה של יחידות אגירת אנרגיה".

לבסוף כתבה הוועדה המחוזית בהחלטתה כי בהתאם למדיניות התכנון הארצית של משק האנרגיה אין מקום לתכנן תחנות כוח בפחם או גז נוספות במחוז דרום. "זאת
לאור העובדה כי רוב צריכת החשמל נמצאת מחוץ לתחומי המחוז, בעיקר באזור המרכז ואילו רוב ייצור החשמל נעשה במחוז הדרום. המשמעות היא שכל תחנת כוח חדשה במחוז הדרום מצריכה הקמת קווי הולכה ארוכים חדשים, שלא היו נדרשים אילו תחנות הכוח היו מוקמות במרכז הארץ".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




כמו כן נכתב כי הועדה לתשתיות לאומיות לבחון תוכניות כזאת על רקע זה שבנפת אשקלון מיוצר 30 אחוז מייצור החשמל של כל מדינת ישראל.  "נפת אשקלון במחוז הדרום 'נותנת' כבר את חלקה בעניין זה, לרבות בהיבטי איכות האוויר, בכל הקשור בייצור החשמל". הוועדה גם ציינה שוב לחיוב את התוספת של השטח שדורשת דוראד שהוא יחסית מזערי תוך שימוש בתשתיות קיימות רבות והוסיפם כי כל הקמה של תחנת כוח בדרום העיר אשקלון צריכה להביא לכך שקו המתח הגובה החוצה את העיר אשקלון בשדרות רבין יועתק אל מחוץ לעיר – כביש 4.

אלא שיום למחרת אותה הישיבה, התקיימה ישיבה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ובה נקבעו ארבעה קריטריונים מנחים לתכנון משק האנרגיה:

1. קרבה לאזורי הצריכה של החשמל, תוך צמצום של רשת הולכת החשמל.
2. הרחבה של תחנות כוח קיימות.
3. הקמת תחנת כוח חדשה לא תפגע בייצור חשמל ירוק (כמו: אנרגיה סולרית).
4. בניית התחנה צריכה להיות בטכנולוגיה המתקדמת ביותר.

לאור ארבעת הקריטריונים האלה החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות, שבחנה מספר אתרים ברחבי הארץ שבהן יגדל כושר ייצור החשמל, כי הרשויות והוועדות המקומיות והמחוזיות הגובלות באותן אתרים (ובהן אתר דוראד) ימסרו התייחסות תוך 21 יום.

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

מחר, יום שני זה המועד האחרון להגשת ההתייחסויות, אך למרות ההחלטה של הוועדה לתשתיות לאומיות, הדבר לא הובא לידיעת חברי הוועדה המקומית של אשקלון. ההתייחסות היחידה שתישאר היא ההתייחסות של איגוד ערים לאיכות סביבה, התייחסות שכזכור גרמה להרמת גבה בוועדה המחוזית. ישנה חשיבות לקיום דיון שכזה בוועדה המקומית, מאחר ויושבים בה אנשי מקצוע ונבחרי ציבור, אשר יכולים להשמיע את קולו של הציבור.

לשאלה מדוע לא קיימה הוועדה מקומית דיון בתוכנית ובהתייחסות שתישלח לוות"ל, נמסר מהעירייה כי "אין דרישה לדיון בוועדה מקומית עבור תוכניות ארציות".

בנוגע לכך שהעירייה אינה מתנגדת לתוכנית נמסר בתגובה כי "מדובר בהרחבה של תחנת הכוח דוראד, לטובת הגדלת אנרגיה נקייה של גז טבעי, ללא שינוי בתשתיות, במסגרת תת"ל 11/ב אשר נידונה על ידי הות"ל וקיבלה אישור. נוסיף כי היזם נדרש לבצע תיאומים עם גופים ורשויות רלוונטיות ובכלל זה המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון. התייחסות סביבתית לתכנית מטעם האיגוד הועברה לות"ל לאחר בחינת כל ההיבטים הסביבתיים וכך גם הטמעת הדרישות הסביבתיות".

עיריית אשקלון

לא מתנגדים. עיריית אשקלון

מחברת דוראד נמסר בתגובה: "דוראד היא לא הבעיה – היא הפתרון שימנע זיהום אוויר במרחב אשקלון. דוראד הנה חלוצת ייצור החשמל הפרטי בישראל, הפועלת על בסיס גז טבעי נקי וירוק. הגדלת כושר הייצור מתוכנן לייצור חשמל של כ- 650 מגה וואט, כל זאת על שטח של כחמישה דונם בלבד, תוך ניצול מיטבי של רצועת שטח מצומצמת, עליה כבר קיימת תחנת הכוח דוראד. ייצור החשמל יעשה באופן ידידותי לסביבה, באמצעות הטכנולוגיה המיטבית והחדישה הקיימת בשוק האנרגיה והרחבת תחנת הכוח נועדה להחליף בעתיד את תחנות הכוח המבוססות פחם בחדרה ובאשקלון. דוראד פועלת בשיתוף פעולה ובהתאם לדרישות וההנחיות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה והבריאות ותיישמן במלואן. תכנית ההרחבה לא רק שעומדת בקריטריונים שנקבעו בהחלטת המועצה הארצית אלא היא גם התוכנית המיטבית להקמת תחנת כוח בגז טבעי, מבין כל יתר התוכניות העומדות כיום על הפרק".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר