פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי
פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

פרופ' בוריס יופה בריאיון פרישה: "אף פעם לא אמרתי 'אני הולך לעבודה', רפואה היא שליחות חיי"

אחרי 41 שנים שבהם הוביל את המחלקה הכירורגית של ברזילי והפך לשם דבר בעולם הרפואה, תולה פרופ' בוריס יופה את האיזמל ופורש. בראיון לסיכום התקופה הוא מספר את קורות חייו המרתקים, מונה את הישגיו הרבים ומגלה איך הוא יודע שמטופל זקוק לו בבית החולים

פורסם בתאריך: 16.8.23 00:38

מאת: מערכת כאן דרום | תוכן מקודם

את פרופ' בוריס יופה, רופא דגול, מנתח מקצועי מן השורה הראשונה וחלוץ בתחום כירורגיה כללית וכלי דם, כמעט ואין צורך להציג.

לאחר עשרות שנות עשייה כראש מחלקת כירורגיה כללית וכירורגית כלי דם במרכז הרפואי ברזילי, עשרות מאמרים אקדמיים ותרומה משמעותית לרפואה בדרום, "המלאך בירוק" מסכם פרק משמעותי בחייו ומצהיר: "היום המחלקה הכירורגית בברזילי היא מהטובות בארץ".

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

פרופ' בוריס יופה (עם הכובע האדום) במהלך עבודתו. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

בעולם הרפואה, הניסיון הוא אחד המשאבים החשובים ביותר, לכן אין זה פלא, שמניית ערכו של רופא עולה עם השנים. כשמאחוריו אלפי ניתוחים, התמחויות, השתלמויות בחו"ל ובעיקר רצון אמיתי להטיב עם המטופלים. פרופסור בוריס יופה, הוא שם נרדף למצוינות ושליחות. כעת, לאחר ארבעה עשורים של עשייה ענפה, הוא נפרד מהמקום שהיה לו לבית.

העזרה לזולת ניטעו עמוק באישיותו עוד כילד בליטא של ברה"מ לשעבר, לאב ציוני נלהב ולוחם פרטיזן אשר סייע לכל אדם. צעדיו הראשונים בעולם הרפואה החלו בשנת 1963 עת החל את לימודי הרפואה באוניברסיטה, בשנת 1978 עלה עם משפחתו לארץ ולאחר שירותו הצבאי עבד בבית החולים שיבא בתל השומר. ב-1982 החל להתמחות בכירורגיה כללית במרכז הרפואי ברזילי.

בשנת 1989 נסע לארה"ב להשתלמויות אצל מומחה לניתוחי לב וכלי דם בארה"ב, שם – נדלק ניצוץ החדשנות. פרופסור בוריס מספר: "כשהייתי בארה"ב התעוררה אצלי סקרנות גדולה לגבי הליכים חדשניים בכלל וניתוחים זעיר פולשניים בפרט, אשר שינו את הדרך שבה ניתוחים מבוצעים. אין חולק כי ההתקדמות בטכניקות הכירורגיות חוללה מהפכה בתחום הרפואה, כאשר ניתוחים זעיר פולשניים שינו את חוקי המשחק".

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

פרופ' בוריס יופה המנטור של הרופאים הצעירים. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

ניתוחים זעיר פולשניים מבוצעים לצורכי אבחון או טיפול תוך כדי הסתייעות במכשיר טלסקופי צר המוחדר לגוף על מנת לצפות בחללים פנימיים. טכניקה זו כוללת שימוש במצלמת וידיאו זעירה המוחדרת לאזור המנותח באמצעות פתח זעיר שלרוב אורכו כסנטימטר אחד בלבד, וכן מבוצעים עוד שני פתחים קטנים דומים במטרה להחדיר את המכשור הניתוחי. ייחודה של שיטה זו טמון בכך שהיא מאפשרת את ביצוע הניתוח תוך הימנעות מחתכים גדולים.

יתרונות השיטה הזעיר-פולשנית כוללים חתכים קטנים יותר, אובדן דם מינימאלי, ירידה ניכרת בסיכון לזיהומים והפחתה בכאבים באופן מהיר, זאת בנוסף ליתרון הקוסמטי שבצלקת ניתוחית קטנה. אך היתרונות המשמעותיים מכל הם ההתאוששות וההחלמה המהירה: זמן האשפוז בבית החולים נע בין יומיים לשלושה בלבד, ומרבית המנותחים משוחררים כבר ביום שלאחר הניתוח. כתוצאה מההתאוששות הזריזה, המנותח יכול לשבת, ללכת ואף לאכול מספר שעות לאחר הניתוח, דבר המקל על תהליך ההחלמה לאין שיעור. הוכח כי מרבית המטופלים חוזרים לפעילות יומיומית נורמטיבית, ספורטיבית ומקצועית – תוך כשבועיים. כפועל יוצא, ישנה הפחתה משמעותית בצריכת תרופות משככות כאבים, הן במהלך האשפוז והן לאחריו.

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

וכך, כבר בשנות ה- 90 כראש מחלקת כירורגיה כללית וכירורגית כלי דם התבלט פרופ' יופה כחלוץ הנושא את דגל בתחום החדשנות, מפתחים, רעיונאים ויזמים שחרו לפתחו להציג, להדגים ולהתייעץ בפיתוח שיטות, מכשירים ותרופות. ניסיונו המקצועי הביא גם אותו לפתח סטנט מיוחד לתמיכה באבי העורקים, טיפולים חדשניים בגלי רדיו בגידולים בכבד, ניתוחים משולבים פתוחים ואנדוסקופיים במערכת העיכול וכיס המרה, ובכך הפך את המחלקה הכירורגית למחלקה מובילה בתחום עוד לפני המרכזים הגדולים בארץ.

מהפכה טכנולוגית-אנושית: לפני הכל – בן אדם

כמרצה בכיר ולאחר מכן כפרופסור קליני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע שהמרכז הרפואי מסונף אליה, היה חשוב לו בבואו לראיין את הסטודנטים המועמדים להתקבל לפקולטה, שלא רק הישגיהם הלימודיים יבואו ליידי ביטוי אלה גם אישיותם, ובהמשך כסטודנטים במחלקה הכירורגית היה להם מנטור.

פרופ' יופה היה חבר בכיר באיגוד הכירורגים, היה שותף לחיבור מבחני שלב א' ואף בחן את נבחני שלב ב' בדרך למומחיות שלהם. "במבחני הרפואה שמו דגש על ציונים והישגיות, האני מאמין שלי אומר אחרת – רופא לא צריך להיות גאון. הוא בהחלט צריך לעמוד בסטנדרטים ולשלוט בידע, אבל העולם זקוק לרופאים בנשמה, כאלה שזה בוער להם בבטן, תחושת השליחות, שלא יכולים אחרת. שהרצון להטיב עם המטופלים עומד בראש סדר העדיפויות ולא האתגר שבמקצוע או עוד תואר נכסף. אחד הדברים שהכי משמחים אותי זה לדעת שגידלתי וחינכתי דורות של רופאים, שחלקם היום הם מנהלי מחלקות ורופאים מומחים במרכזים החשובים בארץ"

בשנת 2011, שנת ה-50 להקמת המרכז הרפואי ברזילי. זכה פרופסור יופה בתואר "יקיר היובל של המרכז". שמות המועמדים ל"יקיר היובל" הוצעו ע"י תושבי העיר כאשר המעומדים שהוצעו הינם רופאים ואנשי מקצוע אשר היו חלוצים בתחומם, ואישים אשר תרמו לאורך שנים רבות תרומה ערכית לביה"ח ולקהילה, באופן יוצא דופן.

פרופ' בוריס יופה מקבל את אות יקיר העיר אשקלון. צילום: סיון מטודי

פרופ' בוריס יופה מקבל את אות יקיר העיר אשקלון. צילום: סיון מטודי

במעמד קבלת התואר אמר: "כרופא, עלי להיות שלם עם ההחלטה לגבי ההבחנה בטיפול, לדאוג לחולים שלי כאילו הם בני משפחתי לטוב ולרע, מה שגורם לי להיקשר לחולים בקשר נפשי. זה קשה, אך את אופיי לא ניתן להחליף. החשוב ביותר הוא לתת תקווה לכולם, גם לאלו שחשבו שאיבדו אותה, למצוא את דרך הטיפול הטובה ביותר גם במצבים הקשים ביותר. כמנהל, שאיפתי שהכל יתנהל באופן המושלם ביותר, אך גם לוורדים יש קוצים. קשה לי לקבל כישלונות אז אני משתדל לצמצם אותם. חשוב לי להעביר לצוות העובדים את המסר של אכפתיות מהזולת, תרבות עבודה של סדר והיצמדות לנהלים גם במצבים קשים ועומס של חולים, מסר של למידה, עיסוק במחקר, כתיבת מאמרים והוראה לדור החדש".

מאז, לא רק הוא זכה לתארים מכובדים, אלא גם המחלקה בראשותו. מחלקת כירורגיה כללית וכירורגית כלי דם במרכז הרפואי ברזילי זכתה פעמיים באות הצטיינות לאחר שעמדה בסטנדרטים בינלאומיים במדדים של רפואה עכשווית מודרנית המאובזרת בציוד מתקדם כמו מכשיר אולטרסאונד-תוך-ניתוחי לבדיקת הכבד. המאפשר לבצע בברזילי ניתוחי כבד, ברמה של טיפול בגרורות, ובגידולים ממאירים ושפירים. מדובר בהישג חסר תקדים שמציב את המחלקה אשר בראשה עומד פרופ' יופה, בקדמת החדשנות הטכנולוגית. רשימת המחלקות המובילות בעולם נבחרת בקפידה. עצם הבחירה מציבה את ברזילי בראש קדמת החדשנות הטכנולוגית כאשר טכניקות חדשניות שפותחו בבית החולים נלמדות בכל רחבי העולם.

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

המחלקה לכירורגיה כללית וכירורגית כלי הדם, מספקת לציבור מענה בהקיף רחב במגוון של פציעות או מחלות הדורשות ברוב המקרים ניתוח ומעקב מתמשך. המחלקה, מקבלת מטופלים מכל מחלקות המרכז הרפואי ברזילי, החל מהמיון החדש, ממרפאות החוץ, וכן ממרפאות הקהילה ורחבי הארץ. ניתוחים מוזמנים מראש נערכים פעמיים בשבוע, ונפרסים בין חמישה חדרי ניתוחים חדישים. יום נוסף בשבוע, מיועד לניתוחי נצור עורקי לאי ספיקת כליות סופנית, לשם טיפול בדיאליזה. ניתוחים דחופים, מתבצעים כמובן בכל שעות היממה.

את הקרדיט לשינוי והמהפכה שעברה מחלקת כירורגיה כללית וכירורגית כלי דם במרכז הרפואי ברזילי הוא מעניק גם לפרופסור חזי לוי העומד בראש המרכז: "בשנת 2012 החל ד"ר חזי לוי לנהל את המרכז הרפואי ברזילי. מאז ועד היום התקדם בית החולים כמעט בכל תחום: נוספו תחומי טיפול ופעילות, גויסו רופאים חדשים, שופרה הטכנולוגיה, שופרו תהליכים באיכות ובטיחות המטופל. המרכז הרפואי קפיצת דרך גדולה וקטף הישגים רבים, ביניהם: הרחבת אגפים, פתיחת מחלקות, הבאת ציוד מתקדם וחדשני והיד עוד נטויה. אני מוקיר לו על כך תודה גדולה, בזכותו התאפשרו תהליכים רבים".

לקראת סיום הריאיון, פרופסור יופה חולק את משנת חיו, ודרך המבט שלו על בחירתו במקצוע הרפואה: "בכל חיי, אף פעם לא אמרתי לאשתי 'אני הולך לעבודה', רפואה היא שליחות חיי, לא עבודה, אלא תפקיד שאני זוכה לו. יותר מזה, עם השנים זה הפך לחלק ממני שאני מרגיש ממש, גם בשעות שלא הייתי בבית החולים לפעמים הייתי מרגיש שמטופל זקוק לי, והייתי מגיע ומגלה שאכן זה כך, בלי לקבל 'קריאה', ה'קריאה' הייתה תחושת הבטן שלי, והיא צדקה. כנראה שזה קורה כשאתה עוסק בדבר האמיתי ומתוך אמונה גדולה בדרך".

לפרופסור יופה ישנו משפט אלמותי השאוב מתפילת הרופא של הרמב"ם:

"אל עליון, קודם שאני מתחיל בעבודתי הקדושה, לרפא את יצורי כפיך, אני מפיל את תחינתי לפני כיסא כבודך שתיתן לי אומץ רוח ומרץ רב לעשות את עבודתי באמונה"

"בניתוח ישנו משולש קסמים התלוי במנתח, במטופל ובקדוש ברוך הוא"

פרופ' בוריס יופה. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

פרופ' בוריס יופה נפרד לשלום. צילום: צילום רפואי / דוברות ברזילי

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

14 תגובות
  1. נ.סעדון

    ירבו כמוך פרופ בוריס יופה
    מרגש לקרוא את יחסך למטופליך
    אשריהם שזכו בך

  2. טלי

    התרגשתי לקרוא. (בתור מטופלת לשעבר) אדם ומקצוען משכמו ומעלה. תודה על כל השנים. המשך הצלחה ואריכות ימים ושנים

  3. סיגל בורבה

    פרופ" בוריס יופה אחד ויחיד. לעולם לא אשכח את הטיפול המסור באבי עמוס בורבה ז"ל האכפתיות האנושיות שבך שה' יגמול לך בבריאות על טוב ליבך

  4. הרצי

    אדם מדהים ונדיר לך לשלום נשמה ולב ענק מאחל לך את כל הטוב שבעולם דוקטור יופה!!!!!!!!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פרופ' יופה היקר!
    אדם משכמו ומעלה
    לפני 13 שנים הצלת את חיי
    הגעתי עם דלקת לבלב חריפה, לא ידעת אם אחזיק מעמד
    הצוות בראשותך ואתה עשיתם הכול להציל את חיי
    לא אשכח זאת לעולם
    ישלם לך השם שכר פועלך
    מגיע לך את כל הטוב בעולם אשרייך!

  6. קובריגרו אורנה

    אין מלים לתאר את אישיותו משכמו למעלה איש אשכולות
    חביב ואמפטי למטופל נתן כבוד לכל מי שנקרה בדרכו
    אשרי העם שאלה רופאיו אשקלון וברזאלי זכו בענק
    מאישיותו יישר כח מאחלת לך בריאות ותהנה מהפנסיה

  7. רחלי

    זכיתי להיות מזכירה לך לזמן קצר אתה אדם נהדר וטוב לב וכן גם רופא בחסד עליון

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פרופסור יופה היקר אדם מדאים רופא מומחה בכל תחום כרורגיה דואג לכל מטופל כמו אחיו רופא אדם מיוחג במינו

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פרופסור יופה הוא רופא דגול, כירורג משורש הנשמה והכי חשוב אדם ששמר על אנושיותו למרות גדולתו. שיבורך 🙏

  10. מאיר כהן אשקלון מפורטוגל

    פרופיסור יופה היקר קודם כל בן אדם רופה מעולה לא שוכח אותך הבית הראשון מכרתי לך בטייסים האשקלון מאז אני מעריך אותך ומכבד אותך עולם הרפואה בטח לא ישכיחו אותך מעריך ומוקיר

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר