תחנת הכח רוטנברג. צילום: אלירם משה
תחנת הכח רוטנברג. צילום: אלירם משה

כמה עולה לנו זיהום האוויר של תחנות הכוח רוטנברג ודוראד באשקלון?

שני מפעלים באשקלון מופיעים ברשימת עשרת המפעלים שגורמים את הנזק הכלכלי הכי גדול בשל הנזק הסביבתי שהם גורמים. המפעלים הם תחנת הכוח רוטנברג ותחנת הכוח "דוראד" המופעלת בגז

פורסם בתאריך: 7.9.20 18:23

     

המשרד להגנת הסביבה מפרסם זאת השנה השמינית את מרשם הפליטות לסביבה של המפעלים בישראל הכולל מידע מקיף על אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים. המרשם שקלל את נתוניהם של 569 המפעלים הגדולים בישראל בשנת 2019 וראו מי בין המובילים: תחנת הכח רוטנברג מדרום לאשקלון שממוקמת במקום השני בעלות החיצונית של זיהום האוויר בישראל. ותחנת הכוח "דוראד" הממוקמת במקום השישי.

"העלות החיצונית" היא העלות של הזיהום למשק הישראלי לאור ההשפעות החיצוניות השליליות שלו על בריאות האדם והסביבה. סך כל העלויות למשק של כל 569 המפעלים שנסקרו הוא 13 מיליארד שקל, אך תחנת הכח באשקלון אחראית על 1.6 מיליארד ש"ח מהעלות שהיא יותר מ-12% מהעלות הכלל ארצית. המפעל שעומד במקום הראשון הוא תחנת הכח 'אורות רבין' של חברת החשמל בחדרה.

תחנת הכח רוטנברג של חברת החשמל. צילום: אלירם משה

נתון מעניין שנחשף במרשם הפליטות לשנת 2019 הוא עצם העובדה שתחנת הכח דוראד שאף היא ממוקמת באשקלון ושהביאה בשורה חדשה למשק האנרגיה בישראל בדמות של יצור חשמל ללא זיהום אוויר, ממוקמת בניגוד להבטחתה, במקום החמישי בישראל בעלות של פליטת החומרים המזהמים ממנה. עלות ההשפעות החיצוניות השליליות על בריאות האדם והסביבה שנוצרו מפליטות האוויר המזוהם של דוראד בשנת 2019 מוערכים בכ-395 מיליון שקלים.

תחנת הכח דוראד. צילום: יגאל גורן.

תחנת הכח דוראד. צילום: יגאל גורן

ראוי להזכיר כי דוראד היא אינה תחנת הכח היחידה בישראל שמופעלת על ידי טורבינות גז וכי כל יתר התחנות בפזורות בישראל אינן מופיעות בטבלת 10 המפעלים שעלות זיהום האוויר שלהם עלה הכי הרבה למדינה ולחברה.

"נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2019 משקפים תמונה עגומה", מסרה השבוע מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשקלון, "ניתן לראות, כי תחנת הכוח רוטנברג באשקלון מדורגת במקום השני, מבחינת היקף פליטות מזהמים לאוויר. התחנה צפויה להפסיק את השימוש בפחם בתוך מספר שנים ולעבור לייצור בגז טבעי. לוחות הזמנים שנקבעו על ידי חברת החשמל להשלמת הפרויקט להפחתת הפליטות (התקנת הסולקנים) נדחים בכל פעם באמתלה אחרת, כאשר הסיבה האחרונה לבקשת הדחייה של רוטנברג הייתה משבר הקורונה. על חברת החשמל לעשות כל שביכולתה על מנת לסיים את פרויקט הפחתת הפליטות לאוויר בתחנת הכוח הפחמית רוטנברג באשקלון במועד שנקבע. אנו באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון נפעיל את כל הכלים העומדים לרשותינו, על מנת שפרויקט התקנת הסולקנים להפחת זיהום האוויר יבוצע בהקדם".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מחברת החשמל נמסר בתגובה: "לגבי הסולקנים אנו בישורת האחרונה. הפרויקט הושלם באורות רבין, ובשתי יחידות ברוטנברג. השתיים הנוספות מופחתות ממילא באמצעות סולקני fgd".

מתחנת הכח דוראד נמסר: "דוראד מחלוצות יצור החשמל הפרטי, הנה אחת מתחנת כח הגדולות במדינה הפועלת על בסיס גז טבעי, ירוק ונקי. החברה עומדת בכל תנאי ההיתר לפליטות אוויר, שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה, מנוטרת על ידו באופן רציף ומחויבת לשמירה על איכות הסביבה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר