תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי
תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

סערה בעקבות הפרסום ב"כאן דרום": העירייה תתנגד להרחבת תחנת הכוח דוראד

לאחר הפרסום אמש כי עיריית אשקלון אינה מתנגדת להרחבת תחנת הכוח דוראד, זאת למרות התנגדותם של גופים רבים, התעוררה סערה במועצת העיר: איתי סהר החתים חברי מועצה על מכתב התנגדות לתוכנית. נקשרי מתח ביקורת חריפה. "בריאות ילדינו אינה הפקר", אמר איתמר שמעוני. כמו כן, בעירייה הודיעו כי יתנגדו לתוכנית

פורסם בתאריך: 21.12.20 15:44

     

אמש חשפנו ב"כאן דרום" כי תחנת הכוח דוראד הפועלת במתחם קצא"א נמצאת בהליכים לקידום תוכנית התרחבות. על פי התוכנית, התחנה הפועלת היום בהספק של 850 מגה ואט, תגדל ותספק 1,500 מגה ואט וזאת עבור שימוש של תושבי אזור המרכז. במשרד הבריאות הזהירו כי הרחבת התחנה עלולה לזהם את מי השתייה של תושבי אשקלון ואילו במשרד להגנת הסביבה מחו על כך ודרשו לקדם הקמת תחנות כוח סולאריות.

תחנת הכוח דוראד מופעלת בגז טבעי שהוא נקי והרבה פחות מזהם למשל מתחנת הכוח הסמוכה רוטנברג. אך יחד עם זאת, דו"ח מיוחד של המשרד להגנת הסביבה שדירג מפעלים מזהמים בישראל על פי "העלות החיצונית" שהיא העלות של הזיהום למשק הישראלי לאור ההשפעות החיצוניות השליליות שלו על בריאות האדם והסביבה, הציב את תחנת הכוח דוראד במקום השישי בארץ.

דוראד במקום השישי בארץ. הטבלה של המשרד להגנת הסביבה

דוראד במקום השישי בארץ. הטבלה של המשרד להגנת הסביבה

אלא שלמרות ההתנגדות לתוכנית, דווקא בעיריית אשקלון ובאיגוד ערים לאיכות סביבה, הודיעו כי אינם מתנגדים לתוכנית הזאת. "לנו אין התנגדות, אבל אנחנו סומכים על משרד איגוד ערים שלנו", אמרה מהנדסת העיר, ויקטוריה ברנגל.

היום הוא המועד האחרון שבו העירייה יכולה להביע התנגדות לתוכנית אשר מקודמת על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

סגן ראש העירייה, דורון נקשרי

"מי הסמיך את מהנדסת העיר". נקשרי

בעקבות הפרסום, התעוררה סערה בעיר אשקלון והתברר כי חברי מועצה רבים, בהם גם חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כלל לא ידעו על התוכנית הזאת ובטח שלא ידעו על העמדה אותה הציגה מהנדסת העיר, ויקטוריה ברנגל.

"לא ברור לי מי הסמיך את מהנדסת העיר להציג את עמדת הוועדה המקומית מבלי שהדבר הובא לידיעתנו, ומבלי שהבענו את עמדתנו בעניין או פעלנו במועד בשקיפות מול הציבור", כתב סגן ראש העיר, דורון נקשרי לחברי המועצה, "אני רואה את הדברים בחומרה רבה. מדובר בהחלטה בעלת חשיבות מאין כמוה לציבור ובריאות הציבור באשקלון".

עוד כתב נקשרי כי גם אם מי מגורמי המקצוע סבור שיש לאשר את התוכנית "היה מקום לקיים דיון ולשמוע את עמדות כל הנציגים וחברי הוועדה המקומית באשקלון, לפני שמסכימים ופועלים בשמנו".

איתמר שמעוני

"בריאות התושבים מעל הכל". שמעוני

חבר המועצה איתמר שמעוני פרסם פוסט בפייסבוק וכתב "כראש עיריית אשקלון לשעבר נאבקתי בהחלטות דומות כי העיר אשקלון אינה החצר האחורית של מדינת ישראל וכי בריאות תושבי העיר עומדת מעל הכל! מפתיעה במיוחד היא העובדה כי משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה וגורמים נוספים, הביעו התנגדות נחרצת לתוכנית מתוך שיקולים של בריאות תושבי העיר אשקלון, אולם דווקא עיריית אשקלון תמכה בתוכנית והעבירה אותה בשקט, 'תחת הרדאר'".

חבר המועצה, איתי סהר אף הלך צעד אחד קדימה ומאחר והיום אמורה העירייה להעביר את עמדתה לוות"ל, הוא הכין מכתב והחתים עליו מספר חברי המועצה.

איתי סהר

"מתנגדים מכל וכל". סהר

"החתומים מטה, חברי וועדת המשנה לתכנון ובניה וחברי מועצת העיר והמליאה, בשם תושבי העיר אשקלון – מתנגדים מכל וכל לאישור הגדלת כושר הייצור של דוראד", כתב סהר וציין כי בנפת אשקלון מיוצרים כבר עכשיו 30% מצריכת החשמל במדינת ישראל, אך רק 15% מהאנרגיה המיוצרת בנפה נצרכת על ידי תושביה, היתר מועבר לצריכה בשאר חלקי הארץ. "כלומר כבר עתה תושבי אשקלון והסביבה נושאים בעלויות החיצוניות של ייצור חשמל שלא הם צורכים, אלא שמיוצר עבור אזורים אחרים בארץ. 'עלויות חיצוניות', בהקשר זה: סרטן, מוות, נזקי ריאות בילדים, מחלות נשימה אקוטיות, נזקים כלכליים, פגיעה בשווי הנכסים ועוד. נקודת המוצא לדיון בבקשה להגדיל את נפח הפעילות של דוראד היא המצב הנוכחי, בו תושבי אשקלון חולים ומתים כדי לייצר חשמל עבור תושבי המרכז והצפון".

מיריי אלטיט. צילום: סיון מטודי

מיריי אלטיט. צילום: סיון מטודי

מאחר והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז דרום, אמורה למסור היום את עמדתה בנושא הרחבת תחנות הכוח, היא התכנסה הבוקר. בישיבה השתתפה גם סגנית ראש העירייה, מיריי אלטיט המכהנת גם כמ"מ יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. ושם בישיבה הודיעה אלטיט על שינוי בעמדת העירייה, "השתתפתי בדיון יחד עם הגורמים המקצועיים הבעתי את התנגדותנו הנחרצת בנושא! האמור מצטרף אל ההתנגדות הנחרצת אותה הביע תומר גוטהולף, מתכנן המחוז ונציג הועדה המחוזית שנתן סקירה על כל מערך האנרגיה והתוספות במחוז דרום", כתבה אלטיט לחברי המועצה.

מעיריית אשקלון נמסר: "מחשש לבריאות ושלום התושבים, עיריית אשקלון אינה יכולה להשלים עם גידול מתמשך והולך בכמות המתקנים האסטרטגיים בתחומה ובהיקף פעילותם, ותמשיך לפעול להוציא את המזהמים המרכזיים משטח העיר, שכבר כיום נמצאת בעומס תעשייתי הכולל את מכלל קצא"א, תש"ן, תחנת הכוח 'רוטנברג' ועוד. לאור הדברים, נציגי העירייה והגורמים המקצועיים הביעו היום התנגדות להגדלת היקף הפעילות של תחנת דוראד. אין שום סיבה שאנרגיה המיועדת לתושבי המרכז, תיוצר בשטח אשקלון, בייחוד לאור העובדה שייצור אנרגיה זו כרוך בפגיעה בבריאות ובאיכות חייהם של התושבים. העירייה אף תגיש את התנגדותה למהלך במכתב רשמי שיוגש ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר