איתי סהר
איתי סהר

"אני לא ישן בשקט כשזה ראש העיר שלנו": חבר המועצה איתי סהר בריאיון לוחמני

חבר המועצה, שפרש מהקואליציה תוקף את הנהגת העיר וטוען כי היא פוגעת בביטחון התושבים, בערכים הבסיסיים ובעתיד הכלכלי של העיר. בריאיון לוחמני הוא מסביר למה הוא היה שקט בקואליציה והאם הוא מתכוון לרוץ שוב לראשות העירייה. מעיריית אשקלון נמסר כי עד שפרש, סהר השמיע רק “שבחים על עבודת הרשות והעומד בראשה”

פורסם בתאריך: 18.12.20 10:33

     

חודש ימים עברו מאז החליט חבר המועצה, איתי סהר לפרוש מתפקידו כמשנה לראש העירייה. ופתאום הציבור נחשף אליו יותר. ולא רק הציבור, אלא גם במסדרונות הכנסת. התוכנית שלו לגבות מקצא”א כספים לאור ההסכמים שנחתמו להובלת נפט סעודי, ועמם לממן הטבות מס לתושבי אשקלון, הצליחה לסחוף כמה דמויות. בין היתר את חברי הכנסת אלכס קושניר מישראל ביתנו והילה שי וזאן מכחול לבן.

נדמה כי מאז עשה את הצעד הזה ועזב לאופוזיציה, ירד לו עול מהכתפיים והוא מרגיש משוחרר יותר. “אני כבר הגעתי למצב בקואליציה שלא היה לי נעים לפגוש אנשים”, מסביר סהר את הצעד שעשה, “לא היה נעים לי לצאת מהבית, פשוט התביישתי במקום שאנחנו נמצאים בו. אז היציאה לאופוזיציה מבחינתי היא הקלה. אבל מקומי הטבעי הוא לעשות דברים ולהזיז דברים”.

איתי סהר

"התביישתי במקום שאנחנו נמצאים בו". איתי סהר

נראה כי האופוזיציה הפיחה בו חיים חדשים אך הפעילות הנמרצת שלו נראית כניגוד להתנהלותו במשך השנתיים שבהן כיהן בשורות הקואליציה. שם הוא פחות נשמע נחרץ ופחות נשמע באופן כללי.

יש תחושה שבקואליציה לא נשמע קולך ופתאום באופוזיציה אתה מדבר ופורח.
“בקואליציה אתה לא טורח להשמיע את קולך”, מסביר סהר מדוע נמנע מלהתבטא יותר, “אני מכיר את בעיות הביטחון העצמי והפרנויה שם”.

“אי התאמה לתפקיד”

סהר מתעקש כי המהלכים שלו שכללו כניסה לקואליציה תחת ראש העירייה, תומר גלאם והיציאה משם לאופוזיציה נעשו ממניעים עניינים בלבד, “זה לא עניין פוליטי, שמתי את עצמי לרשות העיר וההנהגה ואמרתי ‘בואו נזוז, בואו נעשה’. הנה, החלטת הממשלה שצריכה לעבור חצי ממנה זה קרקע משלימה כפתרון לבעיית המיגון. זאת התוויה שאני התוויתי. אני אמרתי לתומר ‘קח את הקרדיט’ רק בוא נצליח כדי שמהותית נהיה גאים במה שאנחנו עושים וזה לא קורה. עשרה מיליון שקלים תמריץ ליזמים, אני הבאתי ממשרד הביטחון. ממתי משרד הביטחון היה מעורב בהתחדשות עירונית בישראל מתישהו? רק באשקלון והקשר הזה נוצר בעקבות העבודה שלי. עשרה מיליון שקלים האיש הזה מקפיא אותם, עוצר אותם, נתן הוראה ‘אל תקדמו את הפיילוט’. זה הגיוני? זה שפוי? זה חיי אדם. כמה רחוק אתה צריך להיות מלהבין את התפקיד שלך? כמה לא מתאים אתה צריך להיות לתפקיד שלך כדי שאלה יהיו סדרי העדיפויות שלך? זה מקרה חמור וקיצוני של אי התאמה לתפקיד”, אומר סהר.

"ממתי משרד הביטחון מעורב בהתחדשות עירונית?". שר הביטחון בשכונת שמשון. צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

אחד הדברים בהם התבטא סהר כחבר קואליציה בניגוד לדעתו של ראש העירייה, היה הסיפור של הקמת בית הגמלאי ברחבת יד לבנים. למרות שהעירייה הודיעה כי הפרויקט יוקפא, דרש סהר כי ראש העיר יעשה צעד שמוכיח כוונה זו כמו הגשת הצעה לסדר היום של המועצה בה העירייה מודיעה כי היא חוזרת בה מהמיזם מעורר המחלוקת הזה. “הסיפור של יד לבנים, אני לא מגיש את ההצעה לסדר, אני רוצה שהוא יגיש אותה שיכבד את עצמו. אם הוא לא יגיש אותה, אני אגיש אותה ואז מה הוא יעשה? יסיר אותה מסדר היום? מי שיצביע בעד להסיר אותה מסדר היום אנחנו נפרסם את השם שלו כל שנה ביום הזיכרון. כי אלה האנשים שמאפשרים למחדל הזה ולתוכנית הזאת לקרות. אז בוודאי שקולי יישמע באופוזיציה, בנקודה הזאת כי באמת הגיעו מים עד נפש. בקואליציה קיוויתי לראות את הדברים נעשים העמדתי את עצמי לרשות כדי שדברים ייעשו. זה לא שניסיתי לייצר הון פוליטי, אבל גם בקואליציה שמרתי על ענייניות. גם כזה שלא התאים להנהגה. שנתיים זה מספיק צ’אנס לכל אחד, אף אחד לא יכול לומר שלא הייתי הוגן”.

מה היה הקש שבר את גב הגמל?
“הסיפור הוא שדברים לא מתפקדים. תראה, באחד המשברים הכלכליים הכי משמעותיים בהיסטוריה של מדינת ישראל, הצעתי להם תוכנית לקידום עסקים, להקים את הוועדה לקידום עסקים שתמנה גורם מקצועי ושתזמן את נציגי בעלי העסקים. כי הרשות לא יכולה להעביר כסף לגורמים פרטיים אז אמרתי נעשה את הדבר הטוב הבא ונשמע את האנשים מה הם צריכים. לפעמים זה פינוי זבל או כחול לבן, או הסדרת חניות, יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות למענם. ‘עיקמתי לו את היד’ עד ששחרר שני מיליון שקל מתקציב האירועים שגם ככה לא יהיו. אבל הוועדה לא כונסה”.

איתי סהר

"פגיעה בערכים הבסיסיים". סהר ביד לבנים

לדבריו, לצד זה היה גם את הזנחת הפיילוט של משרד הביטחון להתחדשות עירונית, ופרויקט בית הגמלאי וכן “חוסר תפקוד כללי” הם שהביאו אותו להניח מכתב התפטרות ראשון, “באתי בתחילת נובמבר, הנחתי לו מכתב ואמרתי לו שסיימתי, הוא אמר לי ‘בוא, לא טוב עכשיו’. אז אמרתי לו תעשה את שלושת הדברים הבאים: תכנס את הוועדה לקידום עסקים, תקדם את הפיילוט של התחדשות עירונית כי אין זמן וזה מסכן חיים ותביא להחלטת מועצה שהרשות מחליטה שהיא לא מעוניינת בפרויקט של יד לבנים וכל תוכנית תהיה בשיתוף עם המשפחות השכולות. אמר לי ‘כן, כן ,כן’ אחרי זה זה הפך ל-’לא, לא, לא’. כינסו את הוועדה לקידום עסקים ב-24 לנובמבר, שלחתי לו מכתב שכתוב שאני לא סומך עליו ועל החברים שלו שלא יעשו שימוש פוליטי בוועדה ובסוף ייקחו את הכסף לכל מיני שימושים שלהם. כתבתי לו שיביא למועצה שכל מה שהוועדה תחליט זה מה שקורה ללא התערבות שלו ואז אני מוכן להשתתף בוועדה. הוא סירב להתחייב ואנחנו מבינים למה סירב. הוא כינס את הוועדה, הייתה ועדה בדיחה שלא עשתה מה שצריך לעשות. ישבו שם והציגו תוכניות לגבי המדרחוב שהן בסדר אבל אפשר היה לעשות הרבה יותר טוב. יש אתר לעסקים ותעסוקה שהקמתי בפעם הראשונה באשקלון והם צריכים להשלים אותו ולהעלות אותו לאוויר. יש שם פתרונות מצוינים לתעסוקה ולהכשרות תואמות צרכי מעסיקים, למיפוי צרכי מעסיקים והם תוקעים את זה. צריך למנות גוף מקצועי אמרתי לו בוא נקים אגף לקידום עסקים, עד היום לא הוקם. רשות בסדר הגודל הזה צריכה אגף לקידום עסקים. צריך גם לקחת את הבלופים האלה שיושבים בחברה הכלכלית, של התיירות והאירועים, לשים אותם בחזרה ברשות לשים מנהל אגף שכפוף למנכ”ל. יש לי תרשים ארגוני שגם הראיתי לו, אמרתי לו בוא נביא את מנהלת אגף משאבי אנוש ונשב על זה ונדבר על זה. שיהיה פה מישהו שמזיז את הדברים האלה, שכל מה שקשור לתיירות ואירועים הכל יהיה מסונכרן. אבל מאז שאירית המנכ”לית עזבה לא קורה כלום ברשות”.

איתי סהר ואירית נתן

"מאז שעזבה לא קורה כלום". סהר ונתן

כשאירית הייתה כן זזו דברים?
“היה יותר מעכשיו. היה יותר מאפס, אבל עכשיו לא קורה כלום. הרזולוציה של ההתעסקות היא הזויה, זה כאילו לא מכסחים את הדשא אם זה לא עובר דרך לשכת ראש העיר. מחדלים ניהוליים ברמה מחפירה. אין דברים כאלה. ואחרי זה עוד אומרים לך לרוץ לראשות העיר. אם אתה לא מתחתן עם התפקיד הזה, אחרי ההריסות שיישארו פה ושכבר עכשיו קורות, זה לא לבצע את התפקיד כמו שצריך”.

“סיכון עתידנו הכלכלי”

לדברי סהר הוא אינו ישן טוב בלילה כאשר ראש העירייה הוא תומר גלאם, “אם אני רואה פרויקט שקשור לחיי אדם שהוא מעוכב מסיבות פוליטיות, אם אני רואה ניסיונות חוזרים ונשנים לפגוע במשפחות שכולות ובית יד לבנים אז אני מבין שפערי ההתאמה הם עצומים. אם אני רואה ראש עיר שנותנים לו משהו כמו האירוע של קצא”א והסכמי אברהם, שזה אירוע היסטורי והוא לא מנצל אותו ומסרב לגעת בזה, אז אי ההתאמה היא כזאת שפעם אחת מסכנת חיים אדם, פעם שנייה מסכנת את הערכים הבסיסיים ביותר של המדינה הזאת ופעם שלישית היא מסכנת את עתידנו הכלכלי. אז איך אפשר לישון בשקט? מה נשאר עוד? אי ההתאמה היא קריטית”, הוא אומר.

"אי התאמה לתפקיד". גלאם וסהר בימים טובים יותר. צילום: דוברות עיריית אשקלון

סהר מותח ביקורת גם על המשך יישום הסכם הגג, דבר שהוא מחה כנגדו עוד לפני שהיה חבר מועצה. “הם משווקים את קרקעות הסכמי הגג. אני דיברתי לפני שלוש שנים ואמרתי להם תעצרו ותקבעו שלביות. דיברתי עוד לפני הבחירות ואמרתי שזה מה שקורה שם והנה עכשיו כל ראשי הערים בארץ נלחמים לעצור את הסכמי הגג ופה מה עושים? רצים לשווק ובכספי השיווק ומשתמשים בשוטף. בלי אחריות, בלי מנועי צמיחה, בלי שמשריינים את ההבטות בלי שמייצרים שלביות בין הישן לחדש”.

הפיל הכחול

סהר והפיל הכחול מופיעים במחאת האוהלים באשקלון, 2011

“חושבים שאני רץ לראשות”

סהר, בן 41, נשוי ואב לשלושה, נולד, גדל והתגורר מרבית חייו באשקלון. הוא התפרסם כחבר בלהקת הרוק “הפיל הכחול", אך לצד זאת הוא עורך דין ויזם עסקי מבעלי פאב “הג’ק” שבחוף דלילה. בבחירות האחרונות, התמודד סהר לראשות העירייה וסיים עם מספר של כמה אלפי קולות ומקום אחד מסביב לשולחן המועצה. לכן, במבט מהצד נדמה כי סהר מכין את עצמו למרוץ הבא לראשות העירייה ואין הכנה טובה יותר מאשר בספסלי האופוזיציה.

“תראה, כולם חושבים שאני באנקר בבחירות הבאות אני רץ, זה לא מצב”, הוא אומר, “יש הרבה דברים שמעניינים אותי ויש הרבה חלומות, הרבה הצעות מהרבה כיוונים והרבה דברים לעשות. אתה יודע מה זה להיות ראש עיר אחרי ההנהגה הזאת? זה להיכנס בשש בבוקר למשרד ולצאת באחת בלילה. מה שעושים היום זה חצי משרה. כדי לתקתק פה את העניינים באמת, זה למחוק חמש שנים מהחיים ואני אין לי מוטיבציות ‘אחרות’ חוץ מלראות את הדברים קורים. אני לא מאלה שהולכים לעשות פה ‘רווחים’ בכל מיני דרכים. יש פה משכורת של ראש עיר שהיא לא משהו וחמש שנים מהחיים של הילדים, של המשפחה והעסקים שאתה שם הכל בצד. זאת החלטה שצריך לקבל בכובד ראש עם המשפחה והשותפים”.

איתי סהר

"לא היה לי נעים לפגוש אנשים". סהר

אז אפשר לשאוף להיות מספר 2.
“אני חד משמעית לא אשב על הגדר גם אם אחליט שאני לא רץ לראשות. אני בוודאות לא אשב על הגדר לא משנה מה יהיה ומה אחליט. יכול להיות שאהיה בארצי והכל פתוח ויש שלוש שנים זה הרבה זמן. אני צריך לקבל החלטות עם עצמי. למרות שכואב לי המצב של העיר ולמרות שאני לא רואה מישהו לא מבפנים ולא מהדמויות על הקווים שאני מתרשם באופן יוצא דופן ואני מכיר את כל בורסת השמות”.

העירייה: “סהר עושה שימוש ציני במשפחות השכולות”

מעיריית אשקלון נמסר: “חבר המועצה איתי סהר רואה ‘מחדלים’ רק מספסלי האופוזיציה. במשך השנתיים בהם היה חבר הנהלת העירייה, לא נשמעו טרוניות מצדו על התנהלות העירייה אלא להיפך, רק שבחים על עבודת הרשות והעומד בראשה.

“מר סהר מכיר מקרוב ויודע איזו עבודה חשובה נעשתה בשנים האחרונות למען בעלי העסקים בעיר, בדגש על תקופת הקורונה, במהלכה השקיעה העירייה משאבים רבים על מנת לסייע לבעלי עסקים להתמודד עם המשבר החמור שפקד אותם, מהלכים שבעלי העסקים בעיר מוקירים ומעריכים.

“מר סהר גם יודע שעד כניסתו של תומר גלאם לתפקיד, לא נעשה בעירייה דבר וחצי דבר כדי לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, וכיום פרויקטים שכאלו כבר עומדים בפני ביצוע, ועוד רבים מתוכננים לצאת אל הפועל בשכונות הוותיקות בעיר. הפרויקטים הללו ישפרו באופן משמעותי את איכות חיי התושבים, יעניקו להם סביבת מגורים ראויה, ולא פחות חשוב – יספקו לתושבים פתרונות מיגון.

“יתרה מכל אלו, חמור בעינינו השימוש הציני שהוא עושה במשפחות השכולות לצרכיו הפוליטיים. תנוח דעתו של חבר המועצה איתי סהר והוא בהחלט יכול להמשיך לישון בשקט”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר