אילוסטרציה: דוברות המשטרה
אילוסטרציה: דוברות המשטרה

פרשת תרומה: מי אנשי העסקים שתרמו למתמודדים באשקלון?

אף שהבחירות הסתיימו זה מכבר, כמה רשימות לא דיווחו על התרומות שקיבלו. ברשימות התורמים אפשר לגלות כי ישנם אנשי עסקים שתרמו לכמה סיעות. אז מי התורמים הגדולים? ומי עדיין מסתירים את רשימות התורמים שלהם?

פורסם בתאריך: 15.11.18 11:51

     

הקמפיינים של המועמדים לראשות העיר ושל הרשימות פרנסו בחודשים האחרונים את בתי הדפוס, את האולפנים שמפיקים סרטונים וכמובן גם את החברות הנותנות שירות משלוחי מסרונים המוניים לפי פילוחים שונים, וזו רק רשימה חלקית. ביום הבחירות עצמו ההוצאות הרקיעו שחקים כשלפחות עשרות אנשים פעלו בשטח מטעם המטות הגדולים, חלקם בהתנדבות אך חלקם בשכר.

בחודשיים האחרונים קל היה לראות בשטח מי משקיע הון תועפות בשלטי בחירות ובכרזות, מי נראה בתדירות רבה יותר בשטח ומי פחות.

אחת מהשאלות החשובות שנלקחות בחשבון כשמועמד מקבל החלטה להתמודד בבחירות היא השאלה הכלכלית. אמנם המדינה מתקצבת חלק ניכר מההוצאות, אך בכל זאת מטה בחירות שרוצה להשיג תוצאות טובות בקלפי חייב להוציא סכומי עתק, וכסף כזה לא תמיד נמצא בכיסיהם של המועמדים.

שלטי בחירות. שמעוני מול גלאם. צילום: אלירם משה

שאלת המימון העסיקה בעבר את הכנסת, ולשם כך חוקק חוק מימון מפלגות. במסגרתו הרשימות והמתמודדים מחויבים לדווח על כל הוצאה ועל כל הכנסה שהייתה להם במהלך מערכת הבחירות.

על פי ההנחיות של מבקר המדינה בנוגע לבחירות ברשויות המקומיות, נקבע כי סיעה תנהל מערכת חשבונות באמצעות המערכת לניהול חשבונות ולדיווח ותרשום בה את כל הכנסותיה והוצאותיה.


בחירות 2018:


על פי הוראות ההנחיות על סיעה לדווח במערכת הממוחשבת על כל תרומה שקיבלה, תוך שלושה ימים מיום קבלתה, ועל כל ערבות שניתנה לטובתה. המידע על התרומות והערבויות מפורסם באתר מבקר המדינה.

שלט תעמולה של שרה זכריה. צילום: אלירם משה

שלט תעמולה של שרה זכריה. צילום: אלירם משה

כך עולה שבבחירות לראשות עיריית אשקלון שהתקיימו בשבוע שעבר דיווחה סיעתו של ראש העירייה הנבחר תומר גלאם על 432,600 שקלים שנתרמו על ידי עשרות תורמים, רובם תושבי העיר, אך חלקם גם מחוץ לעיר. התרומה המקסימלית עומדת על 5,000 שקלים. זהו גם הסכום הנפוץ ביותר בקרב עשרות התורמים אנשי עסקים ברובם.

אפשר היה למצוא ברשימת התורמים של גלאם: קבלנים כמו דוד רוזנר, בני משפחת מכלוף, זהבה חסן, דוד עשוש. עורכי דין כמו אבי קריסי ואבי נמרודי. איש העסקים משה ג’אן וגם את רופא השיניים הידוע ד”ר חיים ריידר.

“כל התרומות שהתקבלו במסע הבחירות דווחו כדין וחשבונית הונפקה לכל אחד מהתורמים”, נמסר ממטהו של גלאם. “כמו כן נציין כי התרומות גם דווחו במערכת המקוונת של משרד הפנים”.

דוד רוזנר. צילום: אלכס שטארק

דוד רוזנר. צילום: אלכס שטארק


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




רשימת "צעירי אשקלון" של משה אטיאס דיווחה על תרומות בסך 187,800 שקלים. ברשימת התורמים של אטיאס הופיעו איש העסקים ניסים ג’אן, עו”ד אדם סדון, דורון יחיאל, גדעון מכלוף ואפילו מנכ”ל הפועל אשקלון דרור אלמלם, הידוע דווקא כפעיל נלהב של איתמר שמעוני.

דרור אלמלם. צילום: אורי קריספין

למשה אטיאס. אלמלם. צילום: אורי קריספין

"אשקלון ביתנו" של סופה ביילין דיווחה על תרומות בסך 90 אלף שקלים. בין התורמים לה גם איש העסקים ניסים ג’אן, שתרם גם לאטיאס, ואיש העסקים יורם בנישתי.

גבי מכלוף

גבי מכלוף

סיעת "אשקלון בתנופה – הבית החברתי" דיווחה על תרומות בסך 50,300 שקלים. בין התורמים לה: אנשי העסקים בני נחמיה ומשה ג’אן, שתרם גם לגלאם. הקבלנים רפי וזהבה חסן והרצל שמריז.

הרצל שמריז

הרצל שמריז

סיעת "יוזמה", שלא עברה את אחוז החסימה, דיווחה על 10,500 שקלים. "אשקלון שלנו" בראשות דני רחמים דיווחה על 11,000 שקלים. סיעת "תכלית" של יורם שפר דיווחה על 25,500 ש"ח כשבין התורמים לה היו: עובדיה נדיבי, שי הניג, דוד רוזנר ודורון יחיאל.

על פי ההערכה, כספים רבים אחרים נתרמו וטרם דווחו. חלקם ידווחו בקרוב, ומבקר המדינה, שכאמור עושה בדיקה מדי מערכת בחירות, ינסה למצוא אולי גם כספים שנתרמו ולא דווחו.

משה גאן. צילום: תומר שונם הלוי

משה ג'אן. צילום: תומר שונם הלוי

בין הסיעות שבולטות באי דיווחן למבקר המדינה, נכון לעכשיו, עומדת סיעת "אשקלון תנצח" של איתמר שמעוני, שכזכור בבחירות הקודמות נבדקה על ידי מבקר המדינה, שמצא ליקויים בהתנהלות הכספית ואשר בגינה נקנס שמעוני. הפעם, כך לפי אתר מבקר המדינה, שמעוני טרם הגיש דיווח על התרומות, ככל שהתקבלו. הסיעות הנוספות שנכנסו למועצת העיר ולא דיווחו הן: "מופת" של איתי סהר, שס”ג, "אשקלון מנצחת" של אבי עייש.

יו”ר סיעת "מופת" איתי סהר הסביר כי הדבר לא דווח בשל סיבות טכניות. “בסה”כ גויסו לקמפיין תרומות בסך 38,320 ש”ח והפירוט ידווח בימים הקרובים”.

אבי עייש מסר: "יש לנו עוד זמן להגיש. ממילא איננו מצפים למימון אז אין ממש הכרח לרוץ להציג הוצאות כדי לקבל אם לא צפויים לקבל".

יו”ר סיעת שס”ג הרב יעקב אביטן מסר כי הדיווח יועבר על יד מפלגת ש”ס.

שרה זכריה מסרה בתגובה: “לא לקחנו תרומות מאף אחד”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר