אפשר לסמוך רק עליה? כיפת ברזל בפעולה. צילום: אילן אסייג
אפשר לסמוך רק עליה? כיפת ברזל בפעולה. צילום: אילן אסייג

הקץ לחרדות? בצה"ל בוחנים את ביטול אזעקת "צבע אדום" בימי שגרה

גורמים בכירים בצה"ל העלו את הרעיון לבטל את אזעקת צבע אדום בימי שגרה ולהסתמך על כיפת ברזל, כדי להפחית את נפגעי החרדה ונפגעי הגוף שרצים לממ"ד. "שיפסיקו עם פתרונות הפלסטר ויפסיקו את הירי אחת ולתמיד", אומרת רעות שפילמן האם מאשקלון שהסרטון שצילמה בממ"ד הפך לוויראלי

פורסם בתאריך: 17.12.19 18:00

     

לא פעם בימי שגרה, נשמעות אזעקות ביישובי הדרום, לעתים מדובר בירי של רקטות בודדות שמיורטות על ידי מערכת כיפת ברזל ולעתים מדובר באזעקת שווא. כך או כך, נרשמת עלייה במספר נפגעי החרדה והנפגעים מנפילה בדרכם למרחב המוגן באזעקות אלו ומצד שני, ישנה עלייה באחוזי היירוט של כיפת ברזל. לאור הנתונים הללו, בצה"ל שוקלים לבטל את הפעלת מערכת צבע אדום בימי שגרה והפעלתה רק בימי לחימה וסבבי ירי. כך פורסם הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות".

כיפת ברזל באשקלון. צילום: אילן אסייג

כיפת ברזל באשקלון. צילום: אילן אסייג

על פי הפרסום, הסוגיה עלתה לאחר שנתונים של מגן דוד אדום מד"א הצביעו על עלייה של עשרות אחוזים במספר הנפגעים במהלך האזעקות, שרובם המוחלט אינו מפגיעת הרקטה אלא מהחרדה שגורמת האזעקה או מנפילה במהלך הריצה למרחב מוגן.

הפעלת האזעקות גורמת לפגיעות נפש אצל רבים, בעיקר ילדים, כפי שניתן היה לראות בסרטונים הביתיים שצולמו לאחרונה באשקלון כמו הסרטון הוויראלי שצילמה האם רעות שפילמן דרייר. לכן, סבורים בצה"ל כי יש ליטול סיכונים מחושבים כמו אי הפעלת אזעקה ובכך לצמצם את מספר הנפגעים.

הסרטון הקשה שצילמה רעות:

כותבת רעות שפילמן דרייר:"הי אתם שם למעלה, אתם שומעים?? כאן בדרום חיים במציאות בלתי אפשרית! באיזה מדינה בעולם נותנים שירו על האזרחים שלהם???? באיזה??ביבי, עם כל ההישגים שלך, אם ישנם אזרחים שחיים תחת פחד יומיומי! לא עשית כלום!! עדיף שתלך לבית!! מעל 10 שנים אתה בשלטון! חאלס! אין את מי להאשים!". לכתבה>> https://bit.ly/2Y1afId

Geplaatst door ‎כאן דרום אשקלון‎ op Dinsdag 26 november 2019

"אם זה היה אבסולוטי, זה היה מבורך", אומרת רעות, "אבל יש לנו ניסיון עם זה וראינו בסבב האחרון, שהמחבלים למדו לעקוף את מערכת כיפת ברזל. שאם הם יורים כמות גדולה אז כיפת ברזל לא מיירט. מצד אחד אני רוצה את זה כי מבחינת ילדים זה עדיף, מצד שני זה סיכון שאני לא בטוחה שכדאי לקחת. אם זה היה ברמה של 99 אחוזי הצלחה אז מבורך, אבל אנחנו מכירים את המציאות פה".

רעות עם ילדיה ועם טלי אייסמן

רעות עם ילדיה ועם טלי אייסמן

רק אתמול הביאה רעות את מסבירת פיקוד העורף לילדים, טלי אייסמן, למפגש קהילתי בו השתתפו עשרות נשים, "היו שם סיפורים מסמרי שיער", מספרת רעות ואומרת "הגיע הזמן להפסיק לחפש פתרונות פלסטר וצריך להפסיק את הירי הזה. אם אנחנו יודעים להיכנס לבית באיראן ולהוציא מממנו מסמכים סודיים, אז פה ליד הבית אפשר לפתור את הבעיה. שיפסיקו למרוח אותנו ושיפסיקו להשתיק אותנו. מצד אחד אנחנו כן רוצים להביא את השקט לילדים אבל מצד שני יש תחושה שרוצים לטשטש אותנו עם זה".



פיקוד העורף מתנגד

על פי הנתונים במבצע "חגורה שחורה" שהחל עם חיסולו של בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל עטא: נורו למעלה מ-450 רקטות, אך לא היו פצועים מפגיעה ישירה של הרקטות. הפצועה הקשה ביותר, מאזור בת-ים, סבלה מאירוע לבבי כתוצאה מהפעלת האזעקה. כמו כן, 60 אחוזים מהרקטות נפלו בשטחים פתוחים, ומתוך ה-40 האחוזים הנותרים כיפת ברזל יירטה כ-90 אחוזים.

יחד עם זאת, לא מדובר כאמור במצבי לחימה אלא הכוונה היא בעיקר לאותם מקרים שבהם ארגונים סוררים יורים רקטה או שתיים לאשקלון, כאשר האזעקה מכניסה 150 אלף איש לממ"ד והרקטות עצמן מיורטות על ידי כיפת ברזל. בכל מקרה, אין כל כוונה להפסיק את הפעלת האזעקות ביישובים צמודי הגדר שבהם כמעט בלתי אפשרי ליירט את הרקטות והפצמ"רים.

הבית שנפגע מרקטה באפרידר. צילום: אילן אסייג

בית שנפגע מרקטה באפרידר. צילום: אילן אסייג

בפיקוד העורף, כך על פי הפרסום, מעדיפים שלא לקחת סיכונים ולהמשיך במדיניות הקיימת. "המחיר של נפילה אחת שתגרום להרוגים, גם אם בסבירות נמוכה, גדול מסך כל פצועי החרדה והגוף", אמרו שם.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




רעיון נוסף שנבחן בימים אלה בצה"ל, הוא לבחון את הפעלת האזעקות בלילות במהלך ימי לחימה בדרום. מאחר ובלילות גם כך התושבים ישנים במרחבים המוגנים והסבירות שייפגעו היא נמוכה, אך מנגד, בשל הבהלה נגרמת עלייה חדה במספר נפגעי החרדה והגוף.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר