ענת דיין
ענת דיין

הוחמר עונשה של ענת דיין שגנבה מניצול שואה: 4 שנות מאסר

הפרקליטות הגישה ערעור על העונש שנגזר על ענת דיין, תושבת אשקלון שגנבה מאות אלפי שקלים מניצול שואה עיוור, והיום התקבל הערעור. דיין תרצה 4 שנות מאסר ותשלם 250 אלף ש"ח

פורסם בתאריך: 23.12.20 15:07

     

ענת דיין, הודתה והורשעה בגניבה של מאות אלפי שקלים מאברהם ויינראוך, ניצול שואה עיוור אצלו עבדה כמטפלת. היא ניצלה את מגבלת הראיה שלו ובמשך כשלוש שנים גנבה ממנו כסף רב עבור שימושה האישי. לפני מספר חודשים גזר עליה בית המשפט 32 חודשי מאסר וקנס בגובה 100 אלף ש"ח, אלא שהמדינה ודיין הגישו ערעור על כך והיום התקיים דיון בבית המשפט.

עו"ד רוית מרום מטעם פרקליטות מחוז דרום, טענה היום בבית המשפט כי יש לדון את דיין לחומרה. היא טענה כי הנסיבות והשילוב ביניהם הם כל כך חריגים וכל כך חמורים עד שהעונש לא ממש משקף את העבירות שעברה, "מדובר בניצול שואה ששרד את התופת הגיע לארץ עם אמו ואחיו אחרי שאיבד את אביו בשואה. ברבות הימים הוא הוכר כניצול שואה והיה זכאי לתגמולים בשל כך. בערוב ימיו, כשהפך סיעודי הוא נזקק לשירותיה של המשיבה שהייתה הלכה למעשה העיניים שלו. הוא לא שיער בנפשו שהיא תחמוד את קניינו בצורה כל כך בוטה ובשעה שהיא עומדת לידו בכספומט והוא נותן לה את הקוד הסודי היא מוציאה כספים רבים. עד כאן זה חמור מספיק".

ויינראוך ועורכת דינו לימור רוט חזן

ויינראוך ועורכת דינו לימור רוט חזן

עו"ד מיכה גבאי שמייצג את דיין טען לזכותה, כי העונש  אני מבין את הטענה שזה נראה לא טוב, אבל זה עבירה. היא לקחה אחריות, היא הודתה. היא קיבלה 32 חודשים, זה לא עונש קל… לא מדובר בעונש של עבודות שירות, לא מדובר בשנה או שנתיים. שנתיים וחצי ויותר… בית המשפט החמיר איתה".

אלא שהרכב השופטים בראשות השופט אליהו ביתן חשב אחרת. "המערערת ביצעה את העבירות על פני תקופה של למעלה מ- 3 שנים, במהלכה חזרה וביצעה אין ספור פעולות של גניבה בידי עובד. פעם אחר פעם היא נקטה בפעולות מרמה יזומות ושלשלה לכיסה סכומי כסף מכספי המתלונן. לא אחת הגניבות היו אל מול "עיניו העצומות" של המתלונן, כשהוא נוכח לצדה בעת שהיא מושכת כסף עם כרטיס האשראי שלו שמסר בידה, תוך ניצול ציני חסר רגש של נכותו. כספי המתלונן מהם גנבה המערערת, היו כספי תגמולים שהגיעו לו כניצול שואה וכספים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי ומביטוחים נוספים. חומרתה של עבירה איננה נבחנת רק לפי סוג העבירה, אלא היא מושפעת גם מנסיבות המעשה".

בכך קיבלו השופטים את ערעור המדינה ודחו את ערעורה של דיין ועונשה הוחמר היום ונגזרו עליה 4 שנות מאסר וקנס בגובה של רבע מיליון ש"ח.

השופט אליהו ביתן. צילום: אתר בתי המשפט

השופט אליהו ביתן. צילום: אתר בתי המשפט

מפרקליטות מחוז דרום נמסר היום בתגובה להחמרת העונש כי "בית המשפט העביר היום מסר הרתעתי לא רק כלפי הנאשמת עצמה, אלא גם כלפי עבריינים בפוטנציה האורבים לאוכלוסיית הקשישים בישראל, כשבית המשפט מציין כי ערכאת הערעור אינה ממצה את הדין. חוסנה של החברה ביחסה כלפי אוכלוסיית הקשישים בישראל וקיום מצוות 'מפני שיבה תקום', נמדד, בין היתר, ב'חוסן השיפוטי', בהיות בית המשפט משקף ערכי חברה ומעצבם על פיהם. הפרקליטות תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת להחמיר בעונשם של נאשמים בביצוע עבירות גניבה ומרמה מעין אלה הפוגעות 'בבטן הרכה' החברתית".

את המדינה יצגו בהליך הערעור עורכי הדין דניאל גלעד, תהילה גלנטה, רוית מרום ולני מונטיליו סגל מפרקליטות מחוז דרום (פלילי).

"אני מודה שגנבתי"

דיין הועסקה אצל ויינראוך, היום בן 85, במשך שלוש שנים בין ספטמבר 2016 ועד נובמבר 2019 בתור מטפלת. מאחר והוא עיוור היא הייתה "עיניים" עבורו בין היתר בטיפול בענייניו הכספיים כמו משיכת מזומן, הפקדת שכר עבורה ועבור מטפלת נוספת, קניות של מזון וצרכי ביתו של הקשיש, וכן קריאת עיתונים ומסמכים שונים עבורו.

שטרות כסף סטפה הלבנת הון מזומן המחאות צ'קים. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

שטרות כסף. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

כבר בשנה הראשונה להעסקתה משכה דיין מחשבונותיו של הקשיש, כ-200 אלף ש"ח במזומן והשתמשה בהם לצרכיה. לאחר מכן גיהצה את כרטיס האשראי של הקשיש בסופרמרקטים שונים, בחנויות בגדים, בחנות למוצרי טיפול בחיות בית ועוד, בסכום של כ-200 אלף ש"ח. ולבסוף גם פיזרה צ'קים שלו ב-150 אלף ש"ח. מעשיה התגלו בחודש נובמבר 2019 על ידי בנו של ויינראוך ועבודתה הופסקה.

במסגרת הסדר טיעון הודתה דיין במעשים, "אני מאשרת שהמתלונן מסר לי את הקוד הסודי כדי שאני אמשוך עבורו כסף", סיפרה בבית המשפט, "אני מאשרת שאני החלטתי לנצל את הגישה שלי לחשבונות שלו ולמנוע ממנו כספים ואני משכתי סכומי כסף במזומן ועשיתי גם שימוש בכספים כדי לכסות גם את ההוצאות שלו, אבל גם גנבתי עבורי מהכספים. זה נכון שבתקופה של השנה הראשונה גנבתי כ-200 אלף ש"ח ואחר כך במהלך השנתיים הנוספות גנבתי עוד 200 אלף ש"ח וגם גנבתי פנקס צ'קים וזייפתי את הצ'קים והשתמשתי בהם ובכך גנבתי עוד 150 אלף ש"ח. אני מאשרת גם שפרטתי עוד כ-73 אלף ש"ח בצ'קים בצ'יינג' ובעצם קיבלתי ככה במרמה את הסכום הזה של 73 אלף ש"ח. אני מאשרת גם שבמהלך התקופה השנייה אני העברתי סכומים מחשבון לחשבון וגם הפקדתי בחזרה בחשבונות של המתלונן במזומן, סכום של כ-250 אלף ש"ח".

עבר עשיר

לענת דיין עבר עשיר בנושאים הללו: היא הורשעה בעבר לאחר שגנבה 300 אלף ש"ח מעמותת "גוונים" העוסקת בפיתוח החינוך הקהילה והסביבה בשדרות, בה היא עבדה. כמו כן, גנבה 600 אלף ש"ח מחברת אולימפיה שבה עבדה כמנהלת חשבונות וגנבה 1.3 מיליון ש"ח ממפעל הולנדיה בו עבדה. היא הודתה במעשים ובעקבות זאת היא ריצתה עונש מאסר של שנתיים.

ויינראוך עצמו סיפר איך הרגיש כשגילה זאת, “אני התאכזבתי, קיבלתי הלם. מבחינת ההרגשה הרגשתי גרוע, לא האמנתי שהיא תעשה דבר כזה. אני מכיר את אבא שלה”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר