ענת דיין
ענת דיין

32 חודשי מאסר למטפלת שגנבה מאות אלפי שקלים מניצול שואה עיוור

32 חודשי מאסר בפועל ופיצוי בגובה 100 אלף ש"ח, זה העונש שנגזר על המטפלת מאשקלון, ענת דיין שניצלה את עבודתה אצל הקשיש אברהם ויינראוך ורוקנה את חשבונות הבנק שלו. בפרקליטות שוקלים לערער לנוכח העונש הקל. "כלא זה המקום הראוי לה", מסרה עו"ד לימור רוט חזן המייצגת את הקורבן

פורסם בתאריך: 14.9.20 12:24

עדכון אחרון: 14.9.20 13:11

     

ענת דיין שהורשעה בגניבה של למעלה מחצי מיליון ש"ח מניצול השואה העיוור, אברהם ויינראוך, מאשקלון נידונה היום למאסר בן 32 חודשים וכן פיצוי בגובה 100 אלף ש"ח. השופט איתי ברסלר גונן כתב בגזר הדין כי דיין "הייתה מודעת כאמור למעשיה ואף מודעת לפסול בהם ולמרות זאת רצתה בהם ונהנתה ממעשיה, הכל כאמור תוך ניצול לרעה של יחסיה עם נפגע העבירה. התעוזה ואף ההשפלה באה לידי ביטוי בכך שהמעשים נעשו ליד המתלונן תוך ניצול מובהק של חוסר יכולתו לראות".

בפרקליטות רואים בעונש הזה עונש קל בטח ביחס לעברה הפלילי בעבירות דומות, בפרקליטות דרשו להטיל עליה עונש של בין 4 ל-6 שנות מאסר. כמו כן, בפרקליטות סבורים כי מלבד עונש המאסר גם הפיצוי קל מדי ביחס לסכום הכסף שגנבה ולכן כעת נבחנת האפשרות של הגשת ערעור על קולת העונש.

דיין הועסקה אצל ויינראוך, היום בן 84, במשך שלוש שנים בין ספטמבר 2016 ועד נובמבר 2019 בתור מטפלת. מאחר והוא עיוור היא הייתה "עיניים" עבורו בין היתר בטיפול בענייניו הכספיים כמו משיכת מזומן, הפקדת שכר עבורה ועבור מטפלת נוספת, קניות של מזון וצרכי ביתו של הקשיש, וכן קריאת עיתונים ומסמכים שונים עבורו.

אבי ויינראוך בכיסא גלגלים בפתח אולם הדיונים השבוע

אברהם ויינראוך בכיסא גלגלים בפתח אולם הדיונים

כבר בשנה הראשונה להעסקתה משכה דיין מחשבונותיו של הקשיש, כ-200 אלף ש"ח במזומן והשתמשה בהם לצרכיה. לאחר מכן גיהצה את כרטיס האשראי של הקשיש בסופרמרקטים שונים, בחנויות בגדים, בחנות למוצרי טיפול בחיות בית ועוד, בסכום של כ-200 אלף ש"ח. ולבסוף גם פיזרה צ'קים שלו ב-150 אלף ש"ח. מעשיה התגלו בחודש נובמבר 2019 על ידי בנו של ויינראוך ועבודתה הופסקה.

במסגרת הסדר טיעון הודתה דיין במעשים, "אני מאשרת שהמתלונן מסר לי את הקוד הסודי כדי שאני אמשוך עבורו כסף", סיפרה בבית המשפט, "אני מאשרת שאני החלטתי לנצל את הגישה שלי לחשבונות שלו ולמנוע ממנו כספים ואני משכתי סכומי כסף במזומן ועשיתי גם שימוש בכספים כדי לכסות גם את ההוצאות שלו, אבל גם גנבתי עבורי מהכספים. זה נכון שבתקופה של השנה הראשונה גנבתי כ-200 אלף ש"ח ואחר כך במהלך השנתיים הנוספות גנבתי עוד 200 אלף ש"ח וגם גנבתי פנקס צ'קים וזייפתי את הצ'קים והשתמשתי בהם ובכך גנבתי עוד 150 אלף ש"ח. אני מאשרת גם שפרטתי עוד כ-73 אלף ש"ח בצ'קים בצ'יינג' ובעצם קיבלתי ככה במרמה את הסכום הזה של 73 אלף ש"ח. אני מאשרת גם שבמהלך התקופה השנייה אני העברתי סכומים מחשבון לחשבון וגם הפקדתי בחזרה בחשבונות של המתלונן במזומן, סכום של כ-250 אלף ש"ח".

שטרות כסף סטפה הלבנת הון מזומן המחאות צ'קים. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

שטרות כסף וצ'קים. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

על בסיס הודאתה, הורשעה דיין על ידי השופט איתי ברסלר גונן בעבירות של גניבה בידי עובד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף.

לענת דיין עבר עשיר בנושאים הללו: היא הורשעה בעבר לאחר שגנבה 300 אלף ש"ח מעמותת "גוונים" העוסקת בפיתוח החינוך הקהילה והסביבה בשדרות, בה היא עבדה. כמו כן, גנבה 600 אלף ש"ח מחברת אולימפיה שבה עבדה כמנהלת חשבונות וגנבה 1.3 מיליון ש"ח ממפעל הולנדיה בו עבדה. היא הודתה במעשים ובעקבות זאת היא ריצתה עונש מאסר של שנתיים.

ויינראוך עצמו סיפר איך הרגיש כשגילה זאת, “אני התאכזבתי, קיבלתי הלם. מבחינת ההרגשה הרגשתי גרוע, לא האמנתי שהיא תעשה דבר כזה. אני מכיר את אבא שלה”.

ויינראוך ועורכת דינו לימור רוט חזן

ויינראוך ועורכת דינו לימור רוט חזן

בגזר הדין היום כתב השופט כי דיין "ניצלה לרעה את מעמדה ואת יחסי האמון שנרקמו בינה לבין נפגע העבירה אשר שם בידה 'בעיניים עצומות' את מלוא רכושו לשלוט בו במטרה ומתוך אמון כי תעשה ברכושו עבורו, כיוון שלכך שכר את שירותיה. ניצול זה של הנאשמת נעשה לאורך שנות העסקתה אצל המתלונן תוך ריקון חשבונותיו ופגיעה אנושה באמון שהוא יכול לתת במטפלים בעתיד. לטעמי, לא רק סלידה מעוררים המעשים עצמם אלא מתחייבת לראות בכך חומרה יתרה מעצם עצמת הניצול לרעה של כוחה ומעמדה של או מעמדו של אותו מטפל או פוגע ביחס לנפגע העבירה, תוך ניצול היחסים שנרקמו ביניהם", נכתב.

לצד זאת כתב השופט כי יש להקל בעונשה של דיין מאחר והיא נטלה אחריות במהירות וכן מאחר והיא החזירה לחשבונותיו של ויינראוך 250 אלף ש"ח עוד לפני שהתגלו מעשיה. דבר נוסף שציין השופט לזכותה של דיין הוא "התקופה הארוכה שבה סייעה למתלונן אף מעבר לנדרש ולהגדרת תפקידה, לרבות בשבתות וחגים ואף כשלנה לידו בבית החולים".

לאור כל זאת החליט השופט לגזור עליה 32 חודשי מאסר בפועל וכן קבע כי תפצה את ויינראוך במאה אלף ש"ח. קנס בגובה 7 אלף ש"ח וכן 15 חודשי מאסר על תנאי.

נכה בכיסא גלגלים ניצול שואה

ויינראוך בפתח אולם הדיונים

עורכת הדין לימור רוט חזן שייצגה את ויינראוך מסרה בתגובה: "ענת דיין נשלחה לעשרות חדשי מאסר כתגובה על מעשיה המתועבים. בית המשפט אמר את דברו אודות החומרה הרבה של המעשים. הנאשמת גנבה וגזלה מניצול שואה מאות אלפי שקלים והיא תימצא בשנים הרבות בכלא, בדיוק המקום הראוי לה".

עו"ד מיכה גבאי

עו"ד מיכה גבאי

עורך דין מיכה גבאי שייצג את דיין מסר בתגובה "מרשתי בחרה להודות, לקחה אחריות על מעשיה, הביעה חרטה ואף ביקשה סליחה מהקורבן. ככלל, עונש הכולל מאסר בפועל הינו עונש כבד מנשוא, בית משפט סקר בהרחבה את נסיבותיה של מרשתי ומצא כי העונש הראוי הוא מאסר בפועל לתקופה בת 32 חודשים. מדובר בעונש חמור ביותר, במיוחד בימים אלו של משבר הקורונה אשר הופך את המאסר לקשה יותר. אין ספק שמרשתי זקוקה יותר לטיפול ושיקום מאשר מאסר בפועל וספק רב אם ענישה מאחורי סורג ובריח תשיג את המטרה. השבת הגניבה, חמלה ורחמים במיוחד בחודש הסליחות היו תורמים יותר לחברה ככלל ולשני הצדדים בפרט".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר