גינגים. צילום: פבל

הכל מתחיל בראש: הג'ינגי'ם של אשקלון מדברים

כתבו עליהם שירים, כינו אותם בכינויים מעליבים, המציאו עליהם סיפורים, הם רגישים לשמש ושמם נקשר לאגדות ומיתוסים. אז מי אתם באמת, ג’ינג’ים? מיוחד ליום הג'ינג'ים הבינלאומי, שמצוין ב-7 בספטמבר, החלטנו לכנס יחד כמה אדמונים מקומיים ולבדוק מה הסיפור שלהם

פורסם בתאריך: 7.9.18 13:26

     

אתם אומרים עליהם שהם מסריחים בגשם, שהם בסכנת הכחדה, אבל למרות העובדה שהם מהווים רק 2 אחוז מהאוכלוסייה בעולם (ליתר דיוק: כ-152 מיליון אנשים כתומים), לא נראה שהם הולכים לשום מקום.

מדוד המלך ועד רופרט אלכסנדר לויד גרינט – או בשמו המוכר יותר: רון ויזלי (הדמות המוכרת ב”הארי פוטר”) – שיער כתום-זהוב ונמשים מרוחים על פני ההיסטוריה והמציאות שלנו, והגיע הזמן להכיר את הג’ינג’ים שלנו ולשבור קצת דעות קדומות (או לאשש אותן?).

אז מה זה יום הג’ינג’ים?
בכל שנה ביום שישי הראשון של חודש ספטמבר מתקיים יום הג’ינג’ים הבינלאומי כדי לציין את ייחודיותם.

הכול התחיל ב-2005 בעקבות הצייר ההולנדי בארט רוונסהורסט. הוא רצה ליצור אמנות בעיר ההולנדית הקטנה אסטן בתמונות ודיוקנאות של נשים ג’ינג’יות, צבע שיער אשר נדיר בהולנד. כדי למצוא דוגמניות הוא פרסם מודעה בעיתון המקומי, וקרה שבמקום 15, התייצבו 150 ג’ינג’יות שרצו שהוא יצייר אותן. הוא החליט לבחור 14 מהן לציורים שלו ולצלם את אלה שנשארו בצילומים קבוצתיים.

כך נוצר, למעשה במקרה, אירוע הג’ינג’ים הראשון. מאז בכל שנה יש התכנסות בהולנד. השנה, אגב, זה קורה ב-23-21 בספטמבר.
­­­
שיער ג’ינג’י מופיע אצל אנשים המכילים שני עותקים של גן שעבר מוטציה בכרומוזום 16, או במילים אחרות: לשני ההורים יש את הגן הג’ינג’י. הגן גורם לשינוי בייצור החלבון MC1R, שינוי זה קשור גם לצבע עור בהיר ועדין, לעיתים גם לנמשים, וגורם לעורם של הג’ינג’ים להיות רגיש יותר בדרך כלל לקרינה על-סגולה.

במערב אירופה אחוזי הג׳ינג׳ים הם מהגבוהים בעולם.
בסקוטלנד: 13 אחוז
אירלנד: 10 אחוז
ובארצות הברית לעומת זאת רק 2 אחוז

תופתעו, אבל שיער ג’ינג’י היה מוכר מאז התקופה העתיקה כקיים בקרב בני ישראל בכלל והיהודים בפרט. מבין העדות היהודיות השיער הגי’נג’י מופיע באחוז מסוים בקרב יהודי ספרד ואשכנז, ובאחוז נמוך יותר אצל יוצאי קהילות מזרח.


חסיד הג’ינג’ים

אודי דוד בן דוד, בן 35, כתב רדיו 101.5FM ועורך אתר אשקלנייעס, במקור מאשקלון וגר בכפר חב”ד זה 5 שנים. לו ולאשתו יש ילדה בת 4 ושלישיית תינוקות בני שנה וארבעה חודשים, כולם ג’ינג’ים מלבד אחת מתוך השלישייה שהיא שחרחורת.

יש משפט נפוץ שאומרים לך בתור ג’ינג’י?
“בילדות שאלו אותי תמיד אם אני אשכנזי, ואני לא, ולא הבנתי למה מתכוונים, אם זה טוב או רע. היום שואלים אותי אם אני שובב”, אודי עונה וצוחק.

ואתה כזה?
“לא, אבל מה שמיוחד בג’ינג’ים, זה שתמיד הם נראים שובבים”.

אודי דוד בן דוד

אתה רואה את זה בצ’יקיטיטאס?
“דווקא זו שלא ג’ינג’ית היא הכי הכי ג’ינג’ית שיש באופי. היא זריזה, תמיד כשאנחנו מנסים להרדים את השלישייה ומרדימים את השניים, השלישית כבר בורחת מהחדר.במעון שלהם”, הוא מוסיף, “הם שניים בקבוצה אחת ועוד אחד בקבוצה אחרת, וכל פעם שאנחנו מגיעים למעון אנחנו קולטים שכל השלישייה ביחד, הגננות תמיד אומרות שהילדים שלי מתלהבים להגיד את פסוקי הקודש של הרבי מלובביץ’, הם מוחאים כפיים ומנהיגים את כולם. הילדה הגדולה שלנו, בת ה-4, גם היא ג’ינג’ית, והגננות אומרות שהיא מנהלת את כל הגן”.

איך הסביבה שלך מתייחסת לצבע הכתום?
“בחסידות חב”ד יש הרבה ג’ינג’ים, ותמיד מתבלבלים בינינו. אומרים לי ‘אתה השליח בתאילנד’, ‘אתה השליח בהודו, אני זוכר אותך בבית חב”ד בהודו’, ובכלל לא הייתי בהודו”.

איך אתה מסביר את זה?
“אין לי מושג. אבל לחסידות חב”ד קוראים גם חסידי המלך, והמלך דוד היה ג’ינג’י, אז מתבקש שיהיו פה הרבה כאלו”.

אז אתם לא תיכחדו כמו שאומרים
“תרשמי במילים האלה: אף אחד לא יכחיד את הג’ינג’ים”.

“בהתחלה לעגו לי”

הכירו את משפחת שקד מאשקלון. הצד האדמוני הוא של רונית, 30, מנהלת תעסוקה נתמכת באשדוד-אשקלון באגודה לבריאות הציבור, וטימור. השניים הם הורים לאביב, בן 5, ואריאל, בן 1.5.

איך זה לגדול עם צבע כתום?
רונית: “בהתחלה, בילדות, לעגו לי על הצבע, תמיד אמרו לי לצבוע את השיער, והאמת שממש רציתי כי הרגשתי שאני לא בין המקובלות וזה מאוד הפריע לי. בסוף, לקראת גיל 16, התחלתי לענות ולומר שאני מאוד אוהבת את הצבע ו’למי שזה לא מתאים – יום נעים’. אני אפילו זוכרת שכשילדתי את הבן הראשון חמותי מרינה שאלה דבר ראשון מה צבע השיער, זה גרם לי לצחוק הרבה, זה כבר נהיה קטע”.

 

גינגים

משפחת שקד

מרגישה מיוחדת?
“בטח, הג’ינג’ים מאוד מאוד רגישים, לפעמים יותר מדי! אני חושבת שגם מאוד חמים ואוהבים ולפעמים עם פתיל קצר”.

הם טמפרמנטים.
“לא סתם אומרים שג’ינג’ים זה לא רק צבע, אלא גם אופי. הילדים שלי הם ילדים פייטרים! הם יסבנו אותנו, העיקר שבסוף יקבלו מה שרצו. אביב לא מתפשר או מוותר, אוהב לקיים משא ומתן על דברים שהוא רוצה ואוהב, ‘קלפטע’ כמו שאומרים ביידיש או ‘בוגבונד’, שזה שובב וערמומי, אבל בקטע טוב. לפעמים הוא מחטיף לאח שלו הקטן בלי שנראה, אבל גם הקטן לא פראייר ולא נשאר חייב… הוא מחזיר”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר