מושקו ז"ל. צילום: ארכיון מוא"ז שפיר
מושקו ז"ל. צילום: ארכיון מוא"ז שפיר

"מקור לגאווה לאומית": סופדים למשה (מושקו) מושקוביץ ממייסדי שפיר

השבוע הלך לעולמו משה (מושקו) מושקוביץ ממייסדי המועצה האזורית שפיר ומי שעמד בראשה משך שלושה עשורים. מראש הממשלה ועד ישיבת אור עציון כולם נפרדים וסופדים לאיש שהפך לדמות ומודל לחיקוי

פורסם בתאריך: 29.1.21 16:23

     

משה מושקוביץ, ממייסדי המועצה האזורית שפיר ומי שעמד בראשה משך כשלושה עשורים הלך לעולמו השבוע, ימים ספורים לאחר שחגג יום הולדת 96.

מושקו ז"ל היה ממייסדי ישיבת 'אור עציון' ו'הר עציון', ממקימי 'אלון שבות' ו'אפרת' ואף היה ראש המועצה הראשון בשפיר. בנוסף, היה מיוזמי הקמת מכון 'צומת'.

"מושקו נטל חלק פעיל במעבר ההיסטורי משואה לתקומה. הוא פעל בשורות מחתרות האצ"ל והלח"י, סייע למפעל ההתיישבות, הביא עולים ארצה והקים מוסדות חינוך ותורה", ספד לו ראש הממשלה בנימין נתניהו, "אושר רב מילא את לבו עם החזרה לאדמות גוש עציון בעקבות מלחמת ששת הימים. במרץ האופייני לו, הסתער מושקו על המשימה לבנות מחדש את גוש עציון שחרב במלחמת העצמאות ולהקים בו יישובים פורחים ומשגשגים".

מושקו ז"ל כראש המועצה. צילום: ארכיון מוא"ז שפיר

מושקו ז"ל כראש המועצה. צילום: ארכיון מוא"ז שפיר

חברת הכנסת קטי שטרית כתבה: "חברי היקר משה (מושקו) מושקוביץ הלך לעולמו בגיל 96. אדם נעים הליכות, איש התיישבות ועתיר זכויות. הוא קידם את ההתיישבות בגוש עציון וחוכמתו נודעה ברבים".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק בוז'י הרצוג כתב כי "כבר ב-1945 טרום הקמת מדינת ישראל, מושקו וחבריו לגרעין הקימו את הקיבוץ הדתי משואות יצחק בגוש עציון על שם סבי, הרב הראשי ומחברה של התפילה לשלום המדינה, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל. עם נפילת הגוש במלחמת העצמאות היה מושקו הרוח החיה בהקמתו מחדש של הקיבוץ בשפלת יהודה במועצה האזורית שפיר ואף כיהן כראש המועצה במשך שנים ארוכות".

בישיבת אור עציון שמושקו היה ממייסדיה, ספדו לו: "מדינת ישראל כולה ואנחנו כבית ישיבת 'אור עציון' חבים תודה ענקית לאדם שמאז קום המדינה פעל בשקט וללא לאות לקידומה ופיתוחה, שימש כשליח הסוכנות לפני קום המדינה, הקים את גוש עציון והעיר אפרת ועוד ישובים רבים, עמד בראש המועצה האזורית שפיר במשך שנים ארוכות, ופעל בשקט בעוד עשרות רבות של מפעלים חשובים ממש עד יומו האחרון.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

ישיבת אור עציון

מפעל חייו של מושקו החל עוד לפני שקמה המדינה כשהיה חבר בגרעין של קבוצת 'משואות יצחק' שהוקמה בגוש עציון בשנת 1945 והוחרבה עם נפילת הגוש במלחמה.

בהמשך החל בפעילות חינוכית ויצא לשליחות מטעם הקיבוץ הדתי במחנות המעצר בקפריסין, במטרה לסייע למעפילים בארגון חייהם במחנות ולהכין אותם לקראת העלייה לארץ ישראל.

לאחר שזכה להקים מחדש את קיבוץ 'משואות יצחק' בתחומי המועצה האזורית שפיר, נבחר גם לתפקיד ראש המועצה, כבר בהיותו בן 27 שנים, הצעיר ביותר עד אז, וכיהן בתפקיד בין השנים 1952-1979.

מושקו הניח את אבן הפינה לעיר 'אפרת' שם גם כיהן כראש המועצה הראשון בין השנים 1982-1986.

לקראת יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל, הוגשה מועמדתו של מושקו לקבלת פרס ישראל על מפעל חיים.

מושקו ייסד גם את 'אות ועד', עמותה העוסקת בתיעוד והנחלת השואה לנוער. בנוסף היה חבר הנהלת 'מנורה', המטפלת בהצלת ספרי תורה ותשמישי קדושה מקהילות נכחדות בחו"ל.

ראש המועצה האזורית שפיר, אדיר נעמן, דיבר השבוע על אישיותו המיוחדת של מושקו ז"ל ואמר: "מושקו היה אדם שכל שליחותו עלי אדמות הייתה למען ולתועלת הציבור, וסיפורו הוא סיפורה של מדינת ישראל. הוא היה יקר לליבי, יחסרו לי מאוד השיחות המעמיקות איתו, למדתי רבות מניסיונו העשיר, מהידע והחכמה הרבה.

אדיר נעמן בביקור אצל מושקו. צילום: ארכיון מוא"ז שפיר

אדיר נעמן בביקור אצל מושקו. צילום: ארכיון מוא"ז שפיר

"מושקו היווה עבור רבים מודל לחיקוי, אדם שפעל עד יומו האחרון בעשייה למען תורת ישראל עם ישראל ומדינת ישראל, מתוך שליחות ומנהיגות הנובעת מתוך הלב, אדם שעסק בחינוך ובחסד, בחשיבה מתקדמת ויצירתית מחד ובהנצחת המורשת מאידך.

"דרכו של מושקו הייתה מיוחדת, מפעל חיים של אדם אחד ששינה מציאות והצליח להשיג את מטרותיו של הציבור והקהילה היהודית. איבדנו שגריר ומקור לגאווה לאומית, שנתן משמעות למילים – משואה לתקומה.

"אנו מוצאים נחמה במורשת האדירה שהוא מותיר מאחור, במשפחה המדהימה שהקים ובמפעל החיים שיישא את שמו לעד. נזכור אותו לנצח ונפעל להנציח את דמותו ומורשתו".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר