הפועל בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

הפועל בנות אשקלון קוצרת הצלחה ושמה את העיר על המפה

הנה ענף ספורט ששם את אשקלון על מפת הספורט: כדורסל נשים. אגודת הפועל בנות אשקלון ממשיכה לבסס את עצמה כאימפריית כדורסל נשים בדרום, כאשר רק השבוע הקבוצה הבוגרת וקבוצת הנערות רשמו עליות ליגה מרשימות. בראיון ל”כאן דרום”, האנשים שמאחורי האגודה מספרים איך זה התחיל, מה השאיפות לעתיד ובמה זה שונה מכדורסל בנים

פורסם בתאריך: 2.8.20 09:35

     

אגודת כדורסל הנשים המוצלחת של העיר, הפועל בנות אשקלון רשמה עונה מצוינת מכל הבחינות. האגודה ממשיכה להצליח בתחומי מחלקת הנוער וקבוצת הנערות רשמה לאחרונה עלייה לליגה הראשונה בטיבה בארץ. השבוע הגיע הדובדבן שבקצפת לאחר שבעקבות החלטת איגוד הכדורסל, הקבוצה הבוגרת עלתה מליגה א’ לליגה הארצית (השלישית בטיבה בארץ).

מי שהתחיל הכל מאפס הוא יו”ר המועדון ניר אמסלם, אשקלוני בן 36 שגר בשכנות אפרידר, נשוי ואב לארבעה. לניר יש תואר ראשון בחינוך גופני ותואר שני במנהל עסקים, הוא בוגר קורס מאמני כדורסל בכירים. “אני כל חיי בתחום הכדורסל”, הוא מספר ומוסיף: “עד גיל נוער שיחקתי באליצור אשקלון, בגיל 18 התגייסתי ללוחמה וזה קטע לי את הקריירה, אבל כבר לאחר הצבא הבנתי שאימון כדורסל הולך להיות התחום שלי, עשיתי קורס מדריכים והתחלתי ללמוד”.

“לגייס בנות זה קשה”

אגודת הפועל בנות אשקלון מונה כיום כ-12 קבוצות תחרותיות ומחזיקה בתואר אלופי מחוז דרום בקט סל, ילדות ונערות מגילאי כיתה ה’ עד כיתה י’. “יש לציין שמחוז בכדורסל נשים זה לא כמו אצל בנים, אלא זה מכסה חצי מדינה, מחוז דרום הוא מרחובות עד אילת. אנחנו מתאמנים בכל רחבי העיר, יש לנו פיזור טוב כמעט בכל השכונות בעיר. לכל אחת יש מקום בו תוכל להתאמן בטווח נסיעה נורמלי מהבית. בקבוצת הבוגרות שלנו כמעט כל השחקניות מאשקלון, חלקן גם גדלו אצלנו במחלקת הנוער. הקבוצה כוללת גם נערות בנות 17 וגם אימהות. בנוסף יש לנו כמה חוגים, בתי ספר לכדורסל לגילאי גן עד כיתה ד’ הכוללים 100 בנות בערך ואנחנו שואפים להתפתח כמה שיותר בתחום הזה”.

הפועל בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

הפועל בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

אמסלם מספר כי הכל התחיל בשנת 2012, אז פנו אליו שמעון בן דוד ושלמה בוסקילה ממחלקת הספורט בעירייה וביקשו שהוא ייקח אליו לידיים את האגודה שנקראה בזמנו אליצור כדורסל בנות. הוא מספר כי אז היה מדובר באגודה מפורקת, “הייתה בה קבוצה אחת עם שש בנות בלבד. הם הציעו לי לקחת את האגודה הזאת לידיים ולהרים את זה, בהתחלה אני סירבתי כי הייתה לי עבודה טובה ויציבה ובנוסף התעסקתי בכדורסל יותר בחוגים ובבתי ספר ופחות בקטע המקצועי. הם עודדו ושכנעו אותי, אמרו שיתנו לי אולמות טובים, יורידו לי דמי שכירות, ירתמו את המורים לחינוך גופני לעזרה ועוד”.

אז למה החלטת בסוף שכן לקחת את האתגר?
“אני באמת הייתי במקום טוב והרגשתי שאני מכניס ראש בריא למיטה חולה אבל החיבור הזה לקהילה והצורך לגעת בקהל שאין מי שיטפל בו גברו עליי, אלה דברים שמושכים אותי מאוד עד היום. הרגשתי שזה אתגר אמיתי כי אף אחד לא רצה לגעת בספורט הנשים, ודווקא עכשיו שאני עמוק בפנים אני מבין למה אנשים מפחדים לגעת ולהתעסק בזה וכמה זה קשה למי שמתחיל מ-0. זה לא כמו בנים שאחרי חודשיים של פגרה אתה אומר להם מקום ושעה לתחילת העונה החדשה וכולם מתייצבים, אצל בנות זה לא ככה. בקבוצת בנות שלקחו אליפות בחודש יוני, פתאום חצי לא באות בספטמבר, צריך לשכנע אותן ולהחזיר אותן בכל שנה, אנחנו משקיעים המון בפן החברתי, עושים ערבי גיבוש, רק השבוע היינו באחד כזה בבאולינג”.

מה הסיבה שזה קורה?
“אין לי סיבה ברורה למה זה קורה דווקא אצל הבנות. אני יושב ולומד מכל הגדולים בארץ בתחום כדורסל הנשים, אני מבין מה עושים אחרים ואיך אפשר להתקדם, אבל לזה עוד לא מצאתי סיבה ברורה. גם ילדה שהיה לה טוב והייתה שמחה פתאום לא חוזרת בספטמבר כי היא הולכת לגלישה או משהו אחר. אני חושב שהצורך של הבנות בחברה ופעילות חברתית הוא גדול משל בנים. הצורך של הבנים זה נטו הספורט ולנצח במגרש, אצל בנות פחות התחרותיות, פחות בוער הקטע של לנצח את החברה על הפרקט. לגייס בנות חדשות זה בכלל קשה. אנחנו עושים גיבושים, אימוני כושר, אימונים בחוף, דברים חווייתיים ושונים ואני מקווה שזה ישפר את המצב שלנו עוד יותר, בסוף אנחנו כן משתפרים כי כמות הבנות הולכת וגודלת, אין שנה שלא גדלנו בה”.

פיק אנד רול. המאמן אוהד ענקי עם שחקניות בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

פיק אנד רול. המאמן אוהד ענקי עם שחקניות בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

“12 קבוצות עם הישגים”

אז כאמור, בעונה הנוכחית עשתה הקבוצה הבוגרת הפועל בנות אשקלון הישג עצום בכך שעלתה לליגה הארצית, “החלטנו לקחת את הקבוצה הבוגרת שלב אחד קדימה העונה – לליגה הארצית. גייסנו שחקניות לקבוצה הבוגרת, הכנסתי את אוהד ענקי המנהל המקצועי של האגודה לאמן אותם, דבר שהוא לא עשה עד העונה. השקענו שם באמת יותר מאמצים, יותר אימונים, עשינו אימונים אישיים לשחקניות דומיננטיות במשך המון שעות במהלך השנה, וזה השתלם”.

למה דווקא העונה החלטת לקחת את הקבוצה צעד קדימה?
“השנה הרגשתי שמחלקת הנוער שלנו מתפוצצת במובן החיובי. יש לי שחקנית נבחרת ישראל בת 16 ועוד שלוש שחקניות ברמה שלה שמבחירה לא נמצאות בנבחרת. הן כבר אוטוטו מגיעות לגיל של בוגרות ואין להן לאן ללכת באזור. אני מעדיף שהן יישארו אצלי וצריך לתת להן את המענה עם קבוצת בוגרות תחרותית ששואפת גבוה. בעונה הקרובה הן יקבלו דקות רבות והזדמנויות בליגה הארצית”.

מה הרגע הכי גדול בעונה החולפת?
“האליפות של קבוצת נערות ב’ והעלייה לליגה הלאומית שזו הליגה הראשונה בארץ. זו עלייה באמת סנסציונית, אנשים לא מבינים בכלל כמה זה דבר חריג, אנשים מיבנה עד אילת לא מצליחים להחזיק קבוצה אחת ולנו יש 12 קבוצות שמגיעות לכאלה הישגים”.

יש קהל שמגיע למשחקים?
“בניגוד לכדורסל בנים, בכדורסל בנות בדרך כלל כל המשפחות והחברות של הבנות באות. מעודדים עם שלטים ועושים אווירה טובה. אנחנו מאוד מקפידים על זה וחשוב לנו שיגיע קהל למשחקים”.

מה המטרה של הקבוצה הבוגרת בעונה הבאה?
“להיכנס חזק לליגה הארצית, אני מכוון למקומות הראשונים. אנחנו ממש לא באים לעשות סיבוב אלא להגיע לטופ של הליגה ואם אראה באמצע העונה שאנחנו שם אז אביא חיזוק כדי ללכת אפילו על אליפות. אני בטוח שאנחנו ברמה הזו, אני מכיר טוב את הליגה הארצית. יש לנו מקום לעוד שחקניות ואם קוראות את זה שחקניות איכותיות הן מוזמנות לבוא אלינו”.

הפועל בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

הפועל בנות אשקלון. צילום: שלום ניזרי

מה המטרות של האגודה בעתיד?
“המטרות שלי הן הרבה יותר חברתיות ממקצועיות. אנחנו רוצים באמת להגיע לכל ילדה באזור שרוצה לשחק כדורסל ולהצליח להביא אותה אלינו. אני שואף שנצליח לעזור במלגות לכל ילדה שלא יכולה לשלם, שזה לא יהווה מכשול. יש מלא בנות ספורטאיות שלא מכירות אותנו או מתלבטות אם להגיע, אני מקווה שנצליח לאתר את כולן ולהביא אותן לכדורסל ולפתח אותן לכדורסלניות מצטיינות. אני מורה לחינוך גופני ורואה מלא בנות שקופצות גבוה, רצות מהר ויכולות לממש את הפוטנציאל שלהן כספורטאיות בכדורסל.

“אני רוצה להצליח לייצר שחקניות כדורסל איכותיות שיגיעו לרמה גבוהה ותמיד להשתפר במה שאני עושה. כמובן שאני שואף גם להמשיך ולגדול כמותית, לטפח את בתי הספר לכדורסל שלי ועבור זה אני חייב את העזרה של מחלקת הספורט עם עוד אולמות ומקומות לחוגים אחר הצהריים לכדורסל בנות. ככל שיהיו לי יותר מקומות כאלה, יהיו יותר בנות בעיר בענף הכדורסל. אני במגעים איתם כל הזמן ומנסה לפתוח עוד מקומות לחוגי כדורסל, אני בקשר יום יומי עם מרסלו בורדמן ועם רונית מצליח מנכ”לית החברה העירונית שמאוד מתרשמת מפרויקט כדורסל הבנות. יש לנו כיום בערך 100 בנות ב-4 בתי ספר לכדורסל, מגילאי גן עד כיתה ד’. אני חושב שלאגודה בסדר גודל כמו שלנו צריך להיות 400-500 ילדות וזה ממש לא בשמיים”.

“לא שמעו על אשקלון בתחום לפנינו”

מי שעומד לצידו של אמסלם בניהול האגודה הוא אוהד ענקי (30), אשקלוני שגר גם הוא בשכונת אפרידר, נשוי +1. ענקי משמש כמנהל מקצועי של האגודה והאחראי על כל התחום המקצועי בכדורסל נשים באשקלון. הוא מורה לחינוך גופני בבית הספר בית יחזקאל, בוגר תואר ראשון בגבעת וושינגטון בחינוך גופני ובעל תעודת מאמן כדורסל בכיר. הוא מאמן חלק ניכר מהקבוצות באגודה. “אני משחק כדורסל מכיתה א” מספר ענקי ומוסיף: “שיחקתי במחלקת הנוער של אליצור אשקלון עד גיל 18, הכדורסל תמיד היה בדמי, נפשי וליבי, הכדורסל הוא דבר מאוד מרכזי בחיים שלי. בגיל 18 התגייסתי לגולני וזה קטע לי את קריירת הכדורסל אבל תמיד ידעתי שארצה לעסוק בזה”.

אוהד ענקי מימין וניר אמסלם. צילום: שלום ניזרי

אוהד ענקי מימין וניר אמסלם. צילום: שלום ניזרי

בשנת הלימודים הראשונה שלו לתואר, הכירו בינו לבין ניר שאז החזיק באגודה בתחילת דרכה, “עם שתי קבוצות, בכל קבוצה היו רק שש בנות, האגודה הייתה אגודה צנועה ולא שם דבר כמו היום. ברגע שראינו שהשידוך בינינו הצליח, לקחנו על עצמנו להגדיל כמותית את כל הנושא של כדורסל הבנות בעיר, להפריח פה את התחום כי אף אחד לא שמע על העיר אשקלון בנושא כדורסל הבנות לפני כן”.

“אפשר להגיד שעקפנו את אשדוד”

ענקי מספר כי החשיפה הגדולה לאגודת ולכדורסל הבנות באשקלון הייתה הזכייה באליפות הראשונה עם קבוצת הילדות מכיתות ז’-ח’, “כיום אנחנו האגודה הכי גדולה בדרום, הסתכלתי לפני כמה שנים על אליצור יבנה ומכבי אשדוד כמטרה, והיום אפשר להגיד שעקפנו אותם. היום שחקנית שמגיעה להפועל בנות אשקלון יודעת שהיא מקבלת חוויה ולא רק את הכלים להפוך לשחקנית כדורסל גדולה. בנוסף לכדורסל, השחקניות אצלנו מקבלות כלים שיעזרו להן להתמודד בחיים, אנחנו שמים דגש על כל הקטע הרגשי, שלא יווצר מצב שמאמן לא מבין את הסיטואציה שילדות בגיל הזה צריכות התייחסות רגשית מיוחדת”.

מה המטרות של הקבוצה הבוגרת בשנה הקרובה בליגה הארצית?
“אני לא רוצה לעצור עד שאגיע לליגת העל, אני רוצה שכל שחקנית באזור הדרום תדע שיש פה קבוצת בוגרות ששואפת רחוק. אני חותר ושואף לליגת העל ושישחקו פה השחקניות והנערות ברמה הכי גבוהה באזור. אני רוצה שכשהבנות האיכותיות שגדלות אצלנו במחלקת הנוער יגיעו לגיל 17-18, תהיה להן קבוצות בוגרות ששואפת גבוה והן ירצו להישאר פה”.

אמסלם וענקי ביקשו לסיים את הריאיון בקריאה משותפת: “אנחנו קוראים לכל שחקנית וילדה ספורטיבית, ילדה שמרגישה שיש בה יכולות ספורטיביות שהיא לא מצליחה לממש בה, אם זה בוער בה, לבוא לנסות לחוות את החוויה. וכמובן קוראים לכל שחקנית כדורסל מעל גיל 17 שמחפשת מקום רציני שהשמיים בו הם הגבול, להגיע לקבוצה הבוגרת שלנו”.

“הילדים אוהבים, הבעל פחות”

רוני ליטבינוב, נשואה ואם לשלושה היא אחת מהכוכבות של הקבוצה הבוגרת. היא מספרת איך הגיעה לתחום ומה חושבים על זה במשפחה

 

אחת מכוכבות הקבוצה הבוגרת שחגגה השבוע את עלייתה לליגה הארצית היא רוני ליטבינוב. ליטבינוב (41), נשואה ואם לשלושה, גרה בשכונת הרצוג באשקלון. היא מתנשאת לגובה 1.80 ומשחקת בעמדת הסנטר. היא גדלה בראשון לציון והחלה לשחק כדורסל בכיתה ב’ באליצור ראשון לציון. עד גיל 25 אף שיחקה בליגת העל, בין השאר במדי רמלה החזקה. בגיל 33 חזרה לשחק כדורסל בליגות החובבניות ולפני כ-4 שנים כשעברה לגור באשקלון הצטרפה להפועל בנות אשקלון.

רוני, איך התחלת לשחק כדורסל?
“גדלתי כילדה בראשון לציון ושיחקתי כדורסל עם הילדים בהפסקות בבית הספר בו למדתי. מנהל בית הספר ראה אותי משחקת בהפסקה אחת והחליט לקשר ביני לבין אגודת הכדורסל של אליצור ראשון לציון. בכיתה ב’ התחלתי לשחק שם, בהתחלה לא ידעתי שאני רוצה לשחק כדורסל באופן מקצועי ולעסוק בזה אבל כשהתחלתי לשחק באופן מקצועי התאהבתי בזה”.

איך מתייחסים לזה במשפחה?
“הילדים אוהבים את זה, הם מבסוטים, באים למשחקים ומעודדים אותי. הילדה שלי אף משחקת בקבוצת הנערות של האגודה. הם מדברים איתי בבית על המשחקים ומספרים למשפחה. לעומת זאת בעלי פחות מתחבר ופחות אוהב שאני הולכת לאימונים, למרות שלמשחק האחרון הוא כן הגיע”.

מזל טוב על עליית הליגה. איך את מסכמת את העונה?
“הייתה לנו עונה טובה. בכלל אני חושבת שהמועדון הזה צומח כל שנה, הייתי בהרבה קבוצות בארץ אבל מחלקת הנערות של אשקלון היא בהחלט מהגדולות והטובות בארץ. הצעירות פה ממש טובות, וכל המועדון מרגיש כמו משפחה, יש פה חיבור מצוין בין הצוות והשחקניות, כולם נרתמים להצליח לטובת הקבוצה והעיר ושואפים להגיע הכי רחוק שאפשר. המועדון מטפח את הערך של המקצוענות ומנסה לקחת אותה הכי רחוק שאפשר”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מה הרגע הגדול ביותר העונה?
“כל העונה שלנו הייתה טובה וחווינו בה רק רגעים טובים, מרוב שהייתה עונה ממש טובה אני לא מצליחה לזכור רגע אחד גדול מכולם”.

עד לאן האגודה הזאת, הפועל בנות אשקלון יכולה להגיע לדעתך?
“יש שחקניות צעירות מאוד מוכשרות באגודה, באמת לא יצא לי לראות כאלה כישרונות. אני חושבת שהן יכולות להגיע הכי גבוה. העלו 2-3 מקבוצת הנערות לבוגרות והן ישחקו איתנו בעונה הבאה, הן באמת מוכשרות ברמות הכי גבוהות ולדעתי- חד משמעית, הן יגיעו לליגת העל וגם לנבחרת ישראל”.

למה את ממליצה לילדות ללכת לשחק כדורסל?
“זה חשוב מאוד, זה גם ספורט וגם מסגרת. זה לא כמו כל החוגים, זה משהו מקצועי. מי שמסתכלת קדימה, שואפת, רוצה ומחויבת אז הכדורסל הוא בשבילה. אני חושבת שכל מי שיש לה באמת זיקה לכדורסל והיא אוהבת את זה אז כדאי לה מאוד להגיע להתרשם ולנסות אימון ניסיון. אפשר להתפתח בזה ויש לאן לשאוף. בהפועל בנות אשקלון הכל מקצועי, מטפחים כאן את הבנות בצורה הטובה ביותר ומתייחסים בצורה מאוד רצינית לכדורסל הבנות באשקלון”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר