בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין
בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

נבלמה ההידרדרות ביציבות הפיננסית של עיריית אשקלון

לאחר שלוש שנים של צניחה במדד היציבות הפיננסית של העירייה, השנה היא מצליחה לעלות מקום אחד למעלה, אך עדיין יש לה הרבה לאן לטפס

פורסם בתאריך: 3.6.19 15:20

     

עיריית אשקלון מדורגת במקום ה-16 ביציבות הפיננסית שלה. כך עולה ממחקר דירוג הרשויות שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוג BdiCode לשנת 2019 (הדרוג נערך בקרב הערים הגדולות מעל 40,000 תושבים).

דירוג היציבות פיננסית של העיריות והמועצות המקומיות והאזוריות בישראל מתבצע זו השנה 13 ברציפות והוא משקלל בתוכו מספר מרכיבים כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד משתנים רבים.

אז עיריית אשקלון כאמור, ניצבת במקום ה-16, נמוך יותר מאשדוד (12) ויבנה (15), אך יותר גבוה מערים כמו באר שבע (21), רעננה (17), גבעתיים (18) והוד השרון (19).

לאחר ארבע שנות הידרדרות ביציבות, הצליחה העירייה לבלום אותה. רק בשנת 2015 אשקלון דורגה במקום החמישי בארץ ומאז החלה ההתדרדרות למקום העשירי בשנת 2016, למקום ה-13 בשנת 2017 ובשנת 2018 ההידרדרות לא נעצרה ואשקלון ירדה למקום ה-17, אך בשנת 2019 היא עלתה כאמור מקום אחד למעלה.

מינהל הכנסות בעיריית אשקלון

במקום הראשון בדירוג הארצי ניצבת הרצליה ואילו במקום השני עיריית רמת השרון, במקום השלישי מדורגת חולון, במקום הרביעי מדורגת נס ציונה, ובמקום החמישי הפתעה: עיריית לוד אשר הדירוג הסוציואקונמי שלה הוא 4. אשקלון למשל נמצאת בדרוג 5.


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2Xc39PK


הדירוג הסוציואקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז ומקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, אנחנו רואים גם השנה שאין קשר מובהק בין הדרוג הסוציואקונומי של תושבי העיר לבין היציבות הפיננסית של עיר. "היציבות הפיננסית הינה נגזרת גם של ניהול נכון ויעיל ולכן לראש העיר המכהן השפעה רבה על מיקומה בדירוג. בסוף השנה שעברה נערכו הבחירות לרשויות המקומיות ובערים רבות שבהן כיהן ראש עיר במשך תקופה ארוכה בוצעו חילופי שלטון. כך לדוגמא בנס ציונה שדורגה בשנים האחרונות בחמישייה הראשונה, התחלף ראש עיר אחרי כהונה של למעלה מ-25 שנים, בחיפה התחלף ראש עיר אחרי כהונה של 15 שנה, הדרוג השנה עדיין מתבסס על הפעילות של ראשי העיר היוצאים, וביצועיהם של ראשי וראשות העיר החדשות יבואו לידי ביטוי רק בדירוגים של השנים הבאות".

תהילה ינאי מנכ"לית משותפת COFACEBDI. צילום: צביקה גולדשטיין

במסגרת דירוג היציבות הפיננסית פורסם גם יחס גביה לסך הגביה, המדרג את היכולת של העיריות והמועצות המקומיות לגבות התשלומים שלהן מהתושבים. יחס הגביה משקף את יעילות הגביה של הרשות, כאן אשקלון נמצאת דווקא בין המקומות הגבוהים בארץ עם 90% יחס גביה. כאשר העיר עם היחס הכי גבוהה היא מודיעין עם 94% בלבד. יחד עם זאת, ערים עם יציבות פיננסית גבוהה יותר מאשקלון הציגו אחוזי גביה נמוכים במיוחד כמו הרצליה עם 74%, רמת השרון 80% ותל אביב 79%.

חברת הדירוג מדגישים כי יחס הגבייה הוא פונקציה לא רק של הרמה הסוציו-כלכלית של התושבים אלא גם של אזורי תעשייה ומסחר מפותחים.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר