המכון להתפתחות הילד באשקלון

"המכון להתפתחות הילד לא נסגר אבל הוא לא ממש פועל"

לאחר שסגירת המכון להתפתחות הילד באשקלון נמנעה מסתבר שהוא אמנם פתוח אבל לא ממש מתפקד. ומה עם תכנית 'מסיכון לסיכוי' המהפכנית שהופסקה?

פורסם בתאריך: 5.9.18 20:51

     

סאגת המכון להתפתחות הילד באשקלון נמשכת. לפני מספר חודשים הודיע משרד האוצר כי נענה לבקשת ההורים ויתקצב את הפעלת המכון כדי שיוכל להמשיך להעניק את הטיפולים לילדים. אלא שהשבוע נראה כי אמנם המכון לא נסגר אבל הוא לא ממש עובד, לפחות לא כפי שמצפים הורים.

המכון להתפתחות הילד הוא מכון מקצועי הפועל תחת חסותו של המרכז הרפואי ברזילי ומטפל בפעוטות שזוהתה אצלם בעיה התפתחותית או תפקודית. זהו למעשה גלגל ההצלה של הילדים הללו שאך זה החלו את חייהם. לאחר סדרת טיפולים ותצפיות ובמקרה הצורך גם בדיקות רפואיות שונות, ניתנת אבחנה רפואית שככל הנראה תלווה את הילד לכל חייו. זו למעשה בשורת האיוב שההורים מקבלים כשלראשונה מפוזר הערפל והם נחשפים למינוח המדויק של הלקות ממנה ילדם סובל.

השלט של אברמזון. צילום: אורי קריספין

המכון מסייע להורים ומדריך אותם כיצד לטפל בילד וכיצד לקדם אותו בעוד כל הילדים האחרים בני גילו פורחים כילדים רגילים. המכון גם מעניק לילדים טיפולים פרארפואיים כמו: קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, אבחון התנהגותי ועוד.

באשקלון ובסביבתה ידועים למעלה מ-1200 ילדים שנזקקים לשירותיו של המכון. רובם נשלחים לקבלת טיפולים בקופות החולים, גם שם כורעים תחת העומס.

מנהל המכון ד"ר עדן, ח"כ קארין אלהרר, סנדלר ויעל גרמן במהלך המאבק נגד סגירת המכון

במשך שנים עבד המכון באשקלון והיה הכתובת הטובה ביותר של ההורים לטיפול בילדיהם. "בחמש שנים האחרונות המכון בהידרדרות ולאף אחד לא אכפת. אף אחד לא נוקף אצבע וזה לא מעניין אנשים" אומרת הילה סנדלר אברמסון שהובילה את המאבק בסגירת המכון. "הורים עומדים וממתינים חודשים בתור עם הילדים שלהם לצורך אבחונים. יש מצוקה קשה בכח אדם. המטפלים לא רוצים להגיע לאשקלון בגלל השם שיצא למכון, שאין בו יציבות, שכל פעם אומרים שסוגרים אותו. אף אחד לא רוצה לעבוד במקום כזה שבעוד כמה חודשים יצטרכו לחפש מקום עבודה אחר" אומרת סנדלר ומצביעה גם על השכר הנמוך שמוצע באשקלון ביחס למרכז הארץ.

לא תוותר. אברמזון בשער המכון להתפתחות הילד באשקלון. צילום: אורי קריספין

גורם מתוך המערכת דווקא סיפר היום ל'כאן דרום' כי אכן בעבר, כשסכנת הסגירה ריחפה מעל המכון היתה נטישה משמעותית של בעלי מקצוע שרצו להבטיח את עתידם המקצועי, אך מאז שהוחלט על המשך פעילותו המכון נמצא בתחילתו של שגשוג. עוד אמר כי מדובר בבעיה ארצית ולא מקומית.

כתוצאה ממצוקת בעלי המקצוע הוחלט כי תכנית החשובה 'מסיכון לסיכוי' תיפסק. מדובר בתכנית יוצאת דופן שעל פיה סייעת בגן המיוחד לוקחת את הילד לטיפולים במכון, מקבלת מבעלי המקצוע במכון את ההדרכה כיצד לטפל בו וכיצד לקדם אותו ומיישמת אותה מעשית עם הילד בגן, שם הוא מבלה את רוב יומו מהבוקר עד אחר הצהריים. הורים לילדים שנהנו מהפרויקט מספרים על קפיצת מדרגה בתפקוד ילדם. "ילדים הצליחו להשתלב בגנים רגילים עם סייעות או אפילו בלי סייעות. וזה מדהים" אומרת סנדלר "זה מה שאנחנו כחברה חייבים לצפות, שנהפוך את הילדים האלה לכמה שיותר עצמאים וכמה שפחות תלותיים בחברה וזה יהיה אדיר בשביל כולם".

סנדלר העלתה סרטון בו היא מטיילת בחדרי המכון וחושפת את המציאות העגומה. "אני עוברת בין החדרים, יש ציוד אבל אין מטפלים. זה עצוב. כי אני שומעת מההורים שהילדים שלהם היו לפני כמה שנים בפרויקט הזה שאומרים שהמכון היה הפנינה של הדרום והיום זה סוג של בית קברות, ממשיכה סנדלר "זה נורא. אותי זה מתסכל. הבן שלי כבר סיים את הפרויקט. אבל בגלל שאני יודעת שיש כל כך הרבה הורים שאין להם את היכולת לרדוף אחרי מטפלים הם אומרים זה המצב וזהו. נוח להגיד "המכון לא נסגר" אבל הוא גם לא ממש פועל".

מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי מסר בתגובה: "אני דוחה בשאט נפש את האשמה שבית החולים ברזילי פוגע באוכלוסיית הילדים המעוכבים בהתפתחות. נהפוך הוא, בית החולים ברזילי מזה מספר שנים, בניגוד לכל הסיכויים, הקפיד לאבחן ולטפל בילדים אלו. ברם, הגיעו מים עד נפש. למרות שהצענו (ללא שום עזרה תקציבית) שכר גבוה לבעלי המקצועות הפרא רפואיים – שכר השווה לאשר משולם על ידי קופות החולים – מסרבים בעלי המקצועות הנ"ל לבוא ולעבוד במכון באשקלון.

המחסור בקלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, פסיכולוגיות, ופיזיותרפיסטיות, אשר רובו נובע משכר ירוד, נותן את אותותיו בהתדרדרות של הזמינות והנגישות של המכון. ראוי גם לציין שע"פ החלטת מנהל בית החולים, המכון עדיין מבצע חלק מהטיפולים, למרות שעד כה בית החולים מסבסד את המכון בסדר גודל של כמיליון שקלים ולמרות זאת התעקש מנהל בית החולים להפעיל את המכון אבל קצרה ידו מלמצוא ולהעסיק את בעלי המקצוע החיוניים לשם טיפול בילדים אלו.
אנו מאחלים שנה טובה ובריאות".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר