צחי הלוי ולוסי אהריש. צילום: מאיר אדרי

למה צריך להפריע למישהו שצחי הלוי מאוהב בלוסי?

למי אכפת אם מה שאני לובשת נחשבת פיג'מה או לא? ולמי אכפת אם צחי הלוי התאהב (כן, התאהב! היא לא פיתתה אותו) בלוסי אהריש? ואם העניין היהודי הוא מה שמפריע לכם, אז תדעו שהיחס הפוגעני כלפיהם גם הוא לא ממש יהודי

פורסם בתאריך: 19.10.18 01:59

“זה לא פ-י-ג’-מ-ה!” זמזמתי לי כל השבוע ומניתי את כל האופציות שלא נכללות במלתחת השינה שלי (אתם אולי תתפלאו, אבל יש עוד כמה חוץ מהמוצעות בפרסומת). אני לא היחידה שנדבקתי בקדחת הפיג’מה. בעבודה, בתחנת הדלק, בסופר ובגן השעשועים – כולם מכריזים בקצב “זה לא פיג’מה!” אבל בינינו, מי ממש לובש פיג’מה (מעל גיל 9)? מי מחליט מה זה פיג’מה?

ובעיקר, למי אכפת? שלוש המילים הנחרצות האלה הן אולי השיקוף הכי ישיר לתרבות השיח הישראלי שלנו. השבוע שמענו כולנו על החתונה החשאית ועם זאת המדוברת של לוסי אהריש וצחי הלוי.

למעשה, כשהחלו לצוץ המבזקים באתרים השונים נאנחתי בשיעמום לאור “החדשות הגדולות” שמזמנים לנו הצהובונים. ”נו, עוד זוג סלבריטאים שמתחתן, מה חדש?” בתוך זמן קצר, התבדיתי לצערי כשראיתי את מבול התגובות המכוערות ברשת.

לפני שתתעצבנו שוב, אני ממש לא מתכוונת לדון כאן בעניין המורכב מבחינה הלכתית ובטח לא לשאת על גב הטור הצנוע הזה את כל העם היהודי לדורותיו. בעיניי מהות העניין בכל הסיפור היא דווקא הגישה האלימה, הגסה והמתערבת שעוררו נישואי הזוג. הציוץ בטוויטר (קשה לי להתייחס לזה כאל ציוץ, יותר כמו נחירה גסה) של אורן חזן נועד כהרגלו לזעזע כדי להשיב אליו את הפוקוס.

עם זאת, מדובר בכל זאת בחבר כנסת בממשלת ישראל, ולכן התעלמות מדבריו היא לא פחות מהכרה בהם. עתיד העם היהודי הוא עניין חשוב בהחלט, אך נקיטת אמצעים פרועים דווקא חוטאת לערכי היהדות ובטח מרחיקה יותר את מי שלא חש שייך.

אם חזן ושותפיו לפרובוקציה התורנית היו בקיאים במוסר חז”ל כפי שהם בקיאים בהתססה ציבורית ברשתות המדיה, אזי היו נוכחים לגלות שחז”ל מסבירים כי התייחסות פוגענית בגר ובזר עלולה דווקא לגרום להידרדרות מוסרית בחברה, ועל כן יש להימנע מכך.

למעשה, התורה מזהירה כ-36 פעמים בנושא ומזכירה לנו כי גרים היינו בארץ מצרים. ואכן, הזדהות, ובפרט אמפתיה, הן מיומנויות שצריך ככל הנראה לפתח כי הן לא מולדות. אם נקודת המוצא בכל ביקורת תהא מלאת אמפתיה ולא תשמש כלי התנגחות לקידום פופולרי, אז מצב העם היהודי יהיה בהכרח טוב יותר.

מה גם שתמיד לאלימות ברשת מסוג זה מתלווה טון מיזוגני (שנאת נשים) בסגנון “היא פיתתה אותו”. באמת? לא ייתכן שהוא התאהב בה וקיבל החלטה מושכלת להינשא לה? אחרי הכול, הם חיו יחד 4 שנים וחצי, והבחור בשיא בריאותו הנפשית והפיזית. אפילו אלוהים לא הסיר אחריות מאדם בגן עדן על שיקול דעתו ומעשיו.

עינב קורן

עינב קורן

אם כן, מי אתה אורן חזן שתאשים את האישה בפתיינות?

לסיכום, אני מוצאת שהעניין דומה מאוד להכרעת הפיג’מה. אמנם הפרסומת של דלתא קליטה למדי, אבל אנחנו חייבים לצאת מהמיטה של אחרים. מתנצלת מראש על הבוטות, אבל זו הדרך היחידה בשלב זה להתמודד. זמן השינה והמיטה הם מרחב אינטימי למדי, בעיקר בעידן שבו אנחנו מנותרים, עוקבים וזמינים כל הזמן. לכן אנחנו נבחר מה ללבוש ואם לקרוא לזה פיג’מה – זה העניין הפרטי שלנו. גם הזוגיות ויחסי האהבה שלנו הם עניין פרטי אפילו אם מדובר באנשי ציבור. נישואיהם של אהריש והלוי הם מקרה פרטי ולא ייצוג של תופעת התבוללות. יהדות קשורה בפרקטיקה ואמונה ולא בהכרח בדם הזורם או חותמת של הרבנות.


רוצים להישאר מעודכנים?

הצטרפו לוואטסאפ של "כאן דרום אשקלון"

הצטרפו לטלגרם של "כאן דרום אשקלון"

הורידו את "כאן דרום אשקלון" באנדרואיד

הורידו את "כאן דרום אשקלון" באייפון


הרי יש מלא יהודים על פי ההלכה שחיים בארץ ואין להם נגיעה ועניין עם היהדות, וזה לצערי מטריד יותר. איני קוראת לחזרה בתשובה אלא לאפשר לכולנו ללמוד את היהדות בצורה מזמינה, מרתקת ומעוררת מחשבה – לגלות את האוצר התרבותי של עמנו. כפייה, התנגדות והשתלחות חסרת רסן משקפות באופן רע למדי ולא מציאותי את מייצגי היהדות. התנהגות זו מרחיקה ומבדלת יותר כי היהדות אינה משטר דורסני שנועד לחבל בחופש, להפך.

אז אם אתם עדיין תוהים: חולצת סוף מסלול – זה כן פיג’מה!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. דומינו ישראלי

    נישואי תערובת מסכנים את המזה"ת בשואה, עקב מלחמת היהודים
    |
    עקב נשואי התבוללות יתערבבו בצבור החלוני רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלונים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל אחד ואחד מבניו של הצבור העברי הלא-אורתודוקסי יעבור מהסטטוס הנוכחי של "בחזקת יהודי לפי ההלכה" לסטטוס של "ספק נכרי לפי ההלכה".
    השנוי במעמדם של הלא-אורתודוקסים הרה אסון:
    היהודים שומרי המסורת, בגלל התגברות פחדם מנשואי תערובת של בניהם עם עברים-ספק-נכרים, ינקטו אמצעים להתבדלות (כבר עכשיו רבנים קוראים ליסד מרשם אוכלוסין פרטי, ומשלוב תוצאות סקרי דעת קהל, לרבות זה שפורסם ב"הארץ" 22.08.14, יוצא שעמדתם של רבים מאד מהמסורתיים היא כשל הדתיים, בענין ההתבוללות). האמצעים שינקטו המסורתיים והדתיים יהיו חמורים הרבה יותר משנוקטים הם היום כדי להתרחק מהצבור הלא-אורתודוקסי, ובנוסף, יחנכו מילדות להתיחס לגויים-העברים האסורים בחיתון כאל "מוקצה", כפי שנהגו אבותינו בגולה כלפי ה"שקצים" וה"שקצות".
    |
    הבדלות ממושכת מובילה לנכור הדדי. נכור הדדי ממושך מוביל לחסר אמון הדדי וממנו לעוינות הדדית, ובתמצית, בלשונו של מרטין לותר קינג: "אנשים בד"כ שונאים אחד את השני … מפני שהם מופרדים".
    זהו מעגל שוטה. סופו הפרדה חברתית מוחלטת ללא הפרדה גיאוגרפית וללא הפרדה של מוסדות השלטון, שהיא, למעשה, הפרדה מרובת נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה.
    (מצבנו נפיץ בלאו הכי: ר' ידיעה מאת אמיר אורן ב"הארץ" 11.12.12 על הערכת קהילת המודיעין של ארה"ב שמביאה דעה על "עימות פנימי" בישראל לפני שנת 2030).
    האם מתון כלכלי שיתמשך ללא סוף עקב חשש המשקיעים מפני הדרדרות למלחמת אזרחים הרסנית, לא יחליש את ישראל עד כדי "ברירת שמשון"?
    האם החשש המתמשך מ"ברירת שמשון" ע"י מדינה שכבר אין לסמוך על יציבותה הפנימית לא יביא את "הקהיליה הבינ"ל" לפרקה מנשקה הגרעיני?

  2. עינב קורן

    מכל המועתק בתגובה זו ניכר כי לא ממש עצרת לקרוא את הטור שלי, אני לעומת זאת הקדשתי זמן לקריאה המובא כאן שאיני יודעת מי אמון על ניסוחו. בכל מקרה, הניצול הציני של הוצאת דברים מהקשרם על ידי ציטוט דבריו של מרטין לותר קינג פשוט מעיד על חוסר בקיאות היסטורית כי הכומר לותר קינג ייחל ליום שבו יפסיקו להשתמש בביטוי "תערובת" כי היא בפני עצמה מבחינה בין אנשים באופן היררכי. אני התייחסתי בטור שלי להתנהגות גסה, להיעדר דרך ארץ ולחוסר כבוד נפיץ – אלה מעל הכל חוטאים ליהדות שאני מכירה ומעריכה. ולפני שברא אותנו יהודים, ברא אותנו בני אדם, שבת שלום

  3. דומינו ישראלי

    ראשית, לא כל תגובה היא מחאה, גם תגובתי לא חלקה על התנגדותך לבטויים מעליבים, וכפי שנוכחת בתגובתי גם אני לא נסיתי להעליב בני זוג מעורבים.
    "מעורבים"- מלה בה השתמשתי, זאת מלה ניטרלית, ואיני מוצא צדוק לקביעתך, שהיא אולי פרי הפנמת דעה מוקדמת, שמלה זאת "היא בפני עצמה מבחינה בין אנשים באופן היררכי". אמנם הייתי יכול להבין טענה דומה לפיה הצרך להשתמש במלה ניטרלית זאת מחשיד על התנגדות לערבוב, על גבי טענה נוספת שהתנגדות לערבוב מחשידה את המתנגדים על כך שהם מבחינים בין אנשים באופן היררכי. לדעתי, לטענה האחרונה יש בסיס במציאות של יחסי שחורים ולבנים באמריקה של מרטין לותר קינג אבל לא בענינו שהוא ההתנגדות ההלכתית לנשואי תערובת.
    לא טענתי שמרטין לותר קינג היה חותם על תגובתי אלא שתובנה מסוימת שלו מאששת את שכתבתי.
    הגבתי כדי להעיר על מה שכתבת: " לסיכום…הזוגיות ויחסי האהבה שלנו הם עניין פרטי", ובכן, לדעתי הם "פרטיים" כמו שהשמוש בתנורי חמום בדירות הוא "פרטי", ועדיין יש לו השפעה על תהליך ארוך טוח וטרמינלי של התחממות כדור הארץ, ולכן יש לו גם הבט צבורי. אמנם אני מסכים אתך שלא צריך לתלות בעיה כללית באנשים פרטיים מסוימים אבל זה המחיר הלא רצוי (אך בלתי נמנע, במציאות החברתית הנוכחית) של הסלבריטאות.

  4. אורן

    כל מילה בסלע!! התייחסות עניינית יפה וראויה!! ואגב- מה לאדון ״חזנאי״ אורן ולחז”ל?? הוא רחוק שנות אור מהם! אולי בגילגול הבא שלו ילמד איך להיות בו אדם!

  5. אחת שאכפת לה

    עם כל הכבוד למילים היפות והגבוהות יהודי ליהודים יהודיה ליהודי.

  6. לירן

    חח לא ידעתי אם לצחוק או לבכות מהכתבה.

    יש איסור להיות עם גויה והיא לוקחת משפטים לא קשורים . מעכשיו בשבילכם : הרבנית עינב קורן.

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר