ישיבת אישור התקציב. צילום: אלדד עובדיה
ישיבת אישור התקציב. צילום: אלדד עובדיה

3.8 מיליארד ש"ח: אושר תקציב עיריית אשקלון. איתי סהר תקף: "זה תקציב בחירות"

השבוע אושר תקציב עיריית אשקלון, תקציב שעומד על סכום שיא של 3.8 מיליארד ש"ח לתקציב שוטף ותקציב פיתוח יחד. ראש העירייה, תומר גלאם: "נבסס את מעמדה של העיר אשקלון כאחת הערים המובילות והאטרקטיביות בישראל". איתי סהר ביקר את הזינוק בהוצאות על אירועים ואת הקיצוץ בהוצאות התחבורה לנוכח הפקקים

פורסם בתאריך: 29.12.22 20:05

     

השבוע, אישרה מועצת העיר אשקלון את התקציב הגדול ביותר בתולדות העיר העומד על כ-3.8 מיליארד שקלים. התקציב מורכב מ-1.3 מיליארד ש"ח תקציב שוטף ועוד 2.5 מיליאד ש"ח תקציב פיתוח הכולל בתוכו את תקציב הפיתוח של הסכם הגג.

בפתח הישיבה אמר ראש העירייה, תומר גלאם: "עיניכם הרואות את תנופת הפיתוח האדירה המתרחשת בכל רחבי העיר ובכל תחומי החיים לרווחת תושבי אשקלון. ספר התקציב שבידיכם, עליו עמלנו קשות בחודשים האחרונים, ימשיך באופן מובהק את העשייה העירונית ויסייע בידינו להמשיך ולהפוך חזון למציאות.

"גם בשנת התקציב הבאה, נמשיך לקדם ולטפח את מערכת החינוך העירונית, זוכת פרס החינוך הארצי, תוך מיצוי מלא של היכולות הטמונות בכל ילדה וילד החל מהגיל הרך ועד לבגרות בשאיפה למצוינות ערכית, הישגית וחברתית. לצד זה, נמשיך בהקמת בתי ספר חדשים, גני ילדים, מרכזים קהילתיים ומעונות יום שיצוידו ברמה הגבוהה ביותר, נשדרג ונשפץ מוסדות חינוך קיימים ונעניק לכל תלמידות ותלמידי העיר את סביבת הלימודים הנעימה והחדשנית ביותר.

מרכז יום תמר. צילום: אלדד עובדיה

מרכז יום תמר. צילום: אלדד עובדיה

"השכונות הוותיקות, ימשיכו ליהנות מהשקעה חסרת תקדים של משאבים ותקציבים לטובת שדרוג, שיפור וחידוש תשתיות שיהפכו את סביבת המגורים של התושבות והתושבים למקום שהרבה יותר נעים לחיות בו.

"נמשיך במימוש פרויקטים שיחוללו שינוי של ממש בעיר ויעצבו את פניה לדורות – הקמת פארק ההיי-טק הגדול ביותר בישראל שיהיה בית לחברות עתירות ידע וישים את אשקלון על מפת הערים המקדמות יזמות וחדשנות טכנולוגית. הפארק מביא עמו את בשורה בתחום התעסוקה על ידי יצירת אלפי מקומות עבודה חדשים ומתקדמים לתושבי העיר; הקמת פארקים ירוקים בלב השכונות, פארק האקו-ספורט ופארק עיר היין, שיהיו לשם דבר בתחום התרבות, הפנאי, הבילוי והספורט ברמה הלאומית; הקמת התחנה המרכזית החדשה שתהווה טרמינל חדשני, ממוזג, ממוגן ונגיש לנוסעים בתחבורה הציבורית ותכלול עמדות טעינה חשמליות לאוטובוסים  לצד יצירת מערכות תחבורה מתקדמות המחברות בין כל חלקי העיר על ידי כבישים חדשים ורחבים וגשרים ראשונים מסוגם בעיר שיחברו בין השכונות החדשות לקיימות; פיתוח רצועת החוף היפה בישראל על ידי יצירת מוקדי בילוי ופנאי לתושבים ולאלפי המבקרים הרבים שפוקדים אותה מידי שבוע; קידום תוכניות של התחדשות עירונית שיעניקו לתושבים לא רק סביבת מגורים נעימה יותר לחיות בה, אלא גם בית שיוכלו להרגיש בו הרבה יותר מוגנים ובטוחים; הקמת מתחם ימי הולדת עירוני וראשון מסוגו בישראל בלב המדרחוב העירוני שיחד עם מתיחת הפנים שעוברת שכונת מגדל יהפכו למוקד משיכה לתושבות ותושבים רבים ובכך, יסייעו לעסקים במקום; יישום הסכם הגג ואכלוסן של השכונות החדשות תוך מתן מענה לכל הצרכים העולים מהשטח; הרחבת המענה הרווחתי והחברתי לאוכלוסיות ייעודיות ומיוחדות ופתיחת מרכז יום תמר לאנשים עם צרכים מיוחדים; הפקת פסטיבלים, מופעים ואירועים בקנה מידה ארצי שישימו את העיר אשקלון על מפת התרבות בישראל לצד הפקות מקור ייחודיות של התיאטרון העירוני והאמנים המקומיים.

מוסדות חינוך בעיר ימים. צילום: אלדד עובדיה

טיילת יקותיאל אדם. צילום: אלדד עובדיה

טיילת יקותיאל אדם. צילום: אלדד עובדיה

"גם בשנת 2023 נמשיך לבסס את מעמדה של העיר אשקלון כמטרופולין חדש ומשמעותי וכאחת הערים המובילות והאטרקטיביות בישראל, המעניקה לתושבות ולתושבים שבה, הוותיקים והחדשים הבאים בשעריה, שירות מיטבי, מקצועי ומהימן בכל תחום ותחום הנוגע לאיכות ורווחת חייהם בעיר.

"אני רוצה להודות לעובדות ועובדי העירייה על המסירות, המקצועיות ועבודה יוצאת דופן למען תושבי אשקלון. תודה מיוחדת לגזבר העירייה, איציק וייצמן, למשנה למנכ״ל, מירב בוסקילה ולכל עובדות ועובדי האגף על העבודה הקשה שנעשתה גם השנה בבניית תקציב מאוזן המאפשר לנו להוציא אל הפועל את כל התוכניות והפרויקטים העומדים על הפרק".

מתחם היזמות והסטארטאפ במדרחוב. צילום: אלדד עובדיה

מרכז לחינוך ימי במרינה. צילום: אלדד עובדיה

מרכז לחינוך ימי במרינה. צילום: אלדד עובדיה

מי שהגיב לדבריו של גלאם וביקר בחריפות את התקציב הוא חבר המועצה איתי סהר שאמר כי התקציב הוא "התקציב האחרון של הנהלת העיר הזו" וכי המדובר בשנת בחירות, ולדברי סהר "התקציב הזה הוא תקציב בחירות, שמלמד אותנו שני דברים: הוא מראה בדיוק מה השיטה שבה אתם פועלים והוא מראה מה אתם שם בהנהלת העיר חושבים עלינו התושבים – ואלה כנראה לא דברים טובים מדי, אתם כנראה חושבים שאנחנו לא מאד חכמים".

איתי סהר בישיבת התקציב. צילום: אלדד עובדיה

איתי סהר בישיבת התקציב. צילום: אלדד עובדיה

סהר הצביע על כך שבחודש יוני הודיעה הנהלת העיר בחגיגיות במסגרת ישיבת מועצה על החלטתה שלא להעלות ארנונה למגורים: "הייתה מצגת ועליה היה כתוב מודגש בצהוב – הארנונה למגורים לא תעלה". אלא שלדבריו, בהפרה בוטה של הבטחה זו הארנונה למגורים לשנת 2023 עלתה גם עלתה וההתייקרות נכללה בתקציב. על כך כמובן לא היו מצגות, ולא הודיעו לתושבים ולא למועצה.

סהר ביקר גם את אופן חלוקת המשאבים וטען כי אלה תקציבים לתעמולת בחירות. תקציב האירועים, למשל, שעמד בשנים קודמות על סך של כ-6 מלש"ח הפך לתקציב מפלצתי של 15 מלש"ח. תקציב הדוברות עלה גם הוא בשיעור חד של למעלה ממיליון ₪ מתוכן 2 מלש"ח המוקדשים "לפרסום באמצעי המדיה השונים", וכך גם התקציב להרמות כוסית של עובדי רשות, המהוות הזדמנות לשאת דברים בפני עובדי עירייה למי שזקוק לחיזוק מעמדו בציבור חשוב זה – שעלה מ-60 אש"ח לפי חמישה – 310 אש"ח.

"תקציב נרקוד נשכח"

רק לאחרונה טען סהר במועצה כי פרויקטים עירוניים מעוכבים בכוונה ועל חשבון התושבים כדי לייצר הזדמנויות לנהל קמפיין על גב הציבור. ניפוח תקציבי האירועים והדוברות בשנת בחירות, מצטרפים לביקורת על תעמולה אסורה שנעשית כולה על חשבוננו.

"המטרה שלהם שנרקוד ונחגוג באירועים – ונשכח", אומר סהר, שלהנהלת העיר הנוכחית אפס הישגים מול האתגרים המרכזיים שבפני אשקלון.

לדבריו גם בתחום האיכות סביבה – ישנם מחדלים וסכנה לתושבים. העיר אשקלון כידוע מובילה במפת התחלואה הארצית ותושביה משלמים באופן יומיומי במטרדי ריח ובתחלואה על פעילות מפעלי התשתית בדרום העיר ובראשם יצרניות החשמל.

סהר אומר כי הוא פועל בנושא זה זמן רב וציין את המאבק בהרחבת פעילות דוראד והגיש הצעות רבות למועצה בנושא מפעלי התשתית בדרום העיר. לדבריו, בניגוד להבטחות ולנאומים – הסעיף היחיד בספר התקציב שחלה בו ירידה – הוא התקציב לביצוע פעולות באיכות סביבה. האבסורד זועק לשמיים.

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

רק בשבוע האחרון, לאחר ישיבת מועצה שדנה בעניין, הופעלו היחידות הפחמיות (המזהמות ביותר) בתחנת הכוח רוטנברג. התושבים מופקרים לזיהום, ולדבריו אין בהנהלת העיר מי שיפעל בנושא: "הנהלת העיר הנוכחית אומרת במפורש שהיא לא מדברת איתם" ציין סהר.

הוא ציין גם את אחד הנושאים המטרידים ביותר את התושבים והוא עניין הפקקים והתחבורה בעיר. "רוצים שנשכח שבעיר מלאה פקקים, שעוד מוסיפים בה רמזורים בכל מיני מקומות, והיא עיר עתירת תאונות דרכים עם צמתים מהמסוכנות בישראל – תקציב התחבורה נחתך על פני ארבע שנים מ-160 מלש"ח עד ל-80 מלש"ח השנה. כלומר במקום להגדיל, התקציב שאמור לפתור את הבעיות הללו נחתך בחצי".

"פרוייקט התחנה המכזית" שהגיעה להצבעת המועצה לאחרונה – נמצא למעשה בספר התקציב כבר משנת 2020 ועבר הלאה בשיטת "העתק הדבק". לדברי סהר הצבעת המועצה על נושא שכבר כלול בתקציב משך מספר שנים היא דוגמא ליחסי ציבור ריקים, שנועדו רק להצגה בספר התקציב אך בלי שנעשתה שום התקדמות מהותית.

עוד הזהיר סהר כי העובדה שכל תנודה קלה בשיעורי הריבית משפיעה על כדאיות פרוייקטים של התחדשות עירונית מעידה כי בניגוד להצהרות הרשות – בעיית הכדאיות רחוקה מלהיפתר. לדבריו יישום ללא הטבות – יזיק לשכונות הוותיקות. לדברי סהר "כל אחת מההבטחות בנושא המיגון וההתחדשות העירונית התגלתה כעסקה גרועה של הנהלת העיר שהובילה את המצב לכישלון ידוע מראש ומרחיקה את הפתרון".

איתי סהר. צילום: ענת קזולה, קיו עלית

איתי סהר. צילום: ענת קזולה, קיו עלית

בנוסף ציין כי הוזמן באותו שבוע על ידי תושבים בשכונות הוותיקות לסיור ברחוב בנימין הטוענים כי העירייה מסרבת לפתור את מצוקתם: "הבאתם קבלן עירוני, הכנתם אותו לעשות משתלבות – והרסתם את היסודות של הבניין". סהר הודיע כי לאחר שקיים סיור במקום בהזמנת התושבים, יגיש למועצה הקרובה הצעה לסדר בנושא הנזק לבניינים ברחוב בנימין ופתרון מצוקת הדיירים.

לדברי סהר התקציב של 2 מיליון ש"ח שהשיג עבור העסקים בתקופת הקורונה אינו מגיע לעסקים כלל למרות שמופיע בספר התקציב מדי שנה, ברשות אין אגף או בעל תפקיד האחראי על תחום קידום העסקים, הפועלים בסביבה מאתגרת וכי "לכך מצטרפים כשלון המאמצים להשיג הטבות על רקע המצב הביטחוני וכשלון מימוש הבטחות הממשלה האחרות בנושאים הללו", לדברי סהר.

סהר מזהיר כי בשנה הקרובה צפויה "מפולת של אירועי בחירות". יש לזכור לדבריו כי להנהלת העיר הנוכחית רקורד של "0 קיום הבטחות בחירות" וציין לדוגמא את מרכז החלל, פארק המים "הגדול במדינה", תכניות המיגון ועוד נושאים רבים שהוכרזו אך נשארו "על הנייר".

סהר חתם את הדברים בברכות עבור מה שכן נעשה ובעיקר לדרג המקצועי על עבודתם בהכנת התקציב. יחד עם זאת, הבהיר: "המדיניות של הנהלת העיר הנוכחית היא מדיניות פגומה, לא נכונה ולא בריאה. על תושבי אשקלון להיות מוכנים למפולת של תעמולת בחירות בשנה הזו. על כולנו לזכור שתעמולה היא רק תעמולה. בשורה התחתונה התוצאות חלשות מול האתגרים המרכזיים של העיר: מיגון, תחבורה, זיהום אוויר, קידום עסקים ותעסוקה ועוד, ומציאות זו מדברת בעד עצמה".

מה הבשורות בתקציב?

  • הוספנו 74 מיליון שקלים לתקציב החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, במסגרת תעדוף תחום החינוך, והוא עומד השנה על 534 מיליון שקלים שהם כ-40% מהתקציב העירוני. בכך נבטיח המשך השקעה במסגרות החינוכיות והבלתי פורמאליות, צהרונים וקייטנות במחיר הנמוך ביותר בישראל, פדגוגיה איכותיות ומובילה ותוכניות לימוד חדשניות ופורצות דרך שיקדמו את תלמידנו לשיאים חדשים של מצוינות.
  • בשנה הקרובה ייצאו אל הפועל 36 כיתות גן ומעונות יום, 5 בתי ספר חדשים ו-189 כיתות לימוד.
  • תקציב הרווחה והשירותים החברתיים יעמוד על 211 מיליון שקלים – הסכום הגבוה ביותר לתחום זה המהווה הגדלה של 27 מיליון שקלים בתוך שנתיים – לטובת הפעלת והרחבת שירותים רווחתיים וחברתיים לכלל אוכלוסיות העיר, בדגש על אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
  • הגדלנו את תקציב איכות הסביבה בכ-24 מיליון שקלים לעומת השנה הקודמת ובשנה הקרובה הוא יעמוד על 163 מיליון שקלים לטובת פעולות שונות ביניהן תגבור הניקיון בעיר, אחזקת הנוי, פינוי אשפה ועוד.
  • למעלה מ-15 מיליון שקלים יושקעו בתחום הנגישות לאנשים עם מוגבלות כולל הנגשת מוסדות חינוך, הנגשת חופי רחצה והנגשת מבנים כחלק מהפעילות המתמשכת
  • 5 מיליון שקלים יופנו לטובת המשך מהפכת שימור האתרים ההיסטוריים בעיר כאשר אחד מהפרויקטים המשמעותיים יהיה שדרוג מתחם החאן והפיכתו למוזיאון ומרכז מבקרים.

רוצים להרחיב עוד בעניין התקציב? הקליקו כאן לצפיה בחוברת התקציב שפירסמה העירייה


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר