מפעל קרלסברג. צילום: אלירם משה
מפעל קרלסברג. צילום: אלירם משה

מפעל קרלסברג מקדם בניית תחנת כוח פרטית בגז; עיריית אשקלון תומכת ומאשרת

עיריית אשקלון העניקה למפעל קרלסברג היתר לבניית תחנת כוח קטנה המונעת בגז בהספק של 4 מגה ואט. מי שהתנגד לכך הוא סגן רה"ע יורם גניש שאמר כי לא יתמוך ב"הרעלת התושבים". חבר המועצה, דוד בן אברהם פועל להביא זאת לדיון במליאת הוועדה: "העיר שלנו נהייתה פח הזבל של המדינה". העירייה: "ההיתר כפוף לדרישות מחמירות של הגנת הסביבה"

פורסם בתאריך: 10.2.22 19:08

     

אחד המפעלים הגדולים והידועים בעיר אשקלון הוא המפעל של חברת "מבשלות בירה ישראל" המוכר יותר בשם מפעל קרלסברג.

לאחרונה הגישה החברה בקשה להיתר בנייה של תחנת כוח קטנה שתופעל בגז בהספק של 4 מגה ואט ותשרת את המפעל עצמו. בעירייה ובחברה עומדים על כך שלא מדובר בתחנת כוח אלא ב-"מתקן לייצור חשמל". לדברי החברה מדובר במתקן שיתפרש על שטח של כחמש מאות מ"ר עם ארובות.

חשוב לזכור שמפעל קרלסברג בעצמו, נמצא ברשימת המפעלים המזהמים בעיר אשקלון וניצב במקום ה-188 ברשימה הארצית של מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס). הוא נחשב למזהם קטן, בטח יחסית לתחנות הכוח רוטנברג ודוראד וזה בא לידי ביטוי בעלות החיצונית של הנזקים שלו לסביבה שעומדים על 1.387 מיליון ש"ח. מה הוא פולט לאוויר? בעיקר פחמן דו חמצני, אבל גם מתאן וכן תרכובות אורגניות נדיפות.

הנחת אבן פינה לאולם ייצור חדש. נובמבר 21. צילום: אלדד עובדיה

הנחת אבן פינה לאולם ייצור חדש. נובמבר 21. צילום: אלדד עובדיה

בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לתכנון ובנייה, לפני מספר שבועות השתתפו נציגי קרלסברג על מנת לשכנע את חברי הוועדה. "אנחנו עושים פרויקטים כאלה בשלושה אתרים שלנו, זו התייעלות אנרגטית מאוד גדולה, יכול להיות שננסה לשים סולאריים על הגגות בשביל להשלים את הפיקים של התחנה הזאת", אמר מנכ"ל הבינוי מטעם החברה.

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

חבר הוועדה וסגן ראש העירייה, יורם גניש, ביקש לדעת: "אחרי שתתקינו את המתקן החדש, אתם עדיין לא מתנתקים מחברת חשמל".

נציג אחר מטעם קרלסברג אישר: "נכון, היתרון הגדול שזה נותן לנו גם עצמאות, גנרטור שעובד על גז ולכן הוא יותר ידידותי לסביבה".

במהלך הדיון יצאו נציגי קרלסברג מהדיון והוא נמשך בלעדיהם.

גניש הביע התנגדות: "אני חושב שזה רק עניין של חסכון לקרלסברג, הפליטה זה תוספת למה שיש לנו מחברת חשמל זה לא במקום, זאת אומרת שחברת חשמל תמשיך להוציא את אותה הכמות, מבחינה כללית ומבחינת תחנת כוח אין יעילות אנרגטית בעיר שלי. אם לא הייתה תחנת כוח או שהייתה מרוחקת מאשקלון הייתי אומר בסדר מוסיפים קצת גז, אבל גם לקבל את כל העשן מתחנת כוח ובנוסף להוסיף גז?".

"אותי מעניינת בריאות התושבים". יורם גניש

מהנדסת העיר, ויקטוריה ברנגל הגיבה לגניש ואמרה: "אני חושבת שזו גישה לא נכונה, יש פה התייעלות אנרגטית".

גניש: "מלבד קרלסברג זה לא נותן כלום לתושבי העיר".

בדיון השתתף גם נציג איגוד ערים לאיכות סביבה, רם סלהוב שאף הוא לא הביע התנגדות לבקשה והסביר שלקרלסברג יש היתר מסוים לפליטה של מזהמים, "היתר פליטה זה הכלי הכי יעיל, כדי לוודא שהמפעל הזה לא יחרוג, אנחנו נכניס את זה לתוך הדרישות להיתר, לעמוד בתנאי ההיתר פליטה, הם לא יוכלו להגדיל את סך כל הפליטות שיש להם".

ויקטוריה ברנגל. מהנדסת העיר

"יש פה התייעלות אנרגטית". ויקטוריה ברנגל, מהנדסת העיר

גניש המשיך לתקוף ולהביע התנגדות ואמר: "אני רוצה להגיד לכם שאני הייתי קטן לא ידעתי מה זה מכשיר אינהלציה, היום אין בית שאין לו מכשיר אינהלציה באשקלון. התחלואה הולכת וגדלה ואנחנו באים עכשיו בוועדה ונותנים היתר להוסיף עוד על מה שיש? קודם שיעברו לגז בחברת חשמל, ויפסיקו לזהם וניתן לכם עוד היתרים. אני לא נגד תעשייה, אני בעד תעשייה, אבל לא על חשבון הרעלת התושבים. זה מה שאנחנו עושים".

סלהוב הגיב לגניש: "יורם, הכל כמית. ברגע שאתה עושה להם אנליזה ואתה בודק, מה הפליטות שלו, יכול להיות שאתה לא תגדיל את כמות הפליטות, הם יצטרכו לעבור על היתר זה".

גניש: "שלא יפלטו כלום, זה המטרה שלי. מספיק יש להם תחנת כוח, שיפלטו שמה".

אילן אמסלם – מזכיר הועדה: "לפי זה אתה צריך להתנגד לכל מפעל שייבנה".

גניש: "השאלה שלי, איך אני לא מוסיף רעל לתושבים שלי, זה השאלה היחידה".

סלהוב: "זה שאתה מגדיל את העיר בעוד 100 אלף איש, עם התחבורה הפרטית, אתה מגדיל את זיהום האוויר בעיר, הרבה יותר מאשר מפעל כזה או מפעל אחר. פה מדובר כמו ויקטוריה אומרת, בפרויקט מאוד ממוקד, הוא צריך להיבחן, הם יעמדו בהיתרי הפלטה המותרים שלהם, ואנחנו נמליץ כן או לא, אחרי שנבחן את הפרטים".

גניש ביקש לדעת מה הם התנאים וסלהוב השיב: "התנאים זה גובה הארובות, זה סוג הפילטרים".

לבסוף, אושרה הבקשה להיתר הבנייה בתמיכת כל חברי הוועדה, מלבד גניש שהתמיד בהתנגדותו. הבקשה כפופה לשורה ארוכה של אישורים שהחברה אמורה להציג.

חבר הוועדה, דוד בן אברהם המכהן גם כיו"ר הוועדה לאיכות הסביבה, לא השתתף בעצמו בדיון. בדיון קודם הוא שהתקיים בעניין הוא הביע התנגדות למהלך ואומר כי יפעל על מנת למנוע אותו, "המדיניות היא לא לתת יד להקמת מפעלים מזהמים באשקלון, שגם ככה מספיק מזוהמת ואנחנו פועלים כדי להוריד את רמת הזיהום.", אומר בן אברהם, "לא צריך להזכיר את הנתונים המתפרסמים מדי פעם על חולי סרטן, אם זה מחלה כזאת או אחרת".

חבר המועצה, דוד בן אברהם

"העיר נהייתה פח הזבל של המדינה". חבר המועצה, דוד בן אברהם

בן אברהם אף מביע חשש כי קרלסברג יהיה רק המפעל הראשון, "לתת אישור למפעל אחד, זה פירצה הקוראת למפעלים נוספים. אני מקדם את המדיניות של ראש העיר שמינה אותי כיו"ר ועד לאיכות הסביבה ולא אתן לזה יד שיצוצו אצלנו מפעלים שמקימים תחנת כוח. כדי לעצור את זה, מאחר ואני לא הייתי נוכח בדיון, אני מתכוון לדרוש להעלות את זה לדיון במליאה של הוועדה המקומית כך שכל חברי המועצה ידונו בהחלטה שהיא חשובה מאוד. יש לי ציפייה מחברי המועצה, כי פה לא מדובר בקואליציה או אופוזיציה או מפלגות, פה מדובר על תושבי העיר. אנחנו צריכים להיות מגובשים ולקבל החלטה שהיא האינטרס של התושבים. העיר שלנו נהייתה פח הזבל של המדינה. היום זה קרלסברג מחר זה מפעל של בטון ולמה תגידו להם לא? למה שתגידו לבאים בתור לא?".

מפעל קרלסברג. צילום: אבי אוחיון/לע"מ

מפעל קרלסברג. צילום: אבי אוחיון/לע"מ

חברת הוועדה פאני לוי שאף היא לא השתתפה בדיון, אמרה כי היא טרם למדה את העניין והיא תוכל להגיב רק לאחר מכן.

"אותי מעניין בריאות התושבים", מסכם גניש, "זה לא שהם אומרים שזה לא יזהם וזה יבוא במקום חשמל, זה יהיה גם וגם. זה יהיה כמו גנרטור. עוד גנרטור לחברה שלהם. הם לא יכולים לספר, שהם יפחיתו מחברת חשמל 4 מגה ואט אז היא תייצר פחות, כי אז תהיה דרישה ל-4 מגה ואט בקריית גת או קרית מלאכי. הם לא מפחיתים שום דבר. מבחינת זיהום אוויר אנחנו נקבל עוד זיהום של גז. אני מספיק רגיש לרחשי הציבור בכל מה שנוגע לקצא"א וחברת חשמל ודוראד ולא הייתי מוכן לאשר את זה".

אם תיבנה התחנה הזאת, היא תצטרף לתחנת כוח עצמאית נוספת באשקלון – תחנת הכוח "ורידיס" שנועדה לספק חשמל למתקן התפלת המים בהספק של 86 מגה ואט והיא פולטת לאוויר בעיקר פחמן דו חמצני ותחמוצת חנקן, אך גם פורמאלדהיד, פחמן חד חמצני ועוד.

מעיריית אשקלון נמסר: "ראשית נבהיר כי טרם ניתן היתר בנייה לתוכנית. כפי שקבעה הוועדה המקומית, לאחר מספר דיונים שנערכו בנושא בנוכחות נציגי החברה, היתר יינתן אך ורק לאחר השלמת הדרישות המפורטות והמחמירות של תקני הגנת הסביבה ועמידה ברף פליטות גבוה בהתאם לעמדת חברי הוועדה ונציגי איגוד ערים לאיכות הסביבה. נוסיף כי מדובר על מתקן לייצור חשמל באמצעות גז טבעי במסגרת התייעלות אנרגטית שהוצגה על ידי החברה ואף נשקל שימוש בפנאלים סולריים לייצור אנרגיה טבעית וירוקה. נזכיר כי לאחרונה אושר, בתמיכת העירייה, מעבר המתחם הראשון בתחנת הכוח 'רוטנברג' מפחם לגז טבעי כבר השנה עד להסבת כלל המתחמים בשנת 2025. עיריית אשקלון תמשיך לפעול לצמצום הפליטות ולשמירה על בריאותם של תושבי אשקלון".

מחברת מבשלות בירה ישראל נמסר בתגובה: "לא מדובר בתחנת כוח אלא במתקן לייצור חשמל על גז בהספק 4 מגה וואט בלבד. הערך המוסף הוא החום של המנוע אותו ממחזרים ומייצרים קיטור. מתקן מקומי על גז מקטין את התלות בהולכת החשמל. יש לציין, כי האיחוד האירופי אף הגדיר גז טבעי כהשקעה ידידותית לסביבה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר