תחנת הכח רוטנברג. צילום: יוסי וייס
תחנת הכח רוטנברג. צילום: יוסי וייס

יותר מרמת חובב ויותר ממפרץ חיפה: אשקלון במקום השני בארץ בזיהום אוויר ממפעלים

צללנו לדוח השנתי של המשרד להגנת הסביבה בנושא הפליטות של המזהמים לסביבה ונזקיהם וגילינו כי באשקלון יש 3 תחנות כוח מזהמות ושגם מפעל תמים כמו קרלסברג תורם את חלקו לזיהום האוויר

פורסם בתאריך: 23.9.21 15:08

     

המשרד להגנת הסביבה, פרסם את דוח נתוני מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) לשנת 2020. הדוח כולל מידע מקיף על אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים מהמפעלים וגורמי זיהום הגדולים. הדוח מציג את מאות המקורות הפולטים מזהמים לאוויר.

המדד מציג את הנתונים ב"עלויות חיצוניות" שזה הערך כספי של הנזק הנגרם לחברה ולציבור מפליטת מזהמים וממפגעי סביבה שונים. הדוח השנתי מציין כי בשנת 2020 הסתכמו העלויות החיצוניות ב-12.9 מיליארד ש"ח. כמה אשקלון תורמת לבדה? למעלה מ-2 מיליארד ש"ח, מה שמציב אותה במקום השני בארץ, אחרי חדרה.

והנתונים על אשקלון צריכים לעורר דאגה.

כבר בעשירייה הראשונה של המזהמים בישראל אפשר לראות את "החשודים המידיים" הלא הן שתי תחנות הכוח המקומיות – רוטנברג ודוראד.

העלות החיצונית הכוללת מתחנת הכוח רוטנברג (מקום 2 בארץ) היא 1.677 מיליארד ש"ח והמפעל הזה פולט לאוויר בעיקר פחמן דו חמצני אבל גם חומרים רבים כמו תחמוצת חנקן, תחמוצת גופרית, בריליון, כספית, ניטרוס אוקסיד, אמוניה ועוד.

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

העלות החיצונית של תחנת הכוח דוראד (מקום 9 בארץ) היא 350 מיליון ש"ח. והיא פולטת לאוויר בעיקר פחמן דו חמצני ותחמוצת חנקן וכן פחמן חד חמצני, מתאן ועוד.

עשרת המזהמים הגדולים בישראל

עשרת המזהמים הגדולים בישראל

אבל מסתבר שמחוץ לרשימה הזאת יש עוד כמה וכמה מפעלים שמדווחים מאשקלון ואפילו עוד תחנת כוח עצמאית שלא ממש מכירים את שמה ברחבי העיר.

תחנת הכוח "ורידיס" היא תחנת כוח עצמאית המופעלת בגז טבעי בהספק של 83 מגה ואט (כך על פי האתר הרשמי של החברה) והקמתה נועדה לספק חשמל למתקן התפלת המים שהוקם באשקלון.

מתקן ההתפלה באשקלון

מתקן ההתפלה באשקלון

תחנת הכוח הזאת נמצאת במקום ה-24 ברשימת המפעלים המזהמים בישראל והעלות החיצונית של המזהמים שפולטת התחנה היא 68 מיליון ש"ח. תחנת הכוח הזו פולטת לאוויר בעיקר פחמן דו חמצני ותחמוצת חנקן, אך גם פורמאלדהיד, פחמן חד חמצני ועוד.

שלושת תחנות הכוח הללו יחד תרמו לכך שאשקלון מובילה בארץ מבחינת פליטת תחמוצת חנקן בישראל. בטבלה הבאה ניתן לראות את העמודה בצבע ירוק בהיר של תחמוצת החנקן באשקלון שנמצאת גבוה הרבה יותר מאזורי תעשייה כמו רמת חובב (נאות חובב), מפרץ חיפה ומישור רותם. אפשר לראות שגם העמודה (ירוק כהה) של תחמוצת גופרית נמצאת גבוה יותר מכל אזור תעשייה אחר בארץ.

פליטת תחמוצת חנקן

פליטת תחמוצת חנקן

אבל באשקלון ישנם עוד מספר מפעלים שמופיעים בדוח של המשרד להגנת הסביבה. הם אמנם תורמים לזיהום האוויר הרבה פחות מתחנות הכוח, אך גם הן תורמות את חלקן לאוויר שאנו נושמים.

במקום ה-188 בארץ נמצא המפעל שנקרא "מבשלות בירה בינלאומיות" או בשמו הידוע יותר מפעל קרלסברג. העלות החיצונית שלו עומדת על 1.387 מיליון ש"ח. ומה הוא פולט לאוויר? בעיקר פחמן דו חמצני, אבל גם מתאן וכן תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן.

מבשלות בירה ישראלית באזור התעשייה הדרומי. צילום: אלירם משה

בהמשך הרשימה במקום ה-279 בישראל נמצא המט"ש העירוני – מכון טיהור השפכים הנמצא בצפון בעיר. העלות החיצונית שלו עומדת על 838,971 ש"ח. הפליטות שלו הם: בעיקר פחמן דו חמצני אבל גם תרכובות אורגניות נדיפות, אמוניה ומעט טולואן ובנזן.

המפעל האשקלוני הבא ברשימה הוא מפעל המתכת "פקר יד פז גלוון" הממוקם במקום ה-414 כאשר העלות החיצונית שלו עומדת על 53,378 ש"ח והוא פולט רק אמוניה.

שני מקומות לאחר מכן, במקום ה-416 ממקום המפעל של חומרי הבניין – "צח שרפון" עם עלות חיצונית של 42,167 ש"ח בלבד והוא פולט תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן וכן מעט טולואן.

ומה אומרים על כך באיגוד ערים לאיכות סביבה?

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם הוא יו"ר האיגוד והוא מסר בתגובה לדוח הזה כי "במסגרת המדיניות של העירייה, אנו פועלים מול משרדי הממשלה הרלוונטיים בשני מישורים, להוריד את רמת הפעילות של המפעלים המזהמים מחד, ולעבור לאמצעי ייצור אנרגיה מזהמים פחות מאידך. תושבי העיר אשקלון לא יהיו להפקר, ואשקלון לא תהיה לחצר האחורית של המדינה".

תומר גלאם. צילום: פבל

תומר גלאם. צילום: פבל

מנכ"לית האיגוד, מיטל אמיתי, דורשת להחמיר את רף הדרישות הסביבתיות באשקלון, "ריבוי תחנות הכוח ומתקני התשתיות באזור התעשייה אשקלון מחייב החמרה של רף הדרישות הסביבתיות להתנהלות גורמים אלה", מסרה אמיתי וציינה כי "זו עמדת האיגוד שמובאת על בסיס קבוע בפני רשויות המדינה. הדברים נכונים במיוחד לאור הנתונים המטרידים שפורסמו היום. נתונים אלה מחזקים את הגישה המחמירה אותה מוביל האיגוד בפעילותו. אנו באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, נמשיך לפעול גם מול מקורות הפליטה על מנת לחייב אותם להתקין מתקנים מתקדמים שיורידו את רמת הפליטות, ולעמוד על כך שיפעלו ביעילות ובמהירות האפשרית לצמצם את רמת הזיהום. יחד עם זאת, ללא גיבוי של הממשלה, האיגוד יתקשה לקדם תהליך זה, ולכן חשוב שפרסום דוח זה יוביל גם להסקת מסקנות אופרטיביות של הממשלה לטיפול בבעיה".

"עיריית אשקלון מתעלמת מתחנות הכוח"

חבר האופוזיציה ויו"ר ועדת הביקורת בעיריית אשקלון, איתי סהר סבור שהעירייה נרדמה בשמירה בפעילות שלה נגד תחנות הכוח באשקלון, "ההתעסקות בקצא"א וההתעלמות המוחלטת משתי תחנות הכח היא הטעיה יזומה ומכוונת מצד הנהלת העיר הנוכחית", מסר סהר וציין כי "הסיבה לכך היא שתומר גלאם הוא עובד חברת חשמל בחופשה במקביל לתפקידו הציבורי. במילים אחרות: מי שאמור לשמור על תושבי אשקלון מזיהום הנובע מייצור החשמל – הוא עובד חברת חשמל, שלא יכול לעסוק בשום דבר הקשור ליצרניות החשמל".

איתי סהר

איתי סהר

עוד הוסיף סהר כי "הנהלת העיר הנוכחית לא רק שלא מועילה בטיפול בזיהום מייצור החשמל – היא מזיקה. הם לא מפחיתים זיהום – הם מסכימים להוסיף זיהום. רק השנה, ברשלנות נוראית, עיריית אשקלון הסכימה להכפיל את פעילות תחנת הכח דוראד עם הזיהום הנובע מפעילותה. עד כדי כך זהו שלטון מסוכן לאשקלון ולתושבים. הפעם התערבנו בזמן והבאנו להיפוך בעמדה ההזויה של הרשות ולביטול ההסכמה, אבל צריך שיהיה ברור: כך לא מתנהלים מי שרוצים לטפל בבעיה. כך מתנהלים מי שרגילים לישון במשמרת, ולהתעורר רק כשיש מצלמות. יש לטפל באתגרים מול קצא"א, וגם מול מזהמי האוויר הכבדים – יצרניות החשמל. אלה אתגרים מסוג אחד ואלה מסוג אחר, אבל חובתנו להוביל ולטפל בהכל. ומי שרוצה לטפל לא מטעה, לא מתחמק ולא מסתיר".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר