ארנונה. צילום: ניר שמול
ארנונה. צילום: ניר שמול

"נצא להפגנות": משבר הארנונה לעסקים מחריף

אישור צו הארנונה לשנת 2020 העלה והציף שוב את התעריפים היקרים מאוד של הארנונה לעסקים באשקלון. ישיבת המועצה השבוע הייתה סוערת במיוחד ובעלי משרדים באשקלון כבר מניעים את גלגלי המחאה. וראש העירייה? הוא מסביר כי פנה למשרד הפנים בבקשה להנחה

פורסם בתאריך: 28.6.19 11:37

     

מועצת עיריית אשקלון התכנסה השבוע כדי לאשר את צו הארנונה לשנת 2020, והיה זה דיון סוער שבמהלכו נשמעו טענות סותרות משני צדי המתרס. בצדו האחד חבר האופוזיציה עו”ד אייל אביטל, שהתנגד נחרצות להעלאת תערפי הארנונה לעסקים. מהצד השני, חברי הקואליציה, ובראשם ראש העירייה תומר גלאם, ששבו וטענו שוב ושוב שלא מדובר בהעלאה ושנעשים מאמצים להורדת התעריף, רק שזה נמצא כרגע בידיים של משרד הפנים.

חבר המועצה אייל אביטל. צילום: רן ידעי

“הטענה כאילו מדובר בהעלאה טבעית של משרד הפנים היא פיקציה”, אמר במהלך הדיון עו”ד אביטל “את ההעלאה הזאת לא קובעים בשל יוקר המחיה, אלא כי רוצים מקורות כספיים נוספים כדי לקיים את העירייה”. דבריו של אביטל נקטעו שוב ושוב וחבר המועצה הרב יעקב אביטן ביקש להסביר ואמר שהארנונה למגורים באשקלון היא מהנמוכות בארץ. “אני לא מדבר על מגורים” הדגיש אביטל “מה אנחנו עושים פה? אנחנו חותמת גומי של משרד הפנים?! אנחנו לא יכולים להראות למשרד הפנים יצירת מקורות כספיים חלופיים, שהם לא דרך העלאת תעריפי הארנונה?”

בתגובה שלף הרב אביטן פירוט תעריפים משנת 2009 ועד היום וביקש להדגיש שההעלאה נעשתה כבר בתקופתם של ראשי עיר קודמים: “כל מי שיגיד שאני או המועצה הזאת גרמנו להעלאת מחירי הארנונה, אני אתבע אותו דיבה ולשון הרע. המחירים שבעלי העסקים משלמים הם מחירי שחיטה, מחירי רצח, הם מחירים זוועתיים, זה נכון. אבל אנחנו קיבלנו כאן את הירושה המרה הזאת”.

סערה קלה פרצה באולם, כשבעלי העסקים, שהגיעו לצפות בישיבה ולמחות, התחילו להביע את מורת רוחם, בזמן שאנשי הפיקוח העירוני מנסים להשתיק אותם. “אני רוצה לשמוע אותו”, אמר חבר המועצה אביטל, בזמן שאחד מהם ניסה לדבר “אולי יש לו נימוקים. אנחנו יודעים את המניפולציות החשבונאיות שנעשו כאן בחישוב השטחים”.

חבר המועצה והמשנה לראש העיר עו”ד איתי סהר הצטרף לדיון וביקש מאביטל להיות בשקט: “אתה לא תגיד לי לשבת בשקט בחיים. חוצפן”, ענה לו אביטל, “אתה תצביע בעד ותגיד מה שאתה רוצה, אל תעשה איתי עסקים”.

ארנונה. צילום: ניר שמול

ארנונה. צילום: ניר שמול

ראש העירייה תומר גלאם ניסה לקחת את המושכות לידיו ולהשליט סדר: “יש שתי אפשרויות”, הוא אמר, “האחת, שאני מעביר את הסעיף ומי שרוצה שיפנה אליי אחר כך ויקבל הסברים. השנייה, שננהל פה דיון בצורה מכובדת”. הוא פנה לאביטל ואמר: “אני מכבד אותך ומבין שזה התפקיד של האופוזיציה”. “זה לא עניין של אופוזיציה או קואליציה”, ענה אביטל, “זה עניין של אידיאולוגיה, עניין של אג’נדה”.

בשלב זה ביקש גלאם להסביר את העניין ואמר שאכן תעריפי הארנונה לעסקים באשקלון הם גבוהים מאוד. יחד עם זאת הוא נאלץ להעלות אותה עוד: “המצב הנתון של הקופה היום הוא כזה שאני צריך להעלות את הטייס האוטומטי (ההעלאה השנתית בתעריף שמכתיב משרד הפנים, ג"פ). הייתי רוצה להוריד גם את הטייס האוטומטי, אבל זו הנדוניה שקיימת, ואנחנו רוצים לשמור על רשות איתנה ולא רוצים לפגוע בתושבים. לכן אנחנו שומרים על הטייס האוטומטי, שעולה באופן רציף בכל הרשויות באופן קבוע”.

קרית האקדמיה

בהמשך דבריו ציין גלאם שבמקביל מנהלת העירייה שני מהלכים מול משרד הפנים, שאם יאושרו יקלו על בעלי העסקים. בקשה אחת כבר הוגשה למשרד הפנים, ובה ביקשה העירייה 50% הנחה עבור תעריפים לשטחים משותפים לבעלי עסקים ובקשה שנייה שבה ביקשו להפחית ב-7.5% את התעריף לבעלי משרדים. שתי הבקשות עומדות כעת בפני אישור משרד הפנים.

בסופו של הדיון הסוער נערכה ההצבעה שבה הצביעו כל חברי המועצה בעד למעט שניים שהתנגדו – חבר המועצה עו”ד אייל אביטל וחבר המועצה אפי מור.

“עיוות קשה”

בעלי העסקים, ששמעו את הסבריו של גלאם, טוענים שמדובר בהיתממות מצדו וכי תעריפי הארנונה קפצו בתקופה שבה כיהן כראש העירייה בפועל. לדבריהם, תעריף הארנונה עצמו אכן לא השתנה, כי הוא כבר עמד מלכתחילה על הסכום המקסימלי. מה שהשתנה זו שיטת החישוב, שהכניסה גם את השטחים המשותפים והעלתה את הסכומים בעשרות אחוזים. על פי הנתונים, התעריף באשקלון הוא בטווח שבין 320 שקלים ל-377 שקלים. לשם השוואה התעריף למשרדים בתל אביב עומד בין 255 שקלים ל-372 שקלים באזורים המרכזיים והמבוקשים ביותר.

איתי סהר. צילום באדיבות מעוף אשקלון

איתי סהר. צילום: באדיבות מעוף אשקלון

עו”ד איתי סהר, המשנה לראש העירייה, שגם לו עסקים בעיר, ביקש לעשות מעט סדר בדברים ופרסם פוסט, ובו הוא מציג את השתלשלות הדברים. לדבריו, במשך עשרות שנים אשקלון גבתה ארנונה למשרדים לפי שטח המשרד בלבד. אלא שבשל העובדה שהעיר גדלה והצרכים השתנו התעריף למטר הלך ועלה, בעוד שטח המשרד נותר ללא שינוי. “המגמה הזאת הביאה למספרים הגבוהים במיוחדת שאנחנו מכירים היום”, אמר סהר.

לדבריו, כיום משרד הפנים מחייב את העירייה על פי דין למדוד את הנכסים שבשטחה ולחייב גם את השטחים המשותפים והחניות, שמחויבים על פי התעריף העיקרי. לדבריו של סהר, כאן נולדה הבעיה, מאחר שכל השנים השטח קטן והתעריף גדל המטרים שהתווספו מהשטחים הציבוריים, התווספו לפי התעריף הגבוה שקיים. “עיר מתוקנת אכן צריכה לפעול כך – על פי נתוני אמת ועל פי השטחים שקיימים בפועל בשטחה. אלא שבשל הזנחת הנושא משך שנים רבות, הדבר יוצר עיוות קשה, שנובע מעליית התעריף לאורך השנים על השטח הקטן”, הוא מסביר.


באותו עניין:


סהר גם הציג בפני ראש העירייה וגזבר העירייה תכנית תלת-שנתית לניהול תהליך הנורמליזציה של המדידה והגבייה באשקלון. “התכנית מבוססת על שלביות של תהליך הנורמליזציה”, הוא מסביר, “הגשת בקשה ל-7.5% הנחה מדי שנה בצד התעריף והעמסת חיוב השטחים המשותפים באופן הדרגתי בכל שנה בשיעור התואם את שיעור ההנחה המצטבר. ביצוע נכון על פני שלוש שנים יוביל להתייקרות מדודה, בשאיפה על פי צו הארנונה בלבד, הורדת התעריף וחיוב על פי המדידות הנכונות הידועות לנו. זהו תהליך הבראה. נורמליזציה של מדיניות הגבייה שלנו. זהו תהליך שהוא פעם אחת נכון והכרחי, ופעם שנייה מחויב על פי חוק. אנחנו צריכים לפעול בהתבסס על נתוני אמת. אך לא על חשבון העסקים היקרים שלנו, וללא פגיעה בהם”.

“מעדיף לוותר על אשקלון”

בעלי העסקים מסרבים לקבל את רוע הגזרה. תכניות ארוכות טווח פחות מעניינות אותם כרגע, כשתיקון העוולות וצמצום הגירעון נעשה על גבם, בזמן שהם קורסים תחת הנטל ונלחמים יום-יום. אחד מהם הוא רונן, שבבעלותו רשת יו וי מדיקל, מרפאות לרפואת עור וסניפים בכמה מוקדים בארץ, כעת הוא שוקל ברצינות לסגור את הסניף באשקלון. “אנחנו מפעילים רשת מרפאות לחולים במחלות עור כרוניות, שמקבלים את הטיפול הזה בחינם בסל התרופות. הגענו לאשקלון במטרה להביא את השירות דווקא למקומות בהם התושבים לא זוכים לו”, הוא מסביר, “ראינו את הארנונה שאנחנו משלמים פה, וכעת יש לנו עניין לקפל את הסניף כאן ולעזוב את העיר”.

לדברי רונן, מדובר בתעריף אסטרונומי, אפילו ביחס לעיר כמו ירושלים: “על משרד בשטח 72 מטר נטו באשקלון אני משלם 35 אלף שקלים בשנה. לעומת זאת, בירושלים ברחוב יפו במרכז העיר בבניין חדש ועל שטח של 100 מטר נטו אני משלם פחות מ-30 אלף, תעשו את החישוב לבד. השטחים המשותפים שכלולים בתעריף מוסיפים עוד קרוב ל-50% ביחס לשטח נטו. אני משלם על הגג, חניות ומעליות, אלה דברים הזויים שלא נתקלתי בהם בשום עיר אחרת”.

לדבריו, יש לרשת סניף גם באשדוד השכנה, ששם הם זוכים להנחה של 50% בתעריפי הארנונה: “העירייה נותנת לנו את ההנחה הזאת בגלל סוג השירות שאנחנו נותנים לתושבי העיר, והיא מעודדת מרפאות כמותנו. אם זו קבלת הפנים שלנו באשקלון, כנראה שאנחנו נעדיף לוותר עליה”.

“מתייחסים לבעלי העסקים ככיס עמוק”

לבעלי העסקים הקטנים בעיר, כאלה שגם הם עצמם תושבי אשקלון, אין את הפריבילגיה להעתיק את מקום עבודתם לערים אחרות. כעת נמאס להם לשבת בצד ולצפות במתרחש. הם אמנם מלינים על התעריפים כבר תקופה ארוכה, אך הפעם החליטו לעשות מעשה ולהוביל מהלך משותף להורדת התעריפים ושינוי שיטת החישוב. כפי שזה נראה כרגע, הם לא מתכוונים להתפשר. מי שמוביל את המאבק הזה הוא, בין היתר, עו”ד רונן שירז: “אנחנו החלטנו שנילחם מאבק עיקש בדבר הזה, נצא להפגנות ונגיע גם לבית המשפט אם צריך. בעיריית אשקלון מתייחסים לבעלי העסקים כבעלי כיס עמוק, שאפשר שוב ושוב להכניס לשם את היד כדי לפתור את הגירעון שהם יצרו”.

עו"ד רונן שירז

בעברו היה שירז מתווך, והוא מכיר מקרוב מאוד את בעיית המשרדים הריקים בעיר ואת החשש של חברות גדולות להגיע לכאן: “בזמנו פניתי להרבה מאוד חברות גדולות בארץ והצעתי להן משרדים בעיר, אף אחת לא הסכימה. יש באשקלון המון משרדים סגורים, ואנחנו נמצאים בבנייה של אלפי מטרים נוספים של משרדים, ואני מעריך שגם הם יישארו ריקים. כי בעוד במועצת חוף אשקלון, לדוגמה, גובים 94.84 מטר ארנונה למשרדים, ובעיר אשדוד גובים בין 278-160 שקלים למטר ובממוצע 220 שקלים למטר ובחולון גובים בממוצע 217 שקלים למטר.

בעיר אשקלון גובים בין 328 שקלים ל-387 שקלים ובממוצע 357.78. העיר אשקלון גובה ארנונה בין הגבוהות בארץ, אם לא הכי גבוהה. אז למה שיבואו לאשקלון? אנחנו צריכים להביא לכאן חברות גדולות כדי להגדיל תעסוקה, והנגזרת של זה היא גם הגדלה של חיי מסחר ובילוי. אשקלון למעשה פוגעת בעצמה”.

מינהל הכנסות בעיריית אשקלון

לשירז עצמו משרד בגודל 65 מטר בבניין אשקלון סנטר, שעליו הוא משלם ארנונה בגובה 1,800 שקלים בחודש. “זה טירוף”, הוא אומר, “הם אומרים שזו החלטה של משרד הפנים. אבל אם משרד הפנים הוא שקובע, אז מדוע בכלל כינסו ישיבה וערכו הצבעה?! משרד הפנים לא מחייב את ההעלאה הזאת, ואם חברי המועצה היו מחליטים שלא לאשר, אז זה לא היה קורה. כל הזמן מדברים על גירעון, ותומר דואג להגיד שזו ירושה מההנהגה הקודמת. אבל עם כל הכבוד, כשהוא לקח את העיר לידיים שלו, הוא ידע בדיוק מה המצב הכלכלי שלה. אם ההחלטה שלו הייתה להילחם בגירעון על ידי העלאת המיסים, הוא היה צריך להגיד את זה כבר במצע הבחירות שלו ולא לחכות לרגע שאחרי ואז להכניס לכולם סכין בגב”.

“הישיבה הזאת בושה וכלימה”

גם עו”ד איציק דדון הוא בין מובילי המחאה, שהיה השבוע בישיבת המועצה והושתק כשניסה לקבל תשובות. “הישיבה הזאת הייתה בושה וכלימה”, הוא אומר, “כל מי שהצביע שם בעד לא מבין ולא יודע על מה הוא הצביע בכלל. אחרי הישיבה עוד ניסיתי לדבר עם חלק מהחברים, שאלתי שאלות בסיסיות, ואין להם תשובות. אז למה הם מרימים את היד?! זה כולל גם את ראש העיר, שלא מבין הרבה לצערי. כל מי שיושב שם לא מבין שום דבר מהחיים שלו, פשוט בושה שככה נראים מקבלי ההחלטות ונציגי הציבור שלנו”.

עו"ד יצחק דדון. צילום: מקי לחיאני

עו"ד יצחק דדון. צילום: מקי לחיאני

דדון מחזיק משרדים בגודל 600 מ”ר בשכונות הסיטי ומשלם את התעריף הגבוה ביותר שאושר על ידי משרד הפנים ועומד על 382 שקלים למטר. “יש לי חבר שהוא בעל חברה גדולה ששווה כמה מאות מיליוני שקלים, ויש לו משרד ברמת החייל בתל אביב, כמה הוא משלם? 260 שקלים למ”ר. הפער הזה הוא הזוי. אני משלם 200 אלף שקלים ארנונה בשנה, ועכשיו עם התוספות של שיטת החיוב החדשה עוד 100 אלף נוספים, ועכשיו רוצים להוסיף לי חניות, ולי יש 15 חניות, שיעלו לי את הסכום בעוד 140 אלף שקל בשנה. איפה נשמע דבר כזה? זה נראה למישהו הגיוני. העירייה פשוט לא מעודדת אנשים להגיע לכאן, מי ירצה להגיע לאשקלון כשהתעריף הוא גבוה כל כך והוא יכול ללכת לכל מקום אחר? עם כל הכבוד, מדובר באשקלון, אנחנו עדיין פריפריה”.

לדברי דדון, הבקשה שהגישה העירייה להנחה של 7.5% היא לעג לרש. “זאת בדיחה. הם העלו לי ב-50% ומבטיחים הנחה בהמשך של 7.5 אחוזים, אז איפה ההנחה פה? פשוט צוחקים עלינו, זו בדיחה. העירייה בגירעון, אבל אי אפשר להפיל את הכול על הכתפיים הצרות של בעלי העסקים. הם הורסים פה את העסקים בעיר, ואנחנו נפעל נגד הגזרות האלה בכל דרך”.

גלאם: “הגשתי שתי בקשות להפחתת הארנונה לעסקים”

ראש העירייה תומר גלאם התייחס השבוע לנושא תעריפי הארנונה באשקלון ואומר כי הארנונה למגורים היא הזולה ביותר בארץ, ואת הארנונה לעסקים הוא פועל להפחית. “הגיע הזמן שתושבי אשקלון יידעו את כל האמת על התעריפים בעיר", מסר גלאם. "הארנונה למגורים באשקלון היא מבין הזולות בישראל. נקודה. הארנונה למגורים באשקלון לא עולה גם השנה מעבר לשיעור שמחייב משרד הפנים את כלל הרשויות ברחבי הארץ. הארנונה לעסקים ולמשרדים היא אותה הארנונה שהונהגה בעיר במשך 30 השנים האחרונות. היא לא עלתה בתקופתי. להפך. אני ראש העיר הראשון שהגיש שתי בקשות למשרד הפנים להטבות לבעלי עסקים ובעלי משרדים. בבקשה הראשונה ביקשנו 50% הנחה עבור תעריפים לשטחים משותפים לבעלי עסקים. בקשה שמעולם לא הוגשה למשרד הפנים.

"בבקשה השנייה ביקשנו להפחית ב-7.5%, המקסימום האפשרי, את התעריף לבעלי משרדים. גם זאת בקשה שמעולם לא הוגשה למשרד הפנים. שתי הבקשות עומדות בפני אישור משרד הפנים. אף ראש רשות לא יכול להחליט החלטות כאלה על דעת עצמו.

“הארנונה לסיווג היי-טק באשקלון היא הזולה בישראל. בארנונה למגורים באשקלון לא מחייבים שטחים משותפים, זאת בניגוד לשאר הערים, שברובן משלמים שטחים משותפים בנוסף לתעריף. המצב הכלכלי של העירייה שהותירה אחריה ההנהלה הקודמת כן מצריך העלאת ארנונה. אני בחרתי שלא להעלות לטובת תושבי אשקלון. ככל שאני אוכל להטיב עוד יותר את התעריפים באשקלון, הן למגורים והן לעסקים, אני אעשה כן”, סיכם גלאם.

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר