ארנונה. צילום: ניר שמול
ארנונה. צילום: ניר שמול

חוות דעת מומחה: "משרד בתל אביב משלם חצי מהארנונה באשקלון"

חוות דעת מקצועית שכתב מומחה במיסוי מאששת את התחושות של בעלי המשרדים באשקלון - הארנונה שהם משלמים יקרה יותר מאשר בתל אביב

פורסם בתאריך: 4.2.19 16:14

     

הערב צפויה מועצת עיריית אשקלון לאשר את צו הארנונה לשנת 2019. צו הארנונה הוא מסמך בן כמה פרקים ובעל כמה וכמה עמודים בו מפורטות ההגדרות השונות והמחירים השונים שאותם ישלמו בעלי הנכסים בתחום העיר אשקלון. המחירים מחולקים לפני סוג הנכס: פרטי, מסחרי, חקלאי, חניון, בית מלון, ואפילו שטח בבעלות פרטי שאין בו מאומה. הצו מגדיר את דרכי חישוב התשלום כל נכנס ונכס וגם קובע הגדרות לקבלת הנחות.

בניין משרדים אשקלון סנטר. צילום: פבל

אלא שהיום טוענים בעלי עסקים בשכונת מגדל כי העירייה פוגעת בעסקים הקטנים ובבעלי המשרדים בעיר. לדבריהם ראש העיר תומר גלאם, למרות הבטחות והצהרות כי יפעל לביטול ההעלאות, מתעלם מפניותיהם הרבות ופוגע בעסקים ובעתיד העיר לשנים הבאות.

למערכת כאן דרום הגיעה חוות דעת משפטית של ד"ר הנריק רוסטוביץ, המתמחה בדיני מקרקעין ומיסוי ואף כתב כעשרה ספרים בנושא, וממנה עולה כי הארנונה שיאלצו בעלי העסקים באשקלון באשקלון תהיה גבוהה מהארנונה אותה משלמים מקביליהם בערים אחרות ואפילו בתל אביב.

"העיר אשקלון אינה במרכז הארץ ואינה בפריפריה הרחוקה. לפי מבחן ההשוואה הארצי ניתן לצפות, כי תעריפי הארנונה למשרדים יהיו ברבעון השלישי בין התעריף המזערי למרבי" כותב ד"ר רוסטוביץ בחוות הדעת שלו ומציין כי העירייה בחרה בתעריף שהינו הגבוה ביותר, כמעט המקסימלי שמאפשר משרד הפנים. "חוסר סבירות זה מעצים לנוכח העובדה שהתעריף המרבי מוטל כל על שטחי החנייה לרכב, והתוצאה היא, כי משרד של 100 מ"ר נטו-נטו בתל אביב בתעריף מרבי למשרדים שלו חנייה צמודה לשני כלי רכב בשטח נטו-נטו של 50 מ"ר בתעריף חניות לרכב ישלם פחות ממחצית ארנונה מאותו משרד בדיוק באשקלון ששטחו לצורך ארנונה הוא 140 מ"ר ברוטו-ברוטו, שלו אותה חנייה צמודה בשטח של 70 מ"ר ברוטו-ברוטו בתעריף משרדים מרבי".

ידעי

רן ידעי שמחזיק משרדים בשכונת מגדל מנהל את המלחמה הזו כבר שנה שניה. גם השנה פונה ידעי לראש העירייה ולסגניו בבקשה לא למוטט את העסקים בעיר בכלל ובשכונת מגדל בפרט.

ידעי תולה את יהבו במנכ"לית החדשה של העירייה, אירית נתן על פי בדיקה שערך ברשויות שבהן היא כיהנה המנכ"לית מתברר כי הארנונה לבעלי העסקים באשקלון יקרה משמעותית ביחס אליהם.

אירית נתן. צילום: זאב שטרן

אירית נתן. צילום: זאב שטרן

בראש העין למשל יגבו 118 שקלים בחנויות ומשרדים בכל גודל ובאשקלון 320 שקלים לעסקים עד 150 מ"ר ו-377 שקלים לעסקים ששטחם גדול יותר. אגב, בבאר יעקב ובגני תקווה, רשויות שבהן כיהנה נתן כמנכ"לית התעריף הוא פחות מ-140 שקלים למ"ר.

הפניות לראש העיר כאמור לא צלחו וידעי נאלץ לפנות לשר האוצר משה כחלון ולחבר הכנסת רועי פולקמן מסיעת 'כולנו' וביקש מהם לסייע להם במאבק מול עקשנותו של ראש העיר לאשר את הצו הידקר לדבריו. המכתב נשלח מספר ימים לאחר שסיעת 'כולנו', שראש העיר מזוהה עמה, השיקה את קמפיין הבחירות שלה מאותה שכונה, שכונת מגדל באשקלון.

"עיריית אשקלון מסרבת לחדול את המתקפה המשולבת שהיא עושה נגד בעלי המשרדים בעיר ופועלת הטלת ארנונה חדשה, גבוהה, בלתי מידתית ובלתי חוקית. מאז 2017 העירייה שולחת שומות חדשות על גביית ארנונה על שטחים ציבורים, מעברים וחניות וזאת כאשר התעריף שבאשקלון משלמים עבור משרדים הינו תעריף שיא" כותב ידעי לפולקמן ומוסיף "יועצי אחיתופל לוחשים על אוזנו של ראש העיר להגדיל את המיסים על בעלי המשרדים הקיימים, במקום לפעול ההיפך ולהקל על הנטל ולקדם את העסקים".

ידעתי מזכיר לכחלון ופולקמן את התב"ע שבמסגרתה עתיד לקום כבר בשנים הקרובות פארק הייטק בצפון-מזרח העיר ולשלשל לקופתה של העירייה מאות אלפי שקלים מאות מיליוני שקלים בכל שנה.

בניין משרדים קריית האקדמיה

"להכניס את היד עמוק יותר לבעלי העסקים באשקלון זו פעולה בלתי הוגנת בעליל. אדוני שר האוצר, למרות אינספור פניות, ראש העיר מסרב להיפגש ולבטל את הגזירה החדשה שהוא הטיל" מוסיף ידעי במכתבו "כל שביקשנו הוא להותיר את המצב כפי שהיה עד 2016 וכפי שנהגה העיר במשך עשרות רבות של שנים. בעוד שבירושלים וערים אחרות מקבלים אישורים להקפאת הארנונה כדי לקדם בניית עוד בנייני משרדים, באשקלון דוחפים את היד בכוח לתוך הכיס של בעלי המשרדים".

גלאם וכחלון מסיירים במדרחוב אשקלון. צילום ארכיון

ידעי פגש את פולקמן בשבוע שעבר דקות לפני שהחל טקס השקת הקמפיין של כולנו וכעת הוא פונה אליו בכתב ומצפה להפעלת לחץ על פטרונו של שר האוצר.


באותו עניין:


"הצילו!! אנחנו טובעים. דאג להנחות את אשקלון להחזיר את המצב כמו שהיה נהוג במשך עשרות שנים. אם הם לא רוצים לסייע, שלא ימוטטו את בעלי המשרדים.זו סמכותך, בבקשה השתמש בה".

מעיריית אשקלון נמסר: "בניגוד לטענותיו של ידעי, ראש העיר רואה חשיבות גדולה בקידום וטיפוח העסקים בעיר וכראייה לכך, הערב תובא לאישור המועצה יוזמתו להפחתת תעריף השטחים המשותפים בקרב משרדים, שירותים ומסחר בעיר בגובה של 50 אחוז מהתעריף העיקרי. מדובר בבשורה של ממש שנועדה להקל על בעלי העסקים ובכך לסייע להם משמעותית".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר