רפ"ק משה שטרית. צילום: פבל
רפ"ק משה שטרית. צילום: פבל

בחזית: רפ"ק משה שטרית מוביל את המאבק במפרי ההנחיות באשקלון

רפ"ק משה שטרית, קצין אגף המבצעים של תחנת אשקלון, מוביל בימים אלו את המאבק במפרי ההנחיות של משרד הבריאות. למרות הזינוק הרב במספר הנדבקים באשקלון, הוא דווקא רואה ציבור שלרוב הוא ממושמע. אבל לא כולו. וכשהם יוצאים לשטח לטפל במפרי ההנחיות, גם אליו, למרות ציוד המגן, מתגנב החשש מהידבקות. "החשש הוא טבעי. גם אני חושש, גם אני בעל משפחה", הוא אומר

פורסם בתאריך: 3.4.20 11:26

     

מספר הנדבקים בנגיף קורונה באשקלון ממשיך לטפס, ונכון לעכשיו עומד על 162 תושבים. אשקלון נמצאת במקום הרביעי בארץ בתחלואה, כאשר במקום הראשון ירושלים עם 1,033 נדבקים, אחריה בני ברק עם 973, והשלישית היא תל אביב עם 325 נדבקים. בשבוע האחרון נשמעים עוד ועוד קולות, שלפיהם האשמה מוטלת על היעדר האכיפה בעיר. אולם במשטרה דוחים את הטענות מכול וכול, וגם הנתונים מראים על עבודת אכיפה בלתי מתפשרת. “המוטו שלנו הוא ‘נשמעים להנחיות – מצילים חיים!’ ואנחנו דואגים שכך אכן יהיה”, אומר השבוע בריאיון ל"כאן דרום" רב פקד משה שטרית, קצין אגף המבצעים במשטרת אשקלון.

"השוטרים עושים תפקידם נאמנה". בודקים רכבים, השבוע באשקלון. צילום: פבל

שוטרי התחנה עושים לילות כימים על מנת לבצע אכיפה רחבה ולדאוג לשלום ציבור התושבים. רק ביום שלישי האחרון נערך מבצע אכיפה רחב היקף ובו חולקו דוחות למפרים. 58 דוחות ניתנו על הפרה של 100 מטרים מהבית, 11 דוחות על פתיחת עסקים בניגוד להנחיות, תשעה עסקים נסגרו ונערכו 316 בקרות בבתי העסק ברחבי העיר. כמו כן, ניתנו 61 אזהרות לעסקים ואזרחים. כל אלה רק ביום אחד של פעילות האכיפה. “מטבע הדברים, ככל שההגבלות על האוכלוסייה הלכו והתגברו, כך עלה נפח העבודה שלנו בשטח בכל מה שקשור במיקוד שלנו באכיפת ההנחיות וההגבלות שניתנו ברמה המקומית. אנחנו מבצעים את העבודה שלנו בצורה הטובה ביותר. השוטרים באשקלון, ובכלל במשטרת ישראל, עושים תפקידם נאמנה במסגרת המאמץ הלאומי המשותף”, מוסיף רב פקד שטרית. “אנחנו גם מחזקים את הצוותים הרפואיים, שעומדים בחזית בכל מה שקשור לטיפול הרפואי. אבל כמשטרה תפקידנו לא פחות חשוב, להיות ברחובות, לוודא שהציבור נשמע להוראות ומקיים את ההנחיות. בסופו של דבר, זו הבריאות של כולנו”.

להילחם ב"עבריין" בלתי נראה, זאת סיטואציה קצת מוזרה להיות בה. לא?
“זה נכון. בסופו של דבר, להבדיל ממצבים אחרים, גם אנחנו כמו כולם אכן נלחמים באויב בלתי נראה וכזו המציאות. אנחנו מתאימים את עצמנו לסיטואציה. יש לנו את היכולת וההיערכות לתת מענה גם לסיטואציה הזאת”.

צפו – זה הפתרון לתושבים שמזלזלים בהנחיות? 70 דוחות ביום אחד: המשטרה מגבירה הילוך במאבק בקורונה. לכתבה המלאה>> https://bit.ly/2UTePXt

Publiée par ‎כאן דרום אשקלון‎ sur Mardi 31 mars 2020

"דאגה אחת פחות"

שטרית (42), נשוי ליסמין ואב לארבעה (2, 8, 15, 17) מתגורר באשקלון. עבורו, כמו גם עבור שוטרים רבים אחרים, השבועות האחרונים עמוסים מאוד בעבודה מסביב לשעון והיעדרות מהבית. “גם הילדים שלי נמצאים בבית וללא מסגרות, ויסמין איתם כל היום. ברוך ה’ יש לי אישה מדהימה וילדים מדהימים, אז מבחינתי זאת דאגה אחת פחות”, הוא משתף, “אחרי יום העבודה אני מגיע ומשתדל גם לתת קשב למשפחה, זה בוודאי לא פחות חשוב. הסיטואציה שבה הילדים כל היום בבית ואי אפשר לצאת איתם לשום מקום מביאה איתה את האתגרים שלה. כך שאני מכיר היטב את הבעייתיות וההתמודדויות”.

רפ"ק משה שטרית

"גם הילדים שלי נמצאים בבית ללא מסגרות". רפ"ק שטרית

העובדה שהוא מכיר את הבעייתיות ומזדהה עם הקושי לא גורמת לשטרית ולשוטרים להתייחס לעבירות של הפרת 100 המטרים או הבידוד בקלות ראש. לחלוטין לא. “אנחנו מבצעים ביקורות על כל אלה שאמורים להימצא בבידוד בית. מוודאים שהם אכן נמצאים בבתים ומקיימים את הנחיות הבידוד. במקום שבו אנחנו מגלים שאדם שאמור להימצא בבידוד בית מפר את תנאי הבידוד, אז אנחנו מטפלים בהתאם באמצעות האכיפה”.

איך אתם מבצעים את הבקרות הללו?
“יש לנו אמצעי פיקוח כאלה ואחרים על אנשים שאמורים להימצא בבידוד. אנחנו מגיעים לבתיהם, דופקים בדלת ומוודאים שהם אכן נמצאים בבית. לעיתים זה נעשה גם באמצעות שיחות טלפוניות שאנחנו עושים לאלה שנמצאים בבידוד ומוודאים שהם בבית. אני יכול לומר שברוב המכריע של המקרים האנשים אכן מקיימים את ההנחיות ונצמדים אליהן ונשארים בבתים. אבל כמו בכל דבר, יש תמיד את היוצאים מן הכלל, ושם אנחנו נמצאים. כנ”ל לגבי מפרי ה-100 מטרים”.

"פחות מתעכבים על התגובות". צילום: דוברות משטרת ישראל

אילו תגובות אתם מקבלים כשאתם מגיעים למישהו כזה?
“אנחנו פחות מתעכבים על תגובות. תגובות זה משהו שאנחנו רגילים אליו גם ביום-יום, לאו דווקא בנושא האכיפה בקורונה. גם אדם שנרשם נגדו דוח תנועה מגיב כך או אחרת. אבל אנחנו כבר למודי ניסיון, לומדים לסנן ולהיות מאוד מאוד קונקרטיים אל מול המטרה שבשמה אנחנו פועלים. בסופו של דבר, כשאתה מגיע מהצד האוכף, אז באופן טבעי זה פחות נעים ונוח לצד השני. יחד עם זאת, החשיבות של האכיפה היא מאוד מאוד ברורה. זה המצפן שלנו, וזה מה שמוביל אותנו בעבודה”.

נתקלתם גם בתגובות של אלימות או בריונות?
“עדיין לא נתקלנו באלימות שהופעלה כלפי שוטר באכיפה בקורונה. יחד עם זאת, גם אם אדם יגיב באלימות, יש לנו את הכלים לטפל בצורה הברורה ביותר. מבחינתנו כמשטרה, יש אפס סובלנות כלפי אותם מפרים”.

אילו תשובות אתם מקבלים מהמפרים?
“בסופו של דבר, כל האנשים שבאנו מולם באכיפה הבינו מהר מאוד ש’סייג לחוכמה שתיקה’. עדיף לקבל את האכיפה ואת הדוח וליישם ולהקפיד לא לעשות את הדבר הזה שוב”.

"רואים חבורות של בני נוער"

רב פקד שטרית מציין כי ככלל ניתן לומר שהציבור באשקלון ממושמע ופועל על פי ההנחיות וההוראות. “אנחנו מרגישים את זה ביום-יום, אנחנו רואים פחות עומסים ואנחנו כמעט ולא נדרשים לטפל באירועים של התקהלויות כאלה ואחרות. הימים הם ימים די נעימים, שמושכים בימים כתיקונם אנשים לחופי הרחצה ומקומות הבילוי, ולמרות זאת אנחנו לא רואים את זה. אז הציבור בסך הכול מפנים את החשיבות. יחד עם זאת, כפי שציינתי, לכל כלל יש את היוצא מן הכלל, שהאכיפה שלנו שם. נגד כאלה שמפרים את המרחק 100 מטר וגם כנגד עסקים שפתוחים על אף שהם אמורים להיות סגורים, וכמובן גם על כאלה שאמורים להימצא בבידוד בית ולא עושים את זה. בנוסף, אנחנו עדיין ולמרות הכול דוגלים בהסברה. אנחנו משתדלים קודם כול להסביר לאזרחים ולעשות את זה ממקום טיפוח המשמעת האזרחית שלהם, שהיא זו שתציל את החיים של כולנו. במקום שבו אנחנו מבינים שיש מולנו אדם שזה לא מעניין אותו, אז אנחנו בהחלט אוכפים באפס סבלנות”.

אכיפה נגד מפירי ההנחיות. צילום: משטרת אשקלון/שיטור עירוני אשקלון

"אנחנו מפזרים את בני הנוער". צילום: שיטור עירוני אשקלון

נתקלתם גם בחולים שהפרו בידוד?
“לא, ואני רוצה להאמין ולקוות שלא ניתקל בכאלה. אני רוצה לקוות שהאזרחים היום במדינת ישראל, במיוחד החולים, מבינים את המשמעות וההשלכות שעשויות להיות כשאותו אדם חולה יוצא במודע מביתו והולך לסופר ומה הדבר הזה עלול לייצר. אני רוצה להאמין שלא נידרש להגיע למקום הזה”.

מה עם התקהלויות של בני נוער?
“צריך לזכור שבני הנוער לא לומדים בימים האלה, וזו בדיוק המציאות שיכלה להוציא אותם בהמוניהם לרחוב, אבל גם פה אנחנו פחות רואים אותם. כשאנחנו רואים חבורות קטנות של בני נוער, אנחנו מגיעים ומפזרים אותם כל אחד לביתו ובזה מסתיים הסיפור”.

אכיפה נגד מפירי ההנחיות. צילום: משטרת אשקלון/שיטור עירוני אשקלון

אכיפה נגד מפירי ההנחיות. צילום: שיטור עירוני אשקלון

אתה חש הבדל במשמעת האזרחית היום לעומת לפני שבועיים?
“לחלוטין כן. ככל שהימים עוברים, האזרחים, שיושבים בבתים צמודים לאמצעי התקשורת ורואים מה קורה בעולם ובמדינה, מבינים את החשיבות הרבה יותר. הם רואים שההתפשטות הזאת היא בקנה מידה גדול, והם מבינים שאין אף אחד שחסין נגד הנגיף. אין כאן ממ”ד שיכול להגן במצב הזה, הממ”ד של האזרחים זה במצב הזה הבית, ואנשים היום מבינים את זה. זה בדיוק כמו בהסלמה, אם אדם לא רוצה להיפגע חלילה מרקטה, הוא צריך להיות בממ”ד או במקלט. אם אתה רוצה לא להיפגע מהקורונה, תישאר בבית”.

"מאמין שהצבא ישתלב"

לדברי רב פקד שטרית, הצוותים שפועלים באכיפה בשטח עובדים בכוחות מעובים וכוחות ייעודיים שעוסקים אך ורק בנושא הקורונה. “אני מאמין שבקרוב גם כוחות הצבא ישתלבו בתוך מערך הכוחות הזה, וביחד, בשילוב זרועות, נפעל לבלימת התפשטות המגפה”.

השוטרים ממוגנים?
“כן, בוודאי. כלל השוטרים מצוידים בערכות מיגון שקיבלנו במשטרת ישראל, ערכות שנותנות מענה מלא במקום שבו שוטר יידרש לבוא במגע עם חולה קורונה או עם כזה שיש חשש לגביו שהוא נושא את הנגיף. השוטרים מצוידים וממוגנים בצורה מלאה. יש מספיק ציוד לכולם, וככל שהימים עוברים, משטרת ישראל מציידת אותנו בעוד ועוד אמצעים, בשביל לתת לנו את כל מה שנדרש על מנת שנממש את תפקידנו”.

רפ"ק משה שטרית. צילום: פבל

"מזהים עלייה בעבירות סייבר". רפ"ק שטרית בלשכתו. צילום: פבל

ובכל זאת, יש שוטרים שחוששים?
“החשש הוא טבעי. גם אני חושש, גם אני בעל משפחה. הקורונה לא מבחינה בין לובש מדים לאדם שאינו לובש מדים. אז החשש קיים אצל כל אדם. יחד עם זאת, השוטרים עובדים מתוך תחושת שליחות, הם חדורי מטרה ועובדים מהלב והנשמה. כך שבסופו של דבר מתגברים על החשש ועושים את העבודה בצורה הטובה ביותר”.

רב פקד שטרית מספר כי ימי המאבק בקורונה הביאו עמם ירידה באחוזי הפשיעה בעבירות רכוש ואלימות. אבל יש גם מי שמנצל את הימים המורכבים הללו ורוכב על גבם של אזרחים תמימים וחרדים: “אנחנו מזהים עלייה מסוימת בעבירות של הונאה ועוקצים ברשתות החברתיות, זה מה שנקרא ‘עבירות סייבר’. אם זה באמצעות פרסומים של מכירת ציוד רפואי, כשהמטרה של אותם עבריינים להגיע לפרטי אשראי וחשבונות בנק של אזרחים תמימים. גם פה אנחנו מטפלים ביד קשה. נפתחו כבר עשרות תיקים ברמה הארצית כנגד העבירות מהסוג הזה, שמטופלות בצורה היסודית ביותר”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בעניין זה חשוב לציין כי עלייה דרמטית ביותר נרשמה בשבועות האחרונים בעבירות של אלימות במשפחה. העלייה היא ארצית ועומדת על למעלה מ-700%, ואינה פוסחת גם על העיר אשקלון. “כן, כשאנשים סגורים בבתים, אז אנחנו תמיד מזהים עלייה בעבירות הללו”, מאשר רב פקד שטרית ומדגיש כי המאבק בקורונה לגמרי אינו מונע מהמשטרה לטפל בחומרה בעבירות מסוגים אחרים: “אנחנו נותנים דגש מאוד מאוד גדול בטיפול באירועים הללו. בסופו של דבר אלו חיי אדם, ואנחנו לא מקלים ראש ולא נותנים לפעילות שלנו נגד התפשטות הנגיף לבוא על חשבון הפעילות שלנו באירועים הללו, שהם מצילי חיי אדם. הנושאים הללו מטופלים בצורה היסודית והמקצועית ביותר”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר