שטרות כסף. צילום: דוברות המשטרה
שטרות כסף. צילום: דוברות המשטרה

תושב אשקלון שהקים חברה לאיתור כספים אבודים מואשם בהונאה במיליונים

שגיב יפרח מאשקלון ועדי קוכמן מאשדוד הקימו את "המרכז הישראלי לאיתור כספים אבודים". אלא שעל פי כתב אישום שהוגש נגדם, קוכמן שהיה הרוח החיה בחברה פדה ללקוחות קופות פנסיה פעילות וקרנות השתלמות תוך הסתרת הדבר מהם ותוך זיוף חתימותיהם. "הלקוחות ידעו כי מדובר בכספי הפנסיה שלהם ולכן לא התלוננו במשטרה", מסר סנגורם של השניים

פורסם בתאריך: 25.5.21 15:51

     

פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד עדי קוכמן בן 34 מאשדוד ושגיב יפרח, בן 33 מאשקלון, בגין עבירות של קבלת דבר מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, שימוש במסמך מזויף, הלבנת הון ועבירות נוספות. בנוסף, עדי קוכמן נאשם גם בגין עבירות של התחזות לאחר ובהדחה לחקירה.

על פי כתב האישום, במהלך השנים 2019-2020 היו השניים בעלים של חברה הנקראת "גלאי הכסף בע"מ" והציגו אותה בפרסומים כ"המרכז הישראלי לאיתור כספים אבודים".

הם השתמשו בפעילות החברה כדי להוציא כספים במרמה מעשרות אנשים שפנו לחברה. הנאשמים עשו כן על בסיס מצג שווא שהציגו לפונים לפיו הם מאתרים ומושכים עבור הלקוחות "כספים אבודים", בפועל פדו הנאשמים קרנות פנסיה וקופות פעילות (אליהן מופרשים כספים ממקום העבודה הנוכחי של הלקוחות) תוך שהם גורמים להם נזקים כלכליים ניכרים בשל ניכויי מס גבוהים מאוד וגביית עמלות גבוהות. בעת הפדיון, השניים, בכוונת מרמה, לא אמרו ללקוחות שהם עושים כן, וכן לא הסבירו את משמעות פתיחתן של קופות אלה כשהן פעילות, היינו, שכתוצאה מכך תפגע קצבת הזקנה שלהם וכי יפגעו הכיסויים הביטוחים. בנוסף, גבו הנאשמים עבור פעילותם זו עמלה בסך של בין 15%-20% מהסכום שהופקד בחשבונות הבנק של הלקוחות מחברות הביטוח.

מאפיית ברמן. מתוך גוגל סטריט וויו

גיוס לקוחות החברה נעשה בין היתר על ידי פרסום בפייסבוק, וכן גיוס באמצעות הלקוחות בשיטת "חבר מביא חבר", היינו, לקוחות של החברה, הפנו את חבריהם לקוכמן וקיבלו על כך עמלה. במסגרת זו, יצר קוכמן קשר עם קבוצה של עובדים במאפיית ברמן שבירושלים, וכן עם קבוצת עובדים מעיריית ירושלים. ברוב המקרים השניים ניהלו את הקשר עם הלקוחות במסגרת שיחות טלפוניות בלבד.

שיטות הפעולה של הנאשמים כללו בקשה מהלקוחות להעביר לידיהם צילום תעודת זהות שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון בנק, ופלט של פירוט מקומות העבודה הקודמים מביטוח לאומי לצורך בדיקה. באמצעות נתונים אלה היה קוכמן מאתר מידע באשר לקופות הפיננסיות באתרי האינטרנט של חברות הביטוח השונות.

מפה לאוזן במאפיית ברמן

כך למשל היה במקרה של ע"מ עובד במאפיית ברמן ששמע מחבריו כי קוכמן ידע לאתר כספים אבודים ויצר עמו קשר. קוכמן ביקש ממנו לשלוח לו לטלפון הנייד צילום תעודת זהות, טופס ריכוז מקומות עיסוק ושיק מבוטל לצורך ביצוע בדיקה, ע"מ עשה זאת. לאחר מספר ימים מצלצל הטלפון שלו ועל הקו נמצא קוכמן שאומר לו כי איתר עבורו קופה בשווי 49 אלף ש"ח. הוא משך עבורו את הכסף מקרן השתלמות שלו שבמאפיית ברמן וגזר עמלה בגובה של למעלה מ-8 אלף ש"ח. בנוסף, פדה קוכמן קופת גמל פיצויים שבה יש 75 אלף ש"ח וישלם על כך קנס בגובה 35 אלף ש"ח. לאחר מספר ימים התקשר קוכמן שוב לע"מ וסיפר לו כי איתר עבורו סכום של 222 אלף ש"ח ואז משך את קרן הפנסיה הפעילה שלו בה היה סכום של 347 אלף ש"ח ממנה נוכה סכום של 121 אלף ש"ח בגין קנס. את יתרת הכסף הם העבירו לחשבונו של ע"מ שהיה בטוח שנמצאו לו כספים אבודים. עבור כספים אלו קיבלו השניים 51 אלף שקלים.

במהלך ביצוע המעשים הללו הם גם זייפו מסמכים כלפי חברות הביטוח, כאשר שלחו מסמכים חתומים על סיום העסקה של ע"מ במאפיית ברמן כך שניתן יהיה לפדות את הקופות.

רק במקרה הזה הם הרוויחו כ-60 אלף ש"ח, וגרמו לע"מ לנזק של 165 אלף בכך ששילם קנסות על פדיון מוקדם ללא ידיעתו.

בצורה הזאת ובדרך הזאת הם עברו מפה לאוזן בקרב עובדי מאפיית ברמן והפילו עוד ועוד עובדים שם. בסך הכל, רק במאפיית ברמן לבדה הם פדו קופות פיננסיות בסך 3.2 מיליון ש"ח, קיבלו עמלות בגובה 266 אלף ש"ח וגרמו לתשלום קנסות ע פדיון מוקדם בגובה של 911 אלף ש"ח.

עיריית ירושלים

בצורה דומה הם פעלו גם בקרב עובדי עיריית ירושלים, שם היקף פדיון הקופות הפיננסיות עמד על 2.8 מיליון ש"ח, הם קיבלו עמלות בגובה של כ-200 אלף ש"ח וגרמו לתשלומי קנס על פדיון מוקדם בגובה של 548 אלף ש"ח.

"הנאשמים עשו כן עבור בצע כסף, על מנת למקסם את גובה העמלות אותן גבו, תוך ניצול חוסר הידע של הלקוחות בתחום, ניצול קשיי השפה שכן חלקם של הלקוחות לא ידעו קרוא וכתוב בעברית, ניצול הקשיים הכלכליים בהם היו מצויים הלקוחות וכן ניצול האמון המלא שניתן בהם על בסיס מצגי המרמה", נכתב בכתב האישום.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בנוסף, על פי כתב האישום, הנאשמים הונו את חברות הביטוח המנהלות את קרנות הפנסיה. בין היתר, זויפו מסמכים המעידים על סיום העסקה של הלקוחות, וכן זייפו את חתימת הלקוחות על גבי המסמכים אותם הגישו לחברות הביטוח.

לאחר שהתקבלו הכספים מחברות הביטוח ומהמתלוננים לידי הנאשמים, ביצעו הנאשמים פעולות שמטרתן להסתיר את מקור הכספים שקיבלו במרמה, ובכך גם עברו עבירות של הלבנת הון.

בסה"כ קיבלו הנאשמים במרמה מהלקוחות שהונו על ידם סך של כשני מיליון שקלים, ומחברות הביטוח קיבלו במרמה סך של כ-6 מיליון שקלים.

התיק נחקר ע"י מפלג הונאה בימ"ר ירושלים ונוהל ע"י עורכי הדין שני טביב ואור גבאי מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

עו"ד אשר אוחיון, סנגורם של השניים מסר בתגובה: "במקרה הזה לא היו מתלוננים, המשטרה פנתה ללקוחות וביקשה מהם להתלונן. בעבירות מהסוג הזה הנפגע הישיר לא צריך לחכות שיגידו לו שרימו אותו. יש חלק מהאנשים שאמרו במשטרה שהם ידעו שזה כספי פנסיה והמשטרה חקרה אותם באזהרה, זה רוח החקירה. אני מקווה שזה יתמוסס".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר