מימין: השודד. משמאל: אלכס גיטין. באדיבות: פוסטה
מימין: השודד. משמאל: אלכס גיטין. באדיבות: פוסטה

השוטר מאשקלון הואשם בשוד וזוכה: "הרגשתי שמנסים לתפור, אני יודע איך עובדים במשטרה"

אלכס גיטין, שוטר יס”מ מאשקלון, הואשם בשוד בווילה בצפון תל אביב, בעודו לבוש מדים, זאת לאחר שחבריו ליחידה זיהו אותו. בסוף השבוע בית המשפט זיכה אותו. “הרגשתי שמנסים לתפור לי פה כל מיני דברים. אני יודע איך עובדות חקירות בתחנות של משטרת ישראל”, אמר גיטין

פורסם בתאריך: 22.3.19 12:19

     

הסיפור של השוטר אלכס גיטין הוא סיפור שקשה להישאר אדישים אליו. הסיפור מתחיל באמצע ספטמבר 2017, מוצאי שבת, שעת ערב בווילה ברחוב רומנו בצפון תל אביב נשמעות דפיקות על שער הבית. כשנפתח השער נכנס האדם והודיע כי הוא משרת במחלקת הלבנת הון, זיוף שטרות והונאה במשטרה, וכי הוא מחזיק בצו חיפוש על מנת לבצע חיפוש בבית.

בעלי הבית הבחינו כי שם המשפחה שנכתב בצו הוא שגוי וטענו כי הצו לא חוקי. השוטר המתחזה בתגובה איים שאם לא יאפשרו לו לבצע את החיפוש, יזעיק את הצוות הממתין לו מחוץ למקום, והוא יבצע חיפוש וישבור את הבית.

דולרים כסף סטפה שטרות ראיות הלבנת הון. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

9000 דולר. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

בעל הבית הסכים לביצוע החיפוש והוביל את השוטר אל מגירה בביתו, ששם הניח סכומי כסף של 9,200 דולר, 2,000-1000 יורו ו-3,000 שקלים. השוטר המתחזה נכנס והעמיד פנים כאילו הוא מעדכן במכשיר הקשר כי נמצאו ממצאים, עטה על ידיו כפפות, הוציא שקית מז”פ והכניס את הכסף לתוך השקית תוך שהוא מודיע כי הכסף מוחרם.

בעל הבית דרש כי ייערך רישום מסודר של הכסף שנלקח, אולם השודד דחף אותו ואיים עליו כי הוא עצור ולא יוכל לצאת מהארץ וכי הוא יסתבך כיוון שמעשיו מהווים תקיפת שוטר. עוד אמר כי מדובר בשקית אטומה, ורק חוקר המשטרה יפתח אותה.

בתם של בעלי הבית ביקשה לצלם את האירוע, אך השודד איים עליה כי יחרים את מכשיר הטלפון שלה ויעצור אותה כי היא משבשת את ההליכים. לאחר דין ודברים יצא השודד החוצה ונמלט מהבית בריצה.

“אשתי חשדה שטבעתי בים”

המשטרה פתחה בחקירה ולאחר שהחקירה הגיעה למבוי סתום הוחלט לפרסם את סרטון האבטחה שמתעד את האירוע. בעקבות פרסום הסרטון התברר שחבריו של גיטין שמשרת כשוטר ביס”מ לכיש, זיהו את תמונתו כמי שביצע את השוד.

כך נראה השודד במצלמות האבטחה. האם זה אכן גיטין? צילום: דוברות המשטרה

מיד נשלחו שוטרים לביתו של גיטין באשקלון, אלא שהוא לא נמצא בביתו וגם הטלפון שלו היה בביתו. אשתו פתחה את הדלת לשוטרים, אך לא קיבלה מהם בהתחלה תשובות מדוע מחפשים אותו, והיא ששמעה ממנו שהוא הלך לדוג, חששה כי הגרוע מכול התרחש, “הייתי ביום חופש ורציתי לברר עם אשתי אם אני מוקפץ או לא, והתקשרתי לאשתי ושמעתי צעקות שבאה משטרה ומחפשים אותך. ניסיתי להרגיע אותה”, סיפר גיטין בבית המשפט.

“מה שהיא סיפרה לי שהיא חשדה שטבעתי בים. כי הגיעו גם שוטרים של תחנת אשקלון, הגיעו קצינים, הגיעו מספר חברים מיחידת יס”מ, ושאלו ‘איפה לדוג?’ והתחילו לחפש. ואז היא חשבה שקרה לי משהו ולא רוצים לספר ומנסים מה שנקרא למנוע ממנה את הידיעה… כי אמרו לה שמחפשים, כל הזמן מנסים, באו אליה בכל מיני, ‘לא קרה כלום, תירגעי, אבל איפה הוא? אנחנו צריכים אותו’. אז היא התחילה לדאוג. במיוחד כשהיא יודעת שהלכתי לים. זהו בעצם. המחשבה הראשונה שלה הייתה שאולי טבעתי”.

הוא מספר כי היה בסידורים אישיים בצפון הארץ, ולכן נעדר מהבית. בינתיים הוא חזר לאשקלון ונסע ליחידה שלו ומשם עדכנו את המחלקה לחקירות שוטרים ששלחו לשם חוקר, “הוא כמובן אמר לי אתה עצור, ואת כל הנוהל של בדיקות וחשדות, שם עליי אזיקים, נכנסנו לניידת”, סיפר.

“מנסים לתפור לי”

בחקירתו הוצגו לו הסרטונים, אך הוא טען שאלו לא מדי יס”מ, “אני מכיר מדי משטרה מספיק זמן. אני לפי מה שאני רואה לא מזהה שזה מדי משטרה. אלה לא מדי יס”מ ייחודיים אלא לדעתי, מדי פקח של שיטור עירוני, אותם מדים. הם טענו שהדברים שמצאו אצלי בתיק היו על אותו שודד, ואני מראייתי האישית אי אפשר לראות כלום. לפי התנהלות אותו שודד בתוך הבית הזה, ניסיתי לרמוז, שהבן אדם ככל הנראה שמאלי, בגלל ההתנהגות שלו בזירת האירוע”.

גיטין מספר כי במהלך החקירה שלו חש שמנסים לתפור לו תיק, “הרגשתי שמנסים קודם כול לתפור לי פה כל מיני דברים שבכלל אני לא קשור לזה, אני בכלל לא שם”, הוא סיפר בבית המשפט. “כי אני בדיוק יודע איך עובדות חקירות בתחנות של משטרת ישראל, איך הם מנסים לסגור תיקים על גבם של אחרים, ואני בתור שוטר לשעבר, קשה לי להגיד את זה. ומשהו שיכול להוציא אותי תוך מספר שעות של חקירה שזה לעשות לי בדיקת פוליגרף ולראות שאני דובר אמת, לא נותנים לי לעשות”.

החקירה נמשכה ונמשכה, כאשר גיטין שוהה במעצר ולבסוף הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות של שוד, שימוש במסמך מזויף ושימוש לרעה בכוח המשרה.

האיכון המפליל

בבית המשפט טענו תובעי מח”ש כי לא מדובר רק בזיהוי שלו על ידי חבריו, אלא שגם איכון שנעשה למכשיר הטלפון שלו בזמן השוד מציב אותו בזמן השוד בנאות אפקה בתל אביב, אזור הנמצא סמוך לזירת השוד.

התובעים טענו גם כי גיטין לא שיתף פעולה עם החוקרים, וכי בתרגיל חקירה שנערך הוא צולם מתהלך, ותנועותיו דומות לאלה של השודד. נטען גם כי כאשר התבקש לחבוש את כובעו המשטרתי כדי לבדוק התאמה לצילום של השודד בסרטון האבטחה, הוא רק הניח את הכובע על ראשו וסירב להתיר לחוקר להניח את הכובע על ראשו.

גיטין, שהיה מיוצג על ידי עו”ד אבי עמירם, הכחיש מכול וכול את החשדות נגדו וסיפר כי אכן היה בקרבת מקום בעניינים אישיים.

גיטין אישתו ועו"ד אבי עמירם. צילום: אבי כהן, ישראל היום

“מחדלי חקירה רבים”

השופט צבי גורפינקל דן בתיק הזה וכתב בהחלטתו: “היו מחדלי חקירה רבים בחקירת האירוע”.

השופט מנה אותם ותחילה ציין כי בסרטונים נראה השודד כשהוא נכנס לבית ללא כפפות. “לא הייתה כל מניעה לנסות ולהוריד ממצאים של טביעות אצבעות או דנ"א, ואם הדבר היה מבוצע, סביר להניח שהיה נמצא ממצא כלשהו המלמד על זהותו של השודד”, כתב. “זאת ועוד, הבית היה עם שמונה מצלמות אבטחה, אולם המשטרה הסתפקה בהורדת צילומים מארבע מצלמות בלבד. כמו כן, הרחוב כולו מרושת במצלמות אבטחה, וניתן היה להוריד את הצילומים המלמדים על הגעתו של השודד לבית ועל נתיב בריחתו, והדבר לא נעשה”.

איפה עוד צילומים ממצלמות האבטחה שהיו בבית? צילום: הראל מעוז משה

השופט ציין כי גם נסיבות האירוע תמוהות למדי. “ברור שהשודד הגיע למקום על סמך מידע מוקדם, שהרי הגיע עם צו חיפוש מזויף שבו רשומה הכתובת שם בוצע השוד. מכאן שמידע זה יכול היה להיוודע רק מתוך המחשבים של מחלקת המודיעין במשטרה שיש להם מידע על המתלונן… נראה אפוא לכאורה כי קדם מידע מודיעיני לפני ביצוע השוד, אולם הוכח כי לנאשם אין כל גישה למחשב המשטרתי ולא היה באפשרותו להשיג מידע על המתלונן”.

השופט: “אני מזכה, למרות החשד הכבד”

לבית המשפט הוגשה חוות דעת של מומחה מטעם חברת פלאפון בקשר לאיכוני הטלפון של הנאשם. “בחוות דעת זו מצוינות האנטנות של הדר יוסף ונאות אפקה שבהן אוכן הנאשם וכן מצויות אנטנות ברחוב בני אפרים ורומנו, הכתובת ששם בוצע השוד, אולם הנאשם לא אוכן באנטנות אלה, והאיכון הקרוב ביותר לאזור השוד היה באזור שאינו מכסה את רחוב מרדכי רומנו, ורחוב זה נמצא בהפרש של מספר דקות נסיעה מהאזור שבו אוכן הנאשם”.

יחד עם זאת, כתב השופט: “אילו אוכן הנאשם באזור האנטנות המכסות את רחוב רומנו, שם בוצע השוד, הייתי קובע ללא היסוס כי אינני מאמין לגרסתו של הנאשם… והייתי קובע כי הראיות מובילות למסקנה אחת ויחידה כי הנאשם הוא הוא השודד, כיוון שלא הייתה כל סיבה להימצאותו באזור הסמוך למקום ביצוע השוד”.

מי זה השודד בסרטון האבטחה? באדיבות: פוסטה

מי זה השודד בסרטון האבטחה? באדיבות: פוסטה

השופט ציין כי גם הכובע שבצילומים אינו תואם לכובע של החשוד, “עובדה נוספת המטילה ספק בהיותו של הנאשם שודד היא שהאדם המצולם בעת ביצוע השוד מבצע פעולות ביד שמאל, ואילו הנאשם הינו ימני”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




לבסוף סיכם השופט גורפינקל: “בנסיבות אלה, מחמת הספק, ומחמת הספק בלבד, ולמרות החשד הכבד כי הנאשם הוא אכן השודד, אני מזכה את הנאשם מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום”.

“זאת הקריירה שלי”

גיטין, נשוי ואב לארבעה ילדים, לקח קשה מאוד את המעצר ואת החקירות, “עשו ממני שודד”, הוא סיפר בחדשות הבוקר בקשת.

“למרות שמגיל 18 אני ביחידות מיוחדות. הייתי בהלם, הייתי בטוח שהסיוט הזה ייגמר בתוך כמה שעות של חקירה. לא יודע איך קרה, העניין הזה הסתבך”.

הוא סיפר עוד כי התמיכה של אשתו הייתה חשובה לו מאוד. “אשתי הייתה עמוד התווך, שנה וחצי לידי, היא תמכה בי בכל מצב כי אני הייתי כמעט חודשיים במעצר באבו כביר”.

כיום כשהסיוט מאחוריו הוא מאוכזב שזוכה רק מחמת הספק ולא זוכה מחוסר אשמה. ואף שחבריו היו אלה שזיהו אותו והביאו בעצם למעצרו, הוא מבקש לחזור למשטרה, “זאת הקריירה שלי”, הסביר.

יחד עם זאת, במחלקה לחקירות שוטרים הדגישו כי הזיכוי היה גבולי ומחמת הספק וכי הם לומדים כעת את הכרעת הדין ואף שוקלת את צעדיה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר