יגאל סעדון ז"ל. באדיבות אשקלונט
יגאל סעדון ז"ל. באדיבות אשקלונט

"לא העניק עזרה": אביב בן דהן מואשם בהפקרת יגאל סעדון ז"ל

תיאום גרסאות, הפקרת פצוע, החזקת סמים וכדורי רובה: כתב האישום שהוגש היום נגד אביב בן דהן, מגלה מה אירע בתאונה בה נהרג יגאל סעדון ז"ל. "הנאשם פונה לקבל טיפול. אין פה עבירת הפקרה", טוען סנגורו

פורסם בתאריך: 12.11.18 13:15

     

כתב אישום הוגש היום נגד טום אביב בן דהן, בן 23 ממושב בית שקמה. בן דהן הוא נהג האופנוע המעורב בתאונת הפגע וברח בה נהרג יגאל סעדון ז"ל ממושב ברכיה. כפי שפורסם אתמול ב"כאן דרום", כתב האישום אינו כולל עבירות הריגה או גרימת מוות ברשלנות, אלא מייחס לבן דהן ביצוע עבירות של הפקרה לאחר פגיעה, נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף, נהיגה בשכרות, שיבוש מהלכי משפט ועבירות נוספות.

צוות חקירה מיוחד הוקם במשטרת מרחב לכיש של המשטרה יחד עם אגף התנועה בעקבות תאונת הדרכים הקטלנית שארעה בתאריך 19.10.18 בשעות הצהריים סמוך למושב ברכיה. בתאונה קיפח את חייו רוכב האופניים יגאל סעדון ז"ל בעת שחזר מקניות לקראת שבת במרכז המסחרי שנמצא לא הרחק ממקום התאונה. צוות החקירה הצליח במלאכת החקירה תוך שימוש בכל היכולות והאמצעים העומדים ברשותם לאסוף ראיות כנגד אביב בן דהן הנהג החשוד, בפגיעה הקטלנית ברוכב האופניים, על אף שלדברי המשטרה, מסר בן דהן גרסה אחרת. תיק החקירה עב הכרס בו עשרות עדויות וגיליונות חקירה, הועבר לידי פרקליטות מחוז דרום דרום שהגישה כאמור כתב אישום נגד הנהג.

צוותי מד"א מטפלים בסעדון בשטח. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

צוותי מד"א מטפלים בסעדון בשטח. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

"על אף התנהגותם בשטח של הנהג ויתר החשודים המעורבים תוך שיבוש ראיות, תיאום גרסאותיהם ומסירת הודעות כוזבות, הצליחו החוקרים המיומנים לגבש תשתית מהימנה בתיק החקירה", ציינו במשטרה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




ביום שישי, יום התאונה, רכב בן דהן על אופנועו אותו, כך לדברי המשטרה, הוא מחזיק מבלי שיש בידיו רישיון נהיגה ועל אף שאין זו הפעם הראשונה בה נתפס נוהג ללא רישיון כחוק. הוא הגיע יחד עם מי מחבריו המעורבים אל תחנת הדלק בצומת משען הסמוכה ומשם המשיכו בנסיעה ברכבי השטח שברשותם אל המושב ברכיה. בסמוך לכך, סיים סעדון ז"ל, אבל חמישה ילדים בן 50, את קניותיו במרכז המסחרי בצומת סילבר ומשם יצא כשהקניות לשבת בארגז אופניו החשמליים, עליהם נהג לרכוב בעקבות העדר רישיון נהיגה כחוק. המנוח שככל הנראה חשש מרכיבה על הכביש בו תנועת כלי רכב ערה, בחר לרכוב דרך שדות המושב ושם דווקא מצא את מותו הטראגי.

מהחקירה שקיים הצוות המיוחד ומתוך עדויות עולה כי בן דהן רכב שלישי בשיירה עת הגיעו אל שטח חקלאי שסמוך למושב. במהלך רכיבתם, על פי עדותם, העלו כלי הרכב הראשונים ענן אבק שמנע באופן מוחלט את היכולת של מי מהרוכבים להמשיך בנסיעה בטוחה, אך דבר זה לא מנע מבן דהן להמשיך את נסיעתו אל תוך ענן האבק ולהתנגש ברוכב האופניים ולגרום בכך לפציעתו האנושה.

האופנוע לאחר שאותר. צילום: דוברות המשטרה

האופנוע של בן דהן לאחר שאותר. צילום: דוברות המשטרה

כתוצאה מהתאונה, האופניים של המנוח נחצו לשניים, כך שהגלגל הקדמי, מזלג הכידון ומוט ההגה נשברו ונתלשו משלדת האופניים, ואילו האופנוע ניזוק בדופן ימין, התהפך על צדו השמאלי ונפל על השביל. בעקבות התאונה, סעדון ובן דהן נזרקו מכלי רכבם ונפלו אף הם על השביל, בסמוך למקום בו שכבו כלי רכבם לאחר ההתנגשות. לאחר התאונה, סעדון נותר לשכב על השביל, כאשר הוא מדמם ומחרחר ואילו בן דהן שכב על הקרקע, כאשר הוא פצוע בפניו.

מנגנון ההתנגשות בין האופנוע לאופניים. צילום: דוברות המשטרה

שחזור ההתנגשות בין האופנוע לאופניים. צילום: דוברות המשטרה

מיד לאחר התאונה, הגיעו כלל המעורבים, חבריו של בן דהן, אל זירת התאונה והבינו מיד כי התרחשה התנגשות בין האופנוע של הנאשם לבין האופניים. "בשלב זה, גמלה בלב המעורבים החלטה להכשיל את חקירת המשטרה באשר לנסיבות התאונה", נכתב בכתב האישום. "הכול במטרה למנוע את זיהוי הנאשם כמי שרכב על האופנוע וכמי שהיה מעורב בתאונה בה נחבל חבלה חמורה המנוח כשבהמשך נקבע מותו… לפיכך, מיד לאחר מכן, שוחחו המעורבים עם מוקד החירום של מד"א ומוקד 100 של המשטרה ודיווחו דווח שקרי אודות אירוע התאונה בכך שמסרו למוקדנית, כי בעת הנסיעה על שביל העפר, המעורבים נתקלו באקראי במנוח ששכב פצוע על שביל העפר ובאופניים שלו, כאשר נסיבות פציעתו אינן ידועות להם".

בשלב זה הועלה בן דהן על אחד מרכבי השטח במקום ופונה אל ביתו ביישוב בית שקמה, ואילו אחד מחבריו שנותרו במקום דאג להזיז את האופנוע של בן דהן ולהסתירו בין סבך השיחים והעצים במטע סמוך, מרחק כ-200 מטרים לערך ממקום התאונה.

למקום הוזעקו כוחות רפואה שהחלו במאמצי החייאה עד שנאלצו תוך זמן קצר לקבוע את מותו של רוכב האופניים. כוחות המשטרה שהגיעו גם הם למקום, לרבות בוחני התנועה במרחב לכיש וגורמי אגף התנועה של המחוז הדרומי של המשטרה, החלו בחקירת נסיבות המקרה תוך איסוף עדויות ראשוניות בזירה מהנוכחים, ביניהם חבריו בדיעבד של הנהג החשוד שהיו עדים לאירוע אך אלו מסרו כי לא הבחינו בנסיבות פציעתו של המנוח וציינו כי רק הבחינו בו מוטל והזעיקו את כוחות הרפואה והמשטרה למקום.

בדיקות המעבדה לזיהוי פלילי. צילום: דוברות המשטרה

פעולות החקירה של המשטרה, מתוך הבנה כי נדרשות פעולות מהירות, כללו סריקת השטח הסמוך בסיוע מסוק היחידה האווירית של משטרת ישראל, סריקה שהביאה לאיתור אופנוע שטח החשוד במעורבות בתאונה ועליו סימני פגיעה בצדו הימני. מרגע זה הואצו פעולות לזיהוי בעליו של האופנוע האמור על מנת לזהות את החשוד המעורב בתאונה ולאתרו לחקירה.

בלילה שבין יום שבת לראשון, כיממה וחצי לאחר התאונה, התייצב בן דהן כשהוא מלווה בעורכי דינו בתחנת המשטרה באשקלון אז נעצר והועבר לחקירת בוחני תאונות הדרכים לכיש. בחקירתו הראשונית ציין כי היה מעורב בתאונת דרכים בשטח בעת שרכב על אופנועו. עוד ציין, כי היה הרבה אבק ואז התנגש במשהו. בהמשך הוסיף כי חולץ מהשטח על ידי אדם שאינו מכיר שנתן לו לעשן מריחואנה כדי להפחית את כאביו ובהמשך לכך פונה על ידי שכנתו אל בית החולים "ברזילי" באשקלון כשבמהלך נסיעה זו הפציר בה למסור כי נפל מסוס שם טען זאת גם בפני הצוות הרפואי. לאחר ששמע בכלי התקשורת על תאונת ה"פגע וברח", הבין למעשה שפגע בבן אדם וגרם למותו. גם ידיעה זו, כך לדברי המשטרה, לא גרמה לבן דהן להודיע על כך למשטרה או לצוותו הרפואי, והוא עזב את בית החולים ביום שבת בבוקר מבלי ששוחרר על ידי רופאיו.

במשטרה מציינים עוד כי גם לאחר מכן לא מצא בן דהן לנכון לדווח על שארע, אלא עסק יחד עם חבריו בתכנון ובשיבוש מאסיבי של ראיות, עדויות תוך תיאום גרסאות עם כל מי שידו בדבר. בין היתר קיימו בן דהן ויתר המעורבים מפגש בחצר ביתו של אחד מהמעורבים (נהג רכב השטח שהעביר את החשוד מזירת התאונה אל ביתו במושב) שם תיאמו ביניהם את גרסאותיהם וביקשו מבעלת הבית, הנהגת שפינתה אותו לביה"ח, שתמסור גרסה שקרית במשטרה.

עוד עלה בחקירה כי מפגש זה צולם ותועד על ידי מצלמות אבטחה המותקנות במקום, אך מי מהחשודים דאג לרכוש מערכת DVR חדשה בתמורה לישנה המותקנת שהושמדה על מנת להעלים את תיעוד המפגש. מעדויות נוספות שנאספו והוטחו בפניו של החשוד במועדי חקירותיו, עולה כי בן דהן צרך סמים במועד שקדם לקרות התאונה ולא לאחריה כפי שטען. החשוד כלל לא איבד הכרתו בתאונה ולאחריה והנחה את הנהג שהסיע אותו לביתו כיצד להגיע לכתובת, ולאחר שהובהל אל ביתו מיד לאחר התאונה, החליף את בגדיו ולאחר מכן נלקח לבית החולים.

ימים ספורים לאחר מעצרו של הנהג, ולאחר שמעצרו זה הוארך בבית המשפט באשקלון, תוך שבוצעו פעולות חקירתיות סמויות רבות, עצרו בלשי המשטרה לחקירה מספר מעורבים, חבריו של בן דהן, שחלקם אף מסר עדותו בזירת התאונה בה "טענו" כי הם נקלעו למקום והבחינו במנוח מוטל. לאחר שמעצרם הוארך גם כן ונחקרו שוב ושוב, החלו מוסרים גרסה שהחלה מתיישבת עם המציאות. גם מעצרם של אלו הוארך לא אחת עד שהסתיימו פעולות החקירה המצריכות את המשך מעצרם והם שוחררו בתנאים מגבילים.

מותו נקבע במקום. זירת התאונה. צילום: דוברות המשטרה

מותו נקבע במקום. זירת התאונה. צילום: דוברות המשטרה

כאמור, לאחר שגובשו חומרי החקירה בנוגע לבן דהן, הועבר תיק החקירה לידי הפרקליטות שהגישה כתב אישום באמצעות עו"ד אביב דמרי.

"הושקעו מיטב ומרב האמצעים והיכולות בשילוב חוקרים עתירי ניסיון במטרה להגיע לחקר האמת בחקירת נסיבות התאונה הטראגית. גם ניסיונותיהם של המעורבים להערים קשיים עד כדי שיבוש ממשי של זירת האירוע, מסירת הודעות כוזבות בזירת התאונה ועוד, נחשפו במהרה יחד עם מסכת שקרים סבוכה אותה קרמו המעורבים יחדיו", נמסר מהמשטרה.

הפרקליטות סיכמה את כתב האישום בדברים הללו: "במעשיו לעיל, הנאשם נהג באופנוע למרות שלא היה ברשותו רישיון נהיגה תקף וללא פוליסת ביטוח תקפה, ובהיותו שיכור. בהמשך, בהיותו מעורב בתאונה שבה נחבל חבלה חמורה המנוח ובהמשך מת, לא עצר במקום התאונה כדי לעמוד על תוצאותיה ולא העניק עזרה וכן עשה מעשים בכוונה למנוע ולהכשיל הליך שיפוטי ולהביא לידי עיוות דין".

אישום נוסף מיוחס לבן דהן ולפיו בעת החיפוש שביצעה המשטרה בביתו נמצאו סמים וכדורי רובה שהוסלקו בתוך גרב. לפיכך, כתב האישום מייחס לנאשם גם ביצוע עבירות של החזקת סמים לצריכה עצמית והחזקת נשק.

הפרקליטות מבקשת להאריך את מעצרו של בן דהן עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו תוך שהיא מציינת כי בן דהן ביצע את העבירות, כשלחובתו מאסר מותנה של 8 חודשים וכן פסילה מותנית בת שלושה חודשים, בגין עבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה.

עו"ד עמית ויצמן, סנגורו של בן דהן מסר בתגובה להגשת כתב האישום כי "מדובר בתאונה מצערת ובלתי נמנעת, שאפילו הפרקליטות חושבת שלנאשם אין שום יכולת למנוע את התאונה ולא מאשימה אותו בגרימתה. טענת ההפקרה היא טענה מוזרה, שכן הנאשם פונה על ידי חברו לבית החולים כשהוא פצוע בצורה משמעותית וחבריו מספקים עזרה למנוח ומזעיקים עזרה רפואית. כך שאני לא רואה פה עבירת הפקרה. לאחר שנקרא את כל החומרים נגיב בהתאם לשאר האישומים".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר