הרב יעקב אביטן. צילום: פבל
הרב יעקב אביטן. צילום: פבל

“לא אסכים להקמת קריה חרדית”

את המשפט שבכותרת אומר לא פחות מאשר הרב יעקב אביטן, ראש רשימת שס”ג למועצה. אף שמדובר ברב חרדי, מה שהפך אותו ל”רב של כולם” זו הפעילות הציבורית שלו, המהווה גשר בין המגזרים בעיר. לכן לא מפתיע לגלות גם כי אינו קורא לסגירת עסקים בשבת. בריאיון מיוחד הוא מכחיש כי יש לו מחלוקת עם הרב יצחק ברדא ואומר כי אין לו מועמד מועדף לראשות העירייה, “נשתף פעולה עם מי שייבחר”, הוא מצהיר

פורסם בתאריך: 7.10.18 16:50

     

במשך שנים ארוכות נחשב הרב יעקב אביטן לסמל של אחדות בין המגזרים בעיר. גם אחרי כניסתו לפוליטיקה המשיך הרב אביטן לשמור על מעמדו כ”רב של כולם”. עכשיו, פחות מחודש לקראת הבחירות, הוא מספר בריאיון למה.

הרב יעקב אביטן מתהלך במשך שנים ארוכות על התפר הדק שבין הדתיים לחילונים בעיר. הוא מגדיר את עצמו כאיש של שלום ואולי זאת הסיבה שלרוב הוא נמנע מחיכוכים וויכוח. וגם בדברים מהותיים מעדיף, בהרבה מהמקרים, לשמור על זכות השתיקה ולתת לזמן לעשות את שלו.

שלט בחירות שס"ג

בבחירות הקרובות הוא רץ עם הרשימה שלו, שלה בחר את השם "הלב של אשקלון". “זה לא בכדי”, הוא מסביר, “הכול מתחיל ונגמר בלב. יש לי רשימה שמייצגת את כל חתך האוכלוסייה בעיר, אנשים עם כיפה ובלי כיפה ומכל שכבות האוכלוסייה. המשותף בין כולם הוא שהם אנשי חסד, שעושים הכול ביושר ובאהבהו והם ימשיכו לעשות כך גם אם לא יהיו, בסופו של דבר, חברי מועצה. דאגנו לרשימה מגוונת ואיכותית, שמשלבת בתוכה אקדמאים, משפטנים וגם עמךו וזה למען השמירה על האחדות, על הביחד ועל המרקם העדין והיפה הזה בין החילונים לדתיים בעיר”.

“זמין לכולם. בלי מזכירות ובלי דובר”

הוא מלווה את תושבי העיר כבר 30 שנה ונמצא ברגעים הכי משמעותיים בחיים שלהם. למעשה, מרגע לידתם באירועי בריתות למיניהם ועד לדרכם האחרונה. “אני זמין לכולם כל הזמן ולא מתנהל דרך מזכירות או דובר. אני עונה לטלפונים גם בשתיים בלילה ומתייצב בכל מקום בו צריכים אותי. בשנים האחרונות, כנבחר ציבור, אני מסייע בכל מה שניתן ונמצא בסמכותי. הציבור מעריך את הנגישות הזאת ומוקיר עליה תודה ואני שמח על כך”.

בפתיחת מטה שס"ג, עם אביו, הרב יצחק אביטן, סגן שר האוצר יצחק כהן. צילום: אבי בוטבול

לקראת הבחירות ניסית לקדם איחוד של הרשימות הדתיות והחרדיות, אבל לא הצלחת לצרף את הבית היהודי וחב”ד שרצים לבד. איפה נכשלת?
“קודם כול זה לא כישלון ואני כן הצלחתי לאחד. נכון שהבית היהודי וחב”ד לא איתנו באופן רשמי, אבל יש בקרבם קהל גדול שתומך בנו. ראיתי שבבחירות הקודמות החלוקה הזאת לא באה לטובתנו, והיה לי קשה עם זה. לכן בבחירות הללו היה לי רצון שזה ייראה קצת אחרת ושנתאחד לרשימה משותפת ומלוכדת אחת, אבל בסוף זה לא יצא בדיוק כמו שתכננתי. אני מקווה שלא נבכה על זה יום אחרי. מדאיג אותי קצת שאני מרגיש רוגע ושלווה כי על פניו המצב של הרשימה שלנו נראה טוב ורואים שאנחנו מאוחדים. אני חושש שבסופו של יום זה יבוא בעוכרינו, ואני קורא לכולם להתעורר”.

מנכ"ל חב"ד אשקלון, הרב שמואל גרוזמן עם עמיחי סיבוני

"יש בקרבם קהל גדול שתומך בנו". מנכ"ל חב"ד אשקלון, הרב שמואל גרוזמן עם עמיחי סיבוני

אתה מאוכזב מזה?
“לא, כי אני מסתכל על זה אחרת. מבחינתי כולנו מאוחדים, למרות שנרוץ בנפרד. אגב, סיכמנו שיום אחרי הבחירות אנחנו נתאחד. אנחנו עושים הכול כדי להביא כמה שיותר מנדטים ונמשיך בעשייה למען העיר ותושביה. הציבור רואה את העשייה הרבה ורואה גם שאינה סקטוריאלית, ואני מקווה שהוא יוקיר על כך בפתק בקלפי”.

במי אתם תומכים לראשות העיר?
“אנחנו לא תומכים בשום מועמד ומכבדים את כולם. אני נותן לציבור להחליט במי הוא תומך וחפץ. אני מתמקד כרגע בבחירות למועצה ולא לראשות העיר. אני אומר בצורה חד-משמעית, שאפילו בסתר לבי אין לי מועמד מועדף. יום אחרי הבחירות אנחנו נשתף פעולה עם כל מי שייבחר”.

מטה הבחירות של שס"ג

מטה הבחירות של שס"ג

איך אתה מתרשם עד כה ממערכת הבחירות?
“אני מוכן להפסיד כמה קולות, אבל למען השלום בינינו אני חייב לבקש שכל אחד יתייחס למה שטוב בו ולמה שהוא מייצג ויכול לתת ויימנע מלדבר על אחרים. העיניים של התושבים נשואות אלינו והמלחמות הללו לא מועילות. אנחנו צריכים להביא איתנו ערכים, מוסר וכבוד הדדי. הבחירות הללו ייגמרו בסופו של דבר, השאלה איך נצא מהן. אני מקווה שלא נצא מוכים וזבי דם, אלא בשלום, אהבה ופרגון. השלום בינינו הוא עדיף על כל קול, וחשוב שנדע לעבור את המערכה הזאת בבטחה ובשקט. אני מקווה שנצליח לרסן את היצרים שלנו, ואני קורא לכולם לנהוג באחריות. זה לא ג’ונגל פה, ואנחנו גם לא בספארי, שבו החיות אוכלות אחת את השנייה. כולנו באים מהאדם הראשון, זהים ושווים. בסופו של יום הציבור יכריע, ומי שייבחר יהיה ראש העיר של כולם, כי כולנו בני אותה עיר. בואו נשמור על מערכת בחירות נקייה ועם פחות אמוציות ויותר שכל והגיון”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“אין אצלי העדפה למגזר”

לדבריו, הכניסה שלו לפוליטיקה המקומית לפני חמש שנים כלל לא הייתה בתכניות שלו. אלא שבבחירות האחרונות, רגע לפני פטירתו של הרב עובדיה יוסף, הוא נקרא לדגל והסכים. “ברגעיו האחרונים של הרב עובדיה יוסף פנו אליי מש”ס וביקשו שאני אייצג את התנועה בבחירות שנערכו זמן קצר לאחר מכן, ומאז, ברוך השם, אני כאן. אנחנו אמנם נמצאים תחת השם ש”ס, אבל אני חושב שהוכחתי בחמש השנים האחרונות שאין אצלי העדפה למגזר כזה או אחר. כממונה על החינוך חרשתי כל בית ספר ובית ספר בעיר ועשיתי הרבה מאוד למען כולם”.

"עשיתי הרבה מאוד למען כולם". בפתיחת המטה של שס"ג. צילום: אבי בוטבול

לא חששת שהכניסה לפוליטיקה תגרום לך לאבד קצת את אהדת הציבור?
“לא כי אני בכלל לא מתייחס לדיבורים שיש על פוליטיקה. אני מתייחס לתפקיד שלי במועצה כאל פעילות בעמותה או ארגון התנדבותי. אני מגיע ממקום של עשייה ונתינה מהלב ולא נותן לשום דבר אחר להעסיק אותי. הגעתי כדי לעשות טוב ולשמר את הסטטוס קוו בעיר. גם עכשיו אני לא מתעסק בכל מה שמסביב לבחירות הללו, אלא רק בסיעה שלי”.


במתחם הבחירות של "כאן דרום" כבר ביקרתם?
לחצו כאן לכל החדשות וכל העדכונים הכי חמים!


בוא נדבר באמת על הסטטוס קוו.
“אני חושב שבחמש השנים האחרונות הייתי המבוגר האחראי, שישב ליד הנהג כמו מורה נהיגה וידע לבלום כשצריך. כל ראש עיר צריך מורה נהיגה לידו, ואני אמשיך בדרך הזאת. כשרצו לפרוץ את הסטטוס קוו, אני הייתי כמו חומה בצורה ולא נתתי לסדקים להתפשט. התושבים נושאים את עיניהם אלינו, ואנחנו צריכים לשמש דוגמה לאחדות ולשמירה עליה. לראות לצדנו אנשים מכל גווני האוכלוסייה ותחת קורת גג אחת, זה דבר גדול”.

הסדקים הללו הם גם מצעד הגאווה באשקלון?
“אני לא רוצה להיכנס לדברים הללו, אבל אני יכול להגיד שזו פריצה של הסטטוס קוו ללא ספק. אין לי בעיה עם אף אחד, ואנחנו נכבד כל אדם באשר הוא, אבל אני קורא גם לכבד את הצד השני. אז אומרים שהתקדמנו ואנחנו נמצאים בתקופה אחרת, אבל הרעיון של הסטטוס קוו הוא לשמר את מה שהיה ולשמור על הקיים, ובעבר לא היו מצעדים למיניהם. אנחנו חיים ביחד וצריך לדעת לשמר את זה, תוך התחשבות בדעות של כולם, והעיר הזאת היא גם עיר מסורתית. יחד עם זאת, כשהיה פה איזשהו אירוע גאווה לא שמעו את קולי, ואני שמח על כך שבחרתי לנהוג בחוכמה ובתבונה, בשקט וללא התלהמות”.

אירוע הגאווה הראשון של אשקלון

"פריצה של הסטטוס קוו". אירוע הגאווה הראשון של אשקלון

גם פתיחת העסקים במרינה בשבת זו סוג של פריצה, לא?
“לא. אף פעם לא אמרתי לסגור עסקים בשבת, בסופו של דבר כל בעל עסק בוחר את מה שטוב לו. מאידך העובדות מדברות בעד עצמן, ועובדה שדווקא ברצועת החוף יותר ויותר בעלי עסקים בחרו לשמור על הכשרות ולא לפתוח בשבת מיוזמתם. ועדיין מי שרוצה לצאת ולבלות יש לו אפשרויות. אני לא נכנס לחיים ולצלחת של אף אחד. אני יכול ללכת בשבת לבית הכנסת ולברך ב’שבת שלום’ את השכן שלי שבדיוק הדליק מנגל. נכון שיש סביבי לפעמים אנשים שחושבים אחרת, אבל בשביל זה אני המנהיג ואני מתווה את הדרך. הציבור יודע שיש כאן מבוגר אחראי ויש על מי לסמוך, ולכן אני זוכה לתמיכה יפה גם כשאני חובש כיפה”.

"אף פעם לא אמרתי לסגור עסקים בשבת". מרינה מול. צילום: אורי קריספין

מה דעתך על הכוונה להקים קריה חרדית באשקלון?
“אני יכול לספר שבבחירות הקודמות היו הסכמים קואליציוניים בין גורמים כאלה ואחרים שדיברו על הקמת קריה חרדית. אני לא הסכמתי לזה, ועדיין לא אסכים, לא אתן שיהיו בעיר הזאת גטאות. יחד עם זאת, צריך להבין איך דברים עובדים, כי יכול להיווצר מצב שבו יבואו 10 משפחות חרדיות ויקנו בתים באותו בניין, ועל זה אין שליטה. אני חושב שאין בזה צורך, ואני מזמין את כולם לראות איזה יופי הציבור חי פה ביחד. אנחנו עיר שבה אנשים הולכים לבית הכנסת בערב שבת ובשבת נוסעים לים, וזה מה שיפה כאן. השורה התחתונה היא שאנשים צריכים לכבד אחד את השני. אם נחזור לדוגמה של השכן עם המנגל, אז הוא כבר לא מדליק בשבת. ולמה? לא כפיתי, לא רבתי ולא התלהמתי. ביכרתי אותו לשלום, עשינו קידוש עם חלונות פתוחים ושרנו 'שלום עליכם', ואז הוא בעצמו הרגיש לא נעים והפסיק. אני תמיד אומר שמעט מהאור דוחה הרבה חושך. בסופו של דבר אנשים בוחרים לכבד, למרות שהם לא חייבים לי כלום”.

מדוע יש מחלוקת בינך לבין הרב ברדא?
“אין לי שום מחלוקת עם הרב ברדא, אנחנו נפגשים ומדברים הרבה. אנשים נהנים ליצור מחלוקות וניזונים מזה, אבל אני לא איש של מחלוקות. אני עסוק באיחוד ולא בפילוג ולא משנה כמה ינסו לא יצליחו לקשור את שמי למחלוקות כאלה ואחרות. מדובר ב’פייק ניוז’, ואני לא אתן לזה יד. ברגע שארגיש שהדברים הללו מתחילים להשתלט על כל חלקה טובה, אני אעזוב את כל העסק הזה. אני חוזר ואומר שאני בא מתוך כוונה טהורה למען הכלל. כל אדם נברא בצלם האלוקים ואני מחויב ל’ואהבת לרעך כמוך’, זה לא סלוגן ולא פתגם, זו מצווה אלוקית וערך עליון, ולפיו אני מתנהל”.

"אין שום מחלוקת" עם הרב יצחק ברדא. צילום: אורי קריספין

כמה מנדטים אתה צופה למפלגה שלך?
“אני לא רוצה ולא יכול לנחש. אני יכול להגיד רק שגם אם נדמה שאנחנו חזקים, כל קול משפיע וחשוב. אני מקווה שכל העשייה שלי תגיע למיצוי הפוטנציאל שלה בקלפי, בעזרת השם. אני מבקש מהציבור לא להיות שאנן ולתמוך ברשימה שלנו”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר