פחי זבל באשקלון
פחי זבל באשקלון

פיני ביטון לא מרוצה מהניקיון של העיר, אבל מי אשם בזה?

העיר לא נקייה, אבל לדעתו של פיני יש כמה סיבות כמו שטח עירוני גדול, עירייה שלא שמה דגש, אבל יותר מכול: חוסר האכפתיות של התושבים. והפתרון הוא יותר פקחים ויותר דו"חות על השלכת פסולת ברחוב

פורסם בתאריך: 12.9.19 16:47

     

רביעי בבוקר, העולם כמרקחה אחרי שיגור הטילים בזמן נאומו של ביבי. בטח עד שתקראו שורות אלה כבר תהיינה התפתחויות (ואולי נהיה במציאות אחרת). אז נמשיך במה שקורה אצלנו כאן, לא ליד, ממש בתוך הבית / העיר. לא אחת תוקפים את ראש העיר ואת העירייה כמובן על מצב הניקיון בעיר. זה כמובן מלווה בתמונות ממקומות שונים, תמונות לא נעימות שכמובן מבטאות תמונת מצב נכונה ואמיתית. אמיתית – אני מדגיש לאותה נקודה שצולמה. אז נשאלת השאלה, האם העיר אשקלון מלוכלכת? ואם כן, מי אשם בזה?

טוב נו, שוב גילוי נאות: למי שלא יודע, אחייני היקר (דודו ג’אנו) ואחי היקר (ללו) עסקו בזה שנים רבות, כמנהלי אזורים באיכות הסביבה. לימים אחי ללו גם שימש מנהל מחלקת תברואה. לכן מה שאני הולך לכתוב כאן בא מתוך ידע ממקורות ראשונים.

תמונת המצב בעיר שלנו היא כזאת: השכונות החדשות, קרי, ברנע רבתי ואגמים (וחלק מרצועת החוף) נראות די טוב. השכונות הוותיקות, קרי שמשון, גבעת ציון ומגדל, קצת (לפעמים הרבה) פחות. לא שאין ערימות אשפה בברנע ואגמים, שחלקן עדיין מתפקדות כאתרי בנייה, אבל המראה החזותי הכללי, הבניינים החדשים הרחובות הסלולים עם כיכרות נאות – מעניקים מבט כללי אחר. עכשיו תראו, הכול עניין של רמת ציפיות או סדר עדיפויות.

פיני ביטון. צילום: פבל

פיני ביטון. צילום: פבל

מאחר שאני כותב מהזווית שלי, אז ארשה לעצמי לבטא את רמת הציפיות שלי. על פי המדד שלי, אשקלון היא נקייה באופן כללי ומלוכלכת מאוד במקומות ספציפיים. ערימות אשפה צצות חדשות לבקרים בכל מקום, למרות חוקי העזר הקיימים והנחיות ברורות של הרשות. אנשים זורקים בדלי סיגריות ושלל פריטי לכלוך קטנים כמעט באדישות מובהקת למרחב הציבורי. יתרה מזאת, העיר אשקלון נמצאת בתהליך גידול מאסיבי בשנים האחרונות. אני מניח שהמשאבים לניקיון העיר אמורים לגדול בהתאם.

לומר את האמת, מידיעה שלי, אין הלימה מלאה בין כמות המשאבים הקיימת לכמות הנדרשת באמת. פערים כאלה מקשים בהכרח על מי שמנהל את מערך הניקיון לתת שירות מלא. אני מכיר לפניי ולפנים את מערך הניקיון והאכיפה בעיר. אני מכיר אישית כמעט את מרבית מנהלי הגזרות וכמובן את הממונה על נושא התברואה בעיר. החבר’ה האלה עובדים קשה מאוד! הם עובדים סביב השעו,ן גם כאשר כולם כבר ספונים בבתיהם בערבי שבת וחג. לעיתים ממש כואב לי לראות מנהל גזרה שמשתולל כל היום על מנת להדביק את הפערים ולנקות בכל זאת את הגזרה, ואז בסוף היום הוא נתקל בערימת אשפה שצצה משום מקום כי מישהו החליט שעכשיו הוא רוצה לפנות את הרהיטים או הגזם שלו. זה די מתסכל.

תראו חברים, אני בוודאי לא הולך לסנגר על העירייה ועל העומד בראשה. אפשר לומר לתומר בבוטות: נבחרת? יאללה, תן לנו עיר נקייה! פשוט, לא? אבל האמת הרבה יותר מורכבת. העיר אשקלון משתרעת על שטח של 45 אלף דונם ומונה כיום 152 אלף תושבים (בהתאם גם אחוז משלמי הארנונה). שימו לב לעיר חולון למשל: משתרעת על 19,200 דונם ומונה 205 אלף תושבים (וכמובן בהתאם אחוז משלמי הארנונה). המשמעות: באשקלון נדרשים עם הרבה פחות כסף לנקות שטח כפול ויותר!

נוסיף לזה בעיה כאובה ומכרעת באחזקת עיר: התנהגות התושבים. התפיסה שלי אומרת ככה: במקום שבו יש חינוך, נדרשת פחות אכיפה! במקום שבו אין חינוך נדרשת יותר אכיפה! לדאבון הלב, אף שמרבית התושבים בעיר הם שומרי חוק וסדר, עדיין במקומות רבים מדי תושבים רבים (מדי!) מצפצפים על החוק ובעיקר על שכניהם ומשליכים ערימות רהיטים וגזם ללא אבחנה.

כמו כן, לא אחת אני עצמי רואה איך נערים ונערות וגם מבוגרים משליכים בנקל עטיפה או ארטיק, חטיף כלשהו, משליכים גם מתוך רכב נוסע, בקלי קלות. חברים יקרים, אני חושב שהגיע הזמן לשינוי תפיסה. גם שלנו, כתושבים, וגם של הרשות! מאיתנו כמובן נדרשת יותר אכפתיות. אכפתיות זה אומר לא רק לא ללכלך, אלא להתקשר לדווח על כל מפגע או לכלוך. לצערי, לעיתים נדמה (כך על פי הפניות) שרק לתושבי ברנע ואגמים אכפת ממה שקורה ליד הבית שלהם (זה רק נדמה). אני יודע שלכולם אכפת, אבל אכפת = מעורבות.

מראש העיר הנכבד אני מצפה להחלטה אמיצה. עד שהתרבות כאן לא תשתנה מהותית, חייבים לשנות פאזה. חייבים להגביר אכיפה בכל העיר. להגביר אכיפה זה לא רק להוסיף פקח פה, פקח שם. להגביר אכיפה זה לבצע מהלך דרסטי. הנה ההצעה שלי: אם לצורך הטמעת האנגלית (מהלך יפה ונדרש) מפעילים סטודנטים ומנצלים היטב את המלגה שלהם, אפשר גם כאן. אני רואה בדמיוני עשרות סטודנטים מכתתים רגליהם בכל פינה בעיר ומחלקים דוחות אזהרה לכל זב חוטם שמלכלך, לכל תושב, שכמאמר הגשש: "חושב שהמדינה זה הפח זבל של האבא החורג שלו! אני בטוח שאחרי חודשיים של דוחות אזהרה בלבד, יהיה אפשר להתחיל לתת בראש ולמגר את התופעה. אני בטוח שאם כל תושב יתחיל להביט שמאלה וימינה לפני שהוא מעז לזרוק בדל סיגריה לרצפה, זה יהיה הסימן לתחילתו של השינוי. וכמובן שיתוף פעולה של כולנו, זאת העיר שלנו.

קו אשקלון ברלין

חברים, נכון שכבר אין צורך בגילוי נאות לגבי מהות היחסים ביני לבין סגן ראש העיר דורון נקשרי? יפה. אם כך, אתקדם ישר למילים טובות. כפי הידוע, יצאה משלחת מכובדת מאשקלון לברלין כחלק משיתוף פעולה בין הערים במסגרת "ברית ערים תאומות". המשלחת הזאת, שכללה גם את החינוך הבלתי פורמלי, שמעון לוי ואת אילנה מרכוס, חזרה עם רשמים רבים מהביקור.

אני מוכרח לומר שאותי מה שהכי הרשים זאת העובדה שדורון נקשרי (לא אחזור כאן על הרקע שלו ומה שהוא מביא איתו לתפקיד) "דפק" שם שני נאומים ציוניים חוצבי להבות על אדמת גרמניה עם כל הסימבוליקה של זה, לפני קהל של אלפים. וואלה? אחלה טבילת אש למנהיג צעיר ודינמי ועוד משלנו, מהשכונה. אני כמובן לא מופתע, אני רק שמח ומעלה זאת בעיקר כדי לציין שחזון המחובר לאמונה ורצון יוצרים מציאות שכולה הגשמה. בהצלחה אחי.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר