יפה טבגה ונתנאל פל

יום העצמאות של מכללת אשקלון | יפה טבג'ה

יפה טבג’ה נפרדת מאוניברסיטת בר אילן שליוותה את מכללת אשקלון במשך שנים ארוכות, עוד מהימים הפחות זוהרים שלה בשכונת עתיקות. מלכלוכית לסינדרלה

פורסם בתאריך: 1.2.19 14:21

     

השבוע הגיע לבקר אותי קולגה, יו”ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן נתנאל פל. הצטלמנו כנהוג בעידן שבו אנו חיים, עידן המתעד רגעים ומשחרר לאוויר העולם הדיגיטלי. היינו 24 שעות עם חיוך באוויר הסטורי.

יפה טבג'ה. צילום: אדי ישראל

יפה טבג'ה. צילום: אדי ישראל

בו זמנית סיירנו במכללה, השווצתי ביופייה כאילו הייתי האדריכלית שתכננה אותה. אמרתי לו: “נתנאל, אתה יודע, אנחנו שנינו מסמלים ומייצגים שתי עולמות של היסטוריה אקדמית משותפת”.

אני נושמת את המכללה בכל רמ”ח איבריי, מכירה את ההיסטוריה והמהות ואת מה שהמכללה חרטה על דגלה, ושמחתי למצוא מי שיקשיב לפאשן שלי.

אז התחלתי: "המכללה האקדמית אשקלון התחילה את ראשית דרכה ב-1965 כשלוחת בר אילן, אז היא הייתה בשכונה באשקלון. מכללה צנועה וקטנה עם פחות מ-50 תלמידים. הנהלת אוניברסיטת בר אילן יזמה את הקמת השלוחה דווקא באשקלון מבין שלוש שלוחות נוספות בארץ, מתוך תפיסת עולם שדגלה בהנגשת האקדמיה לפריפריות הגיאוגרפיות בארץ. אז היו האוניברסיטאות דלת פתוחה עבור ציבור עם יכולות כלכליות ועם תנאי קבלה שהיוו תקרת בטון עבור עולי התפוצות. שערי האקדמיה היו נעולים בפני תושבי הפריפריות ועבור צעירים, בעיקר דור שני לעולים. המכללה האזורית אשקלון שלוחת בר אילן דאז הייתה צנועה, קטנה, עם מספר סטודנטים מועט, ובשלב מסוים אף הייתה באיום סגירה.

הסינדרלה האקדמית בעיר אשקלון הפכה ללכלוכית שמאוימת בסגירה, ובכך נכנס לתמונה אופן ייסודה – הקמתה של המכללה, הריצה למרחקים בגבולות הארץ ומחוצה לה לאיסוף תרומות כדי למנוע את סגירתה ולהקים את מה שנקרא “המכללה האקדמית אשקלון”, אך את החלק הזה בהיסטוריה אכתוב אחרי שאתפוס את המייסד לשיחת היסטוריה.

מכללת אשקלון (צילום: תלמידי עיצוב מדיה)

מכללת אשקלון (צילום: תלמידי עיצוב מדיה)

בשנת 2003 קבעה המועצה להשכלה גבוהה כי המכללה אקדמית אשקלון ראויה להיות מוסד להשכלה גבוהה, וכך נפרדה אקדמית אשקלון מאוניברסיטת בר אילן והפכה למכללה עצמאית.

המכללה גייסה לשורותיה את פרופ’ משה מני זכרונו לברכה. אני אישית לא הכרתי אותו, אבל לפי הסיפורים בקרב כל כך הרבה אנשים שהכירו אותו, מדובר בדמות שהותירה חותם גדול בלבבות רבים ובמיוחד באקדמיית אשקלון.

המון גורמים בהשכלה הגבוהה לא צפו למכללה הצלחה גדולה, הצל של אוניברסיטת בר אילן היה גדול מדי.

אך אותה לכלוכית – “המכללה האזורית” באשקלון – עברה למרכז העיר, והיום היא נראית כמו פנינה מרשימה עם מבנים יפיפיים ועתיקים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מספר המחלקות וחוגי הלימוד גדלו לממדים עצומים, חל גידול עצום במספר הסטודנטים שנרשמו ללימודי תואר ראשון, ובכך “אשקלון כפרה” הפכה להיות

הסינדרלה הבלתי תלויה, יפיפייה בפני עצמה, עם היסטוריה מדהימה ועם ערכים חברתיים כדגל ראשון.

אז חזרתי לסטורי והגבתי לנתנאל: “'אשקלון כפרה' היא כפרה אשקלונית משגשגת, מרשימה ומעוררת הערצה ותבוא לבקר תמיד נתנאל, בר אילן, – הכפרה באשקלון תמיד תאהב אותך"

מכללת אשקלון עצמאית וזוהרת.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר