יהודית עם הראש הכרות של הוֹלוֹפֶרְנֶס (ציור של שארל מלין - 1630)

עינב קורן תוהה: אם גבורה היא מלשון גבר, אז מה היא גבורה נשית?

סיפורי גבורה הם תמיד סיפורים מרשימים, בעיקר כאלה שהם היסטוריים, כמו המכבים למשל. אבל שמתם לב שהמילה גבורה היא מהשורש גבר? ועכשיו תחשבו על המושג “גבורה נשית”. ולמי שחושב שאין דבר כזה “גבורה נשית”, כדאי שיכיר את הסיפור של יהודית

פורסם בתאריך: 30.11.18 14:38

     

השבוע החלו חגיגות חנוכה בגן, ובני הנרגש לקראת תפקידו כמכבי תרגל בפנינו כל השבוע צעדי גבורה של מעטים מול רבים ושאר סביבונים. בהתלהבות מדבקת זימרנו איתו את כל שירי החג המוכרים, גירשנו חושך, הרמנו נס ואבוקה ובעיקר היללנו את המכבי הגיבור.

חנוכיה. צילום: גיל כהן מגן

בכנות נטולה ציניות: יש משהו נעים בעקביות של סיפור גבורת המכבים במשך השנים.

אבל השבוע, עם ציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, יצא לי להרהר רבות במושג “גבורה”. גבורה היא מעלה המעידה על אדם אשר פועל באומץ רב במצבי סיכון, אינו מגלה פחד ומוכן להקריב את עצמו. אין ספק, נשים רבות שפורצות את מעגל האלימות שהן שבויות בתוכו עונות על ההגדרה – גיבורות!

עינב קורן

עינב קורן

הקושי העיקרי שלי עם המילה “גבורה” קשור בעיקר לסמנטיקה, פרשנות המילה שבתוכה גלום הפרדוקס של החברה שלנו. שורש המילה “גבורה” הוא לא אחר מאשר גב"ר. אין זה מקרי כמובן! היכולת להתגבר ובפרט הגבורה מזוהות לשונית עם מעלות גבריות.

הצירוף “גבורה נשית”, אם כן, הוא כמעט בלתי אפשרי כי הוא מעיד באופן סמוי (ואולי דווקא די גלוי) שכדי שאישה תגלה אומץ ונחישות עליה לנהוג כגבר. כאישה חזקה ובטוחה בעצמה, אני יכולה לומר בוודאות שאיני מוצאת שום טעם במחמאות בסגנון: “את לא נהגת טיפוסית, דווקא נוהגת כמו גבר” או “וואלה את גבר-גבר” כשאני מגלה אסרטיביות ועומדת על שלי. אני גאה בנשיות שלי על סגולותיה וחולשותיה ויודעת שאנטומית ומנטלית אנחנו בנויות לחוסן שגבר לא יכול לו (וכן, אני בהחלט מתכוונת למנגנון ההיריון והלידה שהוא נס, אבל קודם כול תמצית הגבורה באשר היא). ייתכן שהטור הזה ייתפס בעיניכם כפמיניסטי, ואיני מתכוונת להתנצל על כך, אבל חייבת לציין שאני ממש לא שונאת גברים, להפך!

חשוב לי פשוט לוודא שבסיפור האישי והחברתי שלנו אנו ערים לכוח הנשי בפני עצמו ולא לכזה שצריך להצטדק בכסות גברית. לשמחתי, אני לא צריכה להמציא גיבורה לסיפור החנוכה בסגנון “תמר המכבית” או “בת שבע החשמונאית”. כל מה שצריך הוא לנבור מעט בארון הספרים היהודי ולהבין שהגיבורה הזו הייתה שם כל הזמן בעוצמתה הרבה: יהודית!

בחיי שלא המצאתי… “מעשה יהודית” הוא ספר חיצוני בדיוק כמו ספרי מקבים א’ ומקבים ב’ שעליהם מבוסס סיפור הגבורה החשמונאי בחנוכה. הסיפור על יהודית יכול לפרנס בקלות עונה שלמה של “משחקי הכס” והוא לגמרי שלנו. ממש בקיצור, אבל כולל ספוילר, הסיפור הולך ככה: הולופורנס, שר צבאו של נבוכדנצר מלך בבל, נשלח לכבוש את עמי האזור ולהמיר את דתם. הוא מתקדם בקלות רבה לכיוון ירושלים ובדרכו מגיע לעיר היהודית הקדומה “בתוליה” שנמצאת בשומרון (ככל הנראה שמה הוא “בית-אל”). תושבי העיר מנסים למנוע בעדו לכבוש את נחלתם, אך הולופורנס מצדו מטיל עליהם מצור כבד. מתוך חשש לגורלם, מנסים זקני העיר לדבר על לבו של המלך עוזיהו ולשכנע אותו להיכנע להולופורנס הידוע באכזריותו.

חסר אונים מודיע עוזיהו לאנשיו שימתינו חמישה ימים לנס אלוהי, ואם לא יגיע, אזי ייכנעו. בניגוד למנהיגות החלשה של עוזיהו ואנשיו מחליטה אלמנה יהודייה, יפהפייה ועשירה בשם יהודית ליזום מהלך. היא יוצאת מחוץ לחומות להכניע בנועזות רבה את הכובש המרושע.

יהודית עם הראש הכרות של הוֹלוֹפֶרְנֶס (ציור של שארל מלין - 1630)

יהודית עם הראש הכרות של הוֹלוֹפֶרְנֶס (ציור של שארל מלין – 1630)

גברי העיר כמובן מלגלגים לה ומזלזלים בה, אך יהודית הנחושה מצליחה להיכנס למחנה האויב הצר על העיר. בעזרת יופייה וחוכמתה היא מערימה על הולופורנס שנשבה בקסמיה ובטוח שהיא מעוניינת להמיר את דתה. הוא מזמין אותה למשתה, והיא מנצלת את ההזדמנות להאכיל ולהשקות אותו בחלב ומוצריו.

במיטתו, לצדו ובעודו ישן שלפה יהודית את חרבו ובעוז רוח כרתה את ראשו, הכניסה לתרמילה ושבה בסתר ל”בתוליה”, אך הפעם כמנצחת. תושייתה הצילה את תושבי העיר שהצליחו בזכות המעשה הנועז להכניע את צבא נבוכדנצר ולהסיר את האיום על ירושלים וממלכת יהודה.

תודו שלא הכרתם ועכשיו אתם רצים לחפש מידע בגוגל. אם כן, אז הטור הזה כבר עשה את שלו. אי אפשר להישאר אדישים לסיפור גבורתה של יהודית. אמנם היא בחרה בדרך אלימה למדי להביס את האויב, אבל היא נעזרה ביתרונותיה הנשיים. לא, לא, התכוונתי למיניות שלה אלא לחוכמתה והבנתה כיצד היא נתפסת בעיני הגברים. מחד, אלו שזלזלו בה, ומנגד, הולופורנס שהתפתה בקלות לתחבולותיה בגלל שהוא מיהר להחפיץ אותה. והרי זו בדיוק גבורה נשית בפני עצמה, כזו שלמרות כל המחסומים שעומדים בפניה, מבית ומחוץ, מצליחה להוביל מהלך נועז ומהפכני.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




הקהילות היהודיות בצפון אפריקה ובבבל השכילו לציין את גבורתה של יהודית בראש חודש טבת שחל בנר שביעי של חנוכה וכונה “עִיד אֵל בָּנַאת” בערבית או “חג הבנות” בעברית, משום שמקובל לייחס ליום זה את אשר אירע ליהודית. ביום זה נהגו לאכול מאכלי חלב ויזמו מנהגי חגיגות שונים לבנות ולנשים, כל קהילה לפי דרכה.

נר שביעי השנה יחול במוצאי שבת, ראש חודש טבת, 8.12.18 – בואו נשיב עטרה ליושנה ונחגוג גבורה נשית בעוצמה הראויה לה, כפי שנהגו בתפוצות.

ראש העירייה בפועל מדליק חנוכיה עם בני משפחת מנגיסטו. חנוכה אשתקד

לסיכום ומתוך שאיני מאמינה בצירופי מקרים אלא במשמעות שאנו מעניקים לחיינו, ראו גבורה נשית במיטבה. לראשונה מכהנות שבע נשים כחברות מועצה נבחרות בעיריית אשקלון אשר משתכנת ברחוב הגבורה 7. לו תהא זו פריצת דרך לנשים רבות ונוספות בפוליטיקה המקומית והן תממשנה בעתיד הקרוב את פוטנציאל הגבורה מעבר לשבע.

חג חנוכה שמח!

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר