הפסל השבור. צילום: בני גמליאל

"אני המומה, זה אבוד": פסלי שמשון ודלילה נשברו במהלך ניסיון העתקה

צמד הפסלים נשבר במהלך ניסיון של העירייה להעתיק את מקומם. הפסלת שיצרה אותם מתקשה לעכל זאת. "עיריית אשקלון התנצלה בפני האמנים", נמסר מהעירייה

פורסם בתאריך: 14.11.17 21:30

     

במסגרת העבודות לפיתוח השבילים והמדרכות בשדרות בן גוריון, ביצעה העירייה סלילה של שבילי אופניים וכן שינויים בהסדרי התנועה. לצורך כך נאלצו בעירייה להעתיק את אחד צמד הפסלים שהוצבו שם הנקראים "שמשון ודלילה", אלא שבמהלך ההעתקה, נפלו הפסלים ונשברו.

הפסל של שמשון שבור. צילום: בני גמליאל

עוברי אורח שחלפו במקום חשבו בתחילה כי מדובר בוונדליזם, אלא שמבירור של "כאן דרום" עולה כי מדובר כאמור בעבודה של העירייה. צמד הפסלים הללו הם חלק ממספר פסלים שנוצרו במסגרת סימפוזיון פיסול מיוחד שהתקיים בשנת 2010 במסגרתו אמנים מהארץ ומהעולם יצרו פסלים בהשראת סיפורו של שמשון הגיבור. האמנים עפרה והרצל הדר מפתח תקווה, הם שיצרו את זוג הפסלים המדובר – "שמשון ודלילה", כאשר אחד מייצג את דלילה והשני מייצג את שמשון.

הכרזה של האמנים עם תמונתם. צילום: הרצל הדר

בתחילה נמסר מהעירייה כי האמן עודכן על כך, אלא שבשיחה איתנו אומרת עפרה כי לא היה ידוע לה על כך, "אני פשוט המומה", היא הגיבה והתקשתה למצוא מילים. "יותר המומה ממני אתה לא יכול לשמוע. אנחנו נתקשר לעירייה ונהיה בקשר עם אוצרת הסימפוזיון. אלוהים ישמור". עוד אמרה עפרה כי כמו שזה נראה "לצערנו לפי התמונות, זה אבוד". דיווח על כך הועבר לאוצרת התערוכה ורדה גבעולי.

ההיסטוריון האשקלוני גד סובול כואב אף הוא את שבירת הפסלים ואומר "אני לא יודע מי אחראי ומי נתן את ההוראה ומי פיקח, אבל לכל אורך ביצוע שביל האופניים פגעו בחלק מהם. פסל אחד נאלצו להדביק מחדש. העתקה של פסל אמורה להתבצע בפיקוח של אדם מומחה בהעתקת פסלים ולהתייעץ עם האוצרת. אי אפשר לעקור את זה מהבטון. צריך מומחיות לדבר הזה. זה חטא על פשע".

גד סובול. צילום: ארז מנשה

סובול מציין כי במהלך סלילת שבילי האופניים ברחוב בן גוריון נפגעו פסלים נוספים ובאחד המקרים נדרש תיקון של ממש. "ההתנהגות לאמנות אצלנו היא מתחת לכל ביקורת. לא יודעים להרים, לא יודעים למשוך. מה זה חתיכת אבן?", אומר סובול.

צילום: בני גמליאל

מי שגילה את הדברים בשעת הליכת הבוקר, הוא בני גמליאל, תושב העיר, "ראיתי את זה והרגשתי נורא. יש לי המון אורחים, אני מביא המון תיירים ומתפאר במעט אמנות שיש בעיר ובחופים שלנו ופתאום אני רואה את זה. אם נותנים לקבלן שלא יודע להעביר דברי אמנות אז אוי לנו! איך לא שלחו מפקח או מהנדס שיראה איך עושים את זה? מרגיז מרגיז".

צמד הפסלים במלוא הדרם. צילום: הרצל הדר

מה שקומם את גמליאל לא פחות, היו התגובות של האנשים שעברו שם, "היו שם כאלה שאמרו לי "זה טוב שנשבר, מה אנחנו צריכים לראות צלב? צריך לראות שדיים?' זה דאעשיזם. אם זה לא ייעצר באיבו אני לא יודע לאן נגיע".


לחצו כאן להורדת האפליקציה של "כאן דרום אשקלון" באנדרואיד

לחצו כאן להורדת האפליקצייה של "כאן דרום אשקלון" באייפון


מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "במסגרת פרויקט שביל אופניים והמשך לדרישות הבטיחות והתנועה במקום נדרשה העתקת מספר פסלים. המיקום החדש הובא לידיעתה של אוצרת סימפוזיון 'שמשון ודלילה' הגב' ורדה גבעולי. לצערנו בזמן העבודה ניזוקו 2 פסלים, עיריית אשקלון התנצלה בפני האומנים היוצרים והוסכם כי הפסלים ישופצו על ידם בשיתוף פעולה מלא עם העירייה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר