אזעקה באשקלון. צילום: אילן אסייג
אזעקה באשקלון. צילום: אילן אסייג

"אם תיפול רקטה על בית ספר יהיה פה אסון ענק": אלפי תלמידים באשקלון ללא מרחבים מוגנים

עשרות אלפי תלמידים חזרו לבתי הספר והגנים באשקלון, זאת למרות שלחלק גדול מהם אין בכלל אפשרות להגיע למרחב מוגן בזמן, שבכלל אין מרחב מוגן בבית הספר. לתלמידים רבים הומלץ כי בעת הישמע אזעקה להיכנס מתחת לשולחנות או להיצמד לקירות פנימיים. באשדוד השכנה למשל, שהיא עיר ירוקה כבר כחודש ימים, עדיין לומדים בקפסולות. אנשי חינוך והורים חוששים מאסון שעלול לקרות. מעיריית אשקלון נמסר: "ראש העיר שוחח עם שר החינוך על מנת להציב בהקדם האפשרי מרחבים מוגנים במוסדות החינוך בעיר"

פורסם בתאריך: 21.12.23 15:19

     

בימים אלה שבהם אשקלון הפכה לירוקה על פי המדרג של פיקוד העורף, החלו לחזור עשרות אלפי תלמידים למוסדות החינוך בעיר. החל ממחר, יום שישי, אמורות השכבות האחרונות להצטרף ובכך מערכת החינוך חוזרת במלואה לתפקוד. גם ירי הרקטות היום לעבר העיר לא שינו את ההחלטה הזאת.

זה קורה אחרי ימים ארוכים מאוד שהתלמידים נותרו בבית בשל המלחמה הקשה שנפתחה ב-7 לאוקטובר ושכמות הרקטות שנורתה בהמהלכה לעבר העיר, הותירה את אשקלון שוב עם התואר המפוקפק – העיר המטווחת ביותר בישראל.

אלא שלמרות זאת, ולמרות הזמן הכל כך קצר שנדרש להגיע למרחב מוגן – 30 שניות – ההחלטה היא שכל מערכת החינוך באשקלון חוזרת ללימודים. בעיר השכנה מצפון – אשדוד אשר נחשבת ירוקה כבר כחודש ימים רה"ע החליט לא לקחת סיכון והתלמידים שם לומדים בקפסולות. זאת למרות שזמן ההתרעה הוא 45 שניות. במקביל החליטה עיריית אשדוד על רכישה של כמעט 100 מרחבים מוגנים לבתי הספר, וזאת על חשבון העירייה עצמה.

חוזרים ללימודים באשקלון. צילום: סיון מטודי

אנשי פיקוד העורף מלווים תלמידים באשקלון. צילום: סיון מטודי

אז עם החזרה ללימודים באשקלון, מתבררת העובדה המדהימה – למרות שרקטות נורות לעבר אשקלון כבר 17 שנה, ישנם עדיין בתי ספר בעיר אשר אין בהם מרחבים מוגנים כלל או שישנם מרחבים מוגנים רק עבור חלק מהתלמידים.

"כל התרגילים של פיקוד העורף נכשלו"

ההנחיות שקיבלו התלמידים בבתי הספר, מלמדות על המחדל שבו מוסדות החינוך בעיר אינם ממוגנים. בחלק ממוסדות החינוך נדרשו התלמידים להיצמד לקירות של הפרוזדורים תוך שהם נשכבים על הרצפה, או להיכנס מתחת לשולחנות בכיתות. ישנם בתי ספר שבהם הורו לתלמידים שלא לצאת לחצר כי לא ניתן להגיע בזמן למבנה ואילו באחרים איפשרו לתלמידים לצאת לחצר, אך הורו לתלמידים כי בעת הישמע אזעקה, יש לשכב על הרצפה ולכסות את הראש עם הידיים".

דף הוראות לתלמידים שנתלה באחת הכיתות בעיר

דף הוראות לתלמידים שנתלה באחת הכיתות בעיר

"בבית הספר אין מיגון", אומרת אמא לתלמידה בעיר, "בכל זאת מחזירים והמורות אומרות להם להיכנס מתחת לשולחנות. ממ"דים אין, מיגוניות אין. הטעות שעשו זה שהחזירו את כולם על בבסיס יומי ולא עשו את זה בקפסולות".

גורם חינוכי באחד ממוסדות החינוך בעיר מתאר כי במקום שבו הוא עובד ישנם מרחבים מוגנים, אך בעת הישמע אזעקה, כ-70% מהתלמידים אינם יכולים להגיע למרחבים המוגנים בזמן, "כל התרגילים שנעשו בבית הספר נכשלו והתלמידים לא הצליחו להגיע בזמן לממ"דים", הוא אומר.

כך נראית נפילת רקטה בתוך כיתה בבי"ס אורט אפרידר:

ההנחיות שנמסרו לתלמידים בבית הספר הזה הוא להיצמד לקירות פנימיים ולשכב או להיכנס מתחת לשולחנות בכיתה. "אין שום סיכוי להגיע עם 35-40 תלמידים לממ"ד. אי אפשר להגיע לממ"ד", הוא אומר, "והפחד הוא שאם כיפת ברזל תפספס ותיפול רקטה על בית ספר יהיה פה אסון ענק. התלמידים בעצמם חוששים ועסוקים בזה כל היום, הם מדברים על הסרטון מבית הספר אורט אפרידר של הרקטה שנפלה שם בתוך כיתה. הם חיים בפחד".

ביה"ס אור חיה כמשל

אבל מסתבר שלא כל ההורים מסכימים ההחלטה על החזרת הלימודים וכך למשל בבית הספר התיכון "אור חיה" שבשכונת שמשון, הודיעו ההורים על השבתת הלימודים מאתמול ובהתם לכך רוב התלמידות לא מגיעות ללימודים. "העיר שלנו חזרה להיות ירוקה – עם כל זאת, זה לא אומר שלא יהיו אזעקות, ובית ספר אור חיה קיים ללא מרחב מוגן נגיש וזמין לבנות תוך 30 שניות", אומרת אמא לתלמידה בבית הספר, "לתת אור ירוק ללמידה ביודעין שבית ספר אינו מוגן זאת הפקרות ממש. איפה העירייה הייתה כל הזמן הזה? למה חיכו? למה אני ועוד מלא הורים כמוני שחייבים כרגע להגיע לעבודה לא יכולים לעשות כך? כי אין מרחב מוגן בבית ספר. איך אמא יכולה לשלוח את הבת שלה לכל כך הרבה שעות ביום למסגרת ללא מרחב מוגן? איך הלב יכול להיות שקט? למה הילדה צריכה לבכות שהיא רוצה לצאת מהבית ללמוד ולהיות עם חברות ואני לא יכולה לאפשר לה את זה כי העירייה לא דאגה לבנות שלנו".

בית הספר אור חיה

בית הספר אור חיה

בית הספר הזה שברחוב מילרוד, בנוי מ-3 קומות, כאשר הקומה התחתונה היא בעצם המרחב מוגן, אליו אמורות לרוץ שתי הקומות שמעליו ולהגיע אליו דרך המדרגות, דבר שמהווה סיכון בפני עצמו.

אלא שעשו תרגיל בבית הספר הזה וראו שבתוך 30 שניות הן לא מספיקות להגיע לקומה התחתונה ולכן פיקוד העורף נתן הנחיה שלא לרדת לקומה למטה מחשש לפגיעה בדרך ונתן הנחייה לצאת מהכיתה ולהיצמד לקירות הפנימיים מחוץ לכיתה ולהתכופף ולהגן על הראש. "זה ממש להיות ברווזים במטווח", אומרת האם, "אנחנו ההורים מחויבים להגיע לעבודה ולבנות אין מסגרת מוגנת, מה שלא מאפשר לנו אפילו לצאת לעבוד. אנחנו לא שולחים את הבנות למסגרות כולל ההורים שובתים עד למענה ראוי. נכון שהבנות מתוסכלות ורוצות ללמוד ורוצות להיות עם חברות, אבל זה פשוט הפקר להביא אותן לשם. העירייה איכשהו מפילה את הסמכות לקיום לימודים על פיקוד העורף, אבל כל הזמן הזה שלא הייתה למידה, יכלו לטפל בזה או לחילופין למצוא לנו מבנה אחר עם מרחב מוגן קרוב ושלא מעמיד את הבנות שלנו בסכנה".

עיריית אשקלון: "אנחנו ערים לחששות ההורים"

תגובת עיריית אשקלון: "ראשית נציין כי אחוזי ההגעה למוסדות החינוך גבוהים ומגיעים לכ-80%. לצד זאת, אנחנו ערים לחששות המובנים של חלק מההורים. לכן, בעירייה בשיתוף פיקוד העורף עושים כל שניתן על מנת להגביר את תחושת הביטחון בין היתר על ידי תגבור מאסיבי של חיילים במוסדות החינוך והדרכות יומיות על הימצאות המרחב הכי מוגן שיש במוסדות החינוך. נדגיש כי במוסדות החינוך באשקלון קיים מיגון ע"פ התקן המלא של פיקוד העורף ובכל מקום, משמעות החזרה לשגרה ע"פ הפיקוד היא התנהלות במרחב הכי מוגן שיש. בכל מקרה, כפי שפרסמנו, ראש העיר שוחח עם שר החינוך על מנת להציב בהקדם האפשרי מרחבים מוגנים במוסדות החינוך בעיר".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר