אלי אסולין, מנכ"ל דוראד. תחנת הכוח דוראד. צילומים: עדי להמן, דני כתרי
אלי אסולין, מנכ"ל דוראד. תחנת הכוח דוראד. צילומים: עדי להמן, דני כתרי

מבחינת מנכ"ל דוראד תחנת הכוח השניה באשקלון היא עובדה מוגמרת: "יש לנו אישור ממשלה"

בחברת האנרגיה "דוראד" כבר מתחילים בשלבי התכנון להקמת תחנת הכוח "דוראד 2", בדרום העיר אשקלון. בהנהלת החברה מעריכים כי תוך 5 שנים מהיום התחנה כבר תפעל וסבורים כי עיריית אשקלון שתמכה במהלך כמעט לכל אורכו, כבר לא יכולה לעצור אותו בשלב הזה. הם גם מסבירים מדוע דוראד 2 דווקא תפחית את זיהום האוויר באשקלון ותתרום לתעשייה בדרום

פורסם בתאריך: 25.7.23 13:28

     

תחנת הכוח דוראד, הממוקמת במתחם קצא"א שבדרום העיר אשקלון, הינה תחנת כוח פרטית הפועלת כבר 9 שנים ובעלת כושר יצור של כ-860 מגה ואט. התחנה הינה מסוג מחזור משולב המופעלת באמצעות גז טבעי.

בעשור האחרון וכחלק מכוונת המדינה למנוע מחסור חמור בחשמל, הוחלט על הקמת תחנות כוח נוספות בארץ. נבדקו מספר חלופות, כאשר אחת מהן היא הקמה של תחנת הכוח "דוראד 2" בהספק של 650 מגה ואט, בשטח הסמוך לתחנת דוראד הקיימת.

ההליכים להקמת התחנה החדשה התקיימו לאורך העשור האחרון בעיקר בועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) וכפי שחשפנו ב"כאן דרום", במשך זמן רב, הייתה זו עיריית אשקלון שתמכה בהקמת התחנה יחד עם איגוד ערים לאיכות הסביבה. רק לאחר הפרסום ולאחר שהתעוררה סערה ציבורית, חזרה בה העירייה מהתמיכה במהלך, אך זה כבר היה מעט מדי ומאוחר מדי.

תצלום אוויר של דוראד. מסומן בצהוב: שטח ההקמה של התחנה החדשה. צילום: דוברות דוראד

מסומן בצהוב: שטח ההקמה של דוראד 2. צילום: דוברות דוראד

למרות זאת, גם כאשר ההליכים הללו נמשכו, העירייה מצידה לא פתחה במאבק כלשהו ולא הובילה מחאה ציבורית בניסיון לעצור את המהלך. זאת בניגוד לרשויות האחרות שבהן תוכנן להקים תחנות כוח והן הקימו מטה מאבק, קיימו הפגנות והפעילו לחץ על מקבלי ההחלטות.

כך הגענו למצב שבו שלפני מספר שבועות אישרה ממשלת ישראל את הקמת תחנת הכוח "דוראד 2" באשקלון, כאשר גם הפעם הדבר עבר ללא מחאה כלשהי מצד עיריית אשקלון. היה זה רק הממונה על איכות הסביבה, חבר המועצה, דוד בן אברהם שהתפטר מתפקידו תוך שהוא מאשים את עיריית אשקלון שלא פעלה נגד ההחלטה.

חבר המועצה, דוד בן אברהם

חבר המועצה, דוד בן אברהם

בהנהלת דוראד שמחו כמובן מהבשורה, לאחר שנים של דיונים והליכים בוועדות השונות, התחנה החדשה יוצאת אל הפועל. בחברה אומרים כי כעת הם מתחילים בשלב התכנון וכי מדובר בתהליך שייקח כ-5 שנים עד שהתחנה תחל לפעול, "אנחנו בתהליך הזה מאז שנת 2013, עם תהליכים של הוות"ל, תהליכים סטטוטורים. היו לנו שיחות עם מקורות שיושבים לידנו. אבל ברגע שיש אישור ממשלה, זה אור ירוק", אומר מנכ"ל דוראד, אלי אסולין.

מטבע הדברים, אף רשות אינה רוצה הקמה של תחנת כוח בשטחה, מאחר ומדובר בתוספת של זיהום אויר. בטח בעיר כמו אשקלון אשר סובלת כבר כיום מזיהום אוויר גבוה במיוחד ובטח כאשר מי שזקוק לחשמל הם תושבי המרכז. אז איך זה קרה? בדוראד מסבירים כי "יש תהליך סטטוטורי בוות"ל שלקח לנו 10 שנים, עד שזה מגיע לאישור ממשלה ושם לא הוגשה שום התנגדות לא מאיגוד ערים ולא מהעירייה".

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

תמכה לאור הדרך. עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

אבל באותה נשימה מדגישים בחברה כי לתחנה החדשה יש פוטנציאל דוקא להורדת זיהום האוויר באשקלון, דבר שגם העירייה ראתה, "בסופו של דבר, לעירייה יש אינטרס להפחית את זיהום האוויר בסביבה של אשקלון ואחד הפתרונות להפחית את זיהום האוויר זה להוריד את הייצור של רוטנברג".

תחנת הכוח רוטנברג עוברת תהליך של הסבה לגז, חלקה כבר הוקפא משום מה, אבל אסולין, בעצמו בכיר לשעבר בחברת החשמל, מסביר כי עדיין הם יהיו נקיים יותר מרוטנברג, "רוטנברג היא פחמית שעובדת בטכנולוגיה מאוד מיושנת עם דוד קונבציונלי ענק וגבוה שעובר הסבה לשימוש בגז וכדי לייצר מגה ואט אחד אתה צריך לשרוף פי שניים גז מהכמות שאנחנו שורפים. שריפת הגז שלהם היא לא יעילה כמו שלנו", מסביר אסולין.

לדבריו, אם לא תוקם תחנת הכוח דוראד 2, רוטנברג תמשיך לזהם את אשקלון. "אנחנו אומרים שעדיף לעבוד עם תחנה יעילה כמו שלנו", אומר אסולין ושולף קלף חדש: "הטורבינה שלנו תהיה מותאמת עד 2030 לעבוד עם מימן. כשהיא תשרוף מימן הפליטות שלה יהיו מים. המימן עדיין מאוד יקר והתהליך ארוך עד שזה יצא לפועל וזה לא יקרה ב-2030 אולי ב-2040".

אז עכשיו נותרה השאלה, למה להקים את התחנה באשקלון, אפשר להקים עוד אחת באזור המרכז היכן שיש ביקוש לחשמל וגם לחסוך בקווי ההולכה של החשמל מדרום למרכז. "יקימו קווי הולכה תת ימיים", אומר אסולין, "וזה יפחית את הלחץ. אני לא כאן כדי להחליט היכן לבנות והיכן לא. אני כאן כדי לבנות את התחנה הזאת כי יש לה משמעות גדולה לכל האזור".

תחנת הכוח רוטנברג באשקלון

תחנת הכוח רוטנברג באשקלון

אסולין אומר כי המשמעות של הקמת דוראד 2 עבור אשקלון היא לא רק מבחינת הפחתת העבודה ברוטנברג המזהמת, אלא גם מבחינת התרומה לאשקלון והדרום בכלל. לדבריו, פרויקט הקמת תחנת הכוח, צפוי להביא לתוספת של מאות מקומות תעסוקה, בזמן הקמת התחנה ובהפעלה והתחזוקה השוטפת, וכן להגדלת היקף העבודה בעשרות מפעלים וחברות באשקלון והסביבה. "מדובר בתהליך הקמה של כמה שנים, כאשר יש לנו עדיפות לנותני שירותים מקומיים החל ממי שמביאה את הסנדוויצ'ים ועד לקבלנים, והמתכות. אנחנו מדברים פה על 2-3 מיליארד ש"ח, כאשר 70% מהכסף הוא מקומי. גם אם הטורבינה היא מחו"ל, אז הקבלנים שמתקינים כאן, הם כוח אדם מקומי".

באותו נושא:

אסולין, תושב אשדוד בעצמו, מכיר את התוכניות של העירייה להקמת פארק הייטק באשקלון, לדבריו, חלק מהמתקנים בפארק הייטק יזדקקו לחשמל רב, "בכל מה שקשור לפיתוח של פארק ההייטק, מדובר על להביא לכאן דאטה סנטרס שצורכים כמויות גדולות של חשמל ורוצים לחבר אותם לאירופה. הם יצרכו חשמל הרבה יותר ממה שאתה מדמיין לעצמך וזה יהיה מקור אדיר לחשמל הזה וזה יתרון שלכם יהיה את החשמל", מסביר אסולין.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר