תחנת הכוח דוראד
תחנת הכוח דוראד

"עיריית אשקלון היא הרשות היחידה שבונים בה תחנת כוח והיא שותקת"

מכל הרשויות שהמדינה התכוונה להקים בהן תחנות כוח, הייתה רק רשות אחת שלא נאבקה ולא פעלה אקטיבית נגד הרעיון - עיריית אשקלון, כך אומר יוני ספיר, יו"ר העמותה הסביבתית "שומרי הבית". היום תעלה במועצת העיר הצעה לפיה העירייה תוביל את המאבק בהרחבת תחנת הכוח המזהמת דוראד, כפי שאושר לפני מספר ימים בממשלה. איתי סהר: "מוזמנים לראות את נבחרי הציבור של אשקלון: מי יצביע, מה יצביעו ומי ינסה לשכנע אתכם שלהרעיל אותנו זה בכלל בסדר"

פורסם בתאריך: 5.6.23 17:33

     

לפני מספר ימים אישרה ממשלת ישראל את הרחבתה של תחנת הכוח דוראד, הפועלת בדרום העיר בשטח של מתחם קצא"א.

היום התחנה הזו פועלת בהספק של 850 מגה ואט, כאשר על פי התוכנית יש כוונה להגדיל אותה בהספק נוסף של 650 מגה ואט ובסך הכל 1,500 מגה ואט. ההגדלה אגב, לא אמורה לשמש את תושבי אשקלון, אלא את תושבי אזור המרכז כאשר לצורך זה יוקמו קווי מתח של חשמל שיספקו לתושבי המרכז את החשמל שנוצר בדרום העיר אשקלון.

בדיונים שנערכו בעבר, משרד הבריאות התנגד לתוכנית בגלל "פגיעה בבריאות הציבור", וגם המשרד להגנת הסביבה ביקר את התוכנית. בשנת 2020 נחשף ב"כאן דרום" כי דווקא עיריית אשקלון ואיגוד ערים לאיכות סביבה לא התנגדו לתוכנית, אך לאחר הסערה שעורר הפרסום היא חזרה בה והודיעה כי תתנגד.

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

תחנת דוראד אשקלון. צילום: דני כתרי

תחנת הכוח דוראד, אשר בבעלות של חברת קצא"א פועלת משנת 2014 בשטח של חברת קצא"א באשקלון והיא מספקת כאמור 850 מגה ואט. מדובר בתחנת כוח לייצור חשמל המופעלת בגז טבעי שהוא נקי והרבה פחות מזהם למשל מתחנת הכוח הסמוכה רוטנברג. אך יחד עם זאת, דו"ח של המשרד להגנת הסביבה שדירג מפעלים מזהמים בישראל הציב את תחנת דוראד במקום ה-12 בארץ. על פי הדו"ח, התחנה פולטת בין היתר תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, תרכובות אורגניות נדיפות, מתאן, טולואן ועוד.

הצורך להוספת תחנות כוח בישראל הוא צורך ברור ולכן נבחרו 4 חלופות להקמת או הרחבת תחנות כוח ברחבי הארץ (בחדרה, כפר סבא, ראש העין ואשקלון) אך מתוך כלל החלופות נבחרו שתיים: דוראד באשקלון וקסם ליד ראש העין והן אושרו על ידי ממשלת ישראל.

יוני ספיר, יו"ר "שומרי הבית" – ארגון כלל ארצי הפועל בנושאים בריאותיים וסביבתיים, מספר כי בשלושה מתוך ארבע החלופות היו מאבקים ציבוריים גדולים, אבל רק באשקלון שקט "על חדרה היה מאבק, על קסם היה מאבק רציני של תושבים וראשי ראשויות, על ריינדיר (כפ"ס) היה מאבק של 18 ראשי רשויות, רק לגבי דוראד שקט מוחלט. אני רוצה לקרוא לציבור המקומי באשקלון והדרום לעודד אותו להילחם על הזכויות שלו ולא לתת לרשויות התכנון לקבוע לו עובדות ובגלל שלא הייתה התנגדות, התחנה הזאת עברה בשקט יחסי.

"אני שואל פה 2 שאלות קשות: האם העובדה שתומר גלאם נמצא בחל"ת ובניגוד עניינים גורמת לאי רצונו להתערב בסוגיה של יצור חשמל בעיר אשקלון וגורמת לכל עיריית אשקלון להתעלם מהסוגיה? כשראש רשות רוצה לעצור משהו, יש לו את הכלים לעצור את זה. השאלה השניה היא: האם העובדה שקצא"א תרמה לעיריית אשקלון כולל צביעת מקלטים בהיותה בעלת המניות בדוראד האם יש פה כדי להשפיע על השתיקה של העירייה בסוגיה?".

יוני ספיר

יוני ספיר. צילום: אלון ישראל

נבחר הציבור היחיד שמשמיע את קולו בעניין, אבל הוא קול בודד זה חבר המועצה, איתי סהר שאומר כי המחיר של הרחבת התחנה הוא "שאנשים באשקלון יחלו וימותו בשביל לייצר חשמל למרכז ולצפון. מדובר בעוול לדורות. כישלון של הנהלת העיר שנרדמה בכניסה לפארק", אמר סהר אך ציין כי "החדשות הטובות הן שההחלטה מלאה פגמים. אם הנהלת העיר וגלאם רוצים – אפשר לבטל את ההחלטה הזו בקלות. אם לא מבטלים – זה כי הם לא רוצים. הכדור בידיים של גלאם וחבורתו".

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

היום בישיבת המועצה, יתקיים דיון בהצעה לסדר שהגיש סהר ולפיה, "מועצת העיר תנחה את עיריית אשקלון ואת הנהלת העיר לפעול בכל אמצעי חוקי לרבות עצירת הסכם הגג, ניהול קמפיין ציבורי, פעילות פוליטית ועתירות משפטיות על מנת להביא לביטול ההחלטה להגדיל את דוראד".

איתי סהר. צילום: ענת קזולה, קיו עלית

איתי סהר. צילום: ענת קזולה, קיו עלית

סהר הזמין את הציבור לדיון, "מוזמנים לראות את נבחרי הציבור של אשקלון: מי יצביע, מה יצביעו ומי ינסה לשכנע אתכם שלהרעיל אותנו זה בכלל בסדר".

עורכת הדין תמר קידר, ניסתה לפעול בעניין ופנתה עוד קודם הדיון בממשלה למזכיר הממשלה במכתב ובו כתבה כי "החלטה זו מהווה פגיעה לא הולמת, ובלתי מידתית העולה על הנדרש, וללא תכלית ראויה בשלומם, בבריאותם, וחייהם של תושבי העיר אשקלון, והסביבה, ודינה בטלות.".

עו"ד תמר קידר. צילום: אדי ישראל

עו"ד תמר קידר. צילום: אדי ישראל

עוד כתבה קידר והוסיפה כי תושבי אשקלון "רואים בהחלטות מסוג זה של ממשלת ישראל אשר מתעלמות מהאינטרסים הבריאותיים של תושבי אשקלון ואשר אינן מביאות במכלול השיקולים ובאיזונים השונים את איכות חייהם ושלומם של תושבי אשקלון זלזול מופגן בתושבי העיר אשר הצביעו ברובם הגדול למפלגות המרכיבות את הממשלה הנוכחית. אישור הצעת ההחלטה תוכיח שוב שאשקלון והאזור כולו הינו החצר האחורית של המדינה ישראל לתשתיות לאומיות וכי תושבי העיר הינם אזרחים סוג ב'".

קידר אף מתכננת לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה הזאת.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר