את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי
את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

לראות כדי להאמין: בינה מלאכותית הצליחה ליצור תמונה מדויקת מזכרונות של שורדי שואה

תערוכה ייחודית במינה שהועלתה לראשונה בעולם בעיר אשקלון, מציגה תמונות ריאלסיטיות של שורדי שואה, באמצעות בינה מלאכותית. שורדי השואה תיארו במילים את זכרונותיהם, ובינה מלאכותית הצליחה הפיקה מכך ציור. שווה לראות, וגם לקנות

פורסם בתאריך: 29.1.23 22:43

     

לראשונה בעולם, תערוכת זיכרונות של שורדי שואה, שהופקו לידי ציור ע"י בינה מלאכותית מוצגת בימים אלו באשקלון. התערוכה נוצרה לציון יום השואה הבינלאומי והיא תוצג בהיכל התרבות אשקלון עד ליום חמישי.

 

רגע לפני יום השואה הבין לאומי, השיקה עמותת ׳חסדי נעמי׳ בשיתוף עיריית אשקלון את תערוכת הזיכרונות של שורדי השואה, הראשונה בעולם, שצוירה ע"י בינה מלאכותית. במסגרת הכנת התמונות, "סיפרו" שורדי שואה לבינה המלאכותית "midjourney" את זיכרונותיהם מהשואה, ובאמצעות שחזור מדויק של אותם זכרונות, נוצרה תערוכה מרגשת.

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

שורדי השואה שהגיעו לתערוכה לא הצליחו להשאיר את עיניהם יבשות לנוכח התמונות הריאליסטיות שהוצגו בה. ממש כמו לחזור לאותו רגע בזמן. אלה, שורדת שואה מאשקלון, ראתה את אמה, בתמונה שהופקה על ידי הבינה המלאכותית, והתרגשה עד מאוד. שורדי שואה אחרים חזו בעצמם, בתוך ציור שנלקח מזיכרון –  שורדת נזכרה ביום שחיה ניצלו כי עצרה לחפש את הסנדל שלה, שורד שואה שקיבל פרוסת לחם ליום ונאלץ לוותר עליה כי כלב שהפחיד אותו גנב לו אותה, וזכרונות נוספים שעלו והפכו לתערוכה פורצת דרך.

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

ראיסה גורביץ' ניצולת שואה מבית שמש סיפרה על הזיכרון אודות אחותה הקטנה שנרצחה. ראיסה הצליחה להציל את המעיל המוכתם בדם של אחותה אותו הצילה במהלך הפעילות ואף עין לא נותרה יבשה ברגע העוצמתי. הזה גם חיים מרגוליס סיפר על הזיכרון שלו אודות פסי הרכבת ברומניה ועל ההיכרות עם אשתו אותה ליווה עד יום מותה. כאשר ראה מרגוליס את תמונת פסי הרכבת הוא היה בהלם והתרגש מאוד. מרגוליס בעצמו הוא ניצול שואה שמסתייע בחסדי נעמי ובמקביל אף מתנדב בעמותה. יחד איתו התיישבו מול הבינה המלאכותית עוד ניצולי שואה רבים, שסיפרו על זכרונות קשים על תחושות רעב, או על בני משפחה שקפאו למוות.

ראש העיר, תומר גלאם, שנכח בהשקת התערוכה אמר: "בימים בהם אנחנו נאלצים להדוף הכחשות שואה, ולהתמודד עם קריאות שנאה נגד יהודים ולצערי אפילו תקריות אנטישמיות אלימות, פרויקטים כאלו, שנעשים בשילוב טכנולוגיה חדישה, עוזרים להגביר את האור על החושך. מצד אחד הבינה המלאכותית מעניקה זווית חדשה ונוספת לסיפורים הטרגיים והקשים ביותר, ומצד שני, הטמעת הסיפורים בזיכרון הבינה המלאכותית תורמת לשימור הזיכרון והנחלתו לדורות הבאים. נמשיך לפעול כדי להנציח, לתעד ולשמר את סיפורי הגבורה של השורדות והשורדים למען דור העתיד".

תלמידים מתרשמים מהתמונות שציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

תלמידים מתרשמים מהתערוכה. צילום: סיון מטודי

בהשקת התערוכה נכחו גם מ״מ ראש העיר, סופה ביילין, סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט, חברת המועצה, שרה זכריה, נציגי חסדי נעמי, נוער למען חברה שווה ושורדי שואה.

"אחד אחד הגיעו הניצולים ושיתפו בזכרונותיהם ובזמן אמת צפו בתמונות שציירה הבינה המלאכותית", סיפרו על התהליך בעמותת 'חסדי נעמי'. "הניצולים שאלו על התהליך הטכנולוגי, ולמעשה נוצר שיח מרתק עוד יותר כשלתהליך התווספו בני נוער שמתנדבים למען ניצולי שואה באשקלון במסגרת הפרויקט ׳נוער למען חברה שווה׳, שנתמך על ידי עיריית אשקלון, ונוסד על ידי יעקב יאשה פיזנברג".

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

"השימוש בטכנולוגיה מסייע להנגיש את ההיסטוריה בצורה שרלוונטית יותר לדור שלנו", אמר לירון מורדוב, שהיה חלק מבני הנוער שהשתתפו.

תמיר האס, דובר חסדי נעמי, אמר "טכנולוגיה היא הדרך לייצר חיבור בין דורי ועצם העובדה שקיומם של פרויקטים טכנולוגיים מביא למעגלי שיח ביו ניצולי שואה ונוער, רק ממחיש את הצורך בפרויקטים מאין אלו". פה כבר נרשם ניצחון שכן המסר עובר לא רק באמצעות התערוכה, אלא במסגרת ההכנות לתערוכה".

"החשש מכך שזיכרון השואה יעלם אינו מדומיין", הוסיף. "כך למשל שנה שעברה עשו מכון המחקר הבינלאומי IPSOS סקר עבור חסדי נעמי בקרב מדגם מייצג של 311 בני נוער בפולין בגילאי 16-18 שהציג נתונים מדאיגים: "7 אחוזים מבני הנוער הפולנים ציינו שלדעתם – השואה לא קרתה ו11% לא שמעו על יום השואה הבין לאומי".

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

את זה ציירה בינה מלאכותית. צילום: סיון מטודי

"כשאנחנו מחלקים חבילות מזון לניצולי שואה שחיים מתחת לקו העוני, הם מספרים לנו שחוץ מהפחד מרעב וקור הם חרדים שזיכרון השואה יעלם", סיכם האס, "באמצעות מכירת הציורים אנחנו מפיצים את הזכרונות ובמקביל מסייעים לניצולים נזקקים שכן כל ציור שנמכר מביא עמו עוד סל מזון שמועבר לניצולי השואה. אנחנו מבקשים מכל מי שיכול – להיכנס לאתר ולרכוש ציורים".

״כאשר חיפשנו מקום להשיק את התערוכה בהתנדבות אנשי עיריית אשקלון היו הראשונים להציע ואנחנו יכולים רק לומר תודה על כך", סיכמו בעמותת חסדי נעמי והודו לראש העיר אשקלון על כך.

התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד ליום חמישי 02.02.23 בהיכל התרבות אשקלון.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר