בניין עיריית אשקלון. למצולמים אין קשר לכתבה
בניין עיריית אשקלון. למצולמים אין קשר לכתבה

יותר שמרנית ופחות ליברלית: אשקלון ממשיכה לצנוח במדד החופש גם ב-2022

50% הנחה למתרחצים בהפרדה בבריכה העירונית, אי הקצאת משאבים או אירועים לקהילות שאינן אורתודקסיות ועוד. מדד החופש העירוני מציין את אשקלון לרעה בכך שגם השנה היא הייתה יותר שמרנית ופחות פתוחה לקבלת האחר ולכן זו השנה השניה ברציפות שאשקלון צונחת במדד

פורסם בתאריך: 6.12.22 18:55

     

עמותת "ישראל חופשית" פיתחה לפני מספר שנים את מדד החופש – מדד המעניק ציון לערים בישראל לפי הדרך שבה השלטון המקומי מתייחסת לסוגיות שנות כמו תחבורה ומסחר בשבת, גובה תקציבי הדת, זרמים נוספים ביהדות ועוד. לכל סוגיה ניתן ניקוד וכך דורגה כל עיר, מתוך 31 הערים שבמדד.

אז איפה אשקלון? העיר אשקלון הגיעה למקום ה-22 במדד, צניחה של 5 מקומות מהשנה שעברה, זאת לאחר צניחה של 3 מקומות בשנה שעברה. המדד מציב את אשקלון עם 28% חופש, הרבה מתחת לממוצע הארצי שעומד על 41%. דווקא שכנתנו אשדוד, בה ישנו ציבור חרדי גדול מאוד, דורגה במקום גבוה הרבה יותר מאשקלון – מקום 13, לאחר שעלתה שני מקומות מהשנה הקודמת ועם 43% חופש.

 

מדד החופש העירוני. מוצאים את אשקלון?

מדד החופש העירוני. מוצאים את אשקלון?

ציונה של אשקלון ירד כאשר התברר שלמרות שביקשה להוסיף עו"ס מיוחד לקהילה הלהט"בית בשנה שעברה, השנה לא היה עו"ס כזה שעבד עבור העירייה. הציון ירד גם עקב יחסה לקהילה הדוברת רוסית בעיר, שלאחר שבשנה שעברה העירייה ערכה אירוע לכבוד נובי גוד, השנה לא עשתה זאת.

בתחום הפלורליזם דתי אשקלון מקבלת ניקוד 0 מתוך 9 וזאת בשל העובדה שהעירייה לא מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות ולא מקיימת אירועים בשיתוף קהילות לא אורתודוקסיות.

המדד ציין לרעה את העובדה שיש בבריכה העירונית הנחה בת 50% לנכנסים בזמן רחצה בהפרדה. ולכן הניקוד הוא 0 מתוך 4. ניקוד זהה התקבל גם לעובדה שמועצת העיר לא עסקה בבחירת נציגים למועצה הדתית.

הבריכה העירונית בשדרות עופר

כמו כן, לעיריית אשקלון אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת אך היא מצהירה כי היא עורכת אירועים בהתאם להנחיית היועמ"ש ולכן מקבלת 2 נקודות מתוך 6.

מה בנוגע ליחס לקהילת הלהט"ב? העירייה לא תמכה במצעד הגאווה בעיר מעבר לנדרש בחוק. אין עו"ס לקהילה. מלבד זה העירייה לא מספקת או תומכת במענה לקהילה הגאה. קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר וקיימת פעילות ארגונים נוספים בעיר אך ללא תמיכת העירייה. הניקוד הוא 1 מתוך 10.

אירוע הגאווה באשקלון, 2022

אירוע הגאווה באשקלון, 2022

גם בנושא הנישואים אזרחיים, אשקלון מקבלת ציון 0 מתוך 10 כי נכון להיום אין אפשרות לרישום זוגות עירוני.

בתחום החינוך קיבלה אשקלון 9 נקודות מתוך 13, זאת מאחר והאחריות על התוכן היא על משרד החינוך והעירייה מפקחת על התכנים. האחריות על יידוע ההורים היא על בתי הספר.

בנוגע לקבורה אזרחית, קיבלה אשקלון ניקוד מלא – 7 מתוך 7 – כי יש קבורה אזרחית לתושבי אשקלון על ידי המועצה הדתית.

בית העלמין באשקלון. צילום: פבל

בית העלמין באשקלון. צילום: פבל

בנוגע למסחר בשבת, הניקוד הוא 6 מתוך 15, כי על פי החוק אסור חנויות או תרבות. מותר מסעדות. בפועל בקושי יש מסחר בשבת. יש מעט באזור התעשייה, מעט מאוד בתוך העיר (אזורים גדולים בלי בכלל) וליד חוף הים. יש קולנוע בשבת.

מה עם תחבורה ציבורית בשבת? באשקלון אין תחבורה ציבורית. יש מוניות שירות שנוסעות מהעיר לתל אביב, אך העירייה לא משתתפת. לכן הניקוד הוא 3 מתוך 17.

סך תקציבי הדת העירוניים הינם 12,854,131 ש"ח, כאשר 8,718,090 ש"ח הם למועצה הדתית, 1,800,000 ש"ח לתמיכות למוסדות תורניים ו-2,336,041 ש"ח לתרבות תורנית. שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי הוא 1.07% וההוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה היא 100 ש"ח. כאן אשקלון מקבלת 3 נקודות מתוך 13.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר