הרב יעקב אביטן
הרב יעקב אביטן

ועדת החקירה לאסון מירון שלחה מכתב אזהרה לרב יעקב אביטן, שר הדתות לשעבר

למרות שכיהן רק שנה אחד בתפקיד השר לשירותי דת, קיבל הרב יעקב אביטן מכתב אזהרה מוועדת החקירה לאסון מירון ולפיו הוא עלול להיפגע ממסקנותיה

פורסם בתאריך: 30.8.22 22:11

     

ועדת החקירה הממליכת הבודקת את אסון מירון שלהח היום מכתבי אזהרה ל-18 אישים בכירים אשר העידו בפניה.

בין האישים שקיבלו את המכתב, היה הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת לשעבר, זאת מאחר וכיהן בתפקיד בזמן התרחשות האסון וכי משרדו אחראי, בין היתר, על המקומות הקדושים ובעיקר קבר הרשב"י במירון.

על פי הודעת הוועדה, הרב אביטן "עלול להיפגע אם תגיע הוועדה לכלל מסקנה כי השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא מילא את תפקידו כשר לשירותי דת בכל הנוגע לניהול והסדרת אתר קבר הרשב"י במירון, וזאת על אף שמדובר בנושא מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד", נכתב.

כמו כן, נכתב עוד כי הרב אביטן עלול להיפגע עוד אם הוועדה תגיע למסקנה כי "השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא מילא את תפקידו כשר לשירותי דת בכל הנוגע להיערכות משרדו לקראת ההילולה במירון בל"ג בעומר, וזאת על אף שמדובר באירוע מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד. השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא גילה מעורבות בהכנות להילולה והסתפק בעצם קיומם של גופים שעוסקים בכך, מבלי שבדק את פעילותם בפועל ומבלי שפיקח עליהם".

המשמעות של שליחת מכתב כזה היא כי מי שקיבל אותו עלול לספוג ביקורת שלילית כבדה בדו"ח הסופי של הוועדה, או אפילו הטלת אחריות על האירוע ולעתים זה גם כולל מסקנות אישיות כמו הדחה מתפקיד או איסור על כהונה בתפקיד מסוים.

"התערבתי כמה שיכולתי"

בחודש מאי השנה התייצב הרב אביטן בפני וועדת החקירה הממלכתית ומסר את עדותו. במהלך העדות נשאל הרב אביטן שאלות על אחריותו וסמכויותיו ובין היתר נשאל על סרטון שהוציא ובו קרא לעם ישראל לעלות להר מירון בהילולה ולהישמע להוראות המשטרה.

השופטת בדימוס, דברוה ברלינר. צילום: לע"מ

השופטת בדימוס, דבורה ברלינר. צילום: לע"מ

יו"ר הוועדה, השופטת דבורה ברלינר: "ירדת לאיזשהן רזולוציות? כמה אנשים אמורים להיות, אם יש דרכי מילוט?".

הרב אביטן: "אחד מהם אמר לי שאי-אפשר להזיז את הגדר כי יוצאים דרך כאן. הבנתי שיש לי גורמי מקצוע מהימנים ומנוסים, ותפקידי לעזור להם".

ברלינר: "ידעת שבשנים קודמות דיברו על אסון אפשרי במירון?".

הרב אביטן: "מעולם לא".

ברלינר: "לא ידעת על דוח מבקר המדינה שהתריע על כל זה?".

הרב אביטן: "לא קראתי אותו".

ברלינר: "קראת לעם ישראל לעלות למירון; לא חשבת שחובתך לוודא שהמקום יהיה בטוח?".

הרב אביטן: "הסרטון הוא מה שביקש מפקד המחוז. אני פועל, אני יוזם, אני עושה. עשיתי כל מה שיכולתי. אני לוקח אחריות כשנותנים לי סמכויות. אני לעולם לא אכפה את דעתי בנושא בטיחות".

ברלינר: "מה ידעת על מספר האנשים בהדלקות?".

הרב אביטן: "מעולם לא התקיים אצלי דיון על כמויות או אסון. כל הדיונים היו על קורונה".

ברלינר: "אתה מרגיש אחראי?".

הרב אביטן: "אני לא מתווכח עם ריבונו של עולם. אני עושה חשבון נפש. אני תמיד לוקח אחריות. חיפשתי מה יכולתי לעשות ולא עשיתי, איפה הדליקו לי נורה אדומה ולא ראיתי. אם הייתי מוצא קמצוץ – לא הייתי יכול לישון. התערבתי כמה שיכולתי. ברגע שאנשי המקצוע אמרו לי, שאם אני מזיז את הסיכה זה לא בטיחותי – לא התערבתי".

ברלינר: "יש משהו שהיום היית עושה אחרת?".

הרב אביטן: "זו חוכמת הבדיעבד. אחרי האסון ודאי שיש לך מחשבות. אמרתי שאעשה דברים, אבל אז הממשלה נפלה וכבר לא יכולתי לעשות".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר