גד סובול, מנשה דגן, אריה קרן ובנצי כהן בטקס ליד האנדרטה
גד סובול, מנשה דגן, אריה קרן ובנצי כהן בטקס ליד האנדרטה

טקס זיכרון מיוחד נערך באשקלון לאחים אמנון וגדעון גלעדי ז"ל

ביום הזיכרון השבוע, התקיים טקס זיכרון לאחים אמנון וגדעון גלעדי ז"ל, בני אשקלון, שנפלו במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים. בטקס השתתפו גם תלמידים מקיף ד'

פורסם בתאריך: 6.5.22 11:23

     

את זכרם של האחים, אמנון וגדעון גלעדי ז"ל, הנצחנו נאמני השימור בנצי כהן ומנשה דגן והח"מ שניהל את הטקס. בטקס ייחודי זה שהתקיים ליד אנדרטת הגבורה "שמשון" שיצר הפסל האשקלוני לב טוכנר.

שותפו עשרים תלמידי בית הספר מקיף ד', שהקריאו את סיפורם של האחים. בתום הצפירה נקראה תפילת יזכור על ידי אל"מ במיל בנצי כהן, איש שריון. עלה אחריו מיכה ארזי גם הוא שריונר בעברו, שהיה חבר ילדות של אמנון ותמר וידיד המשפחה. הוא העלה את זיכרון הילדות והבגרות של בני המשפחה.

ארבעה תלמידי בית הספר סיפרו את סיפור המשפחה וגבורת האחים, והניחו זר ליד האנדרטה.

תלמידי מקיף ד' בטקס

תלמידי מקיף ד' בטקס

אחרון הדוברים היה תת-אלוף במיל אריה קרן שלחם בטנק בארבעה מלחמות ישראל, שרת כסגן מפקד גייסות השריון, ממקימי אתר השריון בלטרון ויקיר העיר אשקלון. הוא העלה בזכרונו את הנופלים הגיבורים מבני אשקלון, והזכיר לתלמידים ולנו את קציני צה"ל הבכירים שגרו עמנו במהלך השנים.

אנו מבקשים להודות מעל במה זו לסגנית ראש העיר מיריי אלטיט וצוותה שלא חסכו מאמץ לסייע להצלחת הטקס, לדפנה ביטון מנהלת אגף תרבות נוער וספורט, ובעיקר לתלמידי בית הספר מקיף ד', והמורים.

סיפורם של האחים אמנון וגדעון גלעדי ז"ל

דוד גלעדי נולד בוורשה פולין ובגיל שש עלה עם משפחתו לארץ ישראל, והתיישבו בתל אביב. הוא נשא לאישה את עדה לבית קופמן ובני הזוג השתקעו בקיבוץ אשדות יעקב שם נולדו ילדיהם גדעון והתאומים אמנון ותמר. בשנת 1957 עקרה המשפחה לאשקלון כאשר דוד החל לנהל חווה חקלאית בנגב הצפוני.

אמנון וגדעון גלעדי ז"ל. מתוך אתר יזכור

אמנון וגדעון גלעדי ז"ל. מתוך אתר יזכור

גדעון נולד ב-1940, הוא סיים לימודיו בבית הספר החקלאי כדורי. התגייס לצה"ל באוגוסט 1958 במסגרת גרעין נח"ל ושירת ביחידת נח"ל מוצנח. בשנת 1961 נשא לאישה את חברתו רות ונולדו ילדיו דגן וערן. נפילת אחיו במלחמת ששת הימים דרבנה את גדעון להתנדב לחזור לשרות קבע לחיל השריון ולשרת ביחידה של אחיו אמנון ז"ל, כקצין מבצעים ומפקד פלוגה. בקרבות הבלימה נגד המצרים במלחמת יום כיפור, גדעון הוביל את פלוגתו לפתיחת ציר לכוחות צנחנים ושריון אל תעלת סואץ. בלחימה העזה והלילית תוך החלפת שלשה טנקים אשר נפגעו ופגיעות קשות בפלוגה, גדעון המשיך בנחישות ואומץ עם שני טנקים אשר נותרו מפלוגתו, בקרב הקשה והעקוב מדם גדעון נהרג. "במהלך קרב זה גילה סרן גדעון גלעדי דבקות במשימה, כושר מנהיגות למופת, אומץ לב וגבורה עילאית, על מעשה זה הוענק לו אות הגבורה" לשון הפקודה.

אמנון נולד ב-1944, באשקלון למד בבית הספר היסודי בית יחזקאל ובבית הספר אורט אפרידר. הוא התגייס לצה"ל בשנת 1962 לחיל השריון הצטיין בטירונות ובקורס קצינים. ג'קי אבן מג"ד 79 סיפר שהכיר את אמנון היטב, כקצין מקצועי ורציני, בעל יושרה. הוא נבחר על ידו כאחד מצוות המובילים של הגדוד. ב-1964 נסע אמנון עם המג"ד לחו"ל לקלוט את טנק הפטון (המג"ח). ומונה למפקד קורס במגמת "פטונים" בבית הספר לשריון. במלחמת ששת הימים פיקד אמנון על פלוגת טנקים. ב-5 ביוני צורף לכח "גרנית" באוגדת הפלדה של האלוף ישראל טל. הוא פרץ בראש עם פלוגתו אל מתחם ארטילריה מצרית שם נפגע ונפל. מפקדו הישיר סיפר: "הוא הצטיין בשילוב מופלא של משמעת מושלמת ורוח טובה. המלים האחרונות ששמעו ממנו בקשר כשנגלו בדואים בדרך, 'אל תירו באזרחים, אין אנו נלחמים בהם' זו מעלתו".

מפקדי הפלוגות האחים אמנון וגדעון גלעדי זכרם לברכה, בנים למשפחה ציונית, חונכו ברוח זו של הקרבה ואהבת המולדת.

יהא זכרם ברוך


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר