דבורה רם וברק חדריאן בזכרון בסלון. צילום: איתי סלהוב
דבורה רם וברק חדריאן בזכרון בסלון. צילום: איתי סלהוב

"אישה נדירה": הלכה לעולמה דבורה רם, אשת העדות מאשקלון והיא בת 93

מאות מתושבי העיר נחשפו לסיפורה האישי של דבורה רם, ניצולת שואה שהתגוררה באשקלון, במסגרת "זיכרון בסלון". אתמול היא הלכה לעולמה והיום תובא למנוחות. "זכיתי להכיר אישה מופלאה, אמיצה ושובת לב שההיסטוריה עוברת בה", סיפר ברק חדריאן שהכיר אותה באופן אישי

פורסם בתאריך: 8.4.22 13:39

     

אתמול, בגיל 93, הלכה לעולמה דבורה רם, ניצולת שואה מוותיקי העיר אשקלון. רבים מתושבי אשקלון נחשפו לסיפורה האישי אותו שיתפה רם בערב של "זיכרון בסלון" שהתקיים לפני שלוש שנים בפאב "הנשיא" במרכז אפרידר.

רם, נולדה בשנת 1929 מהעיירה צ’נסטוחובה בפולין. כשהייתה בת 10 פרצה מלחמת העולם השנייה ובתי הספר נסגרו בפני יהודים. היא למדה בסתר בביתה של מורה יהודייה. כשהייתה בת 12 הוריה נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה, והיא נותרה בודדה והתנדבה לעבוד בבית חרושת לנשק. בגיל 14 נשלחה לברגן בלזן ושהתה שם בתנאים קשים עד לשחרור המחנה ב-15 באפריל 1945.

דבורה התגוררה כאמור באשקלון, יש לה שלושה ילדים והיא הייתה סבתא לנכדים ונינים.

דבורה רם. מתוך פייסבוק

דבורה רם. מתוך פייסבוק

מי שהכיר אותה באופן אישי בעקבות אותו הערב ואף שמר איתה מאז על קשר קרוב, הוא ברק חדריאן, "בעקבות ערב זיכרון בסלון מלפני שלוש שנים זכיתי להכיר אישה מופלאה, אמיצה ושובת לב שההיסטוריה עוברת בה", סיפר חדריאן, "דעתנית עם רגישות כל כך גדולה וחמלה לזולת. חדה ומבריקה שנהננו לקיים שיחות רבות מאז ולהיפגש מעת לעת ולשוחח על נושאים שונים ועל עתידה של מדינת ישראל, כמה חשוב לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ושנהיה לחברת מופת. התעניינה תמיד בחיי ולאורך כל הדרך האמינה באופטימיות גדולה ואהבה אינסופית. החברות איתה הייתה חלק משמעותי אצלי ועבור כל מי שהכיר אותה, אשר ידעו כמה חום אנושי בקע ממנה. אישה נדירה ששרדה תלאות והקימה משפחה בארץ בהמון ציונות וערכים. דבורה תמיד תהיה בליבי ובליבם של רבים".

רם, תובא היום למנוחות בשעה 17:30 בבית העלמין בקיבוץ דגניה ב'.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר