שובר הגלים. צילום: אלדד עובדיה
שובר הגלים. צילום: אלדד עובדיה

יציל את המצוק? הסתיים שיקום שובר הגלים באשקלון, כך הוא נראה כעת

המשרד להגנת הסביבה, עיריית אשקלון והחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון ציינו את סיום פרויקט שיקום שובר הגלים באשקלון. שיקום שובר הגלים מצטרף לשני פרויקטים נוספים שסיימה החברה הממשלתית באשקלון, הכוללים הקמת 5 ריפים של מבנים ימיים מסוג גיאוטיובים והרחבה מאסיבית של רצועת החוף במטרה להגן על המצוק

פורסם בתאריך: 27.5.21 19:12

     

המצוק החופי באשקלון נמנה על המצוקים הדחופים ביותר לטיפול בהתאם לתוכנית המתאר הארצית כאשר מבדיקה שערכה החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון טרם תחילת ביצוע העבודות, נמצא כי המצוק החופי באשקלון נסוג במהלך ה-25 שנים האחרונות בלמעלה מ-20 מטרים בחלק מהמקומות וקו החוף נסוג בלמעלה מ-30 מטרים.

פרויקט ההגנה על המצוק החופי באשקלון הינו פרויקט לאומי, הכולל הקמת הגנות ימיות המבוצעות על ידי החברה הממשלתית והקמת הגנות יבשתיות המבוצעות על ידי עיריית אשקלון. טקס סיום הפרויקט התקיים במעמד השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, ומנכ"לית החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, הילה ארנרייך ונערך ב"מקום בים" והשתתפו בו מכובדים נוספים מהעירייה ומהשרד להגנת הסביבה.

גלאם, גמליאל, ארנרייך. צילום: סיון מטודי

בשנתיים האחרונות החברה הממשלתית השלימה שלושה פרויקטים חשובים שמטרתם להגן על המצוק החופי:

  • פרויקט הקמת מבנים ימיים מסוג גיאוטיוב – פיילוט סביבתי ראשוני מסוגו הכולל מבנים ימיים עשויים מיריעות בד גיאוטכניות שממלאים אותן בחול טבעי, ותפקידם להפחית את אנרגיית הגלים.
  • פרויקט הזנת חול מאסיבית להרחבת רצועת החוף ב-30 מטרים באמצעות חול שגודל הגרגר שלו גדול פי 2.5 מגודל גרגר החול המקומי.
  • פרויקט שיקום שובר הגלים השלישי מצפון למרינה – מטרת הפרויקט הינה יצירת הקמת מבנה ימי שישלים את מערכת ההגנה שהוקמה על ידי הגיאוטיובים.
שובר הגלים. צילום: אלדד עובדיה

שובר הגלים. צילום: אלדד עובדיה

המשרד להגנת הסביבה קידם תוכנית מתאר לטיפול בהתמוטטות המצוק החופי, הקים חברה ממשלתית ייעודית לטיפול בנושא, תיקצב אותה לפעול להקמת הגנות ימיות להגנה על המצוק החופי באשקלון ובגזרות נוספות שהוגדרו לטיפול דחוף בתמ"א 9/13/א.

במקביל לעבודת החברה הממשלתית, עיריית אשקלון השלימה תכנון יסודי ומקיף לטיפול בהגנות יבשתיות הכולל תיקון תשתיות ניקוז ונגר עילי וחיזוק מאסיבי של מדרון המצוק תוך יצירת דרכי מעבר מונגשים לרווחה ובטחון התושבים ופיתוח האזור החופי.

שובר הגלים. צילום: אלדד עובדיה

שובר הגלים. צילום: אלדד עובדיה

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "חלק מן ההגנה על המצוק בחופי אשקלון, הנמצא בתהליך התמוטטות ונסיגה, בין היתר בשל משבר האקלים, כלל את שיקום שובר הגלים הצפוני שהסתיים היום. הפעולות להגנה על המצוק נועדו לשמור על חוף בטוח ופתוח למען הציבור הרחב. דאגנו ליישם את פתרונות ההגנה הסביבתיים ביותר, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. נמשיך לעמוד על כך שהאינטרס הציבורי יישמר בכל פעולות הגנת המצוק".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם: "פרויקט שיקום השובר השקוע חשוב והכרחי ואני מברך על שיתוף הפעולה עם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ועם החברה הממשלתית להגנה על מצוקי הים התיכון על השלמתו כחלק נוסף מפרויקט ההגנה הימית על המצוק באשקלון שחייבים להעניק לו פתרון קבע ארוך טווח. לאחרונה העירייה קידמה את התוכנית התקדימית להגנה יבשתית, הראשונה מסוגה שאישרה הוולחוף, תוכנית המהווה אבן דרך משמעותית בהגנה על המצוק והיא תקדם אותנו צעד נוסף למיצוי הפוטנציאל הטמון ברצועת החוף היפהפייה שיש לנו בעיר כמוקד תיירות, בילוי, פנאי ונופש".

מנכ"לית החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, הילה ארנרייך: "שיקום שובר הגלים הינו חלק מתוכנית להקמת הגנות ימיות להגנה על המצוק החופי באשקלון, הכוללת הקמת מבנים ימיים מסוג גיאוטיוב והרחבת רצועת החוף. מערכת ההגנה הימית שהוקמה על ידי החברה, מטרתה לבלום את אנרגיית הגלים והמשך פגיעת גלי הים המלחכים את בסיס המצוק, יוצרים צנירים ומובילים לקריסתו".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר