משפחתון. צילום ארכיון: זאב שטרן
משפחתון. צילום ארכיון: זאב שטרן

"המדינה הפנתה לנו עורף": 70 משפחתונים באשקלון שובתים ומוחים

מחר בשעה 11:00 תתקיים הפגנה בעיר. המוחות: מטפלות המשפחתונים אשר עד כה לא זכו לקבל כל פיצוי מהמדינה על חודשי ההשבתה בשל נגיף הקורונה. "המדינה לא נותנת לנו כל מענה", אומרת ריקי פלאו בעלת משפחתון מאשקלון

פורסם בתאריך: 10.5.20 20:11

     

המדינה נהגה בעצלתיים בכל הקשור לפיצויים המגיעים לעצמאיים בישראל, אלא שיש מי שגם בתוך מגזר העצמאיים נחשבים לבנים חורגים, או יותר נכון בנות חורגות – מטפלות המשפחתונים.

המטפלות כ-4,000 בכל הארץ שובתות ולא הפעילו את המשפחתונים שלהן היום וכך יהיה גם מחר ובימים הקרובים. הן מוחות על גרירת הרגליים של המדינה בכל הקשור לפיצויים שלהן.  מסתבר כי מתוך כלל העצמאיים בארץ החריגו את המטפלות הללו והן אמורות להגיש בקשות נפרדות לקבלת פיצויים.

המדינה כבר קבעה כי מטפלות שפתחו את המשפחתון בשנת 2019 נתוני ההכנסה יבדקו ביחס להכנסות 2019 וכי גובה המענק תלוי בהכנסה החודשית מהמשפחתון ובמספר הילדים המטופלים בו ונע בין 1,647 ש"ח, עבור משפחתון עם שני ילדים, לבין 4,118 ש"ח עבור משפחתון עם 5 ילדים. אלא שעד כה לא ניתן להגיש בקשה לקבל את הפיצויים.


המטפלות מפגינות מול ביתו של שר הרווחה

"אנחנו לא קיבלנו כלום לא בפעימה הראשונה לא בשנייה ובטח לא בשלישית", אומרת ריקי פלאו, בעלת משפחתון "פלאים" כבר 18 שנה, "בחודש מרץ הרווחה אמרו לנו עבדתם 15 יום לא מגיע לכם יותר מחצי, אז הסכמנו והכניסו לנו רק רבע. אנחנו לא שכירות של המדינה, למרות שאנחנו כפופות למדינה והיום כשאנחנו זקוקים לה, המדינה הפנתה לנו עורף. לא מענקים ולא שיפוי ורק מנסים לשים לנו רגליים. יש לנו עכשיו ילדים שיוצאים מהמערכת כי ההורים פוטרו בגלל משבר הקורונה וברגע שאנחנו חוזרים עם ילד אחד או שניים ההכנסה יורדת משמעותית. המדינה לא מוכנה לתת מענה למי שפותחת עם פחות ילדים".

באשקלון פועלים 70 משפחתונים ובהם כ-350 ילדים שהיום נשארו בבית. מחר בשעה 11:00 מתכוונות בעלות המשפחתונים מאשקלון ואשדוד להפגין מול תחנת המשטרה באשקלון בדרישה מהמדינה לפתור את הבעיות הייחודיות של מטפלות המשפחתונים. הפגנות דומות תתקיימנה באותה השעה בשש נקודות נוספות ברחבי הארץ.

ריקי פלאו

"התקשרה אליי בעלת משפחתון ואמרה לי 'אני לא יכולה לפתוח ביום ראשון את הגן', אמרתי לה שאנחנו בשביתה אז היא אמרה לי 'גם אם אני צריכה לפתוח אין לי חלב וגבינה במקרר' עם מה אני אאכיל את הילדים?' למצב הזה הידרדרנו", אומרת פלאו, "אנחנו פונות למשרד האוצר ומסבירים שיישבנו חודשיים בבית בלי שכר או מענק או פיצוי או שיפוי עבור כל התקופה והם אומרים 'בסדר, ברגע שייפתח הלינק תקבלו, אבל המענקים הולכים ונעלמים. שרי הממשלה מתייחסים אלינו כשקופות, מתנשאים אלינו ואומרים 'אם גנים פרטיים יכולים לפתוח אז גם אתן יכולות'. אני מפעילה משפחתון כבר 18 שנה. 18 שנה משלמת ביטוח לאומי והכל והיום שכאנחנו מבקשות מביטוח לאומי את המעט, לא מגיע לנו כלום".

לפלאו עצמה יש בעיה קשה יותר מלאחרות, "אם אני מדברת על עצמי, יש לי ילד עם ניוון שרירים שהבעיה שלו ריאתית קשה, ואני לא מחזירה אותו לבית הספר כי הוא בסיכון יתר. שבועיים לפני שנודע על הקורונה כבר נאמר לי שאם הילד נחשף לנגיף הוא לא שורד אותו. הילד שלי היה בבידוד שבועיים לפני כולם ועד היום הוא בחדר. המטפל שלו היה חולה קורונה ונכנס לבידוד והייתי צריכה לטפל בו לבד. עד היום העובד לא חזר ואני צריכה לטפל בו ואם אני פותחת את המשפחתון ואני נחשפת אני עלולה לחשוף אותו. שאלתי את אחד מפקידי האוצר וביקשתי ממנו סיוע כי אם אני מחויבת לפתוח אז אני עלולה לוותר על הבן שלי, אז הוא אמר לי: "המדינה לא יכולה לטפל בכל מקרה ומקרה, אין למדינה את הכוח לתת פתרון לכל אדם ולכל צרכיו".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אז ממה את חיה כאשר במשך חודשיים אין לך כל הכנסה?
"בעלי נאלץ לעבוד שעות נוספות ובגלל זה נשארתי עם הילד לטפל בו לבדי. את החג גירדנו כדי לעשות אותו מעט ייצוגי ומכובד מספיק. אני לא מדברת על יום העצמאות ושבתות. זה פשוט לאכול מהיד לפה ועם מה שמשתכרים עם זה משלמים את ההוצאות. נכנסו פה לברוך של מינוס ענק ועדיין אני לא יכולה לפתוח את המשפחתון ולהשתכר כמו בן אדם".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר