שלט חוצות המייחס לגלאם את הקמת כביש היציאה הצפוני מהעיר. צילום: עו"ד תמר קידר
שלט חוצות המייחס לגלאם את הקמת כביש היציאה הצפוני מהעיר. צילום: עו"ד תמר קידר

פסיקה תקדימית: שמו של תומר גלאם לא יופיע בשלטים של העירייה

בפסיקה תקדימית בעלת השפעה כלל ארצית, קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית כי לא ניתן לפרסם את שמו של ראש העירייה על גבי שילוט מטעם העירייה. עוד נקבע כי דף הפייסבוק שלו לא יוכל לשמש אותו בבחירות. "מברכת על ההחלטה", מסרה עו"ד תמר קידר

פורסם בתאריך: 18.12.19 10:57

     

עיריית אשקלון לא תפרסם מודעות ושלטי חוצות בהם מופיע שמו של ראש העירייה, תומר גלאם. כך קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט העליון חנן מלצר. הוא קבע גם כי דף הפייסבוק של תומר גלאם ישמש את העירייה ולא ניתן יהיה לעשות בו שימוש במהלך מערכת הבחירות הבאה.

קמפיין התקציב גרסת 2019. האם יוסר? צילום: עו"ד תמר קידר

קמפיין התקציב גרסת 2019.צילום: עו"ד תמר קידר

זה החל בעתירה שהגיש תושב העיר שלמה סויסה באמצעות עו"ד תמר קידר נגד שלטים עירוניים על ביצוע עבודות, תקציב עירייה וכו' ששמו של ראש העירייה, תומר גלאם מתנוסס עליהם. העותרים טענו כי הדבר מייחס לראש העירייה פעולות שמבצעת העירייה מתקציבה וכי הדבר מקבע את מעמדו של ראש העירייה בעיני הציבור, דבר שמקנה לו יתרון מול מתחריו בבחירות.

השופט המחוזי אליהו ביתן, יו"ר ועדת הבחירות האזורית קיבל אז את העתירה ואסר על העירייה לעשות זאת וכתב בהחלטתו, "הצפת העיר בשלטים מטעם העירייה עליהם מתנוסס שמו של ראש העירייה, מעוררת אי נוחות רבה, וכדברי כב' השופט רובינשטיין, מתאימה למשטרים אחרים. אין בכך כל צורך ציבורי וככלל יש להימנע מכך". בעקבות זאת נמחק שמו של ראש העירייה משלטים קיימים.

עו"ד תמר קידר. צילום: אבי אלפסי

עו"ד תמר קידר. צילום: אבי אלפסי

בעקבות ההחלטה הגישה העירייה ערעור ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, ערעור שאליו הצטרף, גם מרכז השלטון המקומי בשל ההשלכות הארציות של ההחלטה הזאת. בעירייה טענו כי אין מדובר בפרסומי תעמולה, אלא בשלטים שנועדו לספק מידע חיוני לציבור, וכי הדבר נעשה ברשויות מקומיות רבות בארץ. וטענו גם כי מרחק הזמן ממועד הבחירות מלמד כי הדבר לא נעשה לצורכי תעמולה.

מרכז השלטון המקומי שכאמור הצטרף לערעור טען כי יש לאפשר לנבחרי ציבור ברשויות המקומיות לפרסם מידע אינפורמטיבי וברכות לציבור מעת לעת בשמם, ככל שהפרסומים או הברכות מותאמים לתקופה. וכי אין בפרסום כזה "משום מיתוג של נבחר ציבור, שכן הוא הזרוע המבצעת של הרשות בהתאם לדין, אשר נבחר בבחירות ישירות, ונושא בכל האחריות לנעשה ברשות המקומית", נכתב.

עמוד הפייסבוק של תומר גלאם

עמוד הפייסבוק של תומר גלאם

השופט חנן מלצר קבע דחה את הערעור וכתב כי ככלל  "אין לכרוך את שמו של ראש הרשות עם פעולותיה של הרשות בפרסומים המופצים
מטעמה". והבהיר: "השימוש בשמו ובדמותו של נבחר הציבור בפרסומי הרשות מותר רק במקרים בהם הפרסומים כרוכים בעלות כספית זניחה ביותר, או שהם נעשים לשם מימוש מטרה טקסית וייצוגית מתוקף תפקידו כראש הרשות (למשל: דברי ברכה לרגל מועדים, חגים, וחלילה בזמן משבר). מנגד, פרסום על-גבי מודעות מודפסות (באופן פיזי) ותשדירים בתשלום הממומנים מכספי ציבור המפארים, או מתארים מיזם, הישג, תכנית ביצוע של הרשות המקומית – אסור שיכרכו או יציינו, ככלל, את שמו ודמותו של ראש הרשות, או כל גורם פוליטי אחר עם אותם הישגים, בכל תקופה שהיא, קל וחומר בתקופת בחירות".


באותו נושא:


במקביל הוגשה גם עתירה הנוגעת לשימוש שעושה העירייה והמשאבים שמשקיעה בדף הפייסבוק הנושא את שמו של ראש העירייה תומר גלאם. נטען כי הדף שהיה פוליטי במערכת הבחירות, הפך לרשמי לאחר מכן ואז העירייה משקיעה בו משאבים שהופכים אותו לפופולרי ואז בבחירות שוב הדף חוזר לשימוש פוליטי ובעצם נהנה מפירות ההשקעה של העירייה.

בהחלטתו קבע תחילה השופט מלצר כי אין לקבל דף פייסבוק "מעורב" שנעשה בו שימוש פוליטי במהלך מערכת בחירות ושימוש רשמי לאחר הבחירות וכתב: "רשות מקומית איננה רשאית לתחזק ולתפעל עמוד פייסבוק לצרכיו הפוליטיים של ראש העיר, ואף לא ניתן 'להסב' עמוד פרטי-פוליטי לעמוד רשמי של ראש העיר".

שלט החוצות שהעירייה מחקה ממנו את שמו של ראש העיר

שלט החוצות שהעירייה מחקה ממנו את שמו של ראש העיר

בנוגע לדף הפייסבוק של גלאם עצמו, מאחר והוא כעת כבר משמש את העירייה וגלאם הצהיר כי הדף לא ישמש אותו בבחירות, קבע השופט כי אין להסיר אותו מהרשת, אך יש חובה להבהיר לעוקבים כי מדובר בדף ציבורי אשר מופעל על ידי העירייה ועל חשבונה וכי המסרים הם מטעם הרשות המקומית ולא מטעמו האישי של גלאם.

השופט חנן מלצר. צילום: אמיל סלמן

השופט חנן מלצר. צילום: אמיל סלמן

מאחר ומדובר בפסיקה תקדימית בעלת השלכה כלל ארצית, הורה השופט מלצר כי ההחלטה תועבר לעיון שר הפנים ומנכ"ל משרדו על מנת שיחדדו את הנהלים לכל ראשי הרשויות בארץ.

"אני מברכת על ההחלטה שהתקבלה", מסרה עו"ד תמר קידר, "עיון בה מגלה כי יש בה אמירות וקביעות נורמטיביות חשובות מבחינת סדרי שלטון ומנהל תקינים. אני מודה לחברי היקר, שלומי סויסה על כברת הדרך שעבר עמי, הנחישות וההתמדה והאמון בי. יישר כוח חבר. ותודה לכם על האכפתיות והתמיכה. תם ולא נשלם. יש עוד הרבה מה לתקן ומה לעשות בעיר שלנו. אני מקווה שלא נצטרך לפנות לבתי משפט כדי שבעירייה יעשו מה שנכון, הן ציבורית והן מבחינת ההגנה על משאבי הציבור. אני מקווה שהחלטה זו אולי תביא להפנמה של סדרי מנהל תקין. לקוות תמיד מותר".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מעיריית אשקלון נמסר: "עמוד הפייסבוק של ראש העיר, תומר גלאם, ימשיך במתכונתו הנוכחית. לאור החלטת יו"ר ועדת הבחירות הארצית, השופט חנן מלצר, נדחתה טענתו של שלמה סויסה ובאת כוחו, עו"ד תמר קידר, להשבתת עמוד הפייסבוק תוך שהוכח כי המסרים המופיעים בעמוד אינם נושאים אופי תעמולתי וכוללים מסרים אינפורמטיביים מטעם הרשות המקומית. בעצם זה, התקבלה טענת ראש העיר לכך שאינו עושה שימוש אישי בעמוד זה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר