שלט חוצות המייחס לגלאם את הקמת כביש היציאה הצפוני מהעיר. צילום: עו"ד תמר קידר
שלט חוצות המייחס לגלאם את הקמת כביש היציאה הצפוני מהעיר. צילום: עו"ד תמר קידר

"מתאים למשטרים אחרים": השופט נגד השלטים בחתימת ראש העירייה

השופט אליהו ביתן הורה לעירייה להסיר את השילוט הנושא את שמו ראש העירייה ואף אסר עליה בעתיד לפרסם פרסומים דומים. העירייה והשלטון המקומי מתכוונים לערער על ההחלטה

פורסם בתאריך: 31.3.19 16:33

     

עתירה שהוגשה נגד שלטי החוצות החתומים בשמו של ראש העירייה, תומר גלאם, התקבלה. על פי ההחלטה, העירייה תיאלץ להסיר את השילוט החתום ולא תעלה בהמשך שילוט דומה. בעירייה מתכוונים לערער על ההחלטה.

את העתירה הגיש עו"ד שלמה סויסה באמצעות עו"ד תמר קידר. למרות שהבחירות לראשות העירייה כבר הסתיימו ומערכת הבחירות הבאה שצפויה להתקיים בעוד למעלה מארבע שנים, טען סויסה בעתירתו כי מדובר בתעמולה אסורה.

שלטים במחלוקת. האם גם הפעם תסיר אותם העירייה. צילום: עו"ד תמר קידר

שילוט במחלוקת. צילום: עו"ד תמר קידר

שלמה סוויסה ששמו הוזכר במערכת הבחירות הקודמת כמי שעשוי להתמודד לראשות העיר הגיש לבית המשפט עתירה נגד ראש העיר תומר גלאם ונגד עיריית אשקלון בטענה כי הקמפיין המתחולל בחודשים האחרונים בשלטי חוצות ברחובות העיר ואפילו בחוברת מהודרת ועבת כרס שהופצה בבתי התושבים. בקמפיין מציגה העירייה את תקציב שנת 2019 בכמה וכמה תחומים.

שלמה סויסה באולם בית המשפט

העותר שלמה סויסה

מה שחורה לסויסה הוא ציון שמוש של גלאם בכל פרסום מעין זה. "המילים 'לשירותך' ו'תומר גלאם', מודגשות בצבע צהוב וזאת בדרך מתוחכמת שמהווה תעמולה סמויה הפועלת על תת המודע של התושבים, ומהווה תעמולה אסורה לכל דבר ועניין", נכתב בעתירה.

עו"ד תמר קידר. צילום: יוגב חגג

"מאבק חשוב". עו"ד תמר קידר. צילום: יוגב חג'ג'

עו"ד להב סבן מהלשכה המשפטית של העירייה הגיב למכתב ודחה את הטענות. "מדובר בשילוט אינפורמטיבי, אשר מבקש להביא לידיעת הציבור את פעולותיה של הרשות וזאת לאחר תקופת הבחירות כשיום הבחירות הבא, אינו נחזה בעתיד הקרוב" עוד הוסיף עו"ד סבן "עיריית אשקלון פועלת למען תושביה והיא צריכה לדווח על פעולות אלה לתושבים. לשם כך צריך ומתבקש לידע את התושבים על פעולות שבוצעו בהצלחה או שעתידות להתבצע".


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2FDL1Xr


השופט אליהו ביתן המכהן כיו"ר ועדת הבחירות האזורית דחה את דברי העירייה ונימק זאת כך: "ההנחה הכללית הינה שראש רשות מכהן מעונין לשוב ולהיבחר בבחירות הבאות ושמטבע הדברים יש לו ענין לפעול במהלך תקופת כהונתו באופן שישפיע על התושבים לשוב ולבחור בו".

השופט אליהו ביתן. צילום: אתר בתי המשפט

מתח ביקורת. השופט אליהו ביתן. צילום: אתר בתי המשפט

עוד כתב השופט ביתן כי "קשה לומר ששלטי החוצות מציגים תוכן אינפורמטיבי חיוני לציבור, שכן למעשה אין בהם תוכן של ממש. לא מצוין בהם מהו היקף התקציב שנקבע לכל תחום, או האם קיים גידול בתקציב המיועד לאותו תחום ביחס לתקציב הקודם שלו, או כל פרט אינפורמטיבי אחר. מנגד, אין לומר שהשלטים חסרי כל
הקשר אינפורמטיבי, שכן ניתן לראות בהם הצגת מידע לפיו התקציב נועד לקדם תחומים שונים, לטובת כלל הציבור – הגם שאמירה זו היא טריוויאלית ואין בה כל רבותא. ואילו השלט בדבר סלילת הכביש, מציג מידע לציבור בדבר העבודות והסלילה המתבצעות בכביש"

לעניין הזמן הרב שאנו נמצאים מהבחירות, כתב השופט כי אמנם אין פה פגיעה מידית במועמדים אחרים, "אולם, מיתוג של פלוני בתודעה הציבורית כמועמד ראוי לבחירות הבאות אורך זמן, ומי שיכול לפעול בכיוון זה מוקדם ככל האפשר קונה לעצמו יתרון בבוא העת, והתפיסה לפיה הפעילות לקראת הבחירות הבאות מתחילה כבר ביום שלאחר הבחירות הקודמות, שרירה וקיימת, כך שריחוק הזמן מהבחירות איננו שולל את הצורך בשמירה על עקרון השוויון בין המועמדים הפוטנציאלים… הצפת העיר בשלטים מטעם העיריה עליהם מתנוסס שמו של ראש העיריה, מעוררת אי נוחות רבה, וכדברי כב' השופט רובינשטיין, מתאימה למשטרים אחרים. אין בכך כל צורך ציבורי וככלל יש להימנע מכך".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




לבסוף קבע השופט כי השלטים הנושאים את שמו של גלאם יוסרו ומעתה העירייה לא תציין את שמו או תמונתו של ראש העירייה בפרסומים מטעמה.

כמו כן קבע כי גלאם והעירייה ישלמו לסויסה הוצאות משפט בגובה 10 אלף ש"ח.

"זהו מאבק חשוב למען טוהר המידות", מסרה עו"ד קידר. "זוהי אמירה תקדימית ופסיקה שמעגנת שכל ישר והבטחה על משאבי הציבור".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "קיבלנו את פסק הדין ואנו למדים אותו. מכל מקום, בכוונת העירייה להגיש ערעור על כך, אליו יצטרף גם מרכז השלטון המקומי, שכן מדובר בעתירה תקדימית שיש לה השלכות ארציות".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר