הכבאים בכניסה לבניין. צילום: מיכאל מיכאלשווילי

סכנת חיים: גל שריפות ברחוב גדוד הפורצים

השריפות פורצות שוב ושוב ברחוב גדוד הפורצים בעיר. הדיירים מפנים אצבע מאשימה לחברת החשמל שביצעה עבודות בארונות החשמל השכונתיים, אבל נכון לעכשיו אין ביסוס לכך. בינתיים המשנה לראש העירייה משה אטיאס, שהוריו גרים סמוך למקום, כבר פנה בעניין לעמיגור ולחברת החשמל. מי יישא בעלויות והתיקונים?

פורסם בתאריך: 1.12.17 10:44

     

שוב ושוב עולים באש ארונות חשמל ברחוב גדוד הפורצים בשכונת שמשון. בשבוע שעבר פינו צוותי כיבוי אש מהבניין את דייריו מחשש לשאיפת עשן והתפשטות האש לדירות, ומהבניין חולצו שלוש נשים, שני גברים וילדה בת 10, כשהם סובלים משאיפת עשן. דיירי הבניין מפנים אצבע מאשימה לחברת החשמל אשר חידשה ארונות רבים בשכונה.

לדברי ארז שני, דובר חברת עמיגור, שלה שייכות מרבית הדירות בבניין, חוקר שריפות שנכח במקום טען בשיחה כי מקור השריפה הוא בארון של חברת החשמל, אך דוח כתוב טרם הומצא.

מה גורם לשריפות חוזרות ונשנות באותו רחוב? צילום: יוחנן מיכאלשווילי

ארונות החשמל מקומת הקרקע עד לקומה העליונה הרביעית, שמחוברים זה לזה בפיר, נשרפו כליל, והמשמעות היא שהדיירים ייאלצו להסתדר ללא חשמל במשך ימים ארוכים עד שהפרוצדורה לשיקום והרכבת ארונות חשמל חדשים תצא לפועל.

שני הוסיף, “עמיגור ביצעה בשנים האחרונות שיקום מערכות חשמל במספר מבנים שבניהולה ומבצעת עבודות גם בבתים נוספים בימים אלו. כל זאת בתיאום עם חברת החשמל. לאחר אירוע השריפות הוצעו לדיירי עמיגור חלופות למגורים, חלקם קיבלו זאת, וחלקם העדיפו פתרון אצל משפחותיהם”.

חבר המועצה משה אטיאס. צילום: דוד לוי

אטיאס מתערב

דבר זה אינו מספק את חבר המועצה והמשנה לראש העירייה משה אטיאס, והוא שלח מכתב חריף למנכ’’ל חברת החשמל עופר בלוך, ובו ציין כי שכונת שמשון היא מהשכונות הוותיקות בעיר, ומתגוררים בה תושבים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך שנאלצים להתמודד עם מקרי שריפות חוזרים ונשנים. עוד ציין כי גם חוקר השריפות מטעם חברת החשמל מאשר שחידוש ארונות החשמל הוא הגורם לבעיה.

במכתבו הדגיש אטיאס, “עשרות משפחות נותרות ללא חשמל בימי החורף הקרים, ורק בשל ביורוקרטיה והאשמות הדדיות בין חברת החשמל לחברת עמיגור לא מבוצעות העבודות להשבת הבתים לקדמותם”.

“זו סכנת חיים”

י’, דיירת בבניין, סיפרה ל"כאן דרום" כי למזלה המשפחה הייתה ערה בזמן הדליקה, והם מיהרו לצאת החוצה ובמזל לא נפגעו. “אם תפרוץ דליקה בזמן שאנחנו ישנים במיטות, אנחנו יכולים להילכד באש לפני שתגיע עזרה. אני לא רוצה לחשוב איזה אסון יכול לקרות פה. יש פה גם קשישים וגם ילדים שצריכים עזרה להתפנות”.

דייר נוסף מהבניין סיפר כי הוא עדיין המום מהשריפה. “ישבנו בערב בבית. זה קרה בשעה 20, זו שעה שכולם בבתים, בעיקר עכשיו כשחורף. דאגתי למשפחה שלי וגם לשכנים, שיש להם ילדה קטנה. יש פה הרבה מדרגות, אנשים בלחץ. אני עדיין לא יודע מה נעשה. הלכנו לגור בינתיים אצל ההורים, אבל מישהו צריך למצוא פתרון למצב הזה, זו סכנת חיים”.

אטיאס ביקש ממנכ”ל חברת החשמל להנחות את העובדים לבצע את התיקון לאלתר, במקביל להליך לבחינת הגורם שעליו לשאת באחריות. בנוסף, אטיאס ביקש במכתבו לערוך בדיקה מקיפה ויסודית של לוחות וארונות החשמל בשכונה כדי לצמצם לכדי מינימום הישנות של מקרי שריפות בעתיד.

עמיגור תטפל בדירות שבניהולה

כאמור, זו היא אחת מכמה דליקות בשכונה, וגם בחודש ספטמבר בשנה שעברה פרצו שריפות דומות בבניינים סמוכים ברחוב גדוד הפורצים.

מלשכת מנכ’’ל עמיגור נמסר בתגובה כי חברת עמיגור תטפל בכל ארונות החשמל בדירות שבניהולה, ובדיקת האחריות והכיסוי הכספי תיבדק אחר כך. דבר זה צריך להדאיג את הדיירים בבניין שאינם שייכים לעמיגור ועלולים למצוא את עצמם נושאים בתשלום התיקונים.

מאוחר יותר סיכם אטיאס עם חברת החשמל כי היא תהיה זו שתישא באחריות כלפי כל אותם התושבים שאינם שייכים להסדר הקיים עם חברת עמיגור. תושבים אשר יש להם משכנתא על הדירה יצטרכו לפתוח בהליך תביעת הביטוח של המשכנתא, ואילו תושבים המתגוררים בבניין, ויוכיחו כי ידם אינה משגת, תישא חברת החשמל בהוצאות התיקונים. כך או כך, על לוחות החשמל החדשים יצטרכו הדיירים לשלם בעצמם.

אטיאס, המצוי בקשר בד בבד עם מנכ”ל חברת עמיגור ומנכ”ל חברת החשמל, כינס השבוע ישיבה דחופה שבה נכחו ראש העירייה בפועל תומר גלאם, מנהל אזור אשקלון בחברת חשמל אבי אהרוני, מנהל עמיגור באשקלון יובל אבוטבול, חוקר שריפות של כיבוי אש שוהם דורון, קצין מבצעים של כיבוי אש שלום מכלוף והקב״ט יהונתן עוברני. אטיאס ביקש לערוך בדיקה מקיפה ורחבה בכל השכונה ולבדוק את ארונות החשמל, גם אם נעשו בה חידושים ותיקונים. הוריו של אטיאס, המתגוררים בבניין, יודעים לספר כי למעשה החלו הדליקות לאחר החידושים שנערכו במקום, וקודם לכן ובמשך 50 שנה לא היו דליקות. את הדברים האלה העלה אטיאס גם בעמוד הפייסבוק שלו ובמקביל הוחלט לפרסם בימים הקרובים סרטוני הסברה וחומרי פרסום בשכונות הוותיקות, שבהן מערכות החשמל פועלות בשיטה הישנה, איך להתנהל כדי להימנע ממקרים כאלה בעתיד.

העירייה: “מעניקים ליווי צמוד”

תגובת עיריית אשקלון: “עם קבלת הדיווח אודות השריפות שפרצו ברחוב המדובר יצא צוות של אגף הרווחה והשירותים החברתיים על מנת לבחון את הסיוע הנדרש במקרים מסוג זה ולהעניק לתושבים במקום ליווי צמוד למיצוי זכויותיהם, כולל ביקורים מבית לבית ובדיקת חלופות אכלוס לאותן משפחות שביתם נפגע. דיירי חברת עמיגור זכאים לדיור חלופי, ואכן כך נעשה. בעלי בתים ברכישה או בשכירות מתנהלים באופן ישיר מול חברות הביטוח, ובמקרים חריגים בהם אין כל מענה, כמו בקרב אזרחים ותיקים, הוצע להם מענה בבית אבות במימון העירייה עד סיום השיפוץ והחזרת החשמל. בנוסף, קיים ראש העירייה בפועל תומר גלאם פגישת עבודה בנושא עם המשנה לראש העירייה משה אטיאס וגורמי המקצוע בעירייה והנחה אותם להיכנס לעובי הקורה בתחום ולבחון כיצד ניתן למנוע את מקרה השריפה הבא. כמו כן, יתבצע מיפוי לארונות החשמל ופירי המעליות בבניינים באזור הכוללים מערכת דומה לזו שנשרפה בשיתוף חברת החשמל”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר