בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין
בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

"יש לחצים לאשר תכניות בניגוד לנהלים": מה קורה במינהל ההנדסה?

את המשפט שבכותרת הזה טענה מנהלת מחלקה שעובדת 30 שנה במינהל ההנדסה בתצהיר שהגישה לבית המשפט. גורמים שנמצאים שם כיום וכאלה שעזבו מספרים על תחושה של עריפת ראשים, "כל אחד חושב שהוא הבא בתור", אומר גורם המקורב למינהל. בעירייה מסבירים זאת כרה-ארגון שנועד לרענן את השורות

פורסם בתאריך: 31.1.20 12:42

     

ביום ראשון הקרוב ייפתח תפקיד חדש בעירייה: מנהלת מחלקת מידע תכנוני. את התפקיד הזה תאייש אחת מעובדות המינהל הוותיקות ביותר עדנה בוסקילה. מאחורי יצירת התפקיד הזה עמדה מתיחות רבה שנוצרה בין מהנדסת העיר ויקטוריה ברנגל לבין בוסקילה, שכיהנה בתפקיד מנהלת מחלקת תב"ע (תכנית בניין עיר).

בוסקילה עובדת כבר 30 שנה בעיריית אשקלון, כולן במינהל הנדסה. היא החלה את דרכה כבודקת תכניות, לאחר מכן הייתה מנהלת מדור מידע ומעקב תכניות ועד סוף השבוע הנוכחי כמנהלת מחלקת תב"ע. לפני שבועות מספר היא נדרשה לזוז לתפקיד אחר, ולטענתה הוצע לה תפקיד של בודקת תכניות, התפקיד שביצעה לפני 30 שנה. היא סירבה ואז נשלחה הודעה לזמן אותה לשימוע לפני פיטורים.

ויקטוריה ברנגל. מהנדסת העיר

"לחצים". ויקטוריה ברנגל. מהנדסת העיר

"לעגל פינות"

בעקבות זאת הגישה בוסקילה בקשה לבית הדין האזורי לעבודה, כדי למנוע את פיטוריה ושם היא גוללה את שעבר עליה. על פי הבקשה, שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד גדי גור, הופעלו עליה "שלל לחצים", הן על ידי המנכ"לית אירית נתן והן על ידי מהנדסת העיר ויקטוריה ברנגל, כדי שתעזוב את תפקידה וכדי שהיא ואדריכל העיר אריק ברששת יאשרו תכניות המוגשות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה "ובתוך כך לפסוח על נהלי עבודה ועל תנאי סף והכול בשל גירעון הקיים בעירייה – ממש כך. יאמר מיד, בעקבות אותם לחצים ודרישות לאשר תכניות בניגוד לנהלים ולתנאי הסף ובשל העובדה שאדריכל העיר לא הסכים לעבוד בניגוד לנהלים הקיימים הוא פוטר ויסיים את תפקידו", נכתב.

עוד נכתב כי באחד הימים מנכ"לית העירייה הטיחה בה דברים על עיכוב תכניות ורמזה לה "שאולי היא צריכה ‘לעגל פינות’ – ממש כך", נכתב.

מנכ"לית העירייה, אירית נתן

"לעגל פינות". מנכ"לית העירייה, אירית נתן

התכנית הבעייתית

בבקשה אף הובאה דוגמה לאחת הבקשות "תכנית נווה ים", אחת התכניות הידועות במינהל ההנדסה, תכנית להקמת מגדלי דירות בשכונה הסמוכה לבית החולים ברזילי ושכבר נדחתה פעמים מספר בוועדה המחוזית. לדברי בוסקילה, "מהנדסת העיר לחצה לרשום התכנית לוועדה המקומית בישיבתה הקרובה למרות שלא הושלמו תנאי הסף המחויבים על ידי החוק והנהלים. המהנדסת רשמה בעצמה את שיבוץ התכנית לוועדה המקומית בניגוד לנהלים ומבלי ליידע את אדריכל העיר ואת המבקשת (בוסקילה), שהיא הממונה על שיבוץ תכניות תב"ע לוועדה המקומית".

בוסקילה סיפרה כי היא מחקה את התכנית מסדר היום לאחר התייעצות עם ברששת, אך התכנית שובצה שוב על ידי המהנדסת ובישיבת ההכנה לוועדה היא ירדה מסדר היום מאחר שלא עמדה בתנאי הסף.

"אווירה עכורה". עובדי מינהל ההנדסה

בוסקילה סיפרה כי לאחר האירוע דרשה ברנגל לקיים בירור בנושא מול ועדה לעניני עובדים – "בלשון העם להיפטר מהמבקשת (בוסקילה), וכל זאת בשל אי מילוי דרישת המהנדסת לעבוד בניגוד לנהלים", נכתב.

בוסקילה פנתה כאמור לבית המשפט וטענה כי יש כוונה לפטר אותה וביקשה להוציא צו. בית המשפט דחה את הבקשה מהסיבה הפשוטה: שלא התקיים עדיין שימוע.

"עדנה היא מספר 1"

בסופו של דבר הצליחו להזיז את בוסקילה מתפקידה, "פתחו לה תפקיד חדש", אומר גורם בסביבתה. מדובר בתפקיד של מנהלת מחלקת מידע תכנוני.

"לא היו צריכים להזיז אותה, היא נכס למינהל הנדסה", אומר הגורם ומוסיף כי אותה תכנית נווה ים היא כנראה גם הסיבה "לפיטורים של אריק ברששת, בגלל שהוא עומד בדרך של התכנית הזאת. רוצים לתקוע מגדלים באמצע המקום".

"מי שבקי בבדיקת תב"ע זאת עדנה, היא מספר אחת", אומר גורם המקורב למינהל, "כל האחרים הם תלמידים שלה. עכשיו אריק גם יוצא, אז מי נשאר שם? כוח מקצועי לא נשאר שם".

אריק ברששת, אדריכל העיר

אריק ברששת, אדריכל העיר

כזכור, אדריכל העיר אריק ברששת ומנהל אגף רישוי ופיקוח על הבנייה פרדי אברג’ל מסיימים את תפקידם בעירייה. אברג’ל סיים השבוע, ברששת יסיים בחודש הבא. "יש אווירה של חשש במינהל, את עדנה הזיזו ואת שני אלה (אריק ופרדי) הוציאו ומדברים על עוד מישהי שרוצים להוציא, והמהנדסת לא מקצועית בכלל. תראה, יצא מכרז לתפקיד של פרדי, אבל לתפקיד של אריק עוד לא יצא, מה מתכוונים לעשות שם?" תהה הגורם המקורב למינהל.

למה המהנדסת לא מקצועית?

"למשל בעיר היין היו צריכים להוציא תכניות לתשתיות ולניקוז, כל מגרש עם הגובה המדויק שלו ורק אחרי זה להוציא היתרים. אבל המתכננים מטעם המינהל והחברה הכלכלית התעכבו, אז במקום לזרז וללחוץ עליהם להוציא את התכניות החליטו להוציא היתרים ככה. זה לא עובד ככה. ואף פעם לא עבדו ככה בחוסר מקצועיות במינהל".

איפה המתכננים? עיר היין. צילום רחפן: אור דלקיאן

הוא אומר כי התחושה במינהל היא שכל אחד חושב מתי יגיע תורו לעריפת הראשים, "רואים את עדנה בשר מבשרם, וכולם יודעים שהיא מקצועית. מילא היו יודעים שמדובר שמישהו לא מקצועי ומזיזים אותו, זה לא מפריע. אבל כשאתה רואה מישהו מקצועי שמוציאים, אז מיד כל אחד חושב שם: ‘אם אותה העיפו, אז גם אותי יעיפו’. זאת אווירה של חשש ופחד. כולם יודעים שמבחינה מקצועית אריק תותח".



"היטלים במיליארד שקל"

חשוב לציין שאריק ברששת נושא בשני כובעים, גם אדריכל העיר וגם מנהל אגף התכנון, לצד מנהל אגף רישוי ומנהל מחלקת תב"ע מדובר בארבע פונקציות מרכזיות במינהל. אז מה עושים מהלכים כאלה למינהל ההנדסה? "גם אם אתה רוצה לפטר את האדריכל ואת מנהל אגף רישוי, למה בבת אחת? תפטר את הראשון, תבחר מישהו במקומו ואחרי שנה תפטר את השני", אומר גורם במינהל ההנדסה, "המצב הזה גורם לאווירה עכורה. אגף התכנון, למשל, הוא אגף לא גדול שעשו בו המון עבודה בשנים האחרונות, והיום רואים את ההתחלה של עבודות של עיר היין, עיר ימים ואגמים מזרח. עשו המון עבודה. זאת עבודה של צוות, ומה שעושים עכשיו זאת טעות, אני מקווה שהפיטורים האלה לא יתקעו כלום, כי יש דברים שמונחים על השולחן מבחינה עירונית, כמו רצועת החוף שזאת רצועה של 4 קילומטר שתשנה את העיר. רק מהיטלים היא צפויה להכניס מיליארד שקל. אז מה עושים? ביקשו מאריק להמשיך ולייעץ ולהוביל את התכנית. אז למה פיטרו אותו?".

פרדי אברג'ל

פרדי אברג'ל

גורם המקורב למינהל מספר על שיחה שקיים עם יזם, והיא משקפת לדבריו, את מה שקורה במינהל, "העסק לא עובד. פגשתי יזם לפני שבועיים-שלושה, אחד שהקשרים שלו עם ראש העיר בסדר גמור. הוא אומר, ‘אנחנו מקיימים ישיבה, לא יוצא פרוטוקול, אין משימות ושום דבר לא מתגשם ממה שקבענו’. אין ניהול, אין כלום".

אז מה פיטורים כאלה גורמים לגוף כמו מינהל ההנדסה?

"גם ככה העבודה לא דופקת, אין ניהול בכל העירייה. חצי מהמשרדים ריקים. יש, למשל, הרבה דברים שהם חוצים אגפים. יש דברים שקשורים לשניהם, גם לאריק וגם לפרדי, ומישהו צריך לסנכרן את הדברים האלה ואין. אתה יודע, בהתחלה אמרו לפרדי שזה בגלל שיש עיכובים בהיתרים. אז הוא אמר להם שיש היום תוכנה שנקראת ‘רישוי זמין’, ושם יש מונה דופק שנכנס לפעולה ברגע שמגישים, אז הוא אמר להם לבוא ולבדוק איפה יש עיכובים. אף אחד לא בא. זה נראה שהם שמו את החץ, ואז ציירו את המטרה. לוחצים עליהם מלמעלה. מי לוחץ? אני מאמין שיזמים כאלה ואחרים שיש להם קשרים ומקורבים".

תגובה: "במינהל התגלו חסמים"

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "עיריית אשקלון פועלת לשיפור מתמיד של תהליכי העבודה בקרב כלל האגפים והעובדים על מנת להגיע לסטנדרטים הגבוהים והראויים ביותר בשירות לתושבים וליזמים כאחד. במינהל ההנדסה, התגלו חסמים, שאינם נובעים ממילוי אחר הוראות הדין, ויצרו עיכובים מיותרים בקידום תוכניות רבות, ללא שום הצדקה חוקית. כל טענה אחרת אין לה בסיס או אחיזה במציאות. העירייה תמשיך לעשות את כל הנדרש, על פי החוק, על מנת לוודא את איכות ויעילות המענים הניתנים על ידה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר