תומר גלאם וליאב משה

אני והנוער: ראש העירייה בריאיון חגיגי ליו"ר מועצת הנוער העירונית

יו"ר מועצת הנוער באשקלון ליאב משה ישב לריאיון עם ראש העירייה תומר גלאם לקראת החג ושוחח איתו על הנושאים שחשובים לנוער וגם על הסיבה שבגללה כבר תשע שנים שגלאם הוא הממונה על תחום הנוער במועצה

פורסם בתאריך: 29.9.19 10:20

     

אני ליאב משה, תלמיד כיתה י"א מבית הספר מקיף ה’ דרכא. אני נכנסתי למועצת הנוער בכיתה ח’ ועברתי במועצה תהליך של שינוי והתפתחות אישית. בשנה שעברה הייתי בתפקיד סגן היושב ראש והשנה התקדמתי לתפקיד יושב הראש.

מאז ומתמיד הייתה לנו אוזן קשבת לפנות אליה מצד דפנה עמירה ביטון, המנחה שלנו, וגם מצד ראש העירייה תומר גלאם. מאז שאני מכהן בתפקידים, במועצה תמיד היה לנו איפה להציג את תכניות המועצה ומקום לפנות אליו. מההיכרות שיש לי עם ראש העיר אני יודע שתומר אוהב את הנוער ותמיד רוצה לעזור לו ולמועצה ותמיד הוא שם בשבילנו.

תומר גלאם וליאב משה

ההיכרות הראשונה שהייתה לי עם תומר הייתה במליאת פתיחה של מועצת הנוער לפני שלוש שנים – עוד לפני שתומר התמנה לתפקיד ראש העיר והחזיק בתיק הנוער בעירייה. כבר אז התרשמתי מאוד שלתומר אכפת מהנוער בעיר ושהוא יעשה הכול למענו.

"קודם כול ברכות על היבחרך כיו"ר מועצת הנוער", פתח גלאם, "מדובר בתפקיד מאתגר, ואין לי ספק שתבצע אותו על הצד הטוב ביותר. יש לך סגנים ודובר, ויש לך כל מה שצריך להצליח, ויש לך ניסיון. אתה צמחת שם מלמטה, ואין לי ספק שתצליח".

"התרגשתי מהפעילויות של הנוער"

אדוני ראש העיר, אתה מחזיק את תיק הנוער כבר תשע שנים. למה בחרת לקחת את התיק הזה?
"כשלקחתי את תיק הנוער, הייתי בן 33, אחד מחברי המועצה הצעירים. וכשהגעתי, נכנסתי תוך כדי תנועה. אמרתי שאני רוצה את נושא הנוער. כבר אז הנוער שלנו היה דעתן וידע להציג את הדברים ולדבר עליהם מול ראש העיר. משם התחלתי והכרתי את מועצת הנוער, אז הכרתי אותם והתרגשתי מהפעילויות, ראיתי את המעורבות של הנערות והנערים במה שקורה בקהילה. הם לא היו באים ומבקשים רק על עצמם, אלא מבקשים עבור בתי ספר ושואלים מה קורה במסגרות של בתי אבות, וכל פעם העלו רעיון, והיה שיח במועצה והיינו דנים בזה ומקבלים החלטות. אני הייתי הקשר בינם לבין הרשות, ועם השנים מאוד נקשרתי לתהליך שהם עוברים ולתהליך הבחירות שהם מקיימים. תוך כדי נסעתי לערים אחרות לראות איך זה מתנהל שם, נסעתי לאילת ולבאר שבע עם יעקב אטיאס ואיזו מויסה לראות איך משפרים את השירות המשמעותי בצה"ל ואת הגיוס בכלל, כי היו פערים בינינו לבין ערים אחרות. ולקחנו כל נושא וטיפלנו בו וראינו איך הגרף עולה משנה לשנה ואיך אנחנו מצליחים להגיע להישגים ברמה הארצית. לקטוף בפעם השנייה את הפרס הארצי של נוער מתנדב זה משהו שמעורר השראה ורצון של כל ראש עיר שיהיה לו נוער כזה איכותי וטוב".

תומר גלאם וליאב משה

אין ספק שהנוער מכיר ומעריך אותך. איך תמשיך לחזק את הקשר איתנו, עם הנוער?
"הקשר בא לידי ביטוי בצורה ניכרת. שאלת קודם למה אני כל כך הרבה שנים בתיק הנוער, אז זאת הסיבה: להיות קשוב ולהיות קשור אליכם, להיות בפעילויות ולשמוע מקרוב מה זה באמת, מה הצרכים ובמה אפשר להביא לידי ביטוי ולשפר ואיך אתם רואים את העיר ומה דברים החשובים שיגרמו לכם להישאר בעיר. יש פה הגירה חיובית בעיר אשקלון מערים במרכז ומהעיר הסמוכה אשדוד. כיף לראות את זה, כיף לראות שבאים מבחוץ, אבל בגלל כל המסה הזאת שמגיעה אנחנו צריכים לבנות את העיר בצורה הנכונה. זה בא לידי ביטוי בשיח שמתקיים בפרויקטים שמבצעים בשיתוף פעולה, זה קשר שנבנה כבר תשע שנים. הנוער באשקלון מקבל פרסים, וזה טוב, אבל הערכיות שיש לבני הנוער והדרך שבה אני מתווה להם לאן ללכת מבחינה ערכית, נכון שזה טוב מצוינות, אבל ההתנדבות בקהילה. אני רואה בשעת חירום שהחיילים הראשונים שבאים ומתייצבים לעזור לרשות המקומית לפני כולם הם בני הנוער. הנוער שלנו הוא נוער איכותי, ערכי וגם נוער מצטיין בתחום הפדגוגי ובתחומי הספורט".

"מאתגר את עצמי כל בוקר"

איך אתה כראש עיר רואה את הנוער עצמו ומה ההשקפה שלך לגביו?
"בהתחלה, כשנכנסתי לתפקיד, הייתה סטיגמה על הנוער ועל הנוער של היום איך הם המתנהגים ואיך הם מדברים. היה לי קשה להכיל את זה. הייתי נפגע ומרגיש סוג של כישלון בזה שאולי אנחנו לא מנתבים את הנוער בדרך הנכונה. היום זה השתנה, היום לצערי יש דברים שהקידמה הביאה, כמו זה שהנוער פחות יוצא החוצה ויותר שקוע במסכים. אבל הבנתי שאם נחזק את המועצה ואת שיתופי הפעולה במסגרת הבית-ספרית, אז הנוער שלנו יישאר נוער איכותי. זה לא היה קל, זה היה מאוד מאתגר עבורי פתאום לבוא ולמצוא את עצמי מסביר לנוער על דברים שלא קורצים להם. אז כן, להביא אותם ולהגיע ללבבות שלהם ולשכנע אותם שיש חשיבות בזה שהם יהיו מעורבים. זה לא רק לבוא ולעזור בגמ"ח או בשעת לחימה, זה לראות את השונה ואת האחר ולסייע. קח לדוגמה את 'כנפיים של קרמבו' שזאת אותה פעילות למען ילדים עם צרכים מיוחדים. אנחנו רואים איך הנערים מתגייסים לטובת אותם ילדים ובאים לכל ההפעלות שלהם והחוגים, והם עושים את זה באהבה. זה לא קורה בכל עיר. כל אחד משוויץ בדברים הטובים שיש לו בעיר, אני משוויץ בבני הנוער שלנו, וברוך השם התברכנו בבני נוער טובים. תמיד יהיה את המקרה של ההוא שעשה ונדליזם, ואז אומרים: ‘כל בני הנוער לא טובים’. אז לא, יש לנו נוער טוב, איכותי וערכי, ומשם צריך לדעת איך לשמר את זה כמה שניתן".

תומר גלאם וליאב משה

רואים שהעיר בתנופה בכל המישורים, במישור החברתי ובמישור החינוך. היכן אתה רואה את עיר בעוד חמש שנים מהיום?
"בקצב שאנחנו עובדים בו היום אני רואה את העיר מתקדמת מאוד בכל התחומים. הן בתחום התשתיות, הן בתחום החינוך, הן בתחומים שבאים לידי ביטוי ברווחה, בתחום התעסוקה. אני נלחם, באמת נלחם, כדי להביא לפה מפעלים איכותיים, כדי להגדיל את ההיצע ולהכניס לפה את ההייטק, הלואו טק, כי זה דבר שהוא מאוד חשוב עבורי. אז בעוד חמש שנים? עם הקצב הזה, והקב"ה ייתן לי בריאות וכוח להמשיך בקצב הזה, אני חושב שאשקלון תהיה בין הערים המובילות, אם לא המובילה, במדינת ישראל. לא רק בהגירה חיובית, אלא גם במתן השירות טוב לתושבים. יש דברים שצריך לשפר, ולצערי דברים מתנהלים בצורה שלא צריכים להתנהל בה. בזבוז כספים מטורף, בלי חשיבה, והיום אני בא וצריך לקבל את ההחלטות הקשות. ובמידה שאני רוצה לשמור על העיר שאני כל כך אוהב, אני צריך לקבל החלטות קשות ומהותיות בכדי שנוכל לשמור על רמת איכות החיים וניקיון. ולמרות שיש שיפור ניכר, זה עוד לא מה שאני רוצה ועוד לא מה שאני מייחל לעיר. אני קם כל בוקר ומאתגר את עצמי כל בוקר מחדש, איך אני משפר את התנאים הסביבתיים, איך אני משפר את מקומות העבודה, איך אני משפר בתחום החינוך. איך אפשר לשפר ברווחה, וברווחה זה לא רק כיצד לתת, אלא להעניק כלים לאותם אנשים כדי שיצאו מהמעגל שהם נמצאים בו בכוחות עצמם. אנחנו עושים את זה ובצנעה, אבל למרות זאת יש פערים מאוד גדולים".

"להביא זמרים זה קל"

בנקודה הזאת עברנו לדבר על התדמית של העיר אשקלון. "אתה יודע, כשקיימנו את פסטיבל פיסול בחול אז אמרו לי, ‘למה חול? תביא זמרים’", מספר גלאם, "וכן, זמרים זה קל. אבל אם אתה לוקח משהו שהוא מיוחד והוא ייחודי לעיר ואתה יוצר סוג של פסטיבל – זה אמיץ. לא האמנתי שנגיע ל-170 אלף מבקרים, זה כמות שהיא מטורפת, וכל התושבים שהגיעו מבחוץ, מבאר שבע, משדרות והמרכז, נדהמו לגלות כמה שהעיר שלנו יפה ואיכותית.

פסטיבל אשקלון הבינלאומי לפיסול בחול. צילום: שלמה בן אל ויונה אלמוג

אנשים לא מספיק מכירים את העיר אשקלון. אני מתראיין בתקשורת הארצית, ואני לא רוצה להתראיין רק בנושאי ביטחון, אלא גם בדברים טובים אחרים. למשל לימודי אנגלית מגן חובה, זה דבר חסר תקדים. אני רואה בעצמי מה אני בתור ילד היה חסר לי ומה הייתי רוצה מאוד שיהיה לי ומה הייתי רוצה עבור העיר שלי. אני רוצה להביא את העיר למקום שבו ניגע בכולם. יש סיסמאות וזה נחמד, אבל במבחן התוצאה אנחנו חייבים לתת שירות לטוב לכל המגזרים, כדי שהעיר תוביל בתחום החינוך. התחום הזה קרוב מאוד ללבי, ואנחנו משקיעים המון משאבים. אני מבקר הרבה בבתי הספר, ומאז נחשפתי לפערים הפיזיים הגדולים בין המבנים, וזה הפתיע מאוד, והיום אני צריך להשלים את כולם. אבל כולם רוצים הכול כאן ועכשיו, ואני מבין אותם, כי בא ראש עיר והם מצפים שהכול ישתנה מהר. בעזרת השם נעשה הכול יחד עם חברי ההנהלה, ואני מקווה שמהר מאוד תקום פה ממשלה, כי המצב הזה מעכב בצורה מהותית פרויקטים של הרשות".

יש לך בשורה לתושבים לקראת השנה החדשה?
"כן, לא בדיבורים. לא דיבורים, אלא מעשים: המבנה הרב תכליתי שכל כך דיברנו עליו ייחנך בינואר 2020. המחלף של היציאה הצפונית מהעיר ייחנך בין מאי ליוני 2020, וזה ייתן מענה לתושבי צפון העיר. אנחנו רואים את העיר גדלה ומתפתחת, יש בשורות ששמענו עליהן, כמו לימודי אנגלית בגני הילדים, פרויקטים של תחבורה, הסדרת כל נתיבי התחבורה, השכונות הוותיקות, מדיניות של ההתחדשות העירונית. הצלחנו לקדם מול הממשלה את רחוב אהוד ורחוב בנימין בשכונת גבעת ציון, אחת השכונות הוותיקות. יש פערים, אבל אנחנו מתקדמים, ואני מאמין שבכל שנה נסגור עוד פערים, ואני מקווה שהקב"ה ייתן לי את הכוח להמשיך באותו הדרייב כדי לקדם את אותם פרויקטים עבור העיר אשקלון".

הדמיה של המבנה הרב תכליתי שיפתח בקרוב בשכונת נווה הדרים

הגורל של דרום עולה

בשלב הזה ראש העירייה שאל אותי שאלה:
ליאב, הנה נבחרת. מה השינוי שאתה מביא איתך ובאיזה נושא תעסוק השנה?
"הכיוון שלנו הוא לחזק את הקשר של מועצות התלמידים עם המועצה העירונית. לחזק את השם של המועצה. יש הרבה שלא יודעים על המועצה ולא יודעים מה זה מועצת הנוער, שזה הגוף המייצג. וזה המקום שאנחנו רוצים לשנות".

לפני הריאיון סיפרתי שאני מתכוון לראיין את ראש העירייה, ואז עלתה שאלה בנושא שמעניין את הנוער:
לגבי פסטיבל דרום עולה, האם הוא יתקיים השנה?
"הוא לא יתקיים מאחר שאנחנו עושים מהפכה באירועים והולכים על קונספט שונה, יותר תוכן, יותר איכות ויותר אירועים שימצבו את אשקלון כמוקד משיכה תיירותי, כפי שעשינו בפסטיבל אשקלון הבינלאומי לפיסול בחול, אליו הגיעו מאות אלפי אנשים מהארץ ומחוצה לה, והוא קיבל סיקור רחב, הן בתקשורת הארצית והן בתקשורת הבינלאומית, והיום יש שיח אחר על אשקלון, חיובי יותר.

אייל גולן משה פרץ. דרום עולה 2018. צילום: אדי ישראל

אייל גולן משה פרץ. צילום: אדי ישראל

בחול המועד סוכות יתקיים פסטיבל הקרון באשקלון, שכולל עשרות הצגות תיאטרון ברמה הגבוהה ביותר במרכזים הקהילתיים בעיר בעלות של 10 שקלים בלבד להצגה. המרכזים הקהילתיים ילבשו חג במהלך יומיים ויציעו לתושבים חוויה תרבותית שטרם נראתה כאן בעיר. תהיה גם פעילות לכל המשפחה בחצר הסרקופגים שבה ילדים יוכלו להיות ארכיאולוגים ליום אחד, ואנחנו מקיימים את אירוע התזונה והבריאות הגדול בישראל כאן באשקלון".

שתהיה שנה טובה לנוער ולכל תושבי אשקלון.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר