מאילי אפק. צילום: נורית כראדי
מאילי אפק. צילום: נורית כראדי

מנהלת החשבונות שהפכה לקונדיטורית משובחת: הסיפור של מאילי אפק מאשקלון

בניגוד למה שחושבים, היא לא צרפתיה, היא בכלל נולדה בקובה ולא טעמה קינוחים עד גיל 12, אבל עכשיו היא מביאה את פריז לאשקלון עם קונדיטוריית בוטיק במרינה מול. מאילי אפק (מאילי'ס) מספרת איך החליפה את המשרד האפרורי בעיריית אשקלון במטבח המתוק, מסבירה למה היא כבר לא תלך לאודישנים לריאליטי ומה הסוד לקינוח המושחת

פורסם בתאריך: 19.5.23 09:46

     

היא הרשימה את קרין גורן באודישנים לתכניות 'בייק אוף', והפתיעה אותה שוב באודישנים ל'קינוח המושלם' (למרות שלא נכנסה לנבחרת). הקינוחים שלה נכנסו לרשימת 30 בתי הקינוחים המרשימים והמושחתים ביותר בישראל, והם ממש מתחת לאף שלכם – פה במרינה באשקלון. מאילי אפק, שעד גיל 12 לא טעמה אף קינוח, כי בקובה – שם גדלה, הם היו מותרות, הצליחה להקים לעצמה קונדיטוריית בוטיק, שלא נופלת מהפטיסרי הכי נחשב בפריז. השבוע, בראיון ל'כאן דרום', היא סיפרה על ההחלטה להפוך לקונדיטורית, על החלום שהגשימה עם פתיחת 'מאיליס' במרינה, ועל מה היא מתכננת לעשות בהמשך. וזה לא יהיה ריאליטי. כי היא, עם אודישנים – סיימה.

מקובה לישראל

מאילי עלתה מקובה יחד עם משפחתה לארץ ישראל בשנת 1996, ללא מזוודה וללא כסף. בקובה הם חיו חיים מאתגרים, עם תנאי מחיה קשים. "מדובר במדינה קומוניסטית, מי שעשיר – עשיר, מי שלא עשיר – חסר כל אמצעים לחיות חיים טובים. היה מאוד קשה לחיות שם. לא היה כסף, וגם את הקצת שהיה לא היה מה לקנות איתו כי החנויות היו ריקות. נשים היו מדרדרות לזנות כי אחרת אין להן ממה להתפרנס", סיפרה.

"אני זוכרת שכשהייתי קטנה, הייתי מציצה מעבר לחלונות הראווה של הקונדיטוריות הטובות ברחובות של העשירים. הייתי מזילה ריר על עוגות קצפת ועוגות מעוצבות". והנה, היום היא בעלים של קונדיטוריה ממש כזאת. איך היא הגיעה לזה? היא בעצמה לא ידעה שהיא מסוגלת.

מאילי אפק ב'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

מאילי אפק ב'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

עבודה טובה ויציבה מול הגשמת חלום

עם השנים, לאחר שמאילי ובני משפחתה התאקלמו באשקלון, היא החלה ללמוד, ולימים הפכה למנהלת חשבונות בעיריית אשקלון. היא התחתנה עם איש צבא והביאה ילדים, ואז גם הגיעו ימי ההולדת שלהם. "תמיד היה לי חוש יצירתי. הייתי מציירת וגם מוכרת את הציורים שלי. אבל בעוגות – אף פעם זה לא היה משהו מיוחד, העוגות שהייתי מכינה לבית היו רגילות כמו בכל בית. עד שהבנות ביקשו שאכין להן עוגת יום הולדת. זכרתי שבגיל קטן אהבתי להסתכל על עוגות חתונה וממש היה לי 'פטיש' לזה ורציתי לנסות לעשות כזה, והצלחתי. המחמאות הגיעו מהר מאוד", היא מספרת.

'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

קינוחים של 'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

"כל עניין הזילופים ובצק הסוכר נכנסו לאופנה באותה תקופה. ובגלל שיש לי יד מעולה, הסתבר, התחלתי ללמד את עצמי לזלף ולפסל בבצק סוכר, ונהייתי מומחית. עם הזמן גם התחלתי ללמד אחרים שרצו גם לעשות כמוני, ומשם הדברים התגלגלו. עשיתי את זה תוך כדי שעבדתי בעירייה וכולם פרגנו. הבנתי שיש לי את הכישרון להכין עוגות יפות ולא רק טעימות, והחלטתי שאני רוצה ללמוד את הנושא לעומק".

אז הפכת ממנהלת חשבונות לאופה עוגות?
"תוך כדי העבודה בעירייה, התחלתי להיכנס עמוק יותר לתחום האפייה ולעומקם של מתכונים, ממש ניתחתי וחקרתי אותם. רציתי לחפש את השיטה הנכונה, ומה ההיגיון שעומד מאחוריה. עשיתי קורסים נקודתיים בכל מיני תחומי קונדיטוריה ולמדתי אצל אורן גירון וסטלה, פניתי ללמוד אצל הטופ שבטופ. נרשמתי לסדנאות מאסטרים שהגיעו מחו"ל ללמד בארץ, השקעתי המון כסף בלמידה של זה. עבדתי בעירייה עד 16:00 ומשם הייתי ממשיכה ללמוד או ללמד. נחשפתי לקהל רחב של אנשים, ואז, הרגשתי שאני לא יכולה יותר לשבת מאחורי כיסא, ושאני רוצה לפתוח עסק לעצמי". וכך, אחרי 11 שנים בעיריית אשקלון, מאילי פתחה קונדיטוריה. אבל לא רגילה. קונדיטוריית בוטיק.

'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

קינוחים של 'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

ממשרד אפרורי לקונדיטוריה מרהיבה

את קונדיטוריית הבוטיק הראשונה שלה פתחה מאילי בגלובוס סנטר מבקיעים, והקהל הרחב שעקב אחריה ברשתות, הגיע גם לשם. "אנשים באו ממושבים מהסביבה ולא רק מאשקלון, וההתחלה הייתה מאוד מוצלחת. הכירו אותי עוד מהתקופה שהייתי מלמדת זילוף והכנת עוגות, הייתי דמות מוכרת בעולם האפייה וזה הביא אליי לקוחות". אלא שהתזמון שהחליטה מאילי לצאת לעצמאות היה לא הכי טוב. ב-2019, כמה חודשים לאחר שפתחה מאילי את העסק החדש, הגיעה הקורונה ששינתה לה קצת את התכניות.

"סגרתי את העסק בסגרים, ובגלל שהייתי בעלת עסק חדשה, לא קיבלתי תמיכה או מענקים כמו בעלי עסק עם ותק. כשהחלו לפתוח את החנויות בין הסגרים, העסק שלי עבד על משלוחים. אנשים נשארו בבתים, לא נסעו לחופשות בחו"ל, אבל זה דווקא שיחק לטובתי. העסק שלי נתן מענה לצורך של אנשים בקינוחים, עוגות ימי הולדת, מארזים מתוקים לחגים, וזה הצליח".

מאילי אפק בפעולה. צילום: נורית כראדי

מאילי אפק בפעולה. צילום: נורית כראדי

כשהסתיימו הסגרים והעניינים החלו לחזור לשגרה, הקונדיטוריה של מאילי המשיכה לעבוד כרגיל, הלקוחות הגיעו והתענגו על קינוחי השוקולד והקצפת, על המאפים החמים, ואיך שלא – על העיצובים המדהימים. אבל מאילי רצתה יותר. "קינוחים גם היום נחשבים כמותרות. אנשים יזמינו או יקנו קינוח רק כי הם צריכים, הם לא ישקיעו בו כמו שהם מוכנים להשקיע על אוכל, אז החלטתי לעסוק גם באוכל. רציתי להגיש לאנשים ארוחת בוקר עם קפה טוב, וארוחת ערב עם יין משובח, כשבסופן – קינוח מושחת. היה לי ויז'ן למקום כזה שיכיל הכל, ויהיה מעוצב בהלימה עם הקינוחים המעוצבים שלי, וגם המיקום שלו צריך להיות הכי יפה שיש". סיפרה.

לפני כמה חודשים העתיקה מאילי את הקונדיטוריה שלה ממתחם גלובוס מבקיעים, ועברה למיקום שלדעתה הוא היפה ביותר בעיר: המרינה באשקלון. "הנוף והאווירה שם עושים את כל ההבדל".

כאן מוכרים יהלומים

הקינוחים של מאילי הפכו למבוקשים, כי כמו שאומרים, העין אוכלת קודם. הדגש שלה הוא על העיצוב שלהם, לפני הטעם. בכל זאת, הם צריכים לדגמן על ויטרינה מושקעת במסעדה חדשה שכולה בצבע זהב. "קונדיטוריה זו אמנות לכל דבר. אני יכולה ליצור במו ידי דברים שאני מעלה בדמיון, ומביאה אותם לידי ביטוי גם בנראות וגם בטעמים. זו יצירת אומנות", היא אומרת. "בשונה מקונדיטוריות תעשייתיות, כל קינוח שאני מגישה נאפה במקום, עם חומרי גלם איכותיים ותהליך הכנה מאפס. ואם קינוח לא נראה יפה, הוא לא יכנס לוויטרינה. הטעם יהיה מדהים, אבל העין אוכלת קודם. זו קונדיטוריית בוטיק והקינוחים הם מעל הסטנדרט ואני מקפידה בצורה יוצאת דופן על הקינוחים שאני מוכרת. את המילפה שלי למשל לא תמצאי בשום מקום אחר. זו עבודת יד ואנשים מחוץ לאשקלון באים במיוחד בשביל לטעום אותו".

מאיליס במרינה

על העיצוב של המסעדה החדשה השקיעה מאילי את כל כולה. לא רק המיקום צריך היה להיות מושלם, אלא גם העיצוב של המסעדה. הוויטרינה של מאיליס נראית כמו פטיסרי בפריז. "אנשים חושבים שאני צרפתיה בגלל הקינוחים שיש במסעדה", היא מספרת. לטענת מאילי, העיצוב של המקום היה חייב לעמוד בסטנדרטים של הקינוחים. "הקינוחים שלי הם כמו תכשיטים, יהלומים אפילו, לכן היה לי ברור שגם המסעדה צריכה להיראות ככה. במסעדה שלי יש שילוב בין הישן לחדש, יש שנדליר מיוחד שלקחתי מהעסק הקודם שהיה לי במבקיעים, יש טקסטורות מיוחדות בקירות וקרניזים עם נגיעות של זהב. העיצוב הוא מאוד אופנתי וכולם שואלים אותי מאיפה נרכשו האלמנטים שיש במסעדה".

'מאיליס'. צילום: מאילי אפק

'מאיליס'. צילום: מאילי אפק

מה מיוחד כל כך בקינוחים שלך?
"הקינוחים שלי זה משהו שאני מייצרת בעצמי. דברים שדמיינתי בעיני רוחי, והפכתי אותם ליצירה. היכולת להמציא מחדש או לקחת משהו מסורתי ולהפוך אותו למודרני יותר – כמו למשל עוגה פשוטה שההורים אכלו לפני 30 שנה ולתרגם אותה לקינוח מודרני בנראות ובטעם, זו המיומנות שלי".

מאילי וה-קינוח: סנטה נורה. צילום: נורית כראדי

מאילי וה-קינוח: סנטה נורה. צילום: נורית כראדי

הקינוח המושלם

לפני כשבועיים שודר האודישן של מאילי בערוץ 12 בתכנית "הקינוח המושלם", עם צוות שופטים שמאילי מכירה כבר מאודישן אחר שעשתה כמה שנים קודם לכן, לתכנית בייק אוף. בשני האודישנים השופטים אהבו את הקינוחים שהכינה, אך בחרו שלא להעביר אותה לשלב הבא. "הם מחפשים קינוח חדשני עם תבלינים מיוחדים" אמרה מאילי. "הקינוחים שלי הרבה יותר מסורתיים".

את הקינוח שמאילי הכינה קשה לשכוח. מעוצב להפליא ונראה כמו כיפת זכוכית מעל עוגת ספוג שכבר בא לטעום. ככלל, כל קינוח שלה נראה כמו פריט מעוצב, ספק קינוח ספק אקססורי. אבל השופטים, כאמור, החליטו שלא להעביר.

מאילי אפק ב'קינוח המושלם'. צילום מסך ערוץ 12

מאילי אפק ב'קינוח המושלם'. צילום מסך ערוץ 12

בדיעבד, היית מגישה להם משהו שונה?
"מה שמיוחד בקינוחים שלי הוא שהם מעוצבים להפליא. באודישן ל'קינוח המושלם' היה לחץ מטורף בהרכבת הקינוח, והטמפרטורה בתוך המטבח באודישן הייתה לא נכונה עבורו, ובאמת היה המון לחץ. בדיעבד, יכול להיות שהייתי מכינה משהו אחר, ואולי מורידה את הטכניקה של כיפת הסוכר כי זה סיבך את הזמנים. ואולי גם הייתי מכניסה טכניקה שונה בטעמים, ויוצאת מהמסגרת המסורתית. פלפל שחור היה עושה טוב".

מאילי אפק ב'קינוח המושלם'. צילום מסך ערוץ 12

מאילי אפק ב'קינוח המושלם'. צילום מסך ערוץ 12

ובכל זאת, מגזין מאקו הכניס אותך לפני שנתיים לרשימת 30 בתי הקינוחים הכי מושחתים בישראל.
"נכון, זה אמנם היה לפני האודישן לקינוח המושלם, אבל אין ספק שמדובר ברשימה של טובים ומוכרים, ולהיות חלק מרשימה שכזו זה מאוד מרגש"

מה הקינוח שהכי הולך אצלך?
"תפריט הקינוחים שלי משתנה מיום ליום, אבל תמיד יש ביקוש לקוראסון הפיסטוק המפורסם שלי. אני מכינה אותו עם קרם שקדים ופיסטוק, והקרם נאפה יחד עם הקוראסון בתנור. גם טארט הלימון שלי נחשב למבוקש ומפורסם, ויש לו מתכון סודי ששיתפתי רק את העובדים".

מאילי אפק ב'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

מאילי אפק ב'מאיליס'. צילום: נורית כראדי

"אבל הקינוח הכי הכי מושחת הוא סנטה נורה – כשמו כן הוא, הקינוח הקדוש. הוא עשוי מפחזניות מקורמלות עם קראמבל מעוצב, ממולאות בקרם דיפלומט על בסיס בצק פריך הולנדי וכדורים ממולאים בקרם וקרמל מלוח".

ויטרינת הקינוחים בכניסה לחנות יכולה להטעות אתכם. "היא מטעה הרבה אנשים שחושבים שמדובר בגלידריה", אומרת מאילי. "בכל זאת, קינוחים זה הסמל שלי. משם התחלתי וזו המומחיות. התפריט שיש לי היום במרינה הוא תפריט אוכל גדול ועשיר. ויחד איתו כמובן – הקונדיטוריה במרכז הבמה, עם ויטרינות של קינוחים משתנים, שכל קינוח נראה בשיא האופנה והטעמים הטריים מהשוק. אנשים אוהבים לבוא למשהו מתוק, ואז על הדרך הם גם מתפנקים בארוחה טובה או מזמינים מראש מקום עם המשפחה. יש לנו דגים ומנות חלביות ופסטות וסלטים לילדים. חשבנו על הכל כדי שלכולם יהיה טעים, ויחד עם זאת, שילבתי את חיי הלילה וגם את חיי היום ב'מאיליס', המרינה באשקלון היא מקום שוקק, שחי גם בבוקר וגם בלילה, ואצלי אפשר למצוא מקום להתפנק בכל שעות היום, על קו המים".

'מאיליס'. צילום: מאילי אפק

'מאיליס'. צילום: מאילי אפק

ומה הלאה? לאודישן הבא?

"אני עם אודישנים סיימתי. מה שכן, אני לא פוסלת תכנית טלוויזיה, משהו שקשור בלימוד מתכונים. אני אוהבת ללמד ואנשים כל הזמן מבקשים שאלמד אותם, אבל עם השהייה כל היום בעסק, הזמן לא מאפשר לי, אבל אני בטוחה שזה עוד יקרה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר