השר משה כחלון. צילום: עופר וקנין
השר משה כחלון. צילום: עופר וקנין

"יש לי אהבה לאשקלון ולאנשיה": השר כחלון בריאיון ל"כאן דרום"

שבועיים וחצי לפני הבחירות, בריאיון מיוחד מונה שר האוצר משה כחלון את הפעולות והפרויקטים שהביא לאשקלון “כדי לפתח אותה” ולחברות עם ראש העירייה. הוא גם מתייחס לפסילה של בן ארי, למצב מפלגתו בסקרים, מספר על הליכוד שאותו עזב ומזהיר מפני זינוק במחירי הנדל"ן אם לא ימשיך להיות שר האוצר: “אני תעודת הביטוח של הזוגות הצעירים”, הוא אומר

פורסם בתאריך: 22.3.19 11:34

     

זו לא טעות. באמת שראינו פה באשקלון לא מעט פעמים את שר האוצר משה כחלון ואת שרי מפלגתו כמו השר אלי כהן, אם זה היה פתאום במרינה כשהוא בסיור ואם זה בבחירות המקומיות כשהגיע לתמוך במועמד אז תומר גלאם, ואם זה בטקסים גדולים ומכובדים. אבל כנס אחד היה מעט שונה: לפני כמה שבועות את פתיחת הקמפיין הארצי של מפלגת כולנו קיים כחלון דווקא באשקלון.

"יש לאשקלון חשיבות מיוחדת". השר כחלון מסייר באשקלון. צילום: אלדד עובדיה

זה לא דבר שקורה כל יום. מפלגות ארציות נוהגות לעשות זאת באולמות גדולים במרכז הארץ, אם זה גני התערוכה או המכבייה וכדומה. לכחלון זה היה טבעי כאן, “יש לאשקלון חשיבות מיוחדת היום בארץ”, הוא אומר בשיחה עם “כאן דרום”. “זו עיר בהתפתחות אדירה ודרמטית, זו העיר הגדולה שהכי קרובה לעוטף, ולי באופן אישי יש קשר מיוחד לעיר אשקלון. אני מאוד אוהב את העיר הזאת. בתור שר האוצר, העיר שהכי הרבה ביקרתי בה והייתי מעורב בהתפתחות שלה במקום הראשון זו אשקלון. יש לי אהבה גם לעיר וגם לאנשי אשקלון וכמובן הקשר ההדוק עם ראש העיר”.

איך באמת נוצר הקשר ביניכם?
“ראש העיר הצטרף אליי במערכת הבחירות האחרונה שלי, לפני ארבע שנים וחצי, ומאז אנחנו הולכים יד ביד בסיוע הדדי. שאני מסייע לו בארצי, והוא מסייע לי במקומי”.

“אני תעודת הביטוח של הזוגות הצעירים”

השר כחלון מכיר את העיר והתושבים, בעיקר הזוגות הצעירים מכירים את הפרויקט שלו – מחיר למשתכן. יש מי שבעדו ויש מי שנגדו, אבל אין מי שלא מכיר את המיזם הזה שנועד למנוע את מה שקרה עד היום בשיווק הקרקעות של המדינה שנמכר למרבה במחיר, כאשר את המחיר הגבוה נאלץ הציבור לשלם במחירי הדירות הגואים.

שר האוצר, באתר בניה. צילום: חיים מלכה

"מחיר למשתכן משאיר את הצעירים באשקלון". השר כחלון באתר בניה. צילום: חיים מלכה

אז נכון שהוא לא הביא לירידה דרמטית במחירים, אך הוא הצליח לעצור את הזינוק הקבוע של מחירי הדירות ובחלק מהמקרים אף להביא לירידה. “העיר אשקלון הייתה תקועה עם כמה דברים”, אומר השר כחלון. “לא הייתה כמעט בנייה ולא הייתה אפשרות לרכוש שם דירה, אז הנה ההתפתחות של הדיור ומחיר למשתכן עם כמעט 1,800 זוכים בני המקום, שהם כבר בונים או שיבנו להם בתקופה הקרובה, והם יוכלו לבנות את ביתם באשקלון. זה היה מהלך מאוד חזק להשאיר את הצעירים באשקלון”.

מכאן עובר השר כחלון לפרויקטים נוספים המזוהים איתו בעיר: “הנושא שאנחנו פתחנו את המחלף הצפוני למרות התנגדות משרד התחבורה, שלא רצו לממן ונאלצנו להביא כסף ממקורות אחרים כמו רשות מקרקעי ישראל. כי כבר הייתה קטסטרופה של הפקקים. אחר כך הקטע של להפוך את אשקלון לאטרקציה תיירותיות באמצעות תכנית התיירות של פארק המים. בימים האלה אני מנסה להביא לשם את מגרש הגולף משפיים לאשקלון. מה שקרה כרגע שבשפיים זה אמור להיסגר, ואני הצעתי את אשקלון כחלופה. מה שאני יכול לדחוף לאשקלון, דברים איכותיים, תיירותיים שיכניסו כסף ויפתחו את העיר – אני עושה”.

עיר היין. הדמיה: ארמון אדריכלים

עיר היין. הדמיה: ארמון אדריכלים

יש פרויקטים גדולים של מחיר למשתכן בעיר היין באשקלון, שם תקועים הרבה זמן, ויש תלונות של תושבים שאף על פי שזכו בהגרלות לפני שנה ושנה וחצי, לא זכו לפגוש קבלן או לשמוע על התקדמות בעניין שלהם.
“כל הנושאים האלה – אנחנו מראש הודענו על המועדים, ואני יכול לומר להם דבר אחד: אנחנו ממשיכים ללוות אותם. לפעמים יש עיכובים במסירת מגרשים, אבל דירה במחיר הוגן מופחת תהיה להם. כל זה כמובן בתנאי שאני אמשיך להיות שר האוצר. עוד דבר, הנושא של השירות לזוכי מחיר למשתכן משתדרג כל הזמן. היו לנו קצת בעיות עם הקשר איתם, כי היו מספרים ענקיים מבחינת ההיקפים שלהם, ועכשיו זה כל הזמן משתדרג ומתקדם”.

וכל זה בתנאי שתהיה שר האוצר?
“אם אני לא אהיה שר האוצר, כל הפרויקטים האלה יהיו בסכנה. כי המפלגות האחרות האלה כבר הודיעו שהן יעצרו אותם. הם ישנו מדיניות ממשלה וייתנו את הקרקע ליזמים. אני תעודת הביטוח של הזוגות הצעירים ושל המחיר למשתכן”.

"ביקשתי לבחון את נושא תאגידי המים". מי אשקלון. צילום: אלירם משה

הצהרת כעת כי תפעל לביטול תאגידי המים. מדוע לעשות זאת? ומדוע זה לא קרה עד עכשיו למרות הדרישה הציבורית?
“ביקשתי לבחון את נושא תאגידי המים ברוח היוזמה שמובילים כרגע בשלטון המקומי. צרכנים צריכים לשלם על צריכת מים בלבד, לא על משרדים מפוארים ושכר מנכ”לים. השר אלי כהן מכולנו קידם את החוק לצמצום התאגידים במשך כל הקדנציה, כך שאי אפשר לומר שנזכרנו רק עכשיו. נמשיך לעקוב ונעשה את התיקונים שצריך”.

“עזבתי את הליכוד בגלל הדרך החברתית”

בכהונתו האחרונה עשה השר כחלון כמה מהלכים ותכניות תחת הכותרת “נטו כחלון”. כמו הטבות בנקודות הזיכוי של מס ההכנסה, הורדת המיסים על מכשירי הסלולר ועוד. אך נראה כי למרות כל הפעולות הללו, הדבר לא בא לידי ביטוי בסקרים.


באותו עניין:


האם הציבור הוא כפוי טובה?
“אין מצב כזה. קודם כול בסקרים שלנו זה נראה הרבה יותר טוב, אנחנו שם בין חמישה-שישה מנדטים. ואני בטוח שככל שנתקרב למועד הבחירות ואנשים יגיעו לקלפי, כולנו תהיה הפתעת הבחירות. אין לי בכלל ספק. כל ערב אנחנו בשניים-שלושה כנסים, והאולמות מלאים וההשתתפות מצוינת והאווירה טובה, ואין לי ספק שאנחנו במקום אחר לגמרי. הציבור יודע מי דאג לו ומי ידאג לו בהמשך”.

כחלון ימין שפוי. צילום: אמיל סלמן

"הימין של בגין זה ימין שפוי". צילום: אמיל סלמן

הסלוגן שלך הוא: “כחלון. ימין שפוי”. מי הוא הימין הלא שפוי?
“הימין השפוי הוא ימין ממלכתי, ימין שיש לו מדיניות חברתית. כשאני הגעתי לליכוד של מנחם בגין, זה הימין. עם חמלה ועם דאגה לזוגות הצעירים, דאגה לחברה ועמדות לאומיות ששומרות על ארץ ישראל ועל ירושלים מאוחדת. זה הימין השפוי”.

תיארת את הליכוד החברתי, הליכוד של היום הוא לא כזה?
“אני עזבתי את הליכוד בגלל הדרך החברתית. העובדה שהקמתי מפלגה ועשיתי פעולות שלא נעשו פה ב-30 שנה האחרונות מבחינה חברתית”.

הליכוד שכח מה זה להיות חברתי?
“אני לא נותן ציונים למפלגות אחרות, אני נותן רק למפלגה שלי, שהיא מפלגה חברתית, לאומית, ימנית וליברלית”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“טעות לפסול את בן ארי”

השר כחלון הוגדר לא פעם כמגן של שלטון החוק וכמי שעומד כחוצץ אל מול המתקפות הבלתי מרוסנות נגד שלטון החוק והניסיון לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון.

השבוע ראינו את ההחלטה של בג”ץ על הפסילה של בן ארי. בדיעבד, נהגת נכון? ומה דעתך על הפסילה?
“ראשית, אני לא הגנתי על אף אחד, אני הייתי ענייני. אני לא אוטומט ולא עושה שום דבר באופן אוטומטי. לגבי הפסילה, אני חושב שהייתה פה טעות חמורה של בית המשפט העליון שהתערב בזה. הזכות להיבחר היא זכות דמוקרטית מאוד חשובה וצריך להיות משהו קיצוני כדי לפסול אותו. הדמוקרטיה שלנו מספיק חזקה כדי להכיל דעות שונות. זה לא חוכמה להכיל רק את הדעות של מי שחושבים כמוך”.

מיכאל בן ארי. צילום: אמיל סלמן

"ראוי לעמוד לבחירה". מיכאל בן ארי. צילום: אמיל סלמן

אז בן ארי ראוי לשבת בכנסת ישראל?
“להיבחר. הוא היה ראוי לעמוד לבחירה. בסוף הציבור בוחר”.

אתה חושב שנתניהו יכול לכהן עם עומס החקירות נגדו ואם יוגש נגדו כתב אישום?
“יש לראש הממשלה את זכות החפות, וצריך לתת למנגנונים לעשות את העבודה”.

"זכות החפות". נתניהו וכחלון במסיבת עיתונאים. צילום: אמיל סלמן

בני גנץ פסול מבחינתך?
“השאלה היא לא רלוונטית. מי שמרכיב את הממשלה הוא ביבי, ואנחנו חלק מהממשלה הזאת. עבדנו ארבע שנים, ואין שום סיבה שלא נעבוד יחד גם בארבע שנים הבאות. הבאנו הישגים יפים גם לאשקלון וגם לארץ ישראל, ואין שום סיבה שלא נמשיך לעבוד ביחד”.

יושב כעת באשקלון קורא שעדיין מתלבט, מה תאמר לו?
“יש לי עצה אחת לכל מתלבט, ויש המון כאלו: תבחרו במי שבחר בכם. כשהוצאנו 65 אלף דירות במחיר למשתכן במקום לספסר בקרקע – בחרנו בכם. כשעשינו חיסכון לכל ילד – בחרנו בכם. כשהעלינו שכר מינימום – בחרנו בכם. בכל צומת החלטה בחרנו בכם. עכשיו אנחנו מבקשים שתבחרו בנו”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר