"ביבי נדהם מהיצירתיות שלו". אסייג בכניסה למעון רוה"מ. צילום: אמיל סלמן

מאשקלון לחקירות נתניהו: הכירו את תנ"צ אלי אסייג

הוא גדל בשכונת שמשון, אימו נפצעה בפיגוע טרור, במשטרה מכנים אותו "קוברה", והוא האיש שיושב מול ראש הממשלה בחדר החקירות. תנ"צ אלי אסייג, מוביל את חקירות נתניהו ומכריו בטוחים: "הוא לא יעשה הנחות"

פורסם בתאריך: 9.3.18 11:22

     

בסוף השבוע האחרון הוא הגיע לבית ראש הממשלה שבירושלים, נכנס ודרש ממנו תשובות על פרשת בזק-וואלה, הידועה גם בשם פרשה 4,000. קוראים לו תנ”צ אלי אסייג, והוא מכהן בתפקיד ראש היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל”כ).

בתמונות שצולמו בכניסה לבית ראש הממשלה ופורסמו בכל כלי התקשורת נראה אסייג בפנים חתומות כשהוא יושב ברכב המשטרה שנכנס למעון הרשמי שברחוב בלפור בירושלים. במשך חמש שעות נחקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בידי צוות החוקרים של תיק 4,000 שאסייג עומד בראשו והשיב לשאלותיהם על יחסיו עם שאול אלוביץ’.

"גדל במשטרה במקומות הכי קשים". אסייג. צילום: חגי פריד

“מים שקטים זה אלי אסייג”

אפשר היה לחשוב שחקירה של ראש ממשלה שונה מחקירה של אדם מהשורה, ואולי אסייג יתנהג אחרת; אך מי שמכיר אותו סבור שלא כך. “הוא לא חושש מראש הממשלה”, אומר כתב הפלילים של אתר “וואלה!” אבי אשכנזי, המכיר את אסייג מעבודתו ארוכת השנים בתחום הפלילים. “הוא לא רואה אף אחד ממטר. ולא רק זה, ראינו שהיצירתיות שלו ביום שישי הדהימה אפילו את ביבי. בו זמנית את כל הנחקרים הוא שם בחדרים נפרדים עם מצלמות, כל המידע עבר באון-ליין. ביבי לא חשב שזה מה שיקרה לו, אפילו שרה לא חשבה ואמרה את זה. זה איש שלא רואה אף אחד ממטר. טכנולוגיות זה הבייבי שלו. לשלב טכנולוגיות בחקירות ולחשוב מחוץ לקופסה, זה אלי. לא סתם קוראים לו ‘קוברה’, כי הוא חושב תמיד איך הוא מפתיע את הנחקר שלו, איך הוא שולף את האס, והחשוד לא יודע מאיפה זה בא לו, לא משנה אם זה ראש ממשלה ואם זה אדם רגיל. בתקופה האחרונה הוא כיהן כקצין אגף חקירות ומודיעין בלהב 433, וכבר שם בתפקידו הקודם הוא נחשף לחקירות ראש הממשלה, הוא לא הגיע לחקירה הזאת כמו מישהו שלא מכיר את החומר”.

"מים שקטים חודרים עמוק זה אלי". אסייג בכניסה למעון ראש הממשלה. צילום: אמיל סלמן

עו”ד יוסי בוקר (נצ”מ בדימוס), שהיה החונך של אסייג בקורס הקצינים, סבור שאמנם חקירת ראש ממשלה מעט שונה, אבל עדיין סבור שההתנהלות של אסייג מול ראש הממשלה היא שווה, “כמובן שכשמדובר בראש ממשלה זה שונה, כי זה סוג אחר, רמה אחרת, מדובר באינטליגנציה גבוהה. אי אפשר להשוות את זה לזה שהוא יושב מול מוסלי ראש ארגון פשע או עם ג’ארושי, זה מאפיינים אחרים. אבל הוא לא יעשה הנחות. בשקט הוא רואה את המטרה ומייצר תוצאות מתוך הקיים. אני יכול להגיד: ‘מים שקטים חודרים עמוק’ זה אלי אסייג. לא רעשן, לא צבעוני ולא מוחצן. גם עכשיו הוא לא מתראיין, ובקושי מזהים אותו”.


רוצים לדעת לפני כולם?

לחצו כאן להורדת האפליקציה של "כאן דרום אשקלון" באנדרואיד

לחצו כאן להורדת האפליקצייה של "כאן דרום אשקלון" באייפון


הפיגוע שבו נדקרה אימו

הקצין הבכיר הזה שגייס את עדי המדינה בפרשה וגרם לנתניהו להזיע בחדרי החקירות נולד וגדל כאן באשקלון למשפחת אסייג.

אביו הוא אשר ז”ל, שנפטר לפני כשנה והיה אב הבית בהפועל אשקלון בשנות ה-90, “הוא גידל ילדים מוצלחים, איש מבריק וצנוע, הוא היה מגיע עם אלי לקפה שלי. הם גם היו שכנים שלי ברחוב בר כוכבא”, מספר בעל בית הקפה המיתולוגי במדרחוב, רוז’ה חטב.

"המחבל דקר אותי מכל הכיוונים". זרי אסייג ובעלה אשר ז"ל

אימו היא זרי שתיבדל לחיים ארוכים. זרי עצמה חוותה אירוע טראומטי שהסעיר את העיר בזמנו. היא נדקרה ונפצעה באחד מפיגועי הטרור המעטים שאירעו באשקלון. האירוע התרחש ביום שבת בתאריך 15 לדצמבר 2007. מוחמד עואדה, שוהה בלתי חוקי מהכפר דורא שבשטחים, הצטייד בסכין, הגיע לחוף בר כוכבא באשקלון והחליט לנקום את מות חברו. הוא המתין ליד תאי השירותים ותצפת על היוצאים והנכנסים אליו עד שראה את זרי, שהייתה אז בת 72, נכנסת לשירותים. הוא נכנס אחריה והחל לדקור אותה בכל חלקי גופה. “הוא דקר אותי במצח עד שהרגשתי את הסכין בעצם שלי”, שחזרה אסייג לפני כמה שנים את אותו אירוע בריאיון ל”כאן דרום”. “אני לא מאמינה שאני חיה. הוא דקר אותי מכל הכיוונים, בכתף, בחזה, בראש, אני לא יודעת איך אני חיה. הוא בא להרוג הייתי והתנפל עליי, היו שם שלוליות של דם”.

אלי אסייג נולד בשנת 1962, ולו שלושה אחים: אורי, שעוסק בניהול חינוכי; מורדי, שעשה קריירה ארוכה כקצין בצבא; וטלי, שעובדת בשירותי הכיבוי.

אסייג גדל בשכונת עתיקות ב’ (שמשון), למד בבית הספר אורט אפרידר ואחרי שירות צבאי התגייס למשטרה ליחדה המרכזית (ימ”ר) של מחוז תל אביב. “אלי הוא איש משטרה קלאסי של חקירות של לכלוך ופשע, כי הוא גדל במשטרה במקומות הכי קשים עם העבריינים הכי נוקשים בימ”ר תל אביב בתקופה של אבי נוימן”, אומר אמיר זוהר, בעל בלוג הפלילים “פוסטה”.

“שוטר שצמח מלמטה”

קצין משטרה ששירת לצדו של אסייג אומר כי הוא אדם מאוד קורקטי וכך הגדירו: “איש מקצוע חלקלק וערמומי”. זוהר מסכים עם הקביעה הזו ואמר, “החיים באווירה של חקירות ופשיעה ובגידות וקומבינות יוצרים לך סוג של ניכור וספקנות כלפי כל מי שאתה מכיר. התפקיד הזה הוא תובעני מאוד, כי בעשר בלילה מתקשר מקור, אתה צריך לעזוב את האישה והילדים וללכת. אסייג לא היה קצין מנהלה, הוא היה קצין ימ”ר”.

"בחור שקט, לא מוחצן". אסייג. צילום: חגי פריד

את קורס הקצינים שלו עשה אסייג בתחילת שנות ה—90, “הוא הגיע אליי חניך מימ”ר תל אביב בתחום הבילוש והמודיעין, לא החקירות”, מספר נצ”מ בדימוס עו”ד יוסי בוקר, שכאמור חנך את אסייג באותו הקורס. “בחור שקט, לא מוחצן, רציני, איש מקצוע, שוטר שצמח מלמטה. לזכותו יאמר שהוא שוטר ממש. בסך הכול בקורס הוא היה טוב, לא מהמצטיינים וגם לא מהבינוניים, עשה את המוטל עליו בצורה אחראית. ראיתי שיש לו יכולות גבוהות, והוא הביא אותן לידי ביטוי בצורה גבוהה. באיזשהו שלב הוא הגיע לימ”ר מרכז כשאני לא הייתי במערכת. והוא היה שם ראש מפלג מודיעין נדמה לי, והוא התקדם הלאה, התקדם יפה”.

האמנת שאסייג יגיע גבוה בסולם הדרגות והתפקידים?

“אני יכול לומר באחריות שמהקורסים שלנו יצאו באמת הקצונה הבכירה, גם מפקד היאל”כ הקודם מוטי לוי, והנה אלי אסייג החליף אותו”.

הקפיץ 300 חוקרים ובלשים

הכינוי של אסייג במשטרה הוא “קוברה”, כשמו של הנחש הארסי והמסוכן, כינוי שמלמד מאוד על שיטות החקירה שלו. “הוא מכונה קוברה כי הוא ערמומי וחושב שתי צעדים קדימה”, אומר הכתב הפלילי אבי אשכנזי.

"קוברה". אסייג בטקס קבלת הדרגה. צילום: דוברות המשטרה

אחד הסיפורים המעניינים שמלמדים על קור הרוח של אסייג הוא פיענוח רצח השופט עדי אזר. במהלך החקירה הבינו שהחשוד ברצח שהה בבית מלון ברחוב בן יהודה. התכנון היה להיכנס לחדר של החשוד, להציב בו מצלמות, לקחת את האקדח שלו, להעביר אותו בדיקה, לעקר אותו ולהחזיר אותו למקום. “הוא היה אז קצין בימ”ר תל אביב, ויחידת העיקוב גילתה אז כי לחשוד יש לוח זמנים קבוע. כל יום הוא היה היוצא מהמלון, ובמשך שעתיים יושב מול הים וצופה בגלים וחוזר במסלול קבוע למלון”, מספר אשכנזי. “אלא שדווקא באותו יום שהתבצעה הפריצה לחדר שלו, הוא החליט לחזור מוקדם. היה שם לחץ גדול מאוד בימ”ר, אבל אלי פשוט בקור רוח המשיך עם המבצע והצליח לסיים אותו לפני שהחשוד ברצח חזר לחדר שלו”.

הביא לפענוח. חוקרי המז"פ בזירת רצח משפחת אושרנקו. צילום: דודו בכר

במקרה אחר אסייג תרם לפיענוח הרצח במשפחת אושרנקו בראשון לציון. “אז אבי נוימן היה מפקד ימ”ר מרכז, ואסייג היה קצין המודיעין והבילוש. באותה שבת בבוקר אבי נוימן היה באילת בחופשה עם אשתו, והגיעו דיווחים על הרצח”, משחזר אשכנזי. “יצאתי לשם, וכשאלי אסייג הגיע הוא הבין שאני מדבר בטלפון עם אבי נוימן ואמר לי, ‘תגיד לו שאני שולט במצב, שלא יגיע מאילת’. אני ראיתי איך הוא הקפיץ 300 חוקרים ובלשים מהבתים שלהם, ובאמת בדקות הראשונות פעולות האיסוף שנעשו והבנת הזירה אפשרו בסופו של תהליך להגיע לרוצח כי הבינו שהאיש הזה חסר להם במעגל הקרוב של האנשים הקרובים לבני המשפחה”.

אסייג היה שותף גם לפיענוח רצח הילדה רוז פיזם. “הוא עשה פעולות רבות לקדם את החקירה. בין היתר הוא הטמין מכשיר האזנה בפרגולה מחוץ למשרדים של ימ”ר מרכז”, מספר עוד אשכנזי. “באחד מתרגילי החקירה יצא החשוד עם החוקרת החוצה לעשן, ואז הוא אמר לה פרט מוכמן שקידם את החקירה ונקלט במכשיר האזנה שהיה בפרגולה”.

מפקד ימ”ר חו”ל

אסייג כיהן לאחר מכן כמפקד ימ”ר ש”י, מי שאחראי לפשיעה החמורה באזור השטחים, מעבר לקו הירוק. והדבר גרם לחברים שלו לקרוא לו בהלצה מפקד ימ”ר חו”ל. לאחר זמן לא רב הוא עבר לפקד על ימ”ר חוף שבצפון. “הוא היה קרוב לחגי דותן, ראיתי אותם מבלים יחד בתל אביב, יושבים סביב שולחן. כשדותן מונה למפקד מחוז חוף, הוא הביא אותו לפקד על הימ”ר”, מספר אמיר זוהר.

“כל מי שמכיר את ימ”ר חוף יודע שהוא עשה מהפכות גדולות ולחם בפשיעה בצורה שאף אחד לא זוכר כדוגמתה, עם הישגים מרחיקי לכת. הוא התמודד שם עם הרוצח הסדרתי מחיפה”, מוסיף אשכנזי.

"שמר על קור רוח". רוצח עדי אזר מובל למעצר. צילום: מוטי קמחי

אז לאחר פיקוד על שני יחידות מרכזיות הוא הגיע לתפקיד קצין אח”מ בלהב 433 ומשם לפיקוד על היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. אומרים עליו שהוא טוב בגיוס עדי מדינה, וכשרואים את תיקי נתניהו מבינים שזה נכון. אשכנזי אומר כי לאסייג היה מורה טוב לעניין הזה, “בימ”ר תל אביב הייתה חבורה של אלי אסייג, אבי נוימן, אפרים ברכה ז”ל, גדי אשד, יגאל בן שלום, רוני ריטמן, שהם מדי פעם היו יושבים בבית של אלי בשוהם. זו חבורה ששומרת על קשר. בחבורה הזו מי שהיה מומחה לגיוס עדי מדינה היה אפרים ברכה ז”ל, היו לו שיטות מיוחדות, והוא היה יודע לשכנע אותם לחצות את הקווים. כל אחד מהם פיתח את השיטה שלו על הבסיס של ברכה, גם אלי בעצמו. זה הדנ"א של כולם יחד, כולם היו באותו בית מדרש”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר