עו"ד אבי עומר ושופט בית המשפט האירופי לזכויות האדם בשטרסבורג, בעת השקת ספרם המשותף בסוגיות של זכויות אדם
עו"ד אבי עומר ושופט בית המשפט האירופי לזכויות האדם בשטרסבורג, בעת השקת ספרם המשותף בסוגיות של זכויות אדם

"אירוע היסטורי": היוזמה של עו"ד אבי עומר מאשקלון מגיעה למשפט במטה האו"ם בניו יורק

בשבוע הבא יתקיים לראשונה בהיסטוריה במטה האו"ם בניו יורק, משפט בינלאומי נגד ארנסט רודין, האחראי לרציחתם של מאות אלפים בשואה, שם יחברו צוות שופטים נדיר מהארץ והעולם. את המאורע ההיסטורי הזה אירגן עו"ד אחד מאשקלון, במסגרת פרויקט פרי יוזמתו 'הנבחרים', והקשר 'האשקלוני' ליום ההיסטורי הזה לא נגמר רק בו

פורסם בתאריך: 27.1.23 09:13

     

מה הקשר בין משפט בינלאומי שיערך במטה האו"ם בניו יורק בשבוע הבא, לעיר אשקלון? ובכן, הרבה. ביום שלישי ה-31.1.23 יערך אירוע היסטורי – משפט בינלאומי מבוים לזכויות אדם, לראשונה בתולדות האו"ם – באקט סימבולי בשבוע השייך לציון יום השואה הבינלאומי – בו יישפט על ידי הרכב שופטים נדיר, ארנסט רודין, הפסיכיאטר שהביא לרציחתם של מאות אלפים בשואה.

במשפט ישתתפו 22 צעירים מ-11 מדינות, מכל הדתות, ביניהם מוסלמים, יהודים ונוצרים, שופטים בכירים מהעולם ונציגים מהאו"ם. זה הולך להיות אירוע רב השפעה על הבנת הפשע הבינלאומי ועל זכויות האדם בכלל, במערכת החינוכית והמשפטית, וכולו קורה, בעקבות עו"ד אחד מאשקלון, אבי עומר, שהייתה לו מטרה אחת: "למצוא צעירים עם פוטנציאל מנהיגות, ולהכשיר אותם משפטית עם הטופ שבטופ, כדי להיות בטופ של הטופ", כך לדבריו. כ-9 שנים אחרי שהקים את תכנית 'הנבחרים' באשקלון, עו"ד אבי עומר הצליח להביא אותם הרחק מאשקלון, אל האו"ם בצד השני של העולם, ולקיים שם כאמור, אירוע היסטורי שכזה. וזה, ללא ספק, הטופ שבטופ.

הזמנה למשפט הבינלאומי במטה האו"ם

הזמנה למשפט הבינלאומי במטה האו"ם

אז מהו האירוע ההיסטורי הזה ולמה הוא קורה? על מנת להמחיש את הדרמה שתתרחש ביום שלישי בשבוע הבא בבניין האו"ם בניו יורק, כדאי שנחזור כמה תחנות בזמן. שנת 1945: ארנסט רודין, היה אחראי למותם ועיקורם של מאות אלפי בני אדם החולים במחלות נפש ובעלי מוגבלויות, וביצע בהם ניסויים בלתי חוקיים לאחר שנרצחו. רודין היה יועצו הרפואי-מדעי של היטלר, עמד בראש ארגוני הפסיכיאטרים והנוירולוגים בגרמניה הנאצית. הוא הצליח לחמוק ממשפטי נירנברג דאז, אך יותר משבעים שנים לאחר מכן, תכף תבינו כיצד, עו"ד אבי עומר ידאג לסגור איתו את החשבון.

הנאשם: ארנסט רודין

הנאשם: ארנסט רודין

שנת 2016: פרופסור יהודי ישראלי, אלון חן (היום נשיא מכון ויצמן), הגיע לנהל את מכון מקס פלנק במינכן. אז, הביא אותו הגורל אל מרתף המכון, שם מצא אלפי מוחות של בני אדם. לאחר שגייס מיליונים על מנת לחקור את הממצאים, גילה פרופסור אלון חן כי מדובר במוחות של בני אדם בהם בוצעו ניסויים בתקופת השואה, על ידי אותו דוקטור – ארנסט רודין. ממצאים אלו יחד עם מחקרים אחרים, יהוו בהמשך ראיות כנגד אותו פושע.

פרופ' אלון חן, נשיא מכון ויצמן, עד במשפט

פרופ' אלון חן, נשיא מכון ויצמן, עד במשפט

שנת 2019: ארנסט רודין, עומד לדין (מבוים) במרכז הקונגרסים במכללת אשקלון – במסגרת פרויקט 'הנבחרים' של עו"ד עומר – על ידי הרכב שופטים מהבכירים ביותר מהארץ ומהעולם. במשפט זה נחשף לראשונה הקשר בין הנאשם לבין השואה.

היום, 27.1.23, יום השואה הבינלאומי: בבניין האו"ם בניו יורק מתכוננים לאירוע ההיסטורי שיערך בשבוע הבא, בו יועמד לדין, שוב, ארנסט רודין, אך הפעם באירוע שיתן לדין גושפנקא הרבה-הרבה יותר גדולה.

עו"ד עומר גם נמצא שם, בניו יורק הקפואה, מתכונן גם הוא למשפט ההיסטורי. "ארנסט רודין החליט שהוא אלוהים, וגם החליט מי יחיה ומי לא. והנה עכשיו אנחנו סוגרים מעגל", אמר בשיחה עם 'כאן דרום' מניו יורק. "לקחנו את המקרה של הפושע הנאצי ארנסט רודין, כי הוא מסמל מנהיגים שפגעו בזכויות אדם ולא נענשו על זה. לנו היהודים זה נוגע אישית בגלל הקשר הנאצי, אבל רודין רצה לטהר את העם הגרמני, ועל הדרך שכנע את היטלר עם תכנית שהביאה לרצח של 600 אלף מטופלים ועיקור של 400 אלף איש, שעל פי נוסחאותיו, היו אמורים להיוולד 'פגומים'. הייתה לו השפעה אדירה על העולם, הוא מלמד על מנהיגים אחרים בעולם, גם כיום, החושבים כמעט באותו אופן. האיש הזה מייצג קטגוריה, הוא לא לבד. כל מנהיג יכול להיות כזה".

המשפט שנערך במרכז הקונגרסים באשקלון נגד ארנסט רודין בשנת 2019

המשפט שנערך במרכז הקונגרסים באשקלון נגד ארנסט רודין בשנת 2019

איך הכל התחיל

עו"ד אבי עומר הוא דוקטור למשפטים, עו"ד במקצועו, העוסק במשפט בינלאומי ובייצוג של חברות בעולם. בעבר היה מנהל אגף הנוער בעיריית אשקלון, ועוד מאז הוא קשור בפעילויות חינוכיות ובהעצמה של בני נוער. "מנסיוני, ומהסתכלות על החברה הישראלית, זיהיתי שקיימים בני נוער עם פוטנציאל מנהיגות ויכולות גבוהות שאף אחד לא מזהה או מעצים", אמר לכאן דרום וסיפר על היום שהקים את התכנית. "כשבני נוער מסתכלים על מנהיגות, הם רואים בעיני רוחם נשיא בכלא וראש ממשלה שעומד לדין, לכן הם לא נמשכים לתחום הציבורי, אלא להייטק ולסייבר, איפה שיש כסף, ובכך החברה הישראלית מאבדת את פוטנציאל הצעירים שיכולים להרים את העולם".

חברי פרויקט 'נבחרים' עם נציגי משפט בכירים

חברי פרויקט 'נבחרים' עם נציגי משפט בכירים

"את התכנית 'הנבחרים' הקמתי במסגרת 'הפורום למצוינות חברתית'. כתבתי את התוכנית יחד עם ארבעה שותפים, בתמיכה של מכללת אשקלון, במטרה לאסוף בכל שנה בני נוער עם פוטנציאל מנהיגות, שיעברו מבחני אינטליגנציה ומבדקים נוספים, ובחרנו את הטובים ביותר לתכנית של שלוש שנים, החל מכיתה י' עד יב'. מה שהתחיל בקטן באשקלון, התרחב לרחבי הארץ בשש מחוזות, ואף זכה לליווי והכרה של משרד החינוך. התכנית כיום מבוססת על שותפות מלאה עם כל האוניברסיטאות בארץ, שמקצות מקום, מרצים ואמצעים. המנטורים בתוכנית הם מנהיגים שהטביעו חותם בחברה הישראלית ובכלל. בתכנית שלנו, המנטורים הם נשיאי מדינה, שרים, מנכ"לי משרדים, שופטים של בית המשפט העליון. כשרוצים להכשיר מנהיגים צעירים להיות הטופ של הטופ, צריך את הטופ שבטופ. ואחד הכלים להכשרה המשפטית הזו היא משפטים מבוימים ככלי לשינוי חברתי".

במהלך השנים מאז הוקמה התוכנית, השתתפו חניכי התכנית במשפטים מבוימים בכל מיני תחומים, כשרובם ממחישים את חוקי זכויות האדם וכבוד האדם. "כל פרויקט שעשינו היה בקנה מידה ארצי", אמר. "כשעשינו את המשפט נגד רודין ב-2019, האו"ם ידע על זה. קיימתי פגישות עם נציגי האו"ם בניו יורק במהלך 2018, הדיון נסב סביב מתן חסות כוללת לפרויקט "הנבחרים". באותה עת יידענו אותם באשר לפרויקט המשפט המבויים שבוצע כשנה לאחר מכן והובעה הסכמה שבנובמבר 2029 נקיים המשפט ביום השנה לליל הבדולח".

"בגלל משבר הקורונה נדחה המיזם אך נשמר הקשר, ובחלוף המשבר העולמי, התחדש הדיאלוג וסוכם על עריכת המשפט בינואר 2023. התפתחות הקשר עם האו"ם בנושא הייתה הדרגתית וכשהעת בשלה, שמחו שני הצדדים למיזם המשותף", סיפר.

השחקן אלכס אנסקי בתפקיד הנאשם

השחקן אלכס אנסקי בתפקיד הנאשם

הקשר האשקלוני

"זו פעם ראשונה בהיסטוריה שהאו"ם פותח את דלתותיו למשפט מבוים שכזה", אומר עו"ד עומר. "בעצם מה שמבוים הוא החניכים, שמגיעים עם גלימות שחורות ומשחקים כפרקליטים. שאר המשפט, הרכב השופטים, הנאמר במשפט, והכרעת הדין, הכל אמיתי".

הקשר האשקלוני למשפט היסטורי זה כאמור לא מסתיים רק בעו"ד עומר. דקלה זואי דהן מאשקלון, היא נציגת ישראל במשפט במסגרת פרויקט הנבחרים. קרן ידובסקי מאשקלון, בעלת סטודיו לתיאטרון, מלווה את החניכים עוד משנת 2014 ונמצאת איתם כעת בניו יורק, על הפודיום יחכה מי שיפתח את המשפט – שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, יליד אשקלון גם הוא, ונותני החסות של האירוע הם אלי אלעזרא ואלי עומר, גם הם, כמובן, מאשקלון. בנוסף, הפרויקט כולו הינו בתמיכתה של המכללה האקדמית אשקלון.

דקלה זואי דהן, נציגת אשקלון במשפט במסגרת פרויקט הנבחרים

דקלה זואי דהן, נציגת אשקלון במשפט במסגרת פרויקט הנבחרים. צילום: אלבום אישי

דקלה זואי דהן היא בוגרת בית הספר אורט ע״ש הנרי רונסון, נכדה לניצולי שואה, והיא כאמור נציגת אשקלון במשפט, כשממדינת מישראל סה"כ יגיעו חמישה נציגים. החניכים עברו שלבי סינון קפדניים מאוד ונלחמו על מקומם במשפט. כשמועד המשפט 'נפל' על גיוסה של דקלה לצה"ל, היא קיבלה אישור מיוחד מצה"ל לדחות את הגיוס, במיוחד עבור היום הגדול.

"אנחנו בניו יורק כרגע, נפגשים כל יום בשעה 9 בבוקר עד חמש אחה"צ, מתאמנים לקראת המשפט, משננים קטע ארוך באנגלית בעל פה, וזה אינטנסיבי מאוד", סיפרה ל'כאן דרום'. "יש פה גם נציגים שעברו יותר מ-23 שעות טיסה כדי להיות כאן. אני מכירה פה אנשים מכל העולם, יש פה צעירים ממרוקו, רומניה, איטליה, פיליפינים, קולומביה, וזה מיוחד להיות בסיטואציה כזאת", אמרה.

משתתפי תכנית הנבחרים, במהלך החזרות בניו יורק

משתתפי תכנית הנבחרים, במהלך החזרות בניו יורק

"אני ממש מתרגשת להיות פה, בעיקר בתור נכדה לשורדי שואה, אני חושבת שמגיע לכל מי שעבר את השואה, שאני אהיה כאן, אנחנו מראים לעולם שאף אחד לא ישכח את המעשים שלו", סיכמה.

המשפט יהיה בהשתתפות בעלי תפקידים מהגדולים והמוערכים בעולם. בהרכב השופטים יעמדו: פרופ' אנג'ליקה נוסברגר, לשעבר משנה לנשיא בית המשפט האירופאי לזכויות אדם. השופטת סילביה פרננדז דה גורמנדי, לשעבר נשיאת בית המשפט הפלילי הבינלאומי, פרופ' אלייקים רובינשטיין, שופט בדימוס, כיהן כמשנה לנשיא בית המשפט העליון בישראל, ובן לניצולי שואה. עד תביעה יהיה פרופ' אלון חן, נשיא מכון וויצמן, ונציגים מממשלת גרמניה ומ'יד ושם' בישראל. את המשפט יפתח כאמור שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, יחד עם סגן מזכ"ל האו"ם, נשיאת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, סגן נשיא ביהמ"ש האירופי לזכויות האדם, ונציגת האו"ם.

הזמנה למשפט במטה האו"ם

הזמנה למשפט במטה האו"ם

ראש העיר, תומר גלאם: "מדובר בכבוד גדול לעיר אשקלון אשר נציגה מטעמה תיקח חלק בפרויקט כה משמעותי ויוקרתי. פרויקט הנבחרים ימשיך לקבל מעיריית אשקלון את מיטב הכלים להעצמתו ולפיתוחו בייחוד כאשר הוא נוצר כאן באשקלון ומהווה כלי מדהים לפיתוח המנהיגות בקרבי ילדי אשקלון. יישר כוח לכל העוסקים במלאכת הפרויקט ובהצלחה גדולה לדקלה. אני סמוך ובטוח כי היא תייצג אותנו בכבוד רב״.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר